AnonymBruker Skrevet 2. april 2025 #81 Skrevet 2. april 2025 Jeg forstår hvorfor ungdom og foreldre tar avstand. Barnet er alvorlig psykisk syk, det er vanskelig og ubehagelig for andre å være vitne til. Dette er rett og slett sånn mennesker er lagd. Smitteeffekten av selvskading er stor. Hvis ungdommen velger å blottlegge sår og arr, er det større sjanse for at folk tar avstand. Noe jeg faktisk forstår. Det er lett å bruke opp vennene sine når man er psykisk syk. Jeg skjønner godt andre foreldre som skjermer barna sine, for alt vi vet kan det være barna sitt ønske om avstand, ikke foreldrene. Det er lett for barn å inntre i en pleierolle fremfor vennskapsrolle. Vi vet heller ikke hva fokuset har vært i vennskapet, er det mye snakk om psykisk sykdom så snur folk ryggen. Det er alt oppslukende for den det gjelder, men samtidig for mye for andre. Psykisk syke kan være svært egoistiske. Å få tilbake de gamle vennene er tilnærmet håpløst, her ville jeg heller ha utvidet horisonten. Sjekket andre arenaer for venner. Nettvenner? Siden budsjettet for fritidsaktiviteter ikke er mulig, hva har dere av tilnærmet gratis aktiviteter i kommunen? Her vet jeg de har flere arrangementer i uka. Det innen hobby, vitenskap, se film osv. jeg forstår ts og barnet, men samtid ser jeg andre foreldre og barn sin side av saken. Ingen vil at barnet sitt skal bli alvorlig psykisk syk. Selvskading er ett alvorlig tegn på at noe er galt. Ingen ønsker det for sitt barn. Det er kompleks. Og man kan ikke tvinge folk til å være venner. I denne saken går det dessverre verst utover ts sitt barn. før jeg får kommentaren om at jeg ikke vet noe som helst om psykisk sykdom og selvskading, så kan jeg si jo. Jeg vet absolutt mer enn de fleste. For min del så har jeg levd på flaks, det er ren flaks at jeg har alle kroppsdeler i behold. Jeg har det heldigvis mye bedre i dag. Men jeg har det i mot ødelagt mange fine vennskap. Anonymkode: 5cd13...e2a 6 2 3
Sussih Skrevet 2. april 2025 #82 Skrevet 2. april 2025 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hei. Min sosiale og utadvendte ungdom har fått en særdeles dårlig start på ungdomsskolen. Ekstremt dårlig skolemiljø, og hen blir utestengt. Hen selvskader og blir mobbet for dette. Ufrivillig skolevegring som resultat. Har begynt å røyke og vape (ikke fast), men prøver å slutte med dette nå. Vi bor i et ressurssterkt område, men har dårlig råd selv akkurat nå. Har for tiden ikke råd til fritidsaktiviteter for ungdommen, så hen er mest hjemme. Blir en nedadgående spiral. Har hatt en håndfull venner frem til nå nylig, men nå har de aller siste vennene forsvunnet, den siste i forrige uke. De tre siste fordi de ikke får lov av sine foreldre til å henge med min ungdom (men disse får henge med hverandre). Har hatt dialog med et par av disse foreldrene, men det virker ikke som de skjønner alvoret dette innebærer for mitt barn. Altså null venner igjen i nærmiljøet, kun nettvenner og et par perifere venner som bor laangt unna, samt en nettflørt som jeg er noe skeptisk til (i et annet land). Redd for at selvskadingen eskalerer og i verste fall ender i selvmord som et resultat av alt dette. Hen er allerede i et omfattende terapi/selvskadingsprogram hos Bup. Hva ville dere gjort? 😥 Anonymkode: a1147...f68 PRAT MED FORELDRENE IGJEN TIL DE SKJØNNER ALVORET!!! IKKE RISIKETER DITT BARNS LIV! EVT. BYTT SKOLE!!!!!!ELLER HA HJEMMESKOLE 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2025 #83 Skrevet 2. april 2025 Sussih skrev (3 minutter siden): PRAT MED FORELDRENE IGJEN TIL DE SKJØNNER ALVORET!!! IKKE RISIKETER DITT BARNS LIV! EVT. BYTT SKOLE!!!!!!ELLER HA HJEMMESKOLE De andre foreldrene har ikke noe med det her å gjøre! Men ellers meget enig i hjemmeskole frem til ny skoleplass står klar Anonymkode: 2db9f...78f 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2025 #84 Skrevet 2. april 2025 Bytter barnet skole så vil det ihvertfall mest sannsynlig ikke ha noe vennemiljø der dere bor. Om dette er en skole for tilpasning for barn som sliter i tillegg. Da ville jeg heller vurdert å flytte. Ungdommer på ungdomsskolen henger ofte sammen med barn i nærmiljøene. Vi bor selv i et pengesterkt miljø hvor "alle" har mye penger. Vi har det selv, og ser jo de som ikke har råd til å være med på omtrent noenting , de faller jo ofte utenfor. Fordi ungdom er med på aktiviteter, kino, bowling etc. Og det er tøft for dem det gjelder, det ser vi jo. Da skjønner jeg faktisk ikke at folk bor der de bor når barna faller så til de grader utenfor det vanlge miljøet. Mener ikke penger er alt og at ingen skal utestenges, men det blir ofte slik uansett. Og om ungdommen sliter i tillegg så er det dødfødt og lista er lagt Anonymkode: df5c3...2e3 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2025 #85 Skrevet 2. april 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): De andre foreldrene har ikke noe med det her å gjøre! Men ellers meget enig i hjemmeskole frem til ny skoleplass står klar Anonymkode: 2db9f...78f Jo foreldre kan indirekte påvirke sine ungdommer til å være med hverandre mer! Du kan ikke si slik!! Vi må BRY OSS MER! Anonymkode: a6cf0...026 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2025 #86 Skrevet 2. april 2025 Siden du spør hva jeg hadde en gjort: Jeg hadde hatt fokus på rotårsak og tatt grep på ting som jeg kan kontrollere, i stedet for å forsøke å kontrollere omverdenen. - helsehjelp og andre som kan hjelpe - gå igjennom budsjett, se på inntektsmuligheter, innhentet info om støtteordninger, og sørget for et godt fritidstilbud til barnet. Både idrett, kunst eller musikk, og annet som barnet har interesse for. - vurdert flytting til billigere bolig og/eller billigere område dersom det kan bedre situasjonen - planlagt gratis familieaktiviteter i helger og ferier slik at barnet får positivt innhold ilivet - sett på hva familie og venner kan bidra med. Kan de ta barnet med på noe, har barnet søskenbarn som det kan være med. Kan besteforeldre ta med på tur. - vurdert om dere kan søke om støttekontakt - vurdert om barnet kunne ha nytte av å delta i en støttegruppe eller ungdomsorganisasjon for psykisk helse - vurdert skolesituasjon og om en annen skole kunne passer bedre - gått i meg selv og sett på hva jeg kan gjøre for å bli en best mulig rollemodell Anonymkode: 4cc30...ef5 1 1 4
AnonymBruker Skrevet 2. april 2025 #87 Skrevet 2. april 2025 Dette er en vanskelig problemstilling. Både selvskading og skolevegring kan ha en viss smitteeffekt. Det er nok derfor noen foreldre reserverer seg. Jeg kan forstå det. Jeg ville forsøkt å få tak i hva slags rykter som går rundt barnet, siden de andre ungdommene ikke får være sammen med den. Det er jo ett eller annet å ta tak i her, som dere ikke har helt klart. Jeg ville ikke snakket med de andre foreldrene, uten samtykke fra egen ungdom. Det kan føles invaderende og gjøre vondt verre. Hva sier skolen. Har de fanget opp noe? Jeg ville startet der. Fritidsaktiviteter er viktig, har dere ikke råd til det, ville jeg tatt kontakt med NAV eventuelt barnevernet for å få hjelp til å få dette dekket. Ungdommen trenger en sosial arena som ikke er skolen, siden det ikke fungerer. Vet ikke om det er et tilbud hos dere, men min ungdom hadde aktivitetstilbud igjennom BUP for noen år tilbake. De samlet seg en gang i uken og gjorde hyggelige ting. Dette var alle ungdommer som hadde vanskelig for å finne plassen sin i ordinær ungdomsgruppe. Eventuelt kan det hende at helsestasjon for ungdom har noe liknende. Ungdomsskolen er en vanskelig periode for veldig mange. Det er ikke så lett å speile ungdommer på hva andre trenger, da de er i en selvsentrert periode, hvor de forsøker å finne sin egen identitet. Det går ofte på bekostning av andre og er ikke nødvendigvis utestengelse. Det gjør det ikke noe mindre vanskelig for ditt barn, men det kan være en annerkjennelse til barnet, om at dette er vanskelig. For mange blir det heldigvis bedre når de kommer på videregående. Anonymkode: d6c4d...8d4 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2025 #88 Skrevet 2. april 2025 Jeg ville ha gått innpå kommunen sine hjemmesider for å undersøke om det finnes fritidstilbud eller organisasjoner. En del av disse er gratis. Se også om det finnes noen former for støtteordninger. Å vente til høsten kan oppleves som veldig lenge, og jeg tenker at kiden må ha noe å gjøre nå. Et lyspunkt i hverdagen. Anonymkode: 51160...d2d 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2025 #89 Skrevet 2. april 2025 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Takk. Sikkert akkurat det de andre foreldrene tenker om barnet mitt. Det hjalp veldig. Det er forskjell på å skifte venner og å bli utestengt. Anonymkode: a1147...f68 Men alt er ikke alltid utestenging, med nye klasser på ungdomsskolen er det ofte naturlig at man trekker til andre. Manglende modenhet ofte med hvordan man håndterer gamle venner, men på mine barns kull har venner på 5-7trinn sjelden vært eneste venner 8-10 trinn uten at det nødvendigvis er utestenging. Mine barn sluttet å være med andre som hadde ulike interesser og syn på ting, det var jo ikke gøy og hadde ikke noe å prate om. Anonymkode: 71ca9...832 3 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2025 #90 Skrevet 2. april 2025 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg sa heller ikke at hen selvskader på grunn av dette, men at hen blir mobbet for skadingen. Og ja mobbingen og utestenging gjør det verre. Sosiale mennesker trenger folk å omgås. Vennligst les det du kommenterer på. TS Anonymkode: a1147...f68 Men hvorfor så sterk reaksjon på utestenging, hva annet ligger bak så kraftig reaksjon? Hva annet har barnet ikke lært å regulere? Anonymkode: 71ca9...832 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2025 #91 Skrevet 2. april 2025 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Oi. Du hadde lagt ned forbud mot at de kan henge med vennene sine pga vape. Hvor gammelt barn har du, som tror du får vite om vennene dems vaper.. og selvskading. så du lærer dine barn at om vennene dems får det vanskelig, da kutter vi dem ut. For et menneskesyn! Anonymkode: 046d2...c71 Oppfordre til å finne mer psykisk stabile venner er ikke dårlig menneskesyn. Anonymkode: 71ca9...832 3
BlackSunshine Skrevet 2. april 2025 #92 Skrevet 2. april 2025 Jeg føler med deg og kjenner meg igjen. Unntatt selvskading, har vi stått i det samme. Vi var der 100% for vår ungdom og alt annet ble satt til side egentlig. Så jobbet vi aktivt med skolen, inkludert skoleledelsen. Dette kostet en del energi fordi det er liksom litt for lettvint inngang hos dem. Vi jobbet også mot foreldre, men droppet foreldrene til de dårlige ungdommene (dårlig for vår ungdom). Vi fokuserte på andre, og tidligere litt mer perifere venner. Det tok ca 6 mnd, og ting ble bedre. Hadde også ADHD i miksen her, så vi jobbet også med BUP. 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2025 #93 Skrevet 2. april 2025 Hei TS! Jeg slet også veldig mye med selvskading som tenåring. Snakk med bup om de har leirer, samtalegrupper og aktiviteter for ungdom i deres situasjon. Det hadde de for meg tilbake i 2015. det finnes mange gratis tilbud for unge innenfor aktiviteter. Anbefaler deg å sjekke ut og ta kontakt med lokale klubbhus for unge. Ofte har de kreative arenaer, der kan det også være lettere for ungdommen din å finne andre i lignende situasjoner, eller bare andre ungdommer som er mer open minded for folks ulikheter. Nå vet jeg ikke hvor dere hører til i Norge, men i Kristiansand bugner det av tilbud og sosiale arenaer for ungdommer i lignende situasjoner som du beskriver. Anonymkode: 54b8d...61a 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2025 #94 Skrevet 2. april 2025 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hei TS! Jeg slet også veldig mye med selvskading som tenåring. Snakk med bup om de har leirer, samtalegrupper og aktiviteter for ungdom i deres situasjon. Det hadde de for meg tilbake i 2015. det finnes mange gratis tilbud for unge innenfor aktiviteter. Anbefaler deg å sjekke ut og ta kontakt med lokale klubbhus for unge. Ofte har de kreative arenaer, der kan det også være lettere for ungdommen din å finne andre i lignende situasjoner, eller bare andre ungdommer som er mer open minded for folks ulikheter. Nå vet jeg ikke hvor dere hører til i Norge, men i Kristiansand bugner det av tilbud og sosiale arenaer for ungdommer i lignende situasjoner som du beskriver. Anonymkode: 54b8d...61a Er interessert i hvilke tilbud det er i Kristiansand, kan du hjelpe med noen eksempler? 😊 Anonymkode: 45b14...3b7
AnonymBruker Skrevet 2. april 2025 #95 Skrevet 2. april 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Å legge ansvaret på å ivareta og tvinge jevenaldrene unger til å stille opp mot sin vilje er omsorgs svikt. Ungen til ta er alvorlig psykisk syk og ikke noe jevnaldrende skal tvinges til å deale med eller tilbringe tid med alene, det er verken rettferdig eller sunt for noen av partnere Anonymkode: 2db9f...78f Hun skriver ikke et sted at hun vil at vennene til ungdommen skal ta vare på han. Mine ungdommer har heldigvis lært at livet ikke alltid er en dans på roser for alle, og å stille opp for venner som har det vanskelig. Ag jeg har lært mine ungdommer dette er absolutt ikke omsorgssvikt. De stiller opp for venner helt av egen fri vilje, fordi de er oppdratt slik, så det faller de helt naturlig. At du hadde måtte tvinge dine ungdommer til stille opp for sine venner som har det vanskelig sier noe om oppdragelsen di har gitt dem. Anonymkode: 046d2...c71 1 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2025 #96 Skrevet 2. april 2025 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Hun skriver ikke et sted at hun vil at vennene til ungdommen skal ta vare på han. Mine ungdommer har heldigvis lært at livet ikke alltid er en dans på roser for alle, og å stille opp for venner som har det vanskelig. Ag jeg har lært mine ungdommer dette er absolutt ikke omsorgssvikt. De stiller opp for venner helt av egen fri vilje, fordi de er oppdratt slik, så det faller de helt naturlig. At du hadde måtte tvinge dine ungdommer til stille opp for sine venner som har det vanskelig sier noe om oppdragelsen di har gitt dem. Anonymkode: 046d2...c71 De fleste bytter venner i perioden på ungsomskolen, få som henger med samme folka i 8 som i 10, man forandrer seg mye i den alderen der. Det her er ting som er ganske allment kjent for de som jobber med ungdom. Problemt her er at ungene har utviklet seg videre, mens ungen til ts henger igjen eller ska vi si har tatt et sidespor ut på galeien Anonymkode: 2db9f...78f 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2025 #97 Skrevet 2. april 2025 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Barnet må først være i stand til og kunne tåle relasjoner, på godt og vondt. Tenårene er vanskelige og dersom barnet ikke er robust nok, har gode strategier, en god omsorgsbase hjemme, en sosial kompetanse og evne til relasjon som tåler både konflikt, brudd, påkobling og utfordringer (uten å ty til selvskading, skoleskulk - som er svært sterke virkemidler som vitner om mangel på andre verktøy) så bør dere først jobbe med helsen slik at ungdommen din vil tåle opp- og nedturer i relasjoner og vennskap. Dette er noe ungdommen må jobbe sammen med helse og sammen med dere som omsorgsgivere. Det er også nyttig at dere voksne ser på deres måte å løse utfordringer, hva er deres strategier etc. Ungene våre lærer av oss..... Anonymkode: f7b4b...684 Kanskje greit å holde seg for god til å sparke folk som ligger nede, med tre prikker bak anklagene sine (...). Ærlig talt vet ingen her om barnet har traumer eller andre årsaker til vanskene. Hvis det er emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse som ligger bak kan det være en berg- og dalbane for personen og dem rundt. Relasjonene kan bli for opprørende og slitsomme for venner. De får hjelp til barnet, forhåpentligvis kommer barnet ut av det vonde. Ar alle skal bli så robuste at de tåler å være venneløsr tidlig i tenårene er svært lite realistisk. Anonymkode: 3f4fd...ba1 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2025 #98 Skrevet 2. april 2025 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Er det et alternative å bytte skole? Kan jeg spørre om grunnen til at ungdommene ikke får lov av foreldrene sine å henge med ditt barn? Har du sjekket opp gratis aktiviteter kommunen kanskje tilbyr? Jeg tror kanskje at jeg hadde tatt meg permisjon fra jobb, pushet på helsetjenesten om at h*n virkelig trenger hjelp NÅ, samt søkt råd og støtte fra familie og nære venner du stoler på ♥️ Anonymkode: dfdf9...e4e Dette. Selvskading er foruroligende og forstadiet til selvmordsforsøk. De jeg kjenner som har selvskadet har enten blitt seksuelt misbrukte, mobbet eller har mye angst. Alt kan stemme på ditt barn, så het hadde jeg virkelig ikke gitt slipp. Mitt barn går foran jobben, tok oss 1/2 år permisjon fra jobben i vårt tilfelle. Anonymkode: c9fca...64b 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2025 #99 Skrevet 2. april 2025 Hadde også byttet skole asap. Barndommen til ditt barn vil ha konsekvenser følelsesmessig resten av livet og mobbing er jævlig. Barnet ditt er jo dypt deprimert. Anonymkode: c9fca...64b 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2025 #100 Skrevet 2. april 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er interessert i hvilke tilbud det er i Kristiansand, kan du hjelpe med noen eksempler? 😊 Anonymkode: 45b14...3b7 Såklart! Offentlige gratis tilbud for unge: https://www.kristiansandkunsthall.no/formidling/les-kunst https://www.samsen.no/aktuelt/hva-skjer-i-april Du kan også kontakte ulike ledere på samsen kulturhus, forklare noe av situasjonen rundt din ungdom og så vil de prøve å inkludere ungdommen så godt som mulig. Jeg må skryte av samsen, de er rå flinke til å møte ungdommer som ikke har det så greit. I lenken jeg la til er det ulike ledere for ulike kreative fagfelt du kan kontakte. Det er heller ikke nødvendig med noen forkunnskaper i noe av det Samsen arrangerer. Både Samsen og les kunst er retta mot ungdommer fra 15 år, men det skal vel ikke skade å høre om de likevel kan hjelpe med å ta inn ungdommen din hvis hen er 13-14. https://www.kristiansand.kommune.no/navigasjon/kultur-og-fritid/fritid/Fritidsenheten/tilrettelagte-gruppetilbud/ https://www.instagram.com/fritidsenheten?igsh=bHM5MmlodW50Nnd4 https://www.kristiansand.kommune.no/navigasjon/kultur-og-fritid/fritid/Fritidsenheten/fritidsklubber/ Anonymkode: 54b8d...61a 1 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå