Gå til innhold

Barnet er litt merkelig

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker også at autisme bør vurderes. Har selv et barn med Asperger.

Anonymkode: 14e4b...e82

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes mange flere onde stemødre enn autistiske barn!

Anonymkode: e2480...fe6

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Vera skrev (1 time siden):

Fordi det er en ekstrem overdiagnostisering i dette landet - hvor hvert eneste barn skal følge en A4 boks til punkt og prikke..og dersom barnet skiller seg bittelitt ut, er det garantert en eller annen diagnose. 

TS; dette barnet virker ekstremt usikker og utrygg..hvordan er egentlig familiesituasjonen? Samarbeidet mellom far og mor? Hva er din rolle ifht gutten? 
Jeg får skikkelig vondt når jeg leser din beskrivelse av gutten - fordi det virker som gutten ikke har det greit. Helt normalt med symptomer som du beskriver hos barn som har det vanskelig.

Dette er ikke normal oppførsel av en 12 åring nei. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Vera skrev (2 timer siden):

Fordi det er en ekstrem overdiagnostisering i dette landet - hvor hvert eneste barn skal følge en A4 boks til punkt og prikke..og dersom barnet skiller seg bittelitt ut, er det garantert en eller annen diagnose. 

TS; dette barnet virker ekstremt usikker og utrygg..hvordan er egentlig familiesituasjonen? Samarbeidet mellom far og mor? Hva er din rolle ifht gutten? 
Jeg får skikkelig vondt når jeg leser din beskrivelse av gutten - fordi det virker som gutten ikke har det greit. Helt normalt med symptomer som du beskriver hos barn som har det vanskelig.

De gir ikke diagnose om de ikke er sikre. Min gutt var blant 1% som fikk.

Anonymkode: a1a06...cc4

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.3.2025 den 0.46):

Barnet er 12 år, problemet er at jeg ser mye autisme preg her, far mener alle handlinger er normal så vil at barnet følger rutinet

Anonymkode: 0db7e...08e

Hvem er du i denne situasjonen, og hvordan formidler far til deg at alt er nevrotypisk atferd?

Dette har helsestasjon, skole og barnehage fulgt opp for lenge siden.

Far har ingen informeringsplikt til deg om barnets PRIVATE heleopplysninger. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke du er objektiv nok til å gi en god beskrivelse av barnet. Du ser bare etter det negative 

Anonymkode: f1ef7...8f0

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hele dagen foruten skole og trening er jo ikke så mye tid vel? Det virker som om du henger deg opp i denne stakkars gutten og hakker på ham. Ikke rart han vil være tett på far når stemor (for du er vel stemor?) er så ekkel 💔

Nuvel, barnet viser tydelige trekk på å være på spekteret en plass. 

TS sier ingenting om sin rolle her.

Om du er samboer bør en melding på plass - for det er mye stimming for eksempel her.

Men du nevner ikke så mye annet relevant og hvem du er her. 

Dette er jo jeg, om jeg var far, kunne sagt til «nosy naboer». «Dette er normalt for h*n». Som i mind your own fucking business 😅🤷‍♀️

Er du samboer derimot er det annetledes. 

• Liker 1
Gjest Margo
Skrevet
hvaduikkeser skrev (1 time siden):

Dette er ikke normal oppførsel av en 12 åring nei. 

Hvor har jeg skrevet det?

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

De gir ikke diagnose om de ikke er sikre. Min gutt var blant 1% som fikk.

De feildiagnostiserer oftere enn du tror.
Det sier sitt når fagfolk begynner å bekymre seg over antallet som ender opp med diagnoser. ADHD diagnosen er den mest utbredte - og mest feildiagnostiserte - og er også den diagnosen med symptomer som enklest kan kamuflere andre ting som f.eks. vold i hjemmet. 

Gjest Margo
Skrevet
AprilLudgate skrev (43 minutter siden):

Nuvel, barnet viser tydelige trekk på å være på spekteret en plass. 

TS sier ingenting om sin rolle her.

Om du er samboer bør en melding på plass - for det er mye stimming for eksempel her.

Men du nevner ikke så mye annet relevant og hvem du er her. 

Dette er jo jeg, om jeg var far, kunne sagt til «nosy naboer». «Dette er normalt for h*n». Som i mind your own fucking business 😅🤷‍♀️

Er du samboer derimot er det annetledes. 

Det slutter aldri å forundre meg at folk klarer å diagnostisere mennesker de aldri har møtt..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.3.2025 den 22.50):

Egentlig har denne særheten vart i mange år, hadde en helt fast rutine i barnehagen å det måtte være slik, barnet har bekjente men ingen venner, har ofte en unormal reaksjon på normale ting, kan spise taco, som ofte er veldig kald, men kan sitte å riste på hendene for han mener det er varmt, kan virke som han egentlig er ekstatisk for han får taco som er favorittmat å sliter med å regulere den følelsen, han har ofte en merkelig tilknytning til sine ting, han kan ikke kvitte seg med noe, selv leker han brukte når han var 2-3 år vil han ikke pakke bort, han kan ikke gi bort noe til andre selv ting som er for smått å han kan ikke dele, han deler kun med far å ingen andre

Anonymkode: 0db7e...08e

Det er ekstremt viktig at barnet får en diagnose når det er snakk om Aspergers.. for å kunne forstå seg selv, bygge opp selvbildet, få tilrettelegging i skolen og sikre rettigheter i NAV, dersom han ikke fungerer i det vanlige arbeidslivet. Det du beskriver er forenlig med autisme

Anonymkode: 20f4d...8c5

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Vera skrev (5 timer siden):

Hvor har jeg skrevet det?

De feildiagnostiserer oftere enn du tror.
Det sier sitt når fagfolk begynner å bekymre seg over antallet som ender opp med diagnoser. ADHD diagnosen er den mest utbredte - og mest feildiagnostiserte - og er også den diagnosen med symptomer som enklest kan kamuflere andre ting som f.eks. vold i hjemmet. 

Barnet må gjennom nevrologiske tester, familie og skole blir undersøkt for å avdekke miljømessige årsaker og det letes etter nevromarkører på at det er snakk om en nevroutviklingsforstyrrelse og ikke mishandling, neglekt og/ eller tilknytningsforstyrrelse. Slike kommentarer som dette bidra til stigma iverfor folk som har adhd, som om de fikk diagnosen så lett og at det er en tullediagnose.

• Nyttig 3
Gjest Margo
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Barnet må gjennom nevrologiske tester, familie og skole blir undersøkt for å avdekke miljømessige årsaker og det letes etter nevromarkører på at det er snakk om en nevroutviklingsforstyrrelse og ikke mishandling, neglekt og/ eller tilknytningsforstyrrelse. Slike kommentarer som dette bidra til stigma iverfor folk som har adhd, som om de fikk diagnosen så lett og at det er en tullediagnose.

Åja.

«Den handler om overdiagnostisering i helsevesenet og hvordan de mener det skader både individer, helsevesenet, samfunnet og klima.

Også innenfor psykiske lidelser, ser vi lignende tendenser, sier han.

– For eksempel depresjon, schizofreni, autisme, ADHD og angst.«

https://www.aftenposten.no/sprek/i/LMqKgR/snart-er-vi-alle-pasienter-mener-forskere

Men du vet selvsagt bedre enn de som forsker på dette i Norge.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det finnes mange flere onde stemødre enn autistiske barn!

AprilLudgate skrev (12 timer siden):

Hvem er du i denne situasjonen, og hvordan formidler far til deg at alt er nevrotypisk atferd?

Dette har helsestasjon, skole og barnehage fulgt opp for lenge siden.

Far har ingen informeringsplikt til deg om barnets PRIVATE heleopplysninger. 

AnonymBruker skrev (På 11.3.2025 den 22.59):

Hvorfor henger du deg så opp i dette barnet? 

Litt ekkelt at du kaller et barn for merkelig og rart. Går du kanskje på barne eller ungdomsskolen selv?

Anonymkode: 0c7d0...d5a

Og dere tenker ikke at det kan være lurt at noen andre åpner øynene til foreldre som nekter å innse at noe er galt med en 12 åring? 

Selv har jeg en nabogutt som oppfører seg helt annerledes enn andre barn. Bare som nabo og observatør, forsto jeg lenge før foreldrene at de har en gutt som er autist. 

Mener dere virkelig at det er normalt at en 12 åring oppfører seg som TS beskriver? 

Anonymkode: b52fa...d2d

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.3.2025 den 22.59):

Hvorfor henger du deg så opp i dette barnet? 

Litt ekkelt at du kaller et barn for merkelig og rart. Går du kanskje på barne eller ungdomsskolen selv?

Anonymkode: 0c7d0...d5a

Dette er sikker en ny kjæreste tilbarnefaren.

Anonymkode: 0988a...f7c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Vera skrev (21 minutter siden):

Åja.

«Den handler om overdiagnostisering i helsevesenet og hvordan de mener det skader både individer, helsevesenet, samfunnet og klima.

Også innenfor psykiske lidelser, ser vi lignende tendenser, sier han.

– For eksempel depresjon, schizofreni, autisme, ADHD og angst.«

https://www.aftenposten.no/sprek/i/LMqKgR/snart-er-vi-alle-pasienter-mener-forskere

Men du vet selvsagt bedre enn de som forsker på dette i Norge.

De som setter diagnose kommer ikke rett fra gata!

Før min gutt fikk diagnosen tok det 1 år med utredning. 

De innhenter mengder med informasjon fra familie, bhg, skole osv..

Er vel heller forskere som ikke er enig med psykologer, leger osv.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

En utredning gir ikke automatisk en diagnose. Om det blir satt en diagnose så åpner en dører for å forstå barnet bedre, og bedre kunne hjelpe.

Hva er dere så redde for?

Å ikke få en rett diagnose kan også ødelegge barnet.

Her ber jo skolen om at de utreder også, klart de har sett noe de reagerer på over tid.

• Nyttig 1
Gjest Margo
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

De som setter diagnose kommer ikke rett fra gata!

Før min gutt fikk diagnosen tok det 1 år med utredning. 

De innhenter mengder med informasjon fra familie, bhg, skole osv..

Er vel heller forskere som ikke er enig med psykologer, leger osv.

Du vet at flere enn ditt barn blir diagnostisert? Og at kvaliteten på helsepersonell varierer? Du sitter ikke med fasiten basert på din egen erfaring. 
Jeg henviser til forskning som sier at vi har overdiagnotisering i Norge. 

Gjest Margo
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

En utredning gir ikke automatisk en diagnose. Om det blir satt en diagnose så åpner en dører for å forstå barnet bedre, og bedre kunne hjelpe.

Hva er dere så redde for?

Å ikke få en rett diagnose kan også ødelegge barnet.

Her ber jo skolen om at de utreder også, klart de har sett noe de reagerer på over tid.

Om f.eks. Bup setter feil diagnose på et barn - hvor enkelt tror du det er å få fjernet denne diagnosen i ettertid? 
Det burde være en aldersgrense på diagnoser som ikke er åpenlyse..og hjelpen burde være der basert på symptomer og ikke diagnose. 

AnonymBruker
Skrevet
Vera skrev (58 minutter siden):

Du vet at flere enn ditt barn blir diagnostisert? Og at kvaliteten på helsepersonell varierer? Du sitter ikke med fasiten basert på din egen erfaring. 
Jeg henviser til forskning som sier at vi har overdiagnotisering i Norge. 

Så du sier at vi ikke skal stole på legene og psykologene? Spesielt. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Vera skrev (56 minutter siden):

Om f.eks. Bup setter feil diagnose på et barn - hvor enkelt tror du det er å få fjernet denne diagnosen i ettertid? 
Det burde være en aldersgrense på diagnoser som ikke er åpenlyse..og hjelpen burde være der basert på symptomer og ikke diagnose. 

Ny utredning. Men, er det alltid så lurt å fjerne den?

Har du i det heletatt vært i denne situasjonen?

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...