Gå til innhold

Gamle svigerforeldre vil passe barnet

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet

De er to personer. Med mindre de er skrøpelige og mer enn gjennomsnittet trege mentalt så makter de fint å passes på han. Hvis de sliter med å løfte han inn i en bilstol så får du kjøre han hjem til de. 

For å slappe mer av og tillate deg selv litt avlastning, så bli med gutten hjem til de og la de passe han noen timer mens du holder deg i bakgrunnen. Observer og veiled dersom de trenger det. Hvis du ikke føler deg beroliget etter dette så står du fast på at de ikke kan få passe han. Men gi de en sjans. Det kan berike guttens liv også, og dere foreldre får en kjærkommen pause. 

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke latt dem passe. Har selv en 1-åring og en 3-åring. Det skal være en lettelse å få «barnefri», men det fører bare til stress å ha sånne barnevakter. Når de er såpass prega av alderen så kan de heller passe INNENDØRS når barnet er 2-3 år kanskje. De greier jo ikke være raske nok utendørs til å løpe etter en unge på vei ut i trafikken feks.

Anonymkode: b648a...c02

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er stor forskjell på hvor god form man er i, også i den alderen. 

Barnas farfar på 83 er dårlig til bens, hører og ser dårlig. Hadde aldri kunnet løpe etter 3- og 6-åringen utendørs. Men de kan gå korte rolige turer sammen. De kan også se barne-tv, lese bøker, pusle puslespill, tegne osv..Den type rolige aktiviteter har jo også stor verdi.

Barnas morfar 78 har drevet aktivt med idrett nesten hele livet og trener flere ganger i uken. Han jogger lett ifra oss yngre om vi er på løpetur i fjellet og liker å spille fotball med ungene, kaste de opp i luften osv...Hadde ikke vært så betenkt med å la han passe de da jeg vet at han er rask til bens og reaksjonsevnen er høy. 

Anonymkode: 5ee2d...46f

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min bestemor passet mitt barn når barnet var like gammelt og bestemor 82 år. Så lenge de er oppmerksomme og følger med så synes jeg du bør la de prøve. Test ut og hold deg i nærheten. Trenger ikke være mer enn en times tid 

Anonymkode: 87fe6...308

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en far som er like gammel som disse, han er egentlig frisk og rask, men jeg merker jo at han er blitt gammel. Jeg ville aldri latt ham passe et så lite barn. 

Både fordi han ikke ville reagert like raskt som meg om noe skjer, men også fordi han ville slitt seg helt ut på å holde følge. Men vi har møttes mye, og de har absolutt fine minner sammen. 

Nå er eldste straks fire år, kan snakke masse og skjønner mer, går rolig og oppfører seg litt penere med morfar fordi han forstår at det trengs. Nå kunne han fint hentet i barnehagen alene og passet en liten stund. 

Støtter deg ts, så lenge de får tilbringe tid med barnebarnet skjønner jeg ikke helt behovet for å hente i barnehagen alene. 

Anonymkode: 77186...9bb

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan de heller hente og passe hjemme hos dere et par timer før dere kommer hjem fra jobb? Der er det sannsynligvis mer barnesikkert. Om en av dere kan ha hjemmekontor (på annet rom/annen etasje) er jo det ennå bedre da kan dere sitte og jobbe men kan bli hentet om det er noe.

Hvordan skal de få barnet trygt hjem fra barnehagen om de ikke får hen inn i bil? Vogn?

Anonymkode: 1f7e0...c09

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke la dem gjøre det, få med deg mannen på lag her. La dem heller komme hjem til deg så kan de lese for barnet mens du eller faren lager middag el. 

Tenk hvis de gir ham boller som han setter i halsen, eller hvis han finner piller i farmors veske, de kan søle kaffe på barnet, osv. Sånne ting skjer. Og eldre folk vet ikke alltid hvordan de skal reagere da. Kan finne på å ringe dere og ikke ambulanse, ta smør på brannsår, masse rart. 

Anonymkode: 61ab0...b12

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke er komfortabel med det, så sier det du bare nei. Barnet er bare 13 måneder og har behov for mor og far etter barnehagen en stund fremover. Min svigermor er 79 og er sprek for alderen, hun har hatt våre 3 og 6 åringer på overnatting (og hun er enke!). Men jeg har merket det siste året at hun begynner å bli eldre og ikke like oppmerksom og rask som hun var, så fremover kommer vi til å reise på besøk til henne og la henne passe barna noen timer, men ikke la henne passe de over natten lenger. Barnas sikkerhet er det viktigste. Et godt forhold til bestemor kan de ha uansett barnevakt eller ei.

Anonymkode: 7e4f0...120

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Mine svigerforeldre er veldig gamle. 80 og 81 år, men friske og raske sånn sett. De fikk barn sent, og samboeren min (som er en del bedre enn meg fikk barn sent). 
Sønnen vår er 13 måneder og har startet barnehage nå i januar, og de maser veldig om å få hente han i barnehagen, og ha han hjemme hos de ettermiddagen. 
Jeg tørr ikke det. De sliter med å løfte han, og han har så vidt begynt å gå. Så han trenger mye hjelp og støtte. Jeg er livredd for at noe skal skje, og at de da ikke kan hjelpe. Hvis det skulle skje en ulykke, han setter noe i halsen, faller i trappene der eller hva som helst. Jeg stoler ikke på at de klarer å håndtere situasjonen. 

Jeg har klart å komme meg unna til nå (de har vært med å hentet, men sammen med oss), men de er nå veldig direkte og jeg føler meg presset. 

Hva gjør jeg her…. Det blir jo veldig dårlig stemning om jeg sier nei 

Anonymkode: ff95e...3dc

Det er ikke bare ditt barn! Hva sier mannen din? Han har like mye han skulle ha sagt som deg!

Anonymkode: 4e348...93f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Ikke la dem gjøre det, få med deg mannen på lag her. La dem heller komme hjem til deg så kan de lese for barnet mens du eller faren lager middag el. 

Tenk hvis de gir ham boller som han setter i halsen, eller hvis han finner piller i farmors veske, de kan søle kaffe på barnet, osv. Sånne ting skjer. Og eldre folk vet ikke alltid hvordan de skal reagere da. Kan finne på å ringe dere og ikke ambulanse, ta smør på brannsår, masse rart. 

Anonymkode: 61ab0...b12

Å herregud🤦😅

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer også på hva mannen din mener. Hvorfor er det du som må svare hans foreldre?

Anonymkode: 9a66a...7cc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Honey Dew skrev (12 timer siden):

Galt er det når svigerforeldre ikke hjelper til og passer ungene og nå er det også galt at de ønsker å gjøre det 🙄

Det er jo svigers.... De skal man jo være imot! 😕

Anonymkode: 043a2...f6c

Skrevet

La de passe barnet noen timer. De er to stykker og kan hjelpe hverandre om noe skjer. De ønsker å bli kjent med barnebarnet på egenhånd.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er ikke bare ditt barn! Hva sier mannen din? Han har like mye han skulle ha sagt som deg!

Ja og hun har like mye hun skulle sagt som han. Så ingen automatikk i at man da skal gjøre det han vil heller. Det vanlige om man er uenige sånn generelt er vel å lande på at man følger den som er mest forsiktig eller ikke vil noe, istedet for at en av partene trumfer gjennom noe den andre er ukomfortabel med. 

Anonymkode: 1f7e0...c09

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Mine svigerforeldre er veldig gamle. 80 og 81 år, men friske og raske sånn sett.

du skriver at de er friske og raske så da ser jeg ikke problemet TS, annet enn at du er en bekymret førstgangsmamma som forsåvidt er OK men da får du si det som det er at det er fordi du er "hysterisk" og ikke fordi de ikke kan klare oppgaven.. 

Anonymkode: e0c38...075

• Nyttig 2
Skrevet

Mine svigerforeldre er veldig gamle. 80 og 81 år, men friske og raske sånn sett. De fikk barn sent, og samboeren min (som er en del bedre enn meg fikk barn sent). 
Sønnen vår er 13 måneder og har startet barnehage nå i januar, og de maser veldig om å få hente han i barnehagen, og ha han hjemme hos de ettermiddagen. 
Jeg tørr ikke det. De sliter med å løfte han, og han har så vidt begynt å gå. Så han trenger mye hjelp og støtte. Jeg er livredd for at noe skal skje, og at de da ikke kan hjelpe. Hvis det skulle skje en ulykke, han setter noe i halsen, faller i trappene der eller hva som helst. Jeg stoler ikke på at de klarer å håndtere situasjonen. 

Jeg har klart å komme meg unna til nå (de har vært med å hentet, men sammen med oss), men de er nå veldig direkte og jeg føler meg presset. 

Jeg hadde latt de få lov. De har da klart seg godt i livet frem til nå og de ønsker en nær og god relasjon noe som kun kan ordnes ved fysisk tilstedeværelse. Er jo bare snakk om noen timer. Finnes jo nok av ansatte i barnehage som ikke skal løfte småbarn. Barna må da selv klatre opp i vogna og gå små trapper for å komme opp på stellebordet osv. De eldre vil nok si i fra selv om det er visse ting de ikke mestrer. 

• Nyttig 3
Skrevet

La de, de er ikke så gamle. Du kan la de prøve ut først både for din og barnets del med først 15 min alene så lenger og lenger tid. 

Ulykker kan skje overalt og en kan ikke pakke barna inn i bobleplast 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det handler ikke om at vi ikke ønsker hjelp, og vi vil selvfølgelig at de skal være sammen med barnet vårt. Masse, de er herlige mennesker. Vi ser dem ukentlig og er mye der i helger osv.

Det handler om at de nesten ikke klarer å løfte han inn i bilen, eller ikke er i stand til å hjelpe hvis det skulle oppstå en situasjon hvor han trenger hjelp. 
Det er snakk om sikkerhet her, ikke at vi ikke ønsker at besteforeldrene skal være sammen med barnebarnet sitt 

TS

Men vær i nærheten de første gangene da.  Kanskje de greier mer enn du tror? Hvis de ikke får han inn i bilen må de jo ringe deg, er ikke verre. Jeg tenker fort at det kommer en dag du angrer på dette for det blir for sent at de får alenetid med barnet ditt. 

Anonymkode: 661a7...fda

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man bidrar på det nivået man er skikket til tenker jeg 

kontakt og emosjonelle bånd med barnebarn kan man da definitivt få uten å ta et fullt ansvar (ikke alle er i stand til det som du sier)

Anonymkode: 7644e...6f2

Nja, det er ikke helt det samme. Hvis foreldrene er der er det de barnet vil vende seg til for trøst og støtte. Det er noe eget med å være alene med barn❤️

Anonymkode: 661a7...fda

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

demmes

huff

Anonymkode: e9f8a...453

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...