Gjest Margo Skrevet 16. mars 2025 #61 Skrevet 16. mars 2025 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Han er ikke utredet på BUP. Men, har dårlig erfaring derfra. Anonymkode: a1a06...cc4 Hva er det som gjør at dere har dårlig erfaring derfra?
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2025 #62 Skrevet 16. mars 2025 Vera skrev (6 minutter siden): Hva er det som gjør at dere har dårlig erfaring derfra? Var der vel ca 30 min, men siden ungdommen ikke ville prate med de ble saken avsluttet. Anonymkode: a1a06...cc4
Gjest Margo Skrevet 16. mars 2025 #63 Skrevet 16. mars 2025 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Var der vel ca 30 min, men siden ungdommen ikke ville prate med de ble saken avsluttet. Anonymkode: a1a06...cc4 Ja, det er litt av problemet med Bup..de har ikke tid til å bygge en relasjon - og dermed misser de muligheten til å opparbeide seg tillit hos barnet/ungdommen. De fleste mennesker trenger å kjenne tillit før de tør å åpne opp.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2025 #64 Skrevet 17. mars 2025 Vera skrev (21 timer siden): Du må ha bodd under en stein de siste 10 årene.. Overdiagnotisering ER et stort problem - både ved somatiske lidelser og psykiske lidelser. https://www.forskning.no/kreft-sykdommer-medisiner/internasjonal-lege-gruppe-for-mange-blir-behandlet-med-medisiner-og-operasjoner-de-ikke-trenger/1228662 Overdiagnostisering kalles dette fenomenet med at vi for ofte kommer ut fra legen eller spesialisthelsetjeneste med diagnoser vi ikke skulle hatt, tester eller behandling vi ikke trenger, fordi både pasient og lege ønsker at møtet på legekontoret skal føre til et «noe» som kanskje kan hjelpe. En undersøkelse fra Riksrevisjon viser at en av fire leger sender pasienten videre til behandling de ikke tror pasienten vil ha nytte av. Det er dårlig bruk av både pasientens tid og fellesskapets ressurser at vi driver med dette. Fenomenet er ikke spesielt for Norge. Derfor pågår det nå en kampanje i mange land med slagordet «Gjør kloke valg» - Choosing wisely. https://nasjonalforeningen.no/Nasjonalforeningens-blogg/for-mye-av-det-gode/ https://www.forskning.no/medisinske-metoder-data-helsetjenester/professor-advarer-for-mye-informasjon-kan-fore-til-overdiagnostisering/1253760 https://www.forskning.no/psykologi/gir-noen-kommuner-for-mye-psykisk-helsehjelp-til-barn-og-unge/1782519 https://tidsskriftet.no/2015/09/kommentar-og-debatt/flere-og-gale-diagnoser-med-kriteriebasert-diagnostikk Psykiatriske diagnoser er i stor grad basert på standardiserte skjemaer som diagnostiske verktøy. Skjemabruken forenkler bildet av en kompleks virkelighet og fører til overdiagnostisering. Skal jeg google videre for deg..? Neida, jeg har bodd i hus de siste årene. Ettersom jeg jobber i helsevesenet / systemet selv, så kjenner jeg godt til både kloke valg og diskusjonen som pågår, inkludert den opphetede debatten om ADHD som pågår for tiden. Alt jeg ba deg om var å vise hvilken forskning du referer til når du skriver forskning, for en Aftenposten artikkel er ikke det. Ser du har klart å finne frem noe mer fornuftig nå. Trenger ikke hjelp til å google. Heller ikke til å søke opp artikler for meg. Ba deg bare å referere ekte forskning og ikke avisartikkel. Jeg foretrekker dog selv å slå opp i helt andre oppslagsverk når jeg skal se nærmere på medisinsk forskning og faglitteratur, enn å google Anonymkode: 289e7...0ed 1
Gjest Margo Skrevet 18. mars 2025 #65 Skrevet 18. mars 2025 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Neida, jeg har bodd i hus de siste årene. Ettersom jeg jobber i helsevesenet / systemet selv, så kjenner jeg godt til både kloke valg og diskusjonen som pågår, inkludert den opphetede debatten om ADHD som pågår for tiden. Alt jeg ba deg om var å vise hvilken forskning du referer til når du skriver forskning, for en Aftenposten artikkel er ikke det. Ser du har klart å finne frem noe mer fornuftig nå. Trenger ikke hjelp til å google. Heller ikke til å søke opp artikler for meg. Ba deg bare å referere ekte forskning og ikke avisartikkel. Jeg foretrekker dog selv å slå opp i helt andre oppslagsverk når jeg skal se nærmere på medisinsk forskning og faglitteratur, enn å google Anonymkode: 289e7...0ed Om du liker fysiske oppslagsverk - er det merkelig at Aftenpostenartikkelen ikke falt i smak - da den omhandler en bok av to forskere som tar for seg temaet vi diskuterer..men det hadde du selvsagt visst om du faktisk gadd å lese det som legges ut - istedenfor å bruke tiden din på synsing og whataboutisme For deg virker det viktigere å ha noe å si (uavhengig av om det er smart eller ikke) enn å være oppdatert..og det er jo litt trist og skremmende mtp ditt yrke.. Men, jeg savner din tilbakemelding på artiklene jeg har lagt ut - eller nei, det var jo slik at du egentlig ikke er interessert i forskning..du er jo bare interessert i å synse
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2025 #66 Skrevet 18. mars 2025 Lurer på hvilken diagnose stemor til dette barnet har... Anonymkode: 720b8...9e1 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2025 #67 Skrevet 18. mars 2025 Vera skrev (1 time siden): Om du liker fysiske oppslagsverk - er det merkelig at Aftenpostenartikkelen ikke falt i smak - da den omhandler en bok av to forskere som tar for seg temaet vi diskuterer..men det hadde du selvsagt visst om du faktisk gadd å lese det som legges ut - istedenfor å bruke tiden din på synsing og whataboutisme For deg virker det viktigere å ha noe å si (uavhengig av om det er smart eller ikke) enn å være oppdatert..og det er jo litt trist og skremmende mtp ditt yrke.. Men, jeg savner din tilbakemelding på artiklene jeg har lagt ut - eller nei, det var jo slik at du egentlig ikke er interessert i forskning..du er jo bare interessert i å synse Jeg har ikke skrevet noe om at jeg liker fysiske oppslagsverk? Litteratursøk er gjerne digitalt, finnes mange gode databaser man bl.a har tilgang til via sykehusbiblioteket. Anonymkode: 289e7...0ed 1
Gjest Margo Skrevet 18. mars 2025 #68 Skrevet 18. mars 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har ikke skrevet noe om at jeg liker fysiske oppslagsverk? Litteratursøk er gjerne digitalt, finnes mange gode databaser man bl.a har tilgang til via sykehusbiblioteket. Anonymkode: 289e7...0ed Du som er så ekstremt opplyst og har en mening om forskningen som foreligger - hva er grunnen til at du ikke underbygger dine egen argumenter med passende forskning? Er det rett og slett bare synsing..? Det er liksom gjentagende i hver tråd her inne..debatter som kunne vært bra - men som blir slått ihjel av synsing og whataboutisme..det er ikke rart intelligensnivået går nedover..
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2025 #69 Skrevet 18. mars 2025 AnonymBruker skrev (På 11.3.2025 den 0.10): Barnet er veldig avhengig av far, i den grad at barnet står helt oppe i far gjennom hele dagen, er alle barn ute å leker står gutten å vente på far, han kan ikke bare se at far er på samme plass, han må stå rett ved siden av han, barnet sitter alltid rett ved siden av far å ser på far, når andre snakker med barnet ser han rett ned eller ser mot far. Prøver jeg å ta på barnet, eller andre slår barnet hendene bort, her om dagen så jeg barnet stå i do kø, han er ikke vant å vente for far tilrettelegger alt med en gang, da så jeg barnet stå å løfte armene høyt over hodet for så å flappe med hendene, dette gjentok han flere ganger, jeg har sett han flappe med hendene om vi er i setting med mye folk å nye situasjoner, men ser at hver gang barnet opplever stress så gjør han dette. Far mener han oppfører seg som han gjør for han prøver å spille kul, men jeg finner det bare rart Anonymkode: 0db7e...08e Her forsto jeg lite. Er du mor til barnet? Eller er dette et barn som bor i området du bor i? ( var vel kanskje derfor du bare sto og så på at barnet måtte på do og ikkje hjalp til tenker jeg? ) Anonymkode: 2a349...b2e 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2025 #70 Skrevet 18. mars 2025 AnonymBruker skrev (På 11.3.2025 den 0.10): Barnet er veldig avhengig av far, i den grad at barnet står helt oppe i far gjennom hele dagen, er alle barn ute å leker står gutten å vente på far, han kan ikke bare se at far er på samme plass, han må stå rett ved siden av han, barnet sitter alltid rett ved siden av far å ser på far, når andre snakker med barnet ser han rett ned eller ser mot far. Prøver jeg å ta på barnet, eller andre slår barnet hendene bort, her om dagen så jeg barnet stå i do kø, han er ikke vant å vente for far tilrettelegger alt med en gang, da så jeg barnet stå å løfte armene høyt over hodet for så å flappe med hendene, dette gjentok han flere ganger, jeg har sett han flappe med hendene om vi er i setting med mye folk å nye situasjoner, men ser at hver gang barnet opplever stress så gjør han dette. Far mener han oppfører seg som han gjør for han prøver å spille kul, men jeg finner det bare rart Anonymkode: 0db7e...08e Men barn får jo ikke «stå oppe i» foreldre dagen lang. De blir sendt på skole, og så på sfo eller trening og andre aktiviteter. Og i helgene blir de satt i aktivitet, om de ikke selv setter seg i aktivitet. Et helt «normalt» barn med en ikke-ufør far (eller mor) ser han fra 16 til leggetid i barnehagealder og ennå mindre i skolealder fordi det da må gjøres fratrekk for aktiviteter. Jeg er ellers enig med flere her at foreldrene nok bør ta et kurs i trygghetssirkelen. Foreldre skal være base for barns utforsking av verden. De skal ikke gjøre seg selv til senteret i barnas univers - det fører bare til utrygge barn. Anonymkode: 122d0...da7
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2025 #71 Skrevet 18. mars 2025 Vera skrev (5 timer siden): Du som er så ekstremt opplyst og har en mening om forskningen som foreligger - hva er grunnen til at du ikke underbygger dine egen argumenter med passende forskning? Er det rett og slett bare synsing..? Det er liksom gjentagende i hver tråd her inne..debatter som kunne vært bra - men som blir slått ihjel av synsing og whataboutisme..det er ikke rart intelligensnivået går nedover.. Jeg har etterspurt forskningen du refererer til, fordi det er spennende å høre. Og det gir en mye mer vitenskapelig og bedre diskusjon om man bruker forskningen (fremfor Aftenposten). Jeg har ikke delt så mange argumenter og egne meninger her, jeg har kun spurt etter forskningen bak. I forhold til BUP feltet har det vært en økning i antall henvisninger. Diagnosene er uklare, hvor grensen går mellom diagnose og ikke diagnose. Det er store forskjeller mellom fylkene. For å måle overdiagnostikk må man jo vite noe om hva som er reell forekomst. Og det er jo nettopp vanskelig i et fag som BUP. ADHD har vært mye diskutert i media siste tid, med både spesialister, fastleger og pasienter, som ytrer sterke meninger i begge retninger. Mange at ytringene er derfor nettopp meninger. Derfor hadde det vært kjempeinteressant å se / lese konkret forskning på BUP feltet i forhold til overdiagnostikk. Boken du refererer til, ser ut til å omhandle mest somatisk sykdom? Tidsskrift artikkelen er noe gammel, men jeg har lest den før. Jeg synes original artikler er bedre enn oppsummeringer fra forskning.no, selv om det er klart bedre enn Aftenposten. Likevel foretrekker jeg et litteratur søk og større oppsummeringer, enn håndplukkede artikler som støtter opp I det det man mener selv. Uansett, det er virkelig ikke sikkert jeg er veldig uenig med deg, jeg spurte kun etter forskningen fra start. Skrev vel noe underveis om at en del fagfolk mener ulikt omkring ADHD diagnosen, men savner mer objektiv forskning der, ikke bare meninger. I forhold til intelligens, så vet jeg ikke om det er endringer i befolkningen som er reelle. Det har jo blitt utviklet stadig nye Weschler tester og om man testes med eldre versjoner kan man få et annet resultat enn med nyere versjoner. Likevel er jo bare dette tester som forsøker å måle kognitive evner. Rent personlig har jeg kun blitt testet én gang (med resultat 142 i fullskala IQ), men det er ikke grunn til å tro at mine evner har falt. Anonymkode: 289e7...0ed 1
Borgfrid Skrevet 18. mars 2025 #72 Skrevet 18. mars 2025 Vera skrev (På 16.3.2025 den 8.19): Jeg vet dessverre om flere som ikke får fjernet diagnosen - fordi både Bup og DPS er svært rigide på dette i vårt distrikt. Jeg er absolutt ikke i mot utredning - men jeg er i mot merkelapper. Det virker som mange henger seg ekstremt opp i diagnoser - at barnet blir diagnosen, istedenfor å behandle symptomer. Barn og ungdommer er i ekstrem utvikling til enhver tid. Det er dessverre også slik at Bup ofte kaster en diagnose på barnet, og kaller det ferdig behandlet - altså kaster det ut av systemet. Jeg ser at mange skriver at en diagnose vil åpne dører for hjelp..er ikke dette merkelig? Bør ikke hjelpen komme basert på symptomer, og ikke diagnoser? Om et barn har behov for tilrettelegging, bør tilretteleggingen komme uavhengig av diagnoser. Man ser dette spesielt i skolesystemet - barnet har ikke krav på ekstra tilrettelegging, om Bup ikke har klistret en diagnose på det.. Det er også flere ulike lidelser/diagnoser som gir like symptomer. Jeg har vært borti flere tilfeller hvor barn får en ADHD diagnose - og når barnet blir større kommer det frem at det har vært psykisk/fysisk mishandling i hjemmet..da får ungdommen en PTSD diagnose - men får ikke fjernet ADHD diagnosen sin. Det er ganske like symptomer på disse to diagnosene f.eks. - og min erfaring er at det ikke alltid er like kompetente behandlere på BUP som klarer å se forskjellen på symptomene hos barnet..barn er som kjent ekstremt lojale mot sine foreldre, uavhengig av hvordan foreldrene behandler barnet - et godt trent øye klarer derimot å fange opp det barnet ikke tør å si - og dermed kan barnet få rett behandling. Da er det ikke medisiner barnet har behov for, men traumebehandling, og oppfølging i hjemmet. Min erfaring er at Bup er veldig opphengte i skjemaer - men ikke veldig opptatt av å være tilstede i rommet med barnet og observere over tid. Og det virker som det er en berøringsangst når det kommer til barnets foreldre, og deres situasjon. Det er også ekstremt mange barn som opplever skilsmisse - hvilke symptomer tror du dette gir barnet? Det er et stort traume for barnet..som gir usikre og utrygge barn. Hvilke diagnoser har lignende symptomer? Det er heldigvis slik at det nå begynner å bli fokus på overdiagnotserng - mitt håp er at barnet som individ kommer i fokus igjen. Det er din erfaring, men det er ikke sannheten eller objektiv forskning. Og det virker som om du har bias i utgangspunktet og da ser man jo kun etter det som bekrefter ens syn på saken 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2025 #73 Skrevet 18. mars 2025 Vera skrev (På 15.3.2025 den 6.43): Åja. «Den handler om overdiagnostisering i helsevesenet og hvordan de mener det skader både individer, helsevesenet, samfunnet og klima. Også innenfor psykiske lidelser, ser vi lignende tendenser, sier han. – For eksempel depresjon, schizofreni, autisme, ADHD og angst.« https://www.aftenposten.no/sprek/i/LMqKgR/snart-er-vi-alle-pasienter-mener-forskere Men du vet selvsagt bedre enn de som forsker på dette i Norge. Dette bærer preg av at du ikke skjønner hva forskningen sier og mangler evne til å nyansere. Akkurat som journalistene i denne artikkelen for flest mulig klikk.. Igjen bidrar sånne hersketeknikker til stigma mot folk med nevroutviklingsforstyrrelser. Det som er leit er at folk som mangler kunnskap absolutt må komme med sine innspill som absolutte sannheter.. Anonymkode: 20f4d...8c5 1 1
Gjest Margo Skrevet 19. mars 2025 #74 Skrevet 19. mars 2025 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Dette bærer preg av at du ikke skjønner hva forskningen sier og mangler evne til å nyansere. Akkurat som journalistene i denne artikkelen for flest mulig klikk.. Igjen bidrar sånne hersketeknikker til stigma mot folk med nevroutviklingsforstyrrelser. Det som er leit er at folk som mangler kunnskap absolutt må komme med sine innspill som absolutte sannheter.. Anonymkode: 20f4d...8c5 Du må nesten forklare hva du mener med slike påstander.. Jeg har lagt ut mange linker til artikler som tar opp problematikken rundt overdiagnostisering - og mine egne betraktninger rundt det at så mange ender opp med en diagnose etter kort tid hos Bup/DPS. Jeg tenker at en utredning må gå bredere ut enn skjemaer som skal fylles ut av foreldre og behandlere..det må observeres over lengre tid, man må bygge relasjon osv før man kan stille korrekt diagnose. Jeg syns det er merkelig at mennesker som hevder de er helsepersonell støtter brukere som kaster ut diagnoser på nett.. Hvor mange innlegg gikk det før noen kastet ut en autisme-diagnose i denne tråden? Det tas ikke høyde for at trådstarter er farget av eget syn, eller faktisk blir påvirket av det som blir skrevet..hva om gutten får det verre som følge av noen av kommentarene i denne tråden? Og det er gjentagende i tråden som omhandler barn - det kastes ut diagnoser, og man glemmer de egentlige symptomene.
Gjest Margo Skrevet 19. mars 2025 #75 Skrevet 19. mars 2025 Borgfrid skrev (8 timer siden): Det er din erfaring, men det er ikke sannheten eller objektiv forskning. Og det virker som om du har bias i utgangspunktet og da ser man jo kun etter det som bekrefter ens syn på saken Jeg understøtter mine betraktninger med forskning og artikler..dette er et tema som kommer mer og mer frem, og som det jobbes daglig med - fordi man er interessert i å finne ut hvorfor og hvordan overdiagnotisering foregår.. Gjør du? Om du skal rope bias hver gang forskning ikke støtter ditt eget syn - hvor mye forskning ville det egentlig ha blitt da?
Gjest Margo Skrevet 19. mars 2025 #76 Skrevet 19. mars 2025 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg har etterspurt forskningen du refererer til, fordi det er spennende å høre. Og det gir en mye mer vitenskapelig og bedre diskusjon om man bruker forskningen (fremfor Aftenposten). Jeg har ikke delt så mange argumenter og egne meninger her, jeg har kun spurt etter forskningen bak. I forhold til BUP feltet har det vært en økning i antall henvisninger. Diagnosene er uklare, hvor grensen går mellom diagnose og ikke diagnose. Det er store forskjeller mellom fylkene. For å måle overdiagnostikk må man jo vite noe om hva som er reell forekomst. Og det er jo nettopp vanskelig i et fag som BUP. ADHD har vært mye diskutert i media siste tid, med både spesialister, fastleger og pasienter, som ytrer sterke meninger i begge retninger. Mange at ytringene er derfor nettopp meninger. Derfor hadde det vært kjempeinteressant å se / lese konkret forskning på BUP feltet i forhold til overdiagnostikk. Boken du refererer til, ser ut til å omhandle mest somatisk sykdom? Tidsskrift artikkelen er noe gammel, men jeg har lest den før. Jeg synes original artikler er bedre enn oppsummeringer fra forskning.no, selv om det er klart bedre enn Aftenposten. Likevel foretrekker jeg et litteratur søk og større oppsummeringer, enn håndplukkede artikler som støtter opp I det det man mener selv. Uansett, det er virkelig ikke sikkert jeg er veldig uenig med deg, jeg spurte kun etter forskningen fra start. Skrev vel noe underveis om at en del fagfolk mener ulikt omkring ADHD diagnosen, men savner mer objektiv forskning der, ikke bare meninger. I forhold til intelligens, så vet jeg ikke om det er endringer i befolkningen som er reelle. Det har jo blitt utviklet stadig nye Weschler tester og om man testes med eldre versjoner kan man få et annet resultat enn med nyere versjoner. Likevel er jo bare dette tester som forsøker å måle kognitive evner. Rent personlig har jeg kun blitt testet én gang (med resultat 142 i fullskala IQ), men det er ikke grunn til å tro at mine evner har falt. Anonymkode: 289e7...0ed Norge var tidlig ute når det kommer til forskning rundt fallende intelligensnivå - og nå ser man samme tendenser i resten av verden (fordi de har begynt å forske på det også der). Et godt eksempel på fallende intelligens er jo nettopp det å mangle evnen til å resonnere og tenke selv - at man nesten blir ihjelslått for å skrive egne meninger og betraktninger som ikke følger gjennomsnittets meninger. Vi er svært avhengige av at andre har hatt meningen før oss - før vi eventuelt tør å si en mening selv.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2025 #77 Skrevet 23. mars 2025 AnonymBruker skrev (På 15.3.2025 den 8.16): Så du sier at vi ikke skal stole på legene og psykologene? Spesielt. Anonymkode: a1a06...cc4 Nå er nå bup spesiell, stoler ikke et sekund på de. Mange av de som jobber med barn har ikke barn selv, så de er prisgitt faglitteratur. Barnet mitt fikk diagnosen anoreksi av bup, jeg sa nei, å var ikke enig, barnet forstod fort at hun måtte si det bup ville høre, å hun ble friskmeldt, hun hadde anoreksi ifølge bup, hun hadde 3 timer med meg, barnet å bup å de sa hun var frisk, ikke feil diagnostisert. Å ingen oppfølging Anonymkode: 0db7e...08e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå