Gå til innhold

andre med vestibulitt og vaginisme?

Anbefalte innlegg

Gjest litt sjenert
Skrevet

Analsex er supert så lenge du ikke får vondt, som oftest er ikke det noe problem ved vestibulitt. Ellers er det lurt å prøve seg frem, sex er ikke bare penetrering og man trenger ikke å "gi opp" å ha et sexliv fordi man har vestibulitt. Munnsex og sexleketøy kan jo prøves ut, alt etter hva dere liker. Lykke til ;)

Høres lovende ut=)

Har du noen tips til gjennomføring av analsex? Vi har hatt litt oralsex, men heller lite. Jeg vil si jeg har blitt nesten 100% passiv.. Klarer ikke å ta initiativ til sex i frykt for at det vil gjøre vondt.

Vurderer å prøve membrasin, ettersom dette hørtes ut som en mulig løsning?

Men iallefall; vil prøve analsex nå. Kanskje litt for å "bryte isen" som en start på mer sex.

Håper på noen tips fra deg/dere på analsex...=)

• 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest Helene
Skrevet

Svensk TV har laget program om hvor dårlig behandling jenter med vestibulitt får i helsevesenet i Sverige, bla.a nesten alltid råd om å prøve reseptfri soppmedisin ved smerter i underlivet, selv om dette ofte gjør vestibulitt verre.

Les repportasje og se hele programmet her: Svt Uppdrag granskning

• 2 uker senere...
Skrevet

Ja, synes også det nesten virker for godt til å være sant =)det var jeg som anbefalte for noen dager siden å prøve membrasin. Hadde sex i dag igjen, og det var helt uten smerter =D ble så klar pitte litt øm etterpå, men det er vel helt normalt? jeg, er så glad, har vært plaget i så mange år, også prøvde jeg membrasin og ble plutselig helt bra. Utrolig! Membrasin er "et kosttilskudd for tørre ømfintlige slimhinner og hud. Membrasin er godt for slimhinnene og deres funksjon". Den inneholder essensielle fettsyrer fra tindved, deriblant omega-7. Det koster omtrent 300 kr for en pakke med 60 tabletter, så det er veldig dyrt, men absolut verdt et forsøk! Jeg er så glad!!! (og sint og irritert på legene som bare har gjort vondt verre i mange år nå, måtte jo finne ut av dette selv!)

Håper andre som prøver membrasin, skriver noe om hvordan det går....

Hei!

Jeg kjøpte en pakke Membrasin for en mnd siden etter å ha lest om det her. Jeg har hatt vestibulitt vel ett år nå. Har brukt noen forskjellige kremer/salver lenge. Ovesterin har hjulpet i perioder, det har blitt bedre, så verre, og så bedre igjen. Etter jeg begynte med Membrasin har jeg med vilje nesten ikke brukt Ovesterin. Har innimellom brukt en bedøvende salve jeg fikk fra legen, Xylocain eller noe slikt, mer fordi jeg er redd det skal gjøre vondt (Brukes like før vi har sex.. jada, det blir veldig lite impulsivt.. he he). Føles som jeg er blitt mye bedre. Det kan selvfølgelig være noe annet som er grunnen, men nå har vi "ny pers" siden jeg fikk dette problemet. Var borte en langhelg, og hadde sex hver dag uten at det gjorde det minste vondt! Nå har jeg akkurat vært inne på nettsiden som ble anbefalt her og bestilt mere Membrasin. Er for første gang på lang tid veldig optimistisk. Håper bare det varer..

Skrevet

Hei alle dere!

Jeg ville bare fortelle dere om at det går an å bli mye mye bedre av dette drittet! Jeg har slitt med dette i år og dag og er innimellom drittlei og sur og fortvilet. Men, det gjør ting bare verre! Uansett hvor tøft det er; prøv å tenk at det ikke varer for alltid, for det GJØR det virkelig ikke! Se på det som noe som går over, da er det MYE lettere å takle!

Hos meg går det opp og ned. Nå i uka var jeg veldig bekymret fordi jeg fikk ubehag ved dilatorøvelser og følte meg stiv i bekkenet, og jeg hadde ikke hatt så mye ubehag på lenge.. ble fortvilet over at ting var "tilbake" og ble lei og bekymret. I helgen derimot, har jeg vært ute med venner og traff en mann jeg hadde sex med FIRE ganger i løpet av helgen. Har aldri hatt sex så mye, så hardt og så lenge før (jeg tror vi drev på i 1,5 time en av gangene i går), likevel er jeg bare normalt sår (vis meg den vaginaen som ikke blir sår av 4 ganger hard sex på 30 timer... :-). Og han hadde tykk penis, tykkeste jeg har vært borti:-)

bottom line er: Ikke fortvil, dette går opp og ned og er et helvete i perioder, men jeg lover dere alle at ting vil bli bedre!

Skrevet

heisann! Jeg er ei jente på 18 som også har fått vite at jeg har fått vestibulitt. Gikk til Josef Ekgren og fikk tabletter og krem, man har ikke blitt noe friskere. Som mange av dere andre også sikkert føler sliter dette meget på psyken, noe som gjør ting værre.Og smertene er så forferdelige at det er rene pinelsen å utføre samleie. Har lest mange blogger og innleg, og brukte canesten (mot sopp) som fler har gjort. var etter dette jeg fikk smertene så tror mye av grunnen er kremene mot sopp som personer får. Ønsker alle dere lykke til videre, jenter! Dette er noe vi virkelig ikke har fortjent, men vi håper på friskhet og må bare være opptimistiske, selv om det er vanskelig til tider. Selv om det er tungt, er det bra vi står samlet om det!

Gjest Gjest
Skrevet

Heisann! Jeg er veldig nysgjerrig på disse membrasin tablettene. Er det noen som har noen tips om hvor det er best og kjøpe de? Er det noen som vet ca. hvor lang tid det tar før de fungerer? Jeg har hatt vaginisme i 8 år nå...og blir veldig glad hvis dette skal være det som får det til å gå over :) Tusen takk på forhånd. Dere har alle vært stor støtt gjennom den tøffe tiden. Hilsen "ny" i forumklubben

Gjest jente 24
Skrevet

Har gått på membrasin en stund nå, men har avstandsforhold så får ikke prøvd ut virkningen med det samme. Er det forresten noen med vestibulitt som har blitt bedre etter at de har sluttet med P-piller?? Har hørt at det kan hjelpe..

Skrevet

Hei! Jeg har prøvd membrasin av og på, så vet ikke om de har hatt noen effekt i at jeg nå er veldig veldig bra! Men det skader jo ikke å prøve, selv om de er dyre! De er visst billigst på nett.

Jeg har etter mange år med denne sykdommen forstått at det viktigste er å slappe av, uansett hvor mange piller, kremer og div man smører på vil det ikke bli bedre dersom man ikke klarer å avspenne musklaturen i underlivet, i hvert fall gjelder det oss som har utviklet vestibulitt pga stramme muskler i underlivet (forstår at en del har fått det pga canesten).

Uansett, jeg har brukt en del preparater og behandlingsmetoder og noe av det har jo gitt meg effekt, men så masse av det jeg har gjort er bare waste of money and time! Her er listen over det jeg har prøvd (som jeg husker. Jeg har vært plaget av vaginisme, vestibulitt og smerter ved urinering):

Antihistamin: ikke noe særlig effekt

Diflucan: viktig for å eliminere sopp

Uvacin: Ok produkt mot uvi-symptomer, men ikke det beste

Chillipepperkrem: Det beste lokalpreparatet. motvirker svie og "brenning".

Atropinkrem: Følte ikke denne hjalp noe særlig

Antideppresive, SSRI: Ikke effekt på smerte, kun bedre humør, som selvf. hjelper på helheten

Amitryptalin: Hjalp på svie i underliv, men fikk vondt i musklene i underlivet, ble stresset og fikk urinveissmerter.

Antibiotika for uvi: TULLete greier for jeg hadde ikke bakterier. Hvis du har urinveissmerter og legen ikke finner bakterier er det sannsynligvis fordi musklene dine er så spente at utinviene immiterer UVI.

Kjerringrokk-te/ekstrakt i pilleform: Hjelper på UVI-symptomer

Tranebær: Ingen effekt på UVI-symptomer

Doctors best bladder support: VELDIG bra på UVI-symptomer

Lidocaine/Xylocain: Fungerer bra på dager der svien er uutholdelig. (Har ikke brukt den jevnlig over lengre tid)

Varme bad: Uvurderlig. Musklene mykner opp og blir avslappete og flexible. I ille perioder bør du bade i VARMT vann hver dag. (husk badeolje uten parfyme, fex mandelolje, slik at du unngår tørr hud og rynker hehehe)

Sobril: Hjelper for å få musklene til å slappe av de dagene du er überstressa. MÅ ikke brukes over lengre tid!!

Valium: Samme som sobril

Oljer: Fine å smøre i underlivet for å mykgjøre. Jeg foretrekker ringblomstolje, evitaminolje, mandelolje, jojobaolje og olivenolje. Men alt går så lenge det ikke er parfyme i.

Babyolje: Skeptisk. Disse inneholder ofte parafinoljer som ikke er bra for huden (google det), men vet at mange har brukt det og vært fornøyd.

Botox: Det som satt i gang min helingsprosess. Har tatt to ganger med et halvt års mellomrom

Akupunktur: Fungerte på UVI-symptomer en periode, men virkningen gikk over etter en stund

Fysioterapi: Ikke effektivt for meg

Osteopati: Mer effektivt. Anbefaler å ta noen runder for å løse opp.

Massasje: Bra for å løse opp, men ingen løsning

Actigel Bioclin: Fin gele som virker soppdrepende og opprettholder sunn bakterieflora. Ingen skadelige stoffer, kjøpes på apotek.

Homeopati: TULL OG TØYS. Brukte 3000 kr på dette og satt igjen med NADA!

Membrasin: usikker på utfall, men skader ikke

Glutenfri diett: Hadde ingenting å si for min del

Hypnose-cd: Hjelper på avslapning

Kommer ikke på mer i farten... Det viktigste å si er i alle fall at alle blir friske før eller senere. IKKE GI OPP!!

Skrevet

Glemte å si at Always/Libresse og andre plastikkbind er NO NO! Always har visstnok blitt undersøkt og man har funnet at det faktisk skaper irritasjon. Kjøp merket Natracare på heleskost (de har både tamponger og bind), og smør gjerne huden med sinksalve for å unngå irritasjon.

Skrevet

Forresten, er det noen som har merket bedring ved å slutte på p-piller? Jeg vurderer det nå da jeg har lest at mange blir bedre av dette..? Om det er vestibulitt jeg har, har jo ikke jeg kommer så langt som mange andre, og jeg har jo håp om å snu det før det går riktig ille..

Tenk at vi aldri får høre om denne sykdommen! Det er skremmende syns jeg!!

Hei!

Jeg sluttet med p-piller, men det hjalp ikke overhodet desverre.

Er det forresten noen av dere som har klart å komme i et forhold etter at dere ble diagnostiset med dette? JEg var i et forhold men det endte for 3 år siden, og siden har jeg overhodet ikke hatt lyst på noe forhold. Er det flere som har det slik? Det er egentlig veldig trist, og jeg er ofte deprimert på grunn av det, for jeg vil så gjerne ha barn en dag...Jeg går forresten hos en fysioterapaut nå. Noen som har noen gode erfaringer med dette?

Gjest jente 24
Skrevet

Hei!

Jeg sluttet med p-piller, men det hjalp ikke overhodet desverre.

Er det forresten noen av dere som har klart å komme i et forhold etter at dere ble diagnostiset med dette? JEg var i et forhold men det endte for 3 år siden, og siden har jeg overhodet ikke hatt lyst på noe forhold. Er det flere som har det slik? Det er egentlig veldig trist, og jeg er ofte deprimert på grunn av det, for jeg vil så gjerne ha barn en dag...Jeg går forresten hos en fysioterapaut nå. Noen som har noen gode erfaringer med dette?

Hei

Greit å vite. Da slutter jeg ikke på P-piller;) Jeg fikk vestibulitt da jeg var i et forhold. Min tidligere kjæreeste ville ikke ha meg mindre av den grunn. Det var jeg som gjorde det slutt av andre grunner. Fikk etterhvert en ny kjæreste. Også han beholder meg mer enn gjerne til tross for sykdommen. Det viktigste for han er at vi er seksuelt aktive og kreative på den fronten. Har forresten hørt om folk som har blitt kvitt vestibulitt etter å ha født. Litt kjipt at man må presse en baby gjennom tissen for å bli kvitt det, men har i hvert fall hørt at det hjelper. Hehe. Uansett er det viktigste å slappe av. Eg fortrenger sykdommen min i hverdagen. Det hjelper for meg. Har likevel troen på at jeg vil bli bedre.

Skrevet

Hei

Greit å vite. Da slutter jeg ikke på P-piller;) Jeg fikk vestibulitt da jeg var i et forhold. Min tidligere kjæreeste ville ikke ha meg mindre av den grunn. Det var jeg som gjorde det slutt av andre grunner. Fikk etterhvert en ny kjæreste. Også han beholder meg mer enn gjerne til tross for sykdommen. Det viktigste for han er at vi er seksuelt aktive og kreative på den fronten. Har forresten hørt om folk som har blitt kvitt vestibulitt etter å ha født. Litt kjipt at man må presse en baby gjennom tissen for å bli kvitt det, men har i hvert fall hørt at det hjelper. Hehe. Uansett er det viktigste å slappe av. Eg fortrenger sykdommen min i hverdagen. Det hjelper for meg. Har likevel troen på at jeg vil bli bedre.

Godt å høre! Blir nok mye fortrengning fra min side også desverre.

Jeg har fått henvisning til sexolog, og trenger hjelp. Er det noen som vet om det finnes noen i Østfoldområdet i det heletatt? Noen som har gått til noen og vet at de er flinke, og utdannet? En trenger nemlig ikke utdannelse for å kunne kalle seg sexolog...

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg har vært plaget av vestibulitt i 4 år nå. Var først hos Ekgren, men det hjalp ingenting. Så gikk jeg til Rikshospitalet (halvannet år siden) og det var den beste opplevelsen jeg har hatt i forbindelse med denne sykdommen. Det var full forståelse på alle mulige måter og jeg følte jeg ble tatt hånd om, for første gang! Gikk til fysioterapeut og lærte avspenningsøvelser og brukte dilatorer også. Dette har gjort at jeg er nesten helt frisk. Det kommer og går litt fremdeles, så noen ganger kan det være at vi ikke klarer å ha sex, mens alle de andre gangene så går det helt smertefritt! :)

Det eneste jeg sliter med nå er at jeg har mistet litt av sexlysten. Det går på det psykiske planet nå. Vet ikke hvordan jeg skal klare å bli kvitt det heller. Noen som har noen råd?

Skrevet

Hei, for et fantastisk forum å finne! Det er så godt å lese at man ikke er alene, så intime plager er ikke akkurat noe man snakker så veldig høyt med andre om. Og ikke minst er det utrolig herlig å lese om de som blir bedre! Det er jo flere av oss her som har hatt dette i mange år, og det er så deilig å lese at det finnes lys i tunnelen.

Min historie er veldig lik andres - har vært plaget med sviende/brennende smerter i skjedeinngangen ved samleie i mange år, og hatt utallige soppkurer med Pevaryl og Canesten som aldri har hjulpet. For et år siden, etter nok en soppkur (i tablettform denne gangen) der jeg ble påvist fri for sopp men fortsatt var plaget (heldigvis var jeg rød, så fastlegen så at det var noe galt selv om hun ikke visste hva) insisterte jeg på henvisning videre, og i dag hadde jeg endelig time hos Kirschner på Vulvaklinikken på Rikshospitalet, etter at de hadde en av sine egne gynekologer til å kikke på meg innledningsvis i forrige uke (mye for å eliminere andre ting, de testet blant annet for herpes og den evinnelige clamydiatesten, vet ikke hvor mange sånne jeg har hatt men de har vært negative alle som en).

Siden det uheldigvis er slik at det ikke er noen test eller prøve som kan vise vestibulitt, definisjonen er jo nettopp brennende smerte som ikke har noen påviselig grunn, blir diagnostiseringen nødvendigvis en del jobb for å utelukke andre årsaker, derfor har de en slik innledende undersøkelse.

For meg var timen på Rikshospitalet en udelt positiv opplevelse. Jeg var litt engstelig i forkant siden jeg aldri har hatt GU med mannlig gynekolog før, men det gikk veldig greit (og etter sikkert sju år med dette har jeg jo noen GU-er bak meg uansett). Den kvinnelige gynekologen og en pleier var inne hele tiden, så vi var ikke alene. Alle var veldig sympatiske, synes jeg. Legen var veldig forsiktig under selve undersøkelsen, plaget meg ikke mer enn nødvendig (selv om det gjorde SYKT vondt bare han pirket i meg med en bomullspinne), stilte masse spørsmål og jeg opplevde at de tok seg god tid, og svarte på alt jeg spurte om selv om de var veldig forsiktige med å love noe mht progresjon fremover - det er nok stor individuell variasjon.

Egentlig var det en kjempelettelse bare å vite at det var noe konkret som var i veien med meg, at det ikke bare var jeg som gjorde noe feil når jeg forsøkte å ha sex eller noe i den stilen - sikkert flere enn meg som har opplevd å føle seg dum når man skal forsøke å forklare en allmennpraktiker at noe de ikke kan påvise faktisk er til reell og stor plage. En enda større lettelse var det å få vite at det finnes en behandling, selv om det er ganske forskjellig hva som virker, later det til.

Jeg er heldig nok til ikke å ha vaginisme, og har smertene kun ved skjedeinngangen, dvs ingen problemer med å sitte eller sykle som jeg ser flere her sliter med - dere har all min sympati! Jeg har startet behandlingen med Xylocain og soppkur i tablettform i dag, og etter å ha lest her også kjøpt inn Membrasin - jeg er så lei av å ha det sånn, så nå vil jeg bare jobbe intenst med å bli kvitt dette så fort som mulig!

Jeg ser jo at det ikke er alle Xylocain har hatt effekt for, men nå er jeg i hvert fall inne på et behandlingsprogram, og dette er en ende å starte i, i det minste - har jeg flaks er det dette som gjør susen, og hvis ikke får jeg prøve noe annet. Krysser fingrene!

Gjest currlic
Skrevet

dra til josef ekgren..det koster penger..men det er virkelig verdt det. i tillegg gjør han en kjempe grundig undersøkelse og tar seg god tid. jeg var der i 1 1/2 time.. og sammenlignet med det kvarteret du får hos andre gynekologer som ikke har peiling, til en lavere pris er det virkelig verdt pengene!

• 3 uker senere...
Skrevet

Noen som vet om en god gynekolog i Stavanger som har erfaring og kunnskap på dette området??

Jeg gikk til Eli Smedvig i Stavanger, men hun kunne ikke gjøre så mye mer en å gi en resept på xylocain og henvise til fysio. Jeg forsto det slik at det ikke var noen gyn. i Stavanger som har spesialisert seg på dette eller har mer peiling enn andre. Jeg skal selv kontakte Ekgrem og håper på bedre resultat der.

AnonymBruker
Skrevet

Noen som vet om denne Membrasin fås kjøpt på Iherb.com? Leter, men er ikke sikker på om jeg finner riktig produkt...

AnonymBruker
Skrevet

Lærerikt å lese alles erfaringer her inne.

Fikk plager etter å ha vært seksuelt aktiv noen år. Tørrhet, svie og det var plutslig trangt. Gikk til undersøkelse hos fastlegen min som sa at forspill var viktig og at glidemiddel burde prøves. Lot det dure og gå noen år til, der det var vondt i starten, men så kommer det seg ut over i akten. Tenkte dette var psykologisk siden jeg forventet at det skulle gjøre vondt så greide jeg ikke slappe av skikkelig. Fikk ny kjæreste og jeg gikk til ny undersøkelse, dette var nok klamydia sa legen. Men resultatet var negativt og det var sopp i stedet for. Legen anbefalte canesten og dette kunne jeg bare behandle igjen om den kom tilbake, noe som har vært tilfelle. Har også vært plaget med urinveisinfeksjoner og vet at sopp kan komme ved bruk av antibiotika.

Vet ikke om jeg har vaginisme eller vestibulitt, siden jeg kan ha samleie. Det er ofte slik at om vi har mye sex en periode så blir det bedre, mens om vi har pause en stund så er det værre å starte på igjen. Skal i hvertfall skaffe meg en skikkelig gynekolog der jeg får tips om det viser seg å "bare" være soppinfeksjoner som kommer tilbake. Når jeg ser alle plagene dere har så tenker jeg det er lurt å ta det ved roten før det evt kan bli værre.

Keep up the good work! :)

Skrevet

Har det hjulpet å behandle for sopp, synes du? Klassisk for vestibulitt er jo at man behandler og behandler fordi man tror det er sopp, uten at det hjelper. Jeg tror det er veldig lurt av deg å gå til gynekolog og få tatt en del tester, så du i hvert fall er sikker på at du behandles for riktig ting. Vestibulitt er gjerne en diagnose man får etter at alt annet er utelukket, så det er bare å teste i vei.

Jeg har vestibulitt og kan ha samleie, men det svir jo veldig, da... jeg tror det kommer an på hvor hardt man er angrepet. Men med meg er det også slik at det er verst i starten. (Men det blir absolutt ikke bedre om vi har mye sex!)

AnonymBruker
Skrevet

Har det hjulpet å behandle for sopp, synes du? Klassisk for vestibulitt er jo at man behandler og behandler fordi man tror det er sopp, uten at det hjelper. Jeg tror det er veldig lurt av deg å gå til gynekolog og få tatt en del tester, så du i hvert fall er sikker på at du behandles for riktig ting. Vestibulitt er gjerne en diagnose man får etter at alt annet er utelukket, så det er bare å teste i vei.

Jeg har vestibulitt og kan ha samleie, men det svir jo veldig, da... jeg tror det kommer an på hvor hardt man er angrepet. Men med meg er det også slik at det er verst i starten. (Men det blir absolutt ikke bedre om vi har mye sex!)

Jeg tror det hjelper hvertfall. Utfloden forsvinner ikke, og den er alltid ekkel, men kanskje det skal være sånn. Ja, det er nok lurt å finne det ut, i tilfelle canestenen bare gjør vondt værre med tiden.

Det finnes nok forskjellige grader, så jeg er sikkert ikke hardt rammet om jeg i det hele tatt er det.

Men merker dere som kan ha sex noen forskjell på sæd? Jeg svir av den om han kommer inni meg også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...