Gå til innhold

slett mod

Larsen82

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
6 minutter siden, Larsen82 said:

Jeg mistenker at økonomi er en del av mors insentiv for tviholde på mitt lille samvær. Kun min mistanke så klart, men jeg har jo over årene forsøkt å få endret på samværet noen ganger uten å få noe annet enn «jeg synes det skal være som det er»

.... 

Så når jeg plutselig ble gjort oppmerksom på denne barnetrygden så kan jeg ikke annet enn å lure på om det er noe av motivet her. At hun nå kan ha et barn, som jeg tror hun ønsket seg, nærmest gratis da det meste av utgifter ligger på meg og staten. At hun kan ha spekulert i det hele tiden. Derfor ba jeg også om innspill til budsjettet, om det er noe jeg ikke har tenkt på. 

Har du spurt mor om det er noe ved deg og din omsorgsevne hun tenker ikke er så bra, og om det er noe du kan gjøre for at hun skal få mer tillit til deg? 

Spesielt at du aldri har hørt om barnetrygd før. Følger du ikke med på samfunnet rundt deg?

Høres litt paranoid og incel ut å beskylde henne for å ha hatt en ons for å få gratis barn. Bidraget ditt er ikke i nærheten av det. 

Anonymkode: 9349d...b85

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg får barnetrygd på litt over 4000 og dekket noe av barnehagen, men det er fortsatt mye dyrere med barn enn jeg får inn. Nå får jeg ikke barnebidrag og pappaen har 40 % omsorg, men jeg har i hvert fall ikke barn for å bli rik 😅 

Anonymkode: ba73b...21e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Larsen82 skrev (4 timer siden):

Hei,

Som overskriften sier, jeg lurer på om det økonomiske rundt barnet er veldig skeivfordelt, og hvis tilfellet, hvorfor er det sånn?

Kort fortalt om vår situasjon, et felles barn på 8 år. Annenhver helg hos far, resten hos mor. 

Utgifter for mor snitt pr måned:

SFO 3200

Mat 2000

Klær 1000 

Barneidrett/allidrett 500 

Bursdager 500 

Skoleting 300

Aktiviteter (lekeland etc) 500

Husholdningsartikler 300

Transport 300

Totalt: 8600

«Inntekter» for barnet til mor pr mnd:

Barnebidrag 4818

Barnetrygd + utvidet barnetrygd 4282

Totalt: 9100

Utgifter for far snitt pr måned:

Barnebidrag 4818

Mat 400

Bursdager 100

Transport 50

Totalt: 5868

Ferier er delt, så legger ikke inn det her da vi selv velger hvor vi drar på ferie. Har satt samme sum på type lekeland og sånt fordi det er helgeaktivitet. Også utelatt type sykler/ski etc da dette kjøpes av begge husholdninger.

Er det ting jeg ikke har tenkt på? I hvert fall, med dette utgangspunktet så er da mors utgifter til barnet 0, far sine utgifter er nesten 6000. Kan dette stemme? 

Jeg må betale 10 000 i leie, 1-3500 i strøm, streamingtjenester og Internett 1500. 

Hadde jeg bodd alene uten barn så hadde jeg leid for 5000, strøm 1-1500, Internett og streaming for 1000.

Mat koster meg og barna 7000 i mnd da minste bruker dyr mme, samt bleier. Klær må byttes hver 6 mnd fordi de vokser. I løpet av 2024 brukte jeg 7000 på klær, sko og yttertøy til barn og baby. 

Utgifter til baby i løpet av 8 mnd er 25 000. 

Her betaler far 2000 i mnd. Så får jeg 6000 i barnetrygd. Heldigvis får jeg nesten 5000 i bostøtte. 

Utgifter med barn per måned er rundt 12 000 på meg. Selv om vi har 50/50 på eldste. Jeg vet at far har betalt en sykkel til 2000, men ellers står jeg for alt. 

Anonymkode: c0efb...dd3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Jeg får barnetrygd på litt over 4000 og dekket noe av barnehagen, men det er fortsatt mye dyrere med barn enn jeg får inn. Nå får jeg ikke barnebidrag og pappaen har 40 % omsorg, men jeg har i hvert fall ikke barn for å bli rik 😅 

Anonymkode: ba73b...21e

Nettopp. Høres helt fjernt ut. 

2024: barn koster 1.5-2 mill 

https://www.vg.no/dinepenger/familie/i/5EWgy1/hvor-mye-koster-barna

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du spurt mor om det er noe ved deg og din omsorgsevne hun tenker ikke er så bra, og om det er noe du kan gjøre for at hun skal få mer tillit til deg? 

Spesielt at du aldri har hørt om barnetrygd før. Følger du ikke med på samfunnet rundt deg?

Høres litt paranoid og incel ut å beskylde henne for å ha hatt en ons for å få gratis barn. Bidraget ditt er ikke i nærheten av det. 

Det ble gjort til gangs under rettssaken. Vet ikke om du er kjent med prosessen, men hun har jo sine påstander i hvor hun vil. Hennes påstand var: far er uegnet til å ha ansvar for barn (ikke mer begrunnet enn det), mor skal ha 100% omsorg, far skal betale saksomkostninger til mor.

Under hele saken svarte hun ingen kommentar til alle spørsmål. Altså, hvorfor mener du far er uegnet? Ingen kommentar. Hvorfor får ikke far se barnet når rettssaken pågår? Ingen kommentar. Osv

Min påstand var: far skal ha normalt samvær med sitt barn, fastsatt etter skjønn av retten. Mor skal betale saksomkostninger (tror det er standardtekst).

Ikke nødvendigvis bare økonomisk men for å få et barn. Som sagt, det er spekulasjon men det har vel skjedd. Uansett ikke et poeng jeg har brukt mot henne, heller ikke det økonomiske. Annet enn å lufte tanken her på et forum der både hun og jeg er anonyme. Og unødvendig å kalle meg incell av den grunn. Jeg har et helt vanlig liv, en helt vanlig jobb, en helt vanlig økonomi og en helt vanlig kjæreste (noe incells vel ikle har).

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk skrev (11 minutter siden):

Nettopp. Høres helt fjernt ut. 

2024: barn koster 1.5-2 mill 

https://www.vg.no/dinepenger/familie/i/5EWgy1/hvor-mye-koster-barna

For å legge oss midt i her da. 1.75mill. Delt på 18 år = 97200/år.

Delt på 2 pers = 48600. Delt på 12 måneder = 4050kr/mnd pr forelder.

Hun får inn 9100kr/mnd i barnebidrag og barnetrygd. Med det regnestykket skulle hun da i så fall ha 5000kr til overs.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Larsen82 skrev (8 minutter siden):

Hun får inn 9100kr/mnd i barnebidrag og barnetrygd. Med det regnestykket skulle hun da i så fall ha 5000kr til overs.

Og igjen så glemmer du at all fritiden hennes er bundet opp til barnet. 

Les litt tidligere i tråden om kostnader til barnevakt. Så hun får da betalt 5000kr som er til overs ifølge ditt regnestykke, for å passe på ungen. Hun kan ikke ta på seg ekstra vakter eller jobbe mer

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg må betale 10 000 i leie, 1-3500 i strøm, streamingtjenester og Internett 1500. 

Hadde jeg bodd alene uten barn så hadde jeg leid for 5000, strøm 1-1500, Internett og streaming for 1000.

Mat koster meg og barna 7000 i mnd da minste bruker dyr mme, samt bleier. Klær må byttes hver 6 mnd fordi de vokser. I løpet av 2024 brukte jeg 7000 på klær, sko og yttertøy til barn og baby. 

Utgifter til baby i løpet av 8 mnd er 25 000. 

Her betaler far 2000 i mnd. Så får jeg 6000 i barnetrygd. Heldigvis får jeg nesten 5000 i bostøtte. 

Utgifter med barn per måned er rundt 12 000 på meg. Selv om vi har 50/50 på eldste. Jeg vet at far har betalt en sykkel til 2000, men ellers står jeg for alt. 

Hei takk for svar. Ja folks situasjon er jo forskjellig. Litt usikker men her er det da snakk om flere barn og ikke ett barn?

Leie/lån har man jo i forskjellig grad også avhengig av hvor man bor. Det er store forskjeller. 10k/mnd er ikke veldig mye i leie. I hvert fall ikke her jeg bor. Får knapt en liten leilighet med 1 soverom for det. Selv betaler jeg drøyt 22k/mnd for boliglån. I tillegg da til strøm, forsikringer, bil, tv mat osv.

Når dere har 50/50 så skal vel hver enkelt stå for alt til hver sin husholdning? Altså det er 2 av alt. Både klær, sykler, og alt. Samt dele utgifter som aktiviteter, SFO etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Barnebidraget beregnes ut bidragsevnen til foreldrene.....
Den ene delen av bidraget tar utgangspunkt i alder, og kostnader knyttet til direkte kostnader ift alder, typiske "faste" kostnader som foreksempel barnehage/sfo. Den andre delen av bidraget gjelder da andel av mat, strøm, typiske variable kostnader..

Begge foreldrenes evne til å økonomisk forsørge barnet blir da vurdert.... Og tjener den ene mer enn den andre, så vil det som utgangspunkt være at den forelderen som tjener mest, være den som betaler mest.... 

Hadde dere bodd sammen, så ville den som hadde tjent mest, mest sannsynlig også betalt mest av kostnadene ift barnet..

Legger ved linken igjen under..

At det føles urettferdig, har jeg midlertidig ingen problemer med å forstå!

https://www.nav.no/barnebidrag

Anonymkode: 5bf2e...cd5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipaa skrev (6 minutter siden):

Les litt tidligere i tråden om kostnader til barnevakt. Så hun får da betalt 5000kr som er til overs ifølge ditt regnestykke, for å passe på ungen. Hun kan ikke ta på seg ekstra vakter eller jobbe mer

Hun har jo alle muligheter til å gi meg mere samvær så får hun også mer fritid. Men allikevel velger hun å ha det som det er, og heller «ta pengene» enn mer fritid. Hvorfor er det sånn mon tro?

hadde hun gått med på 50/50 så hadde barnebidraget forsvunnet og halve barnetrygden forsvunnet (dvs ca 7000/mnd om jeg forstår det rett). Og det vil hun da altså ikke bytte mot mer fritid. Som nevnt har jeg gjort noen forsøk opp igjennom på å få mer samvær.

Sånn sett faller litt av det poenget på sin egen urimelighet?

Endret av Larsen82
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Larsen82 skrev (Akkurat nå):

Hei takk for svar. Ja folks situasjon er jo forskjellig. Litt usikker men her er det da snakk om flere barn og ikke ett barn?

Leie/lån har man jo i forskjellig grad også avhengig av hvor man bor. Det er store forskjeller. 10k/mnd er ikke veldig mye i leie. I hvert fall ikke her jeg bor. Får knapt en liten leilighet med 1 soverom for det. Selv betaler jeg drøyt 22k/mnd for boliglån. I tillegg da til strøm, forsikringer, bil, tv mat osv.

Når dere har 50/50 så skal vel hver enkelt stå for alt til hver sin husholdning? Altså det er 2 av alt. Både klær, sykler, og alt. Samt dele utgifter som aktiviteter, SFO etc.

Det er mye her. Far villig ikke bruke mer penger enn han må. Har samlet 28k i alt av utgifter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, Larsen82 said:

Hvis hun er en normal oppegående forelder hiver man ikke ut ungen når den fyller 18.  De fleste bor hjemme ut vdg og gjerne litt etter, får hjelp til førerkort og bil, får hjelp til å etablere seg. Noen får hjelp til å kjøpe bolig, bryllup el. 

6 minutter siden, Tipaa said:

Og - Hvis hun er en normal oppegående forelder hiver man ikke ut ungen når den fyller 18.  De fleste bor hjemme ut vdg og gjerne litt etter, kamskje folkehøgskole eller utveksling. Mange får hjelp til førerkort og bil, og får hjelp til å etablere seg. Noen får hjelp til å kjøpe bolig, bryllup el. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tipaa skrev (9 minutter siden):

Noe mor velger selv, siden hun ikke lar far få mer samvær.

Anonymkode: 1b57c...8ef

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Larsen82 skrev (5 timer siden):

Hei,

Som overskriften sier, jeg lurer på om det økonomiske rundt barnet er veldig skeivfordelt, og hvis tilfellet, hvorfor er det sånn?

Kort fortalt om vår situasjon, et felles barn på 8 år. Annenhver helg hos far, resten hos mor. 

Utgifter for mor snitt pr måned:

SFO 3200

Mat 2000

Klær 1000 

Barneidrett/allidrett 500 

Bursdager 500 

Skoleting 300

Husholdningsartikler 300

Transport 300

Totalt: 8600

«Inntekter» for barnet til mor pr mnd:

Barnebidrag 4818

Barnetrygd + utvidet barnetrygd 4282

Totalt: 9100

Utgifter for far snitt pr måned:

Barnebidrag 4818

Mat 400

Bursdager 100

Transport 50

Totalt: 5868

Ferier er delt, så legger ikke inn det her da vi selv velger hvor vi drar på ferie. Har satt samme sum på type lekeland og sånt fordi det er helgeaktivitet. Også utelatt type sykler/ski etc da dette kjøpes av begge husholdninger.

Er det ting jeg ikke har tenkt på? I hvert fall, med dette utgangspunktet så er da mors utgifter til barnet 0, far sine utgifter er nesten 6000. Kan dette stemme? 

Mener du virkelig at matposten bare er ca 75kr dagen? Husk på at det er vanlig å iallfall spise frokost, lunsj, middag og kveldsmat, i tillegg frukt og mellommåltid og slikt. Synes også 300kr i transportutgifter høres lite ut. Hvorfor mener du det? Tenker du bare drivstoff? 

Anonymkode: 7e597...413

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larsen82 skrev (5 minutter siden):

Hun har jo alle muligheter til å gi meg mere samvær så får hun også mer fritid. Men allikevel velger hun å ha det som det er, og heller «ta pengene» enn mer fritid. Hvorfor er det sånn mon tro?

hadde hun gått med på 50/50 så hadde barnebidraget forsvunnet og halve barnetrygden forsvunnet (dvs ca 7000/mnd om jeg forstår det rett). Og det vil hun da altså ikke bytte mot mer fritid. Som nevnt har jeg gjort noen forsøk opp igjennom på å få mer samvær.

Får sitere denne igjen da, som svar på en del over her. 
Og når det gjelder førerkort, bil, bolig osv er jo ikke det noe plikt vi har å gi til barnet. Det sagt så har jeg spart i fond til barnet fra det ble født så det er rikelig det til å dekke halvparten av både førerkort, bil og antagelig en slump til bolig når den tid kommer. Men dette med sparing har jeg holdt utenfor.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

1000 kr pr måned i klær og sko stemmer ivertfall ikke. Vintersko koster 1200 alene, vinterdress 1500, så må barnet ha parkdress, regntøy, støvler, joggesko, sandaler, undertøy, vanlig tøy, pentøy… votter og luer og buffer…shortser og t-skjorter og badetøy… skisko og skøyter osv. Jeg brukte iallefall mer enn 12 000 per år i klær og sko.

Og jeg har alltid syntes det er rart at SFO og aktiviteter er mors utgift. Det er jo ting barnet går på når det ikke er sammen med noen av foreldrene. Så de 3200 til SFO kan du regne som halvparten ditt, om ikke du selv vil passe barnet i det tidsrommet da.

Anonymkode: 8a093...8a8

Ikke 500 på lekeland heller

Anonymkode: a84a1...c1b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Larsen82 skrev (8 minutter siden):

Hvis du tjener mer enn henne så måtte du også betalt bidrag selv om dere har 50/50

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at dette skal være for mye personangrep, så høres det ut som du bare vil ha ungen mer for at mor skal få mindre bidrag, og ikke fordi du selv har lyst å ha ungen mere

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipaa skrev (Akkurat nå):

Hvis du tjener mer enn henne så måtte du også betalt bidrag selv om dere har 50/50

Det kan hende, men langt mindre enn nå. Jeg tjener ikke så mye mer enn henne.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipaa skrev (Akkurat nå):

Uten at dette skal være for mye personangrep, så høres det ut som du bare vil ha ungen mer for at mor skal få mindre bidrag, og ikke fordi du selv har lyst å ha ungen mere

Som sagt, dette har jeg prøvd å få til noen ganger opp gjennom med opptrapping av samvær. Og kan godt si jeg ikke har fulgt med i timen men at hun får over 4000 i barnetrygd visste jeg ikke om før nå nylig. Så nå synes jeg det virker mer som at bidrag/trygd kan være grunnen til at det er så vanskelig å få til mer samvær.  Ikke er jeg en kjeltring, ikke bruker jeg rus og å fly på byen slutta jeg med for svært mange år siden. Så fritiden min er hjemme og med kjæresten. Så å ha barnet mer hjemme er selvsagt noe jeg ville hatt, om jeg fikk velge.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...