Gå til innhold

slett mod

Larsen82

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Larsen82 skrev (18 minutter siden):

Skal ikke si jeg er ekspert på forsikringer men vi har en god livsforsikring via jobb 

Livsforsikring via jobb går på deg hvis du faller fra. Den går til ektefelle/livsarvinger i den rekkefølge du har oppnevnt.

Det som menes med forsikring i dette tilfelle er barnets forsikring som gjelder ved ulykke/sykdom  osv feks. Koster ca 600-700 i mnd hvis en skal ha god dekning. 

Anonymkode: 0c8e9...c1e

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Larsen82 skrev (1 time siden):

Hei,

Som overskriften sier, jeg lurer på om det økonomiske rundt barnet er veldig skeivfordelt, og hvis tilfellet, hvorfor er det sånn?

Kort fortalt om vår situasjon, et felles barn på 8 år. Annenhver helg hos far, resten hos mor. 

Utgifter for mor snitt pr måned:

SFO 3200

Mat 2000

Klær 1000 

Barneidrett/allidrett 500 

Bursdager 500 

Skoleting 300

Aktiviteter (lekeland etc) 500

Husholdningsartikler 300

Transport 300

Totalt: 8600

«Inntekter» for barnet til mor pr mnd:

Barnebidrag 4818

Barnetrygd + utvidet barnetrygd 4282

Totalt: 9100

Utgifter for far snitt pr måned:

Barnebidrag 4818

Mat 400

Bursdager 100

Transport 50

Totalt: 5868

Ferier er delt, så legger ikke inn det her da vi selv velger hvor vi drar på ferie. Har satt samme sum på type lekeland og sånt fordi det er helgeaktivitet. Også utelatt type sykler/ski etc da dette kjøpes av begge husholdninger.

Er det ting jeg ikke har tenkt på? I hvert fall, med dette utgangspunktet så er da mors utgifter til barnet 0, far sine utgifter er nesten 6000. Kan dette stemme? 

Det legges vell en 3000kr i måneden til bare for utgifter knyttet til å ha et soverom til barnet og strøm.

SIFO sitt budsjett er regnet som veldig “nøkternt” - og barn skal følge foreldres levestandard. Et barn av  foreldre som tjener godt regnes nok å ha høyere forbruk. Det reflekteres i bidrag. 

Dyrere innkjøp som ski, sykkel, mobil, briller, utsyr til idrett, reiser i forbindelse med idrett og kontigenter osv skal og bekostes av mor. 

Det eneste du skal spleise på i tillegg til bidraget er vell en nøktern konfirmasjon, konfirmasjonsgave og evt tannregulering. Men det er antakelig 3-5 -8 år til så da kan du begynne å sette av noen hundrelapper i måneden så slipper du at det blir så store utlegg på en gang.

Anonymkode: 871c0...c76

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser helt innafor ut. Om ikke annet er det far og du som kommer godt ut av det

Anonymkode: b28aa...f5a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skulle ønske jeg kunne ta ferie i hodet på en mann. Så stille...et helt enkelt regnestykke...den usynlige jobben forblir usynlig...minimalt med planlegging...så lite ansvar...Maldivene...

Anonymkode: d2898...dbf

• Liker 9
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her har du lagt lista for kostnader lavt!

Du har også glemt en del kostnader som er der, men som kanskje ikke er der hver måned. De må da iberegnes likevel. 

Feks legetimer

Kostnader til nytt utstyr som ski, sykkel, skøyter, hjelm, beskyttere mm 

Kostnader knyttet til besøk av klassevenner (økt matbudsjett)

Mor må også bytte hvitevarer og bil oftere, da det er mer slitasje på dette når barnet er der. Hun vasker feks 3 ganger så mye klær som deg. 

Anonymkode: c3726...fa5

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fru Alving skrev (25 minutter siden):

Det å få og oppdra et barn er en form for spleiselag, du har hørt utrykket "it takes a village".

Hadde du bodd sammen med mor til barnet fast så ville dere spleiset på alle utgifter i henhold til inntekter. Om du tjener 1 million i året og hun 500 000 så ville du naturlig nok tatt en større del av utgiftene til lån, mat osv. Og hun ville betalt i henhold til sin inntekt. Begge hadde sittet igjen med noe til eget forbruk, og da er det gjerne sånn at den som tjener mest sitter igjen med litt mer.

Hun ville kanskje tatt en større del av oppfølging av barnet, sykt barn dager, FAU, følge til lekeavtaler og fritidsaktiviteter.  Og det vi kaller for det tredje skiftet som er alle de små "usynlige" tingene som får familieliv og barns oppvekst til å fungere. Ting som å vite hvem av barnets venner er allergisk mot den og den maten, hvem som er redd for hunden til naboen og hvem dere kan ta kontakt med om dere vil samkjøre, diskuter ting som har skjedd osv. Men og veldig mange andre ting som skjer i og rundt barnet, ting som at klassen nå har lærerbytte for tredje gang, foreldregruppa må si fra! Delta i sosiale ting med andre foreldre for å bygge klassemiljø, bli med på overnattingsturer og leir, være lagleder/trener/foreldrekontakt. Og mye annet jeg kunne skrevet her rundt oppfølging av barn som  helse, briller, fysioterapi, regulering, fritidsinteresser, frisør osv Ting som ikke handler kun om å betale men om å være i forkant, og bruke tid og engasjere seg.

Alt dette er og ting som gjør at et barns liv fungerer og blir sånn nogenlunde vellykket. Og dette er ikke noe som går over ved et samlivsbrudd, det er fortsatt ting som skal gjøres. Når mor har barnet så vidt mye er det nok sikkert hun som tar mye av dette fortsatt, det er en jobb som skal gjøres det og.

Hun må ha plass til barnet, hun må ha varm bolig og bo et sted der barnet har kort vei til skolen, venner osv.

Takk for utfyllende svar. Jeg har skjønt de fleste mener forskjellen ligger i de indirekte utgiftene (kompensasjon for lite fritid etc).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du borde være mere opptatt av hva du kan kompensere mor med i form av tid og omsorg ovenfor dine barn hvis du synes at bidrag er urettferdig. 
Det skal ikke lønne seg å unndra foreldre forpliktelser 

Anonymkode: ff5f2...2db

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Her har du lagt lista for kostnader lavt!

Du har også glemt en del kostnader som er der, men som kanskje ikke er der hver måned. De må da iberegnes likevel. 

Feks legetimer

Kostnader til nytt utstyr som ski, sykkel, skøyter, hjelm, beskyttere mm 

Kostnader knyttet til besøk av klassevenner (økt matbudsjett)

Mor må også bytte hvitevarer og bil oftere, da det er mer slitasje på dette når barnet er der. Hun vasker feks 3 ganger så mye klær som deg. 

Anonymkode: c3726...fa5

Hei sykler og slikt er i begge husholdninger da mor ikke vil sende det over og jeg gidder ikke ta den kampen. Så enklere å bare kjøpe inn selv. På generelt grunnlag enig i bil, i vårt tilfelle er det ikke sånn men, generelt ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Larsen82 skrev (4 minutter siden):

Takk for utfyllende svar. Jeg har skjønt de fleste mener forskjellen ligger i de indirekte utgiftene (kompensasjon for lite fritid etc).

Der traff du spikeren på hodet. Mor er tross alt fastlåst med barnet 26 dager i måneden, mens du bare er popcorn-pappa annenhver helg. 

Anonymkode: 2a286...487

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du borde være mere opptatt av hva du kan kompensere mor med i form av tid og omsorg ovenfor dine barn hvis du synes at bidrag er urettferdig. 
Det skal ikke lønne seg å unndra foreldre forpliktelser 

Jeg lurer på hva som ligger til grunn når man har bidrag og barnetrygd i regnskapet. På en annen side, skal det lønne seg å nekte samvær ut over det minimale?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Der traff du spikeren på hodet. Mor er tross alt fastlåst med barnet 26 dager i måneden, mens du bare er popcorn-pappa annenhver helg. 

Så det ligger indirekte innbakt fra staten sin side, eller er vi bare enige her om at mor burde få en sånn indirekte betaling?

interessant også at du kaller meg popcorn-pappa uten å kjenne grunnen til at jeg bare har barnet annen hver helg. Hadde det vært opp til mor hadde jeg hatt 0.

tråden var i utgangspunktet bare for å forstå regnestykket når man tar med barnetrygd og bidrag i det hele.

Endret av Larsen82
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Livsforsikring via jobb går på deg hvis du faller fra. Den går til ektefelle/livsarvinger i den rekkefølge du har oppnevnt.

Det som menes med forsikring i dette tilfelle er barnets forsikring som gjelder ved ulykke/sykdom  osv feks. Koster ca 600-700 i mnd hvis en skal ha god dekning. 

Anonymkode: 0c8e9...c1e

Ja korrekt, barnet er dekt ved sykdom og slikt via forsikringen. Som rett til behandling i utlandet for eks dersom det trengs. Så livsforsikring er kanskje feil ordvalg. Skal dobbeltsjekke det iom at du tok det opp, men mener det er en god forsikring fra det jeg husker. 

Endret av Larsen82
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Larsen82 skrev (1 minutt siden):

Så det ligger indirekte innbakt fra staten sin side, eller er vi bare enige her om at mor burde få en sånn indirekte betaling?

interessant også at du kaller meg popcorn-pappa uten å kjenne grunnen til at jeg bare har barnet annen hver helg. Hadde det vært opp til mor hadde jeg hatt 0.

tråden var i utgangspunktet bare å forstå regnestykket når man tar med barnetrygd og bidrag i det hele

Det forteller hvert fall mye om deg som bare sitter og flisespikker og regner på kroner og øre og sutrer over at du betaler for mye, mens den andre forelderen tar seg av 90 % av oppfostringen og omsorgen.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mat og transport, fritid avhengig av barnets interesser og alder.

Det er uproblematisk å selv sove på stue eller dele rom med barn når barnet er der bare to helger i måneden. Vesentlig større behov for romsligere bolig ved fast bosted. 

Mulighet for å jobbe ekstra/overtid er påvirket når man har barn tilnærmet fulltid, i tillegg til at det er påvist karrierehemmende å ha alle sykt barn-dager alene. 

Regelverket er selvsagt laget ut fra generelle behov, ikke deres individspesifikke. Likevel høres du bare ut som en litt umoden fyr med manglende forståelse for hva det innebærer å oppdra barn - sånn i motsetning til å henge litt med avkommet en gang i blant.

Anonymkode: a24eb...dfc

Som et barn som ikke hadde fast rom hos min far, så må jeg si at det er helt pyton. 

Jeg lå noen ganger på rommet til pappa og noen ganger på stua. Jeg ville absolutt ikke sove på samme rom som pappa.  

Jeg følte aldri at det var mitt hjem. 

Hadde jeg hatt mitt rom der, med mine ting, tror jeg det hadde vært anderledes å reise til pappa. 

Anonymkode: a3e94...e29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt så er grunnen til ulikheten at du tjener nok en god del mer enn mor og at du har lite samvær.

Hadde dere tjent det samme og hatt 50/50 så hadde det ikke vært slik.

Mors inntekt regnes med tillegg av barnetrygden så den må du ta bort i regnestykket ditt. 

Jeg skjønner at det er kjipt å betale masse til eksen din, men husk at pengene går til økt livskvalitet for ditt barn. Om du vil ha mer samvær må du forsøke å gjøre noe med det.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Som et barn som ikke hadde fast rom hos min far, så må jeg si at det er helt pyton. 

Jeg lå noen ganger på rommet til pappa og noen ganger på stua. Jeg ville absolutt ikke sove på samme rom som pappa.  

Jeg følte aldri at det var mitt hjem. 

Hadde jeg hatt mitt rom der, med mine ting, tror jeg det hadde vært anderledes å reise til pappa. 

Anonymkode: a3e94...e29

Takk det var hyggelig å høre og jeg mener det samme at barnet skal ha eget rom med egne ting selv om det ikke bor der fast.

Endret av Larsen82
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Larsen82 skrev (1 minutt siden):

tråden var i utgangspunktet bare å forstå regnestykket når man tar med barnetrygd og bidrag i det hele

Mor kan ikke bestemme det sånn helt uten grunn. De aller fleste norske foreldre praktiserer en 50/50 fordeling.

Pengene dine øker velferden til DITT barn. Ønsker du at barnet ditt skal gå ned i levestandard? Hva er egentlig greia her? 

Anonymkode: d2898...dbf

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det var ikke samværsprosenten som skulle diskuteres sa far. 
Hadde det vært ufrivillig lite samvær med barnet så hadde far sagt fra. 
Det er nok ikke tilfelle her at han har blir urettferdig behandlet når han må godta samvær annenhver helg 

Her har du et interessant svar fra ts

Interessant også at du kaller meg popcorn-pappa uten å kjenne grunnen til at jeg bare har barnet annen hver helg. Hadde det vært opp til mor hadde jeg hatt 0.

Anonymkode: 1b57c...8ef

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Larsen82 skrev (2 timer siden):

Hei,

Som overskriften sier, jeg lurer på om det økonomiske rundt barnet er veldig skeivfordelt, og hvis tilfellet, hvorfor er det sånn?

Kort fortalt om vår situasjon, et felles barn på 8 år. Annenhver helg hos far, resten hos mor. 

Utgifter for mor snitt pr måned:

SFO 3200

Mat 2000

Klær 1000 

Barneidrett/allidrett 500 

Bursdager 500 

Skoleting 300

Husholdningsartikler 300

Transport 300

Totalt: 8600

«Inntekter» for barnet til mor pr mnd:

Barnebidrag 4818

Barnetrygd + utvidet barnetrygd 4282

Totalt: 9100

Utgifter for far snitt pr måned:

Barnebidrag 4818

Mat 400

Bursdager 100

Transport 50

Totalt: 5868

Ferier er delt, så legger ikke inn det her da vi selv velger hvor vi drar på ferie. Har satt samme sum på type lekeland og sånt fordi det er helgeaktivitet. Også utelatt type sykler/ski etc da dette kjøpes av begge husholdninger.

Er det ting jeg ikke har tenkt på? I hvert fall, med dette utgangspunktet så er da mors utgifter til barnet 0, far sine utgifter er nesten 6000. Kan dette stemme? 

Du har visst glemt å regne inn husleie, strøm, forsikringer, for å nevne noe… 

Anonymkode: b6b62...eb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg mener regnestykket du har satt opp inneholder en del feil til din fordel. Men jeg tror ikke det gir noen nytte eller bidrar noe å sette opp ett nytt regnestykke. Sannsynligvis vil man da heller diskutere uvesentligheter ned i minste detalj uten at det er konstruktivt. 

Tror det beste du kan gjøre er å legge bort denne interessen din. Bidraget høres ikke urimelig eller urettferdig ut. 

Bruk tiden på å få ett godt forholdt til barnet, (ikke fokusere på en tenkt urettferdighet du ikke får endret) det vil gi deg mye mer nytte og glede. Spesielt nå når barnet er på vei til å bli ungdom. 

Anonymkode: c2d8f...4b9

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...