Gå til innhold

Dom i NOKAS-saken


Blackjack

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Gjesta

Kanskje det norske rettsvesenet endelig har begynt å gi lengre straffer?

Det kan man jo håpe men mitt inntrykk er at saker som får stor mediedekning ofte innehar strengere straffer enn nogen lunde like saker som ikke har blitt så profilert.

Jeg ble faktisk irritert av å se de smilende tiltalte i gårsdagens reportasje i

Dagbladet. Regner med gliset sitter langt inne nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Voldsomme ransdommer, ellers viser jo dommene tydelig at de som har samarbeidet får strafferabatt.

Mulig jeg har gått glipp av noe vesentlig her, men Jusuf Hani; dømmes ikke han sammen med e andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg har gått glipp av noe vesentlig her, men Jusuf Hani; dømmes ikke han sammen med e andre?

Der sa du noe! :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det kan man jo håpe men mitt inntrykk er at saker som får stor mediedekning ofte innehar strengere straffer enn nogen lunde like saker som ikke har blitt så profilert.

Lignende saker som Nokas-saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Hvorfor synes dere straffene er så strenge? Kun 4 av de tiltalte har fått forvaring, selv om aktor ønsket forvaring på 5 av dem. De kan ilegge så strenge straffer siden de blir dømt for medvirkning til drap. At de skjøt en politimann gjorde jo saken mye mer alvorlig, er ikke kun en ranssak dette her. Og Toska fikk ikke forvaring, selv om aktor la ned påstand om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hva er forskjellen på fengsel og forvaring?

Forvaring kan forlenges for fem år av gangen, dvs det i prinsippet kan bli en livsstildom. Kan brukes i alvorlige saker og når det er fare for gjentagelse. Skal beskytte samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

I tilegg til ranet og drapet på politimannen, så er de dømt for å ta kontroll over en del av samfunnet - det er veldig alvorlig, og har aldri skjedd i den grad i dette landet før. Derfor er denne straffen streng - det er ikke "kun" en rans-og drapsdom.

Det har vel nærmest vært åpenbart hele tiden at Toska ikke ville bli dømt til forvaring - det er også det han har kjempet mot, i motsetning til de andre (uten Johnny Tendrup) som i tillegg har kjempet mot å bli dømt i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
Lignende saker som Nokas-saken?

Nå tenkte jeg ikke spesifikt på NOKAS saken da, for den har vi vel ikke sett maken til i Norsk historie. Men andre straffesaker der både rettsaken og gjerningsmannen(e) er profilerte får ofte andre utfall enn lignende saker som ikke blir like mye profilert. Det er hvertfall mitt inntrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tenkte jeg ikke spesifikt på NOKAS saken da, for den har vi vel ikke sett maken til i Norsk historie. Men andre straffesaker der både rettsaken og gjerningsmannen(e) er profilerte får ofte andre utfall enn lignende saker som ikke blir like mye profilert. Det er hvertfall mitt inntrykk.

:Nikke: Bare se på Orderud-saken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Nå tenkte jeg ikke spesifikt på NOKAS saken da, for den har vi vel ikke sett maken til i Norsk historie. Men andre straffesaker der både rettsaken og gjerningsmannen(e) er profilerte får ofte andre utfall enn lignende saker som ikke blir like mye profilert. Det er hvertfall mitt inntrykk.

Du har altså ikke tiltro til objektiviteten til vårt rettssystem? Du mener at det er pressen som styrer rettssystemet?

Det synes jeg rett og slett er skremmende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
Du mener at det er pressen som styrer rettssystemet?

Nei, det gjør jeg ikke. Men jeg tror de spiller en rolle desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Nei, det gjør jeg ikke. Men jeg tror de spiller en rolle desverre.

Er ikke det litt selvmotsigende?

Hvilken rolle skremmende rolle mener du de spiller? Hvis du mener at presseomtale påvirker en dom - mener du ikke da samtidig at det er pressen som styrer rettssystemet?

Jeg tror det du skrev i første innlegg er lett å si for mange, de fleste av disse vet ikke hva utsagnet innebærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
:Nikke: Bare se på Orderud-saken!

Det var overlagt og planlagt drap, og ville gitt lovens strengeste straff uansett. Nå er det naturlig at slike saker får større pressedekning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest
Nå tenkte jeg ikke spesifikt på NOKAS saken da, for den har vi vel ikke sett maken til i Norsk historie. Men andre straffesaker der både rettsaken og gjerningsmannen(e) er profilerte får ofte andre utfall enn lignende saker som ikke blir like mye profilert. Det er hvertfall mitt inntrykk.

Konkrete eksempler og begrunnelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Konkrete eksempler og begrunnelse?

uff da, det er vel litt drøyt å kreve over en enkel nettdiskusjon - men ettertanke over om det man sier er det man egentlig ønsker å si, kan være ok. :)

(Vi er flere gjester her nå - jeg er gjesten som påpekte mulig mening om at pressen styrer rettssystemet). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Nå tenkte jeg ikke spesifikt på NOKAS saken da, for den har vi vel ikke sett maken til i Norsk historie. Men andre straffesaker der både rettsaken og gjerningsmannen(e) er profilerte får ofte andre utfall enn lignende saker som ikke blir like mye profilert. Det er hvertfall mitt inntrykk.

Men vi har jo aldri sett en liknende sak! Dette er organisert kriminalitet der faren for gjentagelse er stor. Saken har totalt kostet det norske samfunn nærmere 90 millioner kroner (60 millioner de ranet + nørmere 30 millioner brukt totalt til etterforskningarbeidet). En politimann er drept. Etter de tiltalte ble tatt har det norske ransmiljøet ligget med brukket rygg, vi har nesten ikke hatt pengetransportran etter dette (og bare se hvor mange de har hatt i Sverige i det siste). Og som noen nevnte her tok de kontroll over Stavanger sentrum en stund under ranet. Og de dømte fikk mildere dommer enn det aktor la ned påstand om.

Denne saken er jo noe av det groveste som har skjedd i Norge av organisert kriminalitet. Ikke bare ble et menneske drept, bare tenk på hvordan mange av de NOKAS-ansatte har slitt etter å bli truet av maskerte ranere da de var på jobb.

Jeg er enig at man ofte kan få inntrykk av at dommer kan bli påvirket av medieomtale. Men akkurat i denne saken synes jeg domstolen har gjort en riktig jobb. Så kan man bare tenke på hvor mye det vil koste av penger i sikkerhet rundt akkurat disse fangene :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Varg-Menja
Du har altså ikke tiltro til objektiviteten til vårt rettssystem?  Du mener at det er pressen som styrer rettssystemet?

Det synes jeg rett og slett er skremmende.

Jeg synes også det er nokså skremmende at rettsystemet lar seg styre av media. Folk blir forhåndsdømt i tabloidene, og retten lar seg styre av det, for å unngå bråk. Når det gjelder Orderud-skaen var det riktignok overlagt drap, men alle de som sitter inne i dag ble kun dømt på indisier, det finnes ikke beviser. Det samme ser man i de fleste "kvinne drept av mann/kjæreste/eks"-sakene som har vært oppe i media de siste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...