Gå til innhold

Gamle svigerforeldre vil passe barnet

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mine svigerforeldre er på samme alder og barnet vårt er også på samme alder. Skjønner deg veldig godt! 

Her er ettåringen over alt, både høyt og lavt. Svigers er fantastiske mennesker, men det hadde ikke vært trygt å la de passe henne da de er for treige med å reagere bl.a.. De er ellers spreke for alderen altså, men det kognitive er definitivt noe svekket uten at vi tenker at de er begynt å bli demente. 

Tenker at mannen må si rett ut at dere er utrygge fordi dere ser at enkelte ting er vanskelig for dem grunnet alder. 

Anonymkode: bb829...d6a

• Liker 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Nå er det jo faktisk ikke snakk om unge svigerforeldre i sin beste alder. Disse er på alder med mine besteforeldre altså mitt barns oldeforeldre og jeg tror nok ikke jeg hadde latt noen av oldeforeldrene til mitt barn passe barnet alene heller med tanke på formen demmes.

Anonymkode: 21d02...c50

Du Om det, min mor er 85 og supersterk , null problem med å passe barnebarn 

Anonymkode: 6a7a4...d74

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Gjorde dette én gang, og da skjønte besteforeldrene selv at de egentlig ikke passet til dette😂 de har oppdratt 4 fantastiske og rolige jenter - så da det braste inn en kroppslig og vilter liten mann ble det 100% kræsj for dem. De hadde feks ikke ryddet bort noe dilldall. To ting ble knust, guttungen spiste ingenting (vant til å sitte ved bordet og spise selv, mens de prøvde mate han på gulvet), og alle var overtrøtte da vi hentet. Helt kaos😂😂

Anonymkode: 9275f...f6e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her har oldeforeldre på 90 år passet. De er i brukbar god helse. Den ene klarer å løfte barnet opp i fanget på den andre, og de finner ut av det. De ringer etter hjelp ved behov. Og evner å ringe 113 i krisetilstand. Hadde latt 80 åringene prøve seg noen timer. Men forstår at overnatting kan føles stress, så hadde latt de prøve seg på dagtid først evt. De har nok mye erfaring og kjærlighet å gi og fikser det der fint.  

Anonymkode: 291c3...e35

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.4.2025 den 19.32):

Alt du nevner kan skje i bhg og hjemme hos dere.

Jeg hadde nå latt de få lov. Tenk den gleden de vil ha. Og tid de aldri vil få seinere og plutselig er de borte da er det for seint

Anonymkode: 352c6...892

Er de ansatte i BHG og TS i 80-årene…?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du Om det, min mor er 85 og supersterk , null problem med å passe barnebarn 

Det er ikke snakk om at din mor på 85 klarer å løpe etter en 2-3-åring i full sprint. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du har dine meninger og da får du stå i det og si det til dem da. Men dårlig stemning får du bare ta! Ellers er du irriterende konfliktsky. 

Jeg er ikke enig med deg da. Du må stole på folk du selv sier er"friske og raske"

Anonymkode: f1396...cb9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Ikke la dem gjøre det, få med deg mannen på lag her. La dem heller komme hjem til deg så kan de lese for barnet mens du eller faren lager middag el. 

Tenk hvis de gir ham boller som han setter i halsen, eller hvis han finner piller i farmors veske, de kan søle kaffe på barnet, osv. Sånne ting skjer. Og eldre folk vet ikke alltid hvordan de skal reagere da. Kan finne på å ringe dere og ikke ambulanse, ta smør på brannsår, masse rart. 

Anonymkode: 61ab0...b12

Herregud, er dette seriøst?

De som er 80 har fått med seg utviklingen i verden altså. 

Anonymkode: bee8e...550

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er ikke enig med deg da. Du må stole på folk du selv sier er"friske og raske"

Anonymkode: f1396...cb9

Det finnes ingen 80-åring som holder følge med en 2-3-åring i full sprint. Da snakker vi i så fall under en promille av alle 80-åringer. 

Folk i denne tråden undervurderer hvor dårlig fysisk form en helt gjennomsnittlig 80-åring faktisk er. Det er helt vanlig å slite med å gå normalt på den alderen. Jeg tror dere blander 60-70-åringer med 80-åringer altså.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min oldemor var 80 år da jeg ble født. Jeg var hos henne noen dager innimellom som liten, av og til også sammen med et søskenbarn som er et par år yngre enn meg. Vi visste jo at hun ikke var like sprek som besteforeldre og foreldre, så da tok vi hensyn - for det hadde vi lært siden vi var helt små.

Jeg har sett det så mange ganger i livet mitt også, små barn er ofte utrolig gode til å lese ulike personer, og lærer ofte lett å ta hensyn til andre som ikke er like bevegelige som de selv. 

Det er også en fin øvelse i å få empati, lære å se eldre personer for de personene de er (ikke deres alder), og ikke minst så gir besteforeldre og oldeforeldre andre impulser og læring for barn enn hva foreldregenerasjonen greier.

Ts sier at hennes svigerforeldre er friske og raske, bortsett fra det at de kanskje ikke kan løfte så tungt som før. Men de er to, og da finner man alltid løsninger.

Av det Ts har fortalt ser jeg ingen grunn til at besteforeldrene ikke skal kunne hente barnet og passe det noen få timer.

Anonymkode: 70e50...14f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mannen din (ikke du) må si at de ikke kan passe barnet før det er minst et par år gammelt og kan gå og klatre uten så stor fare for å falle hele tiden, siden de sliter med å løfte ham. 

Anonymkode: b78e7...620

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke lest alt her, men:

Det er ditt barn, TS. Du er mamma, du bestemmer. Er det én ting jeg angrer på, så er det at jeg ikke turte å si ifra ordentlig i starten når svigerforeldre hadde ønsker og behov som var i strid med MITT og BARNETS behov. Du ønsker at barnet skal være trygt, og barnet har mest behov for foreldrene sine. Det er ikke en menneskerett å være besteforeldre. 

Dessuten kan de jo komme på besøk istedenfor. De trenger jo ikke hente?? For meg virker det rart at de ønsker å hente et så lite barn i bhg.

Anonymkode: dea39...7d6

• Nyttig 2
Skrevet

Kan du ikke la dem passe noen timer med barnefar (eller deg) tilgjengelig om ting skulle gå helt galt? Så får både de og du teste det ut i praksis.

AnonymBruker
Skrevet

Mine foreldre passet eldste. Mamma var 70 og beinskjør, mens pappa var fysisk sprek og litt yngre. 
Barnet var på den alderen, og hadde bare 1/2 plass i barnehage i en periode. Gikk helt fint. 
Pappa løftet henne opp på kjøkkenbordet, og så kom mamma inn fra siden med ren bleie og greier. Tror de hadde stor glede av det. 
I forb med flytting passet de henne i 2-3 dager.  Den største utfordringen da ble at mamma ikke syntes hun spiste nok…

Etter noen år fikk vi tvillinger. Da passet hun dem i lag med eldste når vi var på julebord fex. Pappa var død på det tidspunktet. 

Hvis dette er normalt ansvarsbevisste 80-åringer, går nok dette helt fint ts. 

Anonymkode: c00d6...817

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvis dette er normalt ansvarsbevisste 80-åringer, går nok dette helt fint ts. 

Anonymkode: c00d6...817

Hjelper ikke å være ansvarsbevisst når fysikken ikke er til stede lenger.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.4.2025 den 19.49):

Nå er det jo faktisk ikke snakk om unge svigerforeldre i sin beste alder. Disse er på alder med mine besteforeldre altså mitt barns oldeforeldre og jeg tror nok ikke jeg hadde latt noen av oldeforeldrene til mitt barn passe barnet alene heller med tanke på formen demmes.

mitt barnebarn har det helt supert med sine oldeforeldre, de har stor lekepark rett utenfor døren og oldefar er på husken og silen like mye som barnebarnet på fire og de ler og koser seg og oldefar er 84 og blir fire igjen han også når de herjer på :D det er vakkert å se hvor fint de har det sammen og barnebarnet spør ofte om å få besøke de. Oldemor er mer den som sitter i timevis i sandkassen eller står vakt ved klatrestativet og heier på fremgangen og mestringen eller tar oldebarnet med på kjøkkenet med baking og kokkelering og lar barnet slippe til som den største selvfølge og så ler de sammen når det blir rot.. De gamle utfyller hverandre og er der 100% for mini.

Anonymkode: e0c38...075

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.4.2025 den 19.17):

Mine svigerforeldre er veldig gamle. 80 og 81 år, men friske og raske sånn sett. De fikk barn sent, og samboeren min (som er en del bedre enn meg fikk barn sent). 
Sønnen vår er 13 måneder og har startet barnehage nå i januar, og de maser veldig om å få hente han i barnehagen, og ha han hjemme hos de ettermiddagen. 
Jeg tørr ikke det. De sliter med å løfte han, og han har så vidt begynt å gå. Så han trenger mye hjelp og støtte. Jeg er livredd for at noe skal skje, og at de da ikke kan hjelpe. Hvis det skulle skje en ulykke, han setter noe i halsen, faller i trappene der eller hva som helst. Jeg stoler ikke på at de klarer å håndtere situasjonen. 

Jeg har klart å komme meg unna til nå (de har vært med å hentet, men sammen med oss), men de er nå veldig direkte og jeg føler meg presset. 

Hva gjør jeg her…. Det blir jo veldig dårlig stemning om jeg sier nei 

Anonymkode: ff95e...3dc

Øvd deg på å si ordet nei. Si nei og de må finne seg i hva du bestemmer. Bare si du ikke vil, du vil hente selv, eller rett ut at du ikke er komfortabel med at de skal hente. Jeg har selv noen slitsomme svigerforeldre som maser om overnatting. De vil ha baby på overnatting selv om jeg ikke trenger, bare for at de selv vil. Jeg følte meg veldig ukomfortabel med det. Jeg tviler ikke på at de hadde gjort en bra jobb med ungen min men jeg ønsker rett og slett ikke at noen andre skal låne hun bare for at det passer dem. Forstår ikke hvorfor det er så viktig å ha alenetid med et lite småbarn. De får få seg en hobby heller eller passe barn i nabolaget.

Anonymkode: ba46a...93e

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.4.2025 den 19.49):

Hva menes med det siste ordet du ajrev.

AnonymBruker
Skrevet
Grønnastar skrev (På 2.4.2025 den 20.25):

Det er ikke snakk om at din mor på 85 klarer å løpe etter en 2-3-åring i full sprint. 

Skulle være 75 men jo hun klarer fint det 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Har ikke lest alt her, men:

Det er ditt barn, TS. Du er mamma, du bestemmer. Er det én ting jeg angrer på, så er det at jeg ikke turte å si ifra ordentlig i starten når svigerforeldre hadde ønsker og behov som var i strid med MITT og BARNETS behov. Du ønsker at barnet skal være trygt, og barnet har mest behov for foreldrene sine. Det er ikke en menneskerett å være besteforeldre. 

Dessuten kan de jo komme på besøk istedenfor. De trenger jo ikke hente?? For meg virker det rart at de ønsker å hente et så lite barn i bhg.

Anonymkode: dea39...7d6

Eh nei , det er begges barn !

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...