Larsen82 Skrevet i går, 10:40 Forfatter #21 Del Skrevet i går, 10:40 Tufsla&Vifsla skrev (5 minutter siden): I tillegg til det som allerede er påpekt: Du “dobbeltregner” barnetrygden. Fordi mor får barnetrygd og utvidet barnetrygd får du mindre bidrag. Det legges nemlig til mors inntekt = den blir høyere, som igjen betyr at mor skal dekke en større del av utgiftene til barnet. På denne måten går fordelen av barnetrygd til begge foreldrene, så du må ta det bort fra regnestykket. Altså mor mottar bidrag, et bidrag som er lavere fordi mor også mottar barnetrygden. Så tallene dine for hva mor “mottar” blir feil, du regner at hun får dobbelt så mye som hun faktisk får. Jeg bruker de faktiske tallene. Det hun mottar i barnebidrag og barnetrygd er det det er. Det samme med det jeg betaler i barnebidrag. På hvilken måte har jeg regnet at hun mottar dobbelt så mye som hun faktisk gjør? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet i går, 10:43 Populært innlegg #22 Del Skrevet i går, 10:43 Fordi mor er låst med barnet 90 % av tiden mens du er sirkuspappa annenhver helg. Anonymkode: 2a286...487 35 24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tufsla&Vifsla Skrevet i går, 10:45 #23 Del Skrevet i går, 10:45 Larsen82 skrev (1 minutt siden): Jeg bruker de faktiske tallene. Det hun mottar i barnebidrag og barnetrygd er det det er. Det samme med det jeg betaler i barnebidrag. På hvilken måte har jeg regnet at hun mottar dobbelt så mye som hun faktisk gjør? Fordi barnetrygden også går til deg, dvs at du også får barnetrygd, selv om du ikke ser den direkte. Ditt bidrag påvirkes imidlertid direkte av at mor får barnetrygd - fordi det høyner mors inntekt, som dermed gjør at ditt bidrag blir lavere enn det ellers ville blitt. Jeg skjønner at du gjerne vil ha sympati for at du betaler sååååå mye for barnet ditt, og at barn “koster ikke så mye” men da må du forholde deg til hvordan bidrag beregnes og hvilke parametre det bygger på. Og det er altså feil å si at fordi mor får utbetalt barnetrygden, så “får” hun så mye mer, fordi den altså er med i inntektsgrunnlaget når bidrag beregnes. 23 1 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Larsen82 Skrevet i går, 10:47 Forfatter #24 Del Skrevet i går, 10:47 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Foreldre bruker penger på barna etter økonomi. Tjener man mer, bruker man mer, også på alt mulig du ikke regner inn her. Det skal komme barna til gode at foreldrene tjener godt. Derfor skjer det en omfordeling av inntekten som blant annet, og helt naturlig, er påvirket av hvor mye tid man har baret, og hvor mye man tjener. Slutt å se på eget barn som et regnskap... Anonymkode: dfb50...97e Fordi det er et barn så skal man ikke stille spørsmål til det økonomiske? Jeg lurer på hvorfor det er så stor forskjell, og jeg er åpen på at det kan være ting jeg har glemt. Foreløpig har det ikke kommet så mye her som endrer veldig på det. 1 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emmajunga Skrevet i går, 10:48 #25 Del Skrevet i går, 10:48 Du må jo på en måte regne inn «lønn for barnepass» ja, for tiden som går utover morens 50%. Tenk etter hvor mye det hadde kostet å leie inn en annen barnevakt den tiden, så begynner lappene å fly . Så du betaler også moren for en slags barnevakttjeneste hun ikke hadde trengt å gjøre (forhåpentligvis) om fordelingen var 50/50, eller om dere var sammen. 11 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:51 #26 Del Skrevet i går, 10:51 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Du får gå for 50/50 da. Anonymkode: 61be0...2a4 Signerer denne. Du får gå for 50/50 da, siden du syns det er så grusomt med disse 3000 kronene som du "betaler ekstra". Da blir imidlertid halvparten av sykt barn-dager og halvparten av barnets legetimer og tannlegetimer ditt ansvar. Pluss halvparten av dugnader, vennegrupper og lekser, og halvparten av oppdragelsen din oppgave. Du får ikke mulighet til å trene eller henge med kompiser når du vil, du får ikke date når du vil, jobbe overtidsarbeid du vil, og du må planlegge sunne frokoster, middager og kveldsmat hver dag og passe på lekser, matbokser og fritidsaktiviteter. Anonymkode: 2a286...487 24 1 24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet i går, 10:52 Populært innlegg #27 Del Skrevet i går, 10:52 Larsen82 skrev (2 minutter siden): Fordi det er et barn så skal man ikke stille spørsmål til det økonomiske? Jeg lurer på hvorfor det er så stor forskjell, og jeg er åpen på at det kan være ting jeg har glemt. Foreløpig har det ikke kommet så mye her som endrer veldig på det. Ting du har glemt, fra en familie som har det romslig; Ferier må regnes med. Fritidsaktiviteter, leker, bursdager, idrett... er kraftig underdimensjonert. Telefon, pad, spill, TV, og mye mer. Sykler, ski, slalåmski, skøyter, sparkesykkel... Sparing til egenkapital bolig. Det er noe sykelig med en far som ville brukt dette på barnet om man bodde sammen som familie. Men med en gang det er brudd, så er barnet en utgiftspost. Anonymkode: dfb50...97e 31 1 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Larsen82 Skrevet i går, 10:52 Forfatter #28 Del Skrevet i går, 10:52 Tufsla&Vifsla skrev (3 minutter siden): Fordi barnetrygden også går til deg, dvs at du også får barnetrygd, selv om du ikke ser den direkte. Ditt bidrag påvirkes imidlertid direkte av at mor får barnetrygd - fordi det høyner mors inntekt, som dermed gjør at ditt bidrag blir lavere enn det ellers ville blitt. Jeg skjønner at du gjerne vil ha sympati for at du betaler sååååå mye for barnet ditt, og at barn “koster ikke så mye” men da må du forholde deg til hvordan bidrag beregnes og hvilke parametre det bygger på. Og det er altså feil å si at fordi mor får utbetalt barnetrygden, så “får” hun så mye mer, fordi den altså er med i inntektsgrunnlaget når bidrag beregnes. Det går fort over til personangrep her. Uavhengig av hvordan barnetrygd påvirker barnebidrag så ser du jo de faktiske tallene her. Spørsmålet er fremdeles hvorfor denne tilsynelatende store forskjellen. 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:53 #29 Del Skrevet i går, 10:53 Sånn det er Skal mor dele utgifter tar hun bare litt fra bidraget fra far og betaler tilbake Livet er for kort til å ergre seg over det Anonymkode: 37171...c3b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:53 #30 Del Skrevet i går, 10:53 Larsen82 skrev (5 minutter siden): Fordi det er et barn så skal man ikke stille spørsmål til det økonomiske? Jeg lurer på hvorfor det er så stor forskjell, og jeg er åpen på at det kan være ting jeg har glemt. Foreløpig har det ikke kommet så mye her som endrer veldig på det. Jeg syns det er dypt, dypt tragisk at du ikke ønsker å se din egen unge mer enn 4 dager i måneden. Altså, fy faen 😱😭 Anonymkode: 2a286...487 18 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:54 #31 Del Skrevet i går, 10:54 Larsen82 skrev (1 minutt siden): Det går fort over til personangrep her. Uavhengig av hvordan barnetrygd påvirker barnebidrag så ser du jo de faktiske tallene her. Spørsmålet er fremdeles hvorfor denne tilsynelatende store forskjellen. Personangrep fordi du ikke evner å forstå at mor må skreddersy hele livet sitt rundt barnet, mens du kun er popcorn-pappa annenhver helg? Anonymkode: 2a286...487 24 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet i går, 10:56 #32 Del Skrevet i går, 10:56 Er du sikker på at mor får si mye i barnetrygd? Jeg får barnetrygd for to (ikke alenemor) og den er lavere enn det du sier hun får. Som flere sier så ville du betalt mer i bidrag om mor ikke fikk barnetrygden siden den regnes i tilegg til hennes inntekt. Grunnen til at du betaler så mye er at du tjener nok en god del mer enn henne og at du har lite samvær. men selv om dere hadde 50/50 så ville du betalt bidra og det er fordi du tjener mer. Det å få et barn ilag er et samarbeidsprosjekt for resten av livet. Barnet skal nyte godt av foreldrenes ressurser (enten det bor hos den ene eller hos begge) og derfor er dette måten det økonomiske gjøres. Du regner ikke med at mor ikke har særlig muligheter til å kunne jobbe mer. 11 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emmajunga Skrevet i går, 10:56 #33 Del Skrevet i går, 10:56 Her ser du hva du betaler mor for når det gjelder «barnevakt». Det er veldig hypotetisk, fordi man skjønner jo at det nok ikke egentlig er dette du mener. Men syntes det var litt passende allikevel, for å sette det lille beløpet du betaler litt i perspektiv. De 11 dagene det er snakk om her er jo nemlig dager du kan bruke til akkurat det du vil. Det kan ikke mor. Hvis far ønsker å ha en 50/50-fordeling på papiret, men i praksis kun ser barnet annenhver helg, må han dekke kostnaden for barnevakt de dagene barnet er hos ham, men han selv ikke er til stede. Dette betyr at han trenger barnevakt døgnet rundt de dagene barnet er hos ham, som i praksis er omtrent 11 dager per måned. Beregning av kostnad for døgnbarnevakt: 1. Antall døgn med barnevakt per måned: • 50/50 gir ca. 15 døgn per måned. • Far er sammen med barnet 4 døgn (annenhver helg). • Han trenger dermed barnevakt i ca. 11 døgn per måned. 2. Timepris for døgnkontinuerlig barnevakt: • Vanlige satser for barnevakt er rundt 200 kr per time på dagtid. • På nattestid kan en barnevakt i noen tilfeller få lavere sats, men vi antar et snitt på 150 kr per time for hele døgnet. 3. Totalt antall timer per måned: • 11 døgn × 24 timer = 264 timer per måned 4. Totalkostnad: • 264 timer × 150 kr = 39 600 kr per måned Konklusjon: Å leie inn barnevakt for å unngå barnebidrag vil sannsynligvis koste betydelig mer enn barnebidraget han ellers måtte betalt. I praksis er dette derfor en ekstremt dyr løsning. Dersom barnevakten ikke skulle være til stede på natten og man kun betalte for 16 timer per døgn, ville kostnaden fortsatt være 31 600 kr per måned (16 timer × 150 kr × 11 døgn). 9 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:57 #34 Del Skrevet i går, 10:57 Larsen82 skrev (2 minutter siden): Det går fort over til personangrep her. Uavhengig av hvordan barnetrygd påvirker barnebidrag så ser du jo de faktiske tallene her. Spørsmålet er fremdeles hvorfor denne tilsynelatende store forskjellen. Hva med denne forskjellen? Du har ansvar for barnet 96 timer i måneden. Moren har ansvar for barnet 576 timer i måneden. Anonymkode: 2a286...487 25 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:57 #35 Del Skrevet i går, 10:57 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Signerer denne. Du får gå for 50/50 da, siden du syns det er så grusomt med disse 3000 kronene som du "betaler ekstra". Da blir imidlertid halvparten av sykt barn-dager og halvparten av barnets legetimer og tannlegetimer ditt ansvar. Pluss halvparten av dugnader, vennegrupper og lekser, og halvparten av oppdragelsen din oppgave. Du får ikke mulighet til å trene eller henge med kompiser når du vil, du får ikke date når du vil, jobbe overtidsarbeid du vil, og du må planlegge sunne frokoster, middager og kveldsmat hver dag og passe på lekser, matbokser og fritidsaktiviteter. Anonymkode: 2a286...487 Hvorfor tenker du at far ikke tar sin andel av det praktiske Kall det gjerne sirkus pappa , men å ta med barn på aktiviteter,ferier,idrett er endel av pakka med å ha barn og. Være hjemme med syke barn, smøre matpakke har jeg sett samværs fedre gjøre og Anonymkode: 37171...c3b 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:57 #36 Del Skrevet i går, 10:57 fru Alving skrev (1 minutt siden): Er du sikker på at mor får si mye i barnetrygd? Jeg får barnetrygd for to (ikke alenemor) og den er lavere enn det du sier hun får. Som flere sier så ville du betalt mer i bidrag om mor ikke fikk barnetrygden siden den regnes i tilegg til hennes inntekt. Grunnen til at du betaler så mye er at du tjener nok en god del mer enn henne og at du har lite samvær. men selv om dere hadde 50/50 så ville du betalt bidra og det er fordi du tjener mer. Det å få et barn ilag er et samarbeidsprosjekt for resten av livet. Barnet skal nyte godt av foreldrenes ressurser (enten det bor hos den ene eller hos begge) og derfor er dette måten det økonomiske gjøres. Du regner ikke med at mor ikke har særlig muligheter til å kunne jobbe mer. Jeg får så mye, får utvidet barnetrygd. Anonymkode: ba73b...21e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Larsen82 Skrevet i går, 10:58 Forfatter #37 Del Skrevet i går, 10:58 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ting du har glemt, fra en familie som har det romslig; Ferier må regnes med. Fritidsaktiviteter, leker, bursdager, idrett... er kraftig underdimensjonert. Telefon, pad, spill, TV, og mye mer. Sykler, ski, slalåmski, skøyter, sparkesykkel... Sparing til egenkapital bolig. Det er noe sykelig med en far som ville brukt dette på barnet om man bodde sammen som familie. Men med en gang det er brudd, så er barnet en utgiftspost. Anonymkode: dfb50...97e Ferier er delt, og vi reiser på det vi selv ønsker i ferien. Bursdager står oppført, og det er delt til barnets egen bursdag. Fritidsaktivitet står oppført. Sykler, ski etc har jeg skrevet opp. Barn koster uansett om foreldrene bor sammen eller ikke. Jeg har heller ikke klagd på at det er utgifter med barn, jeg lurer på hvorfor det tilsynelatende er så stor forskjell. Igjen det går fort over til antagelser og personangrep. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:04 #38 Del Skrevet i går, 11:04 Larsen82 skrev (3 minutter siden): Ferier er delt, og vi reiser på det vi selv ønsker i ferien. Bursdager står oppført, og det er delt til barnets egen bursdag. Fritidsaktivitet står oppført. Sykler, ski etc har jeg skrevet opp. Barn koster uansett om foreldrene bor sammen eller ikke. Jeg har heller ikke klagd på at det er utgifter med barn, jeg lurer på hvorfor det tilsynelatende er så stor forskjell. Igjen det går fort over til antagelser og personangrep. Dere har en helt ekstrem forskjell i arbeidsbelastning da. Moren må skreddersy hele livet sitt rundt barnet mens du bare er popcornpappa annenhver helg. Anonymkode: 2a286...487 13 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:04 #39 Del Skrevet i går, 11:04 Har ikke tatt med livsopphold og boutgifter. Er vel 6000 bare der Anonymkode: 37171...c3b 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:04 #40 Del Skrevet i går, 11:04 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvorfor tenker du at far ikke tar sin andel av det praktiske Kall det gjerne sirkus pappa , men å ta med barn på aktiviteter,ferier,idrett er endel av pakka med å ha barn og. Være hjemme med syke barn, smøre matpakke har jeg sett samværs fedre gjøre og Anonymkode: 37171...c3b Fordi han kun ser ungen sin 4 dager i måneden mens moren er aleneforelder de øvrige 26 dagene, inkludert 100 % av hverdagene. Anonymkode: 2a286...487 9 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå