Gå til innhold

Barnet er litt merkelig

Fremhevede innlegg

Gjest Margo
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så du sier at vi ikke skal stole på legene og psykologene? Spesielt. 

Anonymkode: a1a06...cc4

Du er flink på stråmannsargumentasjon..er det slik du gjør det i hverdagen også?

Videoannonse
Annonse
Gjest Margo
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ny utredning. Men, er det alltid så lurt å fjerne den?

Har du i det heletatt vært i denne situasjonen?

Jeg tror jeg har mer erfaring enn de fleste i denne tråden ;) 

Det er dessverre nesten umulig å få fjernet en diagnose i systemet - og en diagnose vil påvirke barnets muligheter senere i livet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Og dere tenker ikke at det kan være lurt at noen andre åpner øynene til foreldre som nekter å innse at noe er galt med en 12 åring? 

Selv har jeg en nabogutt som oppfører seg helt annerledes enn andre barn. Bare som nabo og observatør, forsto jeg lenge før foreldrene at de har en gutt som er autist. 

Mener dere virkelig at det er normalt at en 12 åring oppfører seg som TS beskriver? 

Anonymkode: b52fa...d2d

Jeg har ikke sagt det siste der, jeg sier:

Alle har ikke noe med dette.

Skole fanger nok opp, evt send bekymringsmelding i tilfelle ikke. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.3.2025 den 22.50):

Egentlig har denne særheten vart i mange år, hadde en helt fast rutine i barnehagen å det måtte være slik, barnet har bekjente men ingen venner, har ofte en unormal reaksjon på normale ting, kan spise taco, som ofte er veldig kald, men kan sitte å riste på hendene for han mener det er varmt, kan virke som han egentlig er ekstatisk for han får taco som er favorittmat å sliter med å regulere den følelsen, han har ofte en merkelig tilknytning til sine ting, han kan ikke kvitte seg med noe, selv leker han brukte når han var 2-3 år vil han ikke pakke bort, han kan ikke gi bort noe til andre selv ting som er for smått å han kan ikke dele, han deler kun med far å ingen andre

Anonymkode: 0db7e...08e

Asperger?

Anonymkode: d2642...f5f

AnonymBruker
Skrevet
Vera skrev (23 timer siden):

Om f.eks. Bup setter feil diagnose på et barn - hvor enkelt tror du det er å få fjernet denne diagnosen i ettertid? 
Det burde være en aldersgrense på diagnoser som ikke er åpenlyse..og hjelpen burde være der basert på symptomer og ikke diagnose. 

Vi ba om ny utredning pga førerkort. Fikk da tilbakemelding uten at vi ba om det at om han ville kunne diagnosen fjernes.

Du virker veldig skeptisk til utredning. En diagnose åpner også dører og er til god hjelp for barnet og de rundt.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Gjest Margo
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi ba om ny utredning pga førerkort. Fikk da tilbakemelding uten at vi ba om det at om han ville kunne diagnosen fjernes.

Du virker veldig skeptisk til utredning. En diagnose åpner også dører og er til god hjelp for barnet og de rundt.

Jeg vet dessverre om flere som ikke får fjernet diagnosen - fordi både Bup og DPS er svært rigide på dette i vårt distrikt. 

Jeg er absolutt ikke i mot utredning - men jeg er i mot merkelapper. Det virker som mange henger seg ekstremt opp i diagnoser - at barnet blir diagnosen, istedenfor å behandle symptomer. Barn og ungdommer er i ekstrem utvikling til enhver tid.
Det er dessverre også slik at Bup ofte kaster en diagnose på barnet, og kaller det ferdig behandlet - altså kaster det ut av systemet. Jeg ser at mange skriver at en diagnose vil åpne dører for hjelp..er ikke dette merkelig? Bør ikke hjelpen komme basert på symptomer, og ikke diagnoser? Om et barn har behov for tilrettelegging, bør tilretteleggingen komme uavhengig av diagnoser. Man ser dette spesielt i skolesystemet - barnet har ikke krav på ekstra tilrettelegging, om Bup ikke har klistret en diagnose på det..

Det er også flere ulike lidelser/diagnoser som gir like symptomer. Jeg har vært borti flere tilfeller hvor barn får en ADHD diagnose - og når barnet blir større kommer det frem at det har vært psykisk/fysisk mishandling i hjemmet..da får ungdommen en PTSD diagnose - men får ikke fjernet ADHD diagnosen sin.
Det er ganske like symptomer på disse to diagnosene f.eks. - og min erfaring er at det ikke alltid er like kompetente behandlere på BUP som klarer å se forskjellen på symptomene hos barnet..barn er som kjent ekstremt lojale mot sine foreldre, uavhengig av hvordan foreldrene behandler barnet - et godt trent øye klarer derimot å fange opp det barnet ikke tør å si - og dermed kan barnet få rett behandling. Da er det ikke medisiner barnet har behov for, men traumebehandling, og oppfølging i hjemmet. 

Min erfaring er at Bup er veldig opphengte i skjemaer - men ikke veldig opptatt av å være tilstede i rommet med barnet og observere over tid. Og det virker som det er en berøringsangst når det kommer til barnets foreldre, og deres situasjon. 
Det er også ekstremt mange barn som opplever skilsmisse - hvilke symptomer tror du dette gir barnet? Det er et stort traume for barnet..som gir usikre og utrygge barn. Hvilke diagnoser har lignende symptomer?

Det er heldigvis slik at det nå begynner å bli fokus på overdiagnotserng - mitt håp er at barnet som individ kommer i fokus igjen. 

AnonymBruker
Skrevet
Vera skrev (På 15.3.2025 den 7.17):

Du vet at flere enn ditt barn blir diagnostisert? Og at kvaliteten på helsepersonell varierer? Du sitter ikke med fasiten basert på din egen erfaring. 
Jeg henviser til forskning som sier at vi har overdiagnotisering i Norge. 

Hvilken forskning? Kan du legge ved referansene?

Anonymkode: 289e7...0ed

AnonymBruker
Skrevet

Gutten har med all sannsynlighet autisme. Det er veldig rart skolen ikke har reagert. 

Anonymkode: c1033...5a7

Gjest Margo
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Hvilken forskning? Kan du legge ved referansene?

Du får nesten lese artikkelen jeg har lagt ved.

AnonymBruker
Skrevet
Vera skrev (21 minutter siden):

Du får nesten lese artikkelen jeg har lagt ved.

Det er ikke en forskningsartikkel, men en artikkel fra Aftenposten. Hvis du skal slå i bordet med forsking, så må du nesten komme med den konkrete forskningen. At noen fagfolk mener en ting, er ikke det samme som forskingsbasert kunnskap. Det er også en del uenigheter i fagmiljøet, så man kan også finne «eksperter» som mener det motsatte 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Gutten har med all sannsynlighet autisme. Det er veldig rart skolen ikke har reagert. 

Anonymkode: c1033...5a7

Gutten har med all sannsynligvis en ond stemor. Skole og barnehage har åpenbart ikke reagert selv om TS påstår det i senere innlegg. Faren reagerer ikke. Og tegn på ADHD/autisme er dessverre veldig like tegn på omsorgssvikt eller psykisk mishandling i hjemmet. 

Anonymkode: e2480...fe6

Gjest Margo
Skrevet

Det er ikke en forskningsartikkel, men en artikkel fra Aftenposten. Hvis du skal slå i bordet med forsking, så må du nesten komme med den konkrete forskningen. At noen fagfolk mener en ting, er ikke det samme som forskingsbasert kunnskap. Det er også en del uenigheter i fagmiljøet, så man kan også finne «eksperter» som mener det motsatte 

Som du sier - man må støtte seg på fagfolk. Hvem er det som uttaler seg i artikkelen? Om du søker på dette teamet, kommer det opp opp mange artikler fra fagmiljøet. Det bør ringe en alarmklokke når Norge ligger på verdenstoppen i diagnostisering. 

Om du faktisk hadde tatt deg bryet å lese artikkelen jeg har lagt ut, ville du ha funnet ut at artikkelen handler om at forskerne som uttaler seg i artikkelen har drevet forskning på temaet.
Du synser bare..og da koker det hele ned til whataboutisme. 

AnonymBruker
Skrevet
Vera skrev (24 minutter siden):

Som du sier - man må støtte seg på fagfolk. Hvem er det som uttaler seg i artikkelen? Om du søker på dette teamet, kommer det opp opp mange artikler fra fagmiljøet. Det bør ringe en alarmklokke når Norge ligger på verdenstoppen i diagnostisering. 

Om du faktisk hadde tatt deg bryet å lese artikkelen jeg har lagt ut, ville du ha funnet ut at artikkelen handler om at forskerne som uttaler seg i artikkelen har drevet forskning på temaet.
Du synser bare..og da koker det hele ned til whataboutisme. 

Jeg synser ikke. Du linker til en Aftenposten artikkel, ikke en forskningsartikkel. Selv om de i artikkelen er forskere, så har de ikke forskning som kan støtte opp under det de sier, det er deres meninger. Mange i fagmiljøet er enige, og mange uenige. Det er fortsatt bare meninger. Ikke forskning. Jeg sier man skal lene seg på forskning, ikke fagfolks meninger alene. Hvis du har fulgt med på debatten, så har du kanskje sett det er mange som er enige med deg og mange som er uenige med deg. Alt er meninger. 
Du referer til Aftenposten som om det var en vitenskapelig kilde, hvilket det ikke er

• Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest Margo
Skrevet

Jeg synser ikke. Du linker til en Aftenposten artikkel, ikke en forskningsartikkel. Selv om de i artikkelen er forskere, så har de ikke forskning som kan støtte opp under det de sier, det er deres meninger. Mange i fagmiljøet er enige, og mange uenige. Det er fortsatt bare meninger. Ikke forskning. Jeg sier man skal lene seg på forskning, ikke fagfolks meninger alene. Hvis du har fulgt med på debatten, så har du kanskje sett det er mange som er enige med deg og mange som er uenige med deg. Alt er meninger. 
Du referer til Aftenposten som om det var en vitenskapelig kilde, hvilket det ikke er

Er du seriøs..?

Råder deg til å lese artikkelen før du lirer av deg mer tull nå. Artikkelen handler om FORSKNING på emnet..altså ikke Aftenpostens meninger om emnet..du tenker kanskje at forskning utføres bedre av kvinneguiden?  
Du har ikke lest artikkelen, har du vel? 

AnonymBruker
Skrevet
Vera skrev (4 timer siden):

Er du seriøs..?

Råder deg til å lese artikkelen før du lirer av deg mer tull nå. Artikkelen handler om FORSKNING på emnet..altså ikke Aftenpostens meninger om emnet..du tenker kanskje at forskning utføres bedre av kvinneguiden?  
Du har ikke lest artikkelen, har du vel? 

Artikkel er bak betalings mur, så nei, jeg har ikke lest den. Men om det foreligger konkret forskning bak, så bør det være lett å søke opp de originale forskningsartiklene. Jeg ber om referanser til forskning, altså original artiklene og ikke Aftenpostens fremstilling av saken 

• Liker 2
Gjest Margo
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Artikkel er bak betalings mur, så nei, jeg har ikke lest den. Men om det foreligger konkret forskning bak, så bør det være lett å søke opp de originale forskningsartiklene. Jeg ber om referanser til forskning, altså original artiklene og ikke Aftenpostens fremstilling av saken 

Hvorfor gidder du å diskutere en artikkel du ikke engang har lest..? Skal du diskutere innleggene mine, får du i hvert fall være oppdatert på det jeg skriver om. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.3.2025 den 0.10):

Barnet er veldig avhengig av far, i den grad at barnet står helt oppe i far gjennom hele dagen, er alle barn ute å leker står gutten å vente på far, han kan ikke bare se at far er på samme plass, han må stå rett ved siden av han, barnet sitter alltid rett ved siden av far å ser på far, når andre snakker med barnet ser han rett ned eller ser mot far. Prøver jeg å ta på barnet, eller andre slår barnet hendene bort, her om dagen så jeg barnet stå i do kø, han er ikke vant å vente for far tilrettelegger alt med en gang, da så jeg barnet stå å løfte armene høyt over hodet for så å flappe med hendene, dette gjentok han flere ganger, jeg har sett han flappe med hendene om vi er i setting med mye folk å nye situasjoner, men ser at hver gang barnet opplever stress så gjør han dette. Far mener han oppfører seg som han gjør for han prøver å spille kul, men jeg finner det bare rart

Anonymkode: 0db7e...08e

Hvem er du oppi dette?

Anonymkode: a5b3e...d2b

AnonymBruker
Skrevet
Vera skrev (21 minutter siden):

Hvorfor gidder du å diskutere en artikkel du ikke engang har lest..? Skal du diskutere innleggene mine, får du i hvert fall være oppdatert på det jeg skriver om. 

Fordi det ikke er en forskningsartikkel. I artikkelen står det (I den delen man kan lese) at DE MENER. Altså ikke lener seg på forskning. Du refererer til forskning, men klarer ikke komme opp med adekvat forskning. Aftenposten artikkel er ikke forskning, uavhengig av om jeg har lest den eller ikke. Lærte du noe om kunnskapshåndtering på universitet eller? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Vera skrev (12 timer siden):

Jeg vet dessverre om flere som ikke får fjernet diagnosen - fordi både Bup og DPS er svært rigide på dette i vårt distrikt. 

Jeg er absolutt ikke i mot utredning - men jeg er i mot merkelapper. Det virker som mange henger seg ekstremt opp i diagnoser - at barnet blir diagnosen, istedenfor å behandle symptomer. Barn og ungdommer er i ekstrem utvikling til enhver tid.
Det er dessverre også slik at Bup ofte kaster en diagnose på barnet, og kaller det ferdig behandlet - altså kaster det ut av systemet. Jeg ser at mange skriver at en diagnose vil åpne dører for hjelp..er ikke dette merkelig? Bør ikke hjelpen komme basert på symptomer, og ikke diagnoser? Om et barn har behov for tilrettelegging, bør tilretteleggingen komme uavhengig av diagnoser. Man ser dette spesielt i skolesystemet - barnet har ikke krav på ekstra tilrettelegging, om Bup ikke har klistret en diagnose på det..

Det er også flere ulike lidelser/diagnoser som gir like symptomer. Jeg har vært borti flere tilfeller hvor barn får en ADHD diagnose - og når barnet blir større kommer det frem at det har vært psykisk/fysisk mishandling i hjemmet..da får ungdommen en PTSD diagnose - men får ikke fjernet ADHD diagnosen sin.
Det er ganske like symptomer på disse to diagnosene f.eks. - og min erfaring er at det ikke alltid er like kompetente behandlere på BUP som klarer å se forskjellen på symptomene hos barnet..barn er som kjent ekstremt lojale mot sine foreldre, uavhengig av hvordan foreldrene behandler barnet - et godt trent øye klarer derimot å fange opp det barnet ikke tør å si - og dermed kan barnet få rett behandling. Da er det ikke medisiner barnet har behov for, men traumebehandling, og oppfølging i hjemmet. 

Min erfaring er at Bup er veldig opphengte i skjemaer - men ikke veldig opptatt av å være tilstede i rommet med barnet og observere over tid. Og det virker som det er en berøringsangst når det kommer til barnets foreldre, og deres situasjon. 
Det er også ekstremt mange barn som opplever skilsmisse - hvilke symptomer tror du dette gir barnet? Det er et stort traume for barnet..som gir usikre og utrygge barn. Hvilke diagnoser har lignende symptomer?

Det er heldigvis slik at det nå begynner å bli fokus på overdiagnotserng - mitt håp er at barnet som individ kommer i fokus igjen. 

Han er ikke utredet på BUP. Men, har dårlig erfaring derfra.

Gjest Margo
Skrevet

Fordi det ikke er en forskningsartikkel. I artikkelen står det (I den delen man kan lese) at DE MENER. Altså ikke lener seg på forskning. Du refererer til forskning, men klarer ikke komme opp med adekvat forskning. Aftenposten artikkel er ikke forskning, uavhengig av om jeg har lest den eller ikke. Lærte du noe om kunnskapshåndtering på universitet eller? 

Du må ha bodd under en stein de siste 10 årene..

Overdiagnotisering ER et stort problem - både ved somatiske lidelser og psykiske lidelser. 

https://www.forskning.no/kreft-sykdommer-medisiner/internasjonal-lege-gruppe-for-mange-blir-behandlet-med-medisiner-og-operasjoner-de-ikke-trenger/1228662

Overdiagnostisering kalles dette fenomenet med at vi for ofte kommer ut fra legen eller spesialisthelsetjeneste med diagnoser vi ikke skulle hatt, tester eller behandling vi ikke trenger, fordi både pasient og lege ønsker at møtet på legekontoret skal føre til et «noe» som kanskje kan hjelpe. 

En undersøkelse fra Riksrevisjon viser at en av fire leger sender pasienten videre til behandling de ikke tror pasienten vil ha nytte av. Det er dårlig bruk av både pasientens tid og fellesskapets ressurser at vi driver med dette. Fenomenet er ikke spesielt for Norge. Derfor pågår det nå en kampanje i mange land med slagordet «Gjør kloke valg» - Choosing wisely. 

https://nasjonalforeningen.no/Nasjonalforeningens-blogg/for-mye-av-det-gode/

https://www.forskning.no/medisinske-metoder-data-helsetjenester/professor-advarer-for-mye-informasjon-kan-fore-til-overdiagnostisering/1253760

https://www.forskning.no/psykologi/gir-noen-kommuner-for-mye-psykisk-helsehjelp-til-barn-og-unge/1782519

https://tidsskriftet.no/2015/09/kommentar-og-debatt/flere-og-gale-diagnoser-med-kriteriebasert-diagnostikk

Psykiatriske diagnoser er i stor grad basert på standardiserte skjemaer som diagnostiske verktøy. Skjemabruken forenkler bildet av en kompleks virkelighet og fører til overdiagnostisering.

Skal jeg google videre for deg..?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...