Gå til innhold

andre med vestibulitt og vaginisme?


Stinemor!

Anbefalte innlegg

Er det noe liv i denne tråden?

Nå har jeg selv smørt meg med Xylocain i flere uker og skal holde på til og med 9. november. Da skal jeg inn på sjekk igjen (Ove Mortensen hos Smestad gynekologene anbefales. Han har kunnskap om dette) og teste om det har blitt noe bedre. Skal også begynne med øvelser med fingre/dilator. Fikk et skriv av han som er fra Vulvaklinikken på Riksen. Er veldig spent på om kremen i alle disse ukene og øvelsene kommer til å hjelpe! Håper så inderlig på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kristine89: Membrasin er neppe nok alene, jeg bruker det som tillegg til xylocainkremen (som for så vidt har god effekt på meg, har brukt den i tre uker og merker allerede bedring). Xylocain er reseptbelagt med de konsentrasjonene som skal til, så du må få en lege/gynekolog til å skrive resept.

Xylocain er faktisk ikke reseptbelagt :) Man kan fint gå å kjøpe den på apoteket uten resept fra lege/gynekolog. Jeg fikk med resept fra gynekologen min på den, men apotekeren sa at jeg ikke trengte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei.

Da bestemmer jeg meg for å bidra i denne tråden. Jeg har hatt vestibulitt og vaginisme i flere år, men ble ikke bevisst på det før ca tre år siden, da jeg hadde sex første gang og forstod at noe var galt. Hadde jo merket at det var umulig å bruke tampong, men slo meg til ro med at jeg sikkert hadde en tjukk jomfruhinne.

Jeg var egentlig hos Ekgren for ett år siden, og skulle ta kontakt ett halvt år senere, men det han ga meg ved det første møtet hjalp null komma niks, og jeg mistet derfor helt motet, og drog ikke tilbake. Bestemte meg imidlertid nå etter å ha lest flere innlegg hvor Ekgren har hjulpet, at jeg skulle dra tilbake, og nå har jeg begynt på Atarax. Noen tllbakemeldinger på hvordan det har fungert for dere?

Jeg lurer på om noen har et råd til hvordan man kan si det til en man er i begynnelsesstadet i? Jeg har nettopp begynt med han, og før det har jeg holdt meg helt unna sex, for det har vært umulig og jeg har ikke hatt en stødig partner. Men jeg klarer rett og slett ikke å si det ut til han, og jeg klarer ikke å gjøre andre seksuelle ting heller, for jeg føler meg så amatør med tanke på at jeg bare har holdt meg unna sex i fire år omtrent. Noen som har noen råd til hvordan de sa det, eller noen støttende ord til hvordan man kan klare å være seksuell uansett? Som flere har fått bekreftet av Ekgren, så er vi jo personer som tenker på andre før oss selv, og jeg personlig vil ikke være en byrde for vedkommende, og sette han i den posisjonen. Jeg vil liksom ikke at han skal måtte drive med fullt av forspill uten noe utkom, hvis dere skjønner? Et forspill som kun er for MEG. Jeg liker ikke være den personen, hvis dere skjønner. Å, det er så frustrerende, for jeg har så lyst til å gjøre noe, og å bare gjøre det hele tiden, men jeg tenker på hvordan han vil tenke at jeg gjør forskjellige ting, og i tillegg at jeg må få sagt det. HVORDAN?! Jesus Kristus, så desperat man kan bli av denne sykdommen.

Mvh. meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til linselus91.

Synes det er utrolig bra at du har tatt tak og prøver å bli bedre av vestibulitt/vaginisme. Litt vanskelig å vite hvordan du skal få sagt det til en kjæreste, jeg var selv i et fast forhold før jeg fikk problemer med akkurat sex med penetrering, så jeg har ikke hatt det alltid. Men jeg er fortsatt sammen med samboeren min, og er frisk nå.

Du kan kanskje gå til en sexolog og snakke om alt sammen? De er vant til å snakke om sex, og siden det er såpass mange som har problemer med vestibulitt/vaginisme, burde en sexolog vite ganske mye om dette. Det er bare det at så få snakker om det åpent, derfor tror vi at det er så uvanlig... Du trenger ikke nødvendigvis bruke masse penger på å gå ti lsexolog mye, jeg var bare hos ei sexolog 2 ganger, og synes at det hjalp veldig. Trengte ikke henvisning fra lege heller.

Det er ikke nødvendig å ha sex med penetrering hverken for deg eller han for at det skal føles kjempebra, og det er sunt for alle jenter å finne ut hvordan en får orgasme av klitoris-stimulering. Utforsk din egen kropp selv, og det vil bli noe av det samme med en partner. Lykke til og ikke gi opp, som du kan lese her på denne tråden, er det mange som er blit bedre på ulike måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Har ikke råd til membrasin i lengden, så skal bli spennende å se om den oljen kan erstatte det. Koster ca 50 kr med portoen inklusert med den koden som er der, så det er verdt å prøve i det minste.

http://www.iherb.com/Sibu-Beauty-Sea-Buckthorn-Seed-Oil-10-ml/23572?at=0

Har du fått prøvd denne? Og hvordan har det gått? Hvordan bruker du det?

Er det noen andre som har erfaring med dette eller disse http://www.iherb.com/Sibu-Beauty-Cellular-Support-with-Omega-7-60-Softgels/23568?at=0 ?

Har jeg forstått det riktig at Sea Buckthorn (som er i disse kapslene) er det samme som tindvedbær (som er i membrasin)?

Nå ble det mange spørsmål, hehe, men vil så gjerne bli bedre. Og siden jeg ikke bor i Norge akkurat nå får jeg ikke tak i Membrasin, og da virker det jo veldig greit å kunne bestille på internett da.

Endret av Tea84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Har ikke råd til membrasin i lengden, så skal bli spennende å se om den oljen kan erstatte det. Koster ca 50 kr med portoen inklusert med den koden som er der, så det er verdt å prøve i det minste.

(Rotete blogg, så http://iherbguiden.wordpress.com/2010/05/19/sp%c3%b8rretraden/#comment-13 er den som er relevat for oss her)

Har du merket noe bedring? Og hvor lang leveringstid var det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Da har jeg opplevd plutselig at jeg har begynt å få svie der nede rett innenfor skjedeåpningen etter sex. Etter å ha søkt det opp på nett for å finne ut hva det kan være så begynner jeg å lure på om dette kan være vestibulitt. Jeg har ingen kløe der nede, og det er kun rødt/sårt rett innenfor åpningen. Man ser ikke noe utenpå,liksom.

Har bestilt time hos gynekolog og håper å få time snart. :(

Kan man bare få det her sånn plutselig? Utrolig dritt at dette måtte skje meg. :sad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei dere!

Jeg var hos Ekgren i dag, 3 år etter første time bestemte jeg meg for å dra tilbake.

Har hatt vestibulitt siden 2003, har gradvis også utviklet seg til vaginisme, og var vel egentlig nær ved å gi opp å bli frisk. Timen i dag gav meg imidlertid mer håp og undersøkelsen som jeg hadde gruet meg SÅ til gikk faktisk bra! Det vil si at Ekgren greide å undersøke meg og mente at vaginismen var på vei tilbake! :)

Han anbefalte meg å prøve Atarax i kombinasjon med Diflukan 2 ganger i uker og Atropin-salven. Dersom ikke det gir noe bedring i løpet av 3 mnd, skal vi prøve Botox.

Føles bra så bra å ha opplevd noe positivt knyttet til denne sykdommen, det gir virkelig ny giv om at man en gang skal bli frisk. Skal oppdatere her inne hvordan det går mer prosjektet.

Stå på, jenter! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

jeg kan anbefale botox, det funket veldig bra for meg. Tatt det to ganger hos josef ekgren og mener at det var det som fikk meg over kneiken. Nå får jeg kun tilbakefall av vag/vesti når jeg stresser mye. Så i det store og det hele har jeg kontroll. Lykke til, det BLIR bedre!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenter, jeg tenkte jeg bør skrive her, noe positivt! Jeg ble faktisk kvitt mine smerter i underlivet, og har nå hatt smertefritt sex i nesten ett år! Jeg var plaget av underlivsopp, det kunne gå måneder når jeg ikke kunne ha sex, fordi det var for smertefullt. Også på igjen etter kanskje 1-2 sex-forsøk, utrolig slitsomt, og sånt varte det i 2 år. Jeg kan ikke sette fingeren på hva som hjelp, for at jeg prøvde alt samtidig. Diflukan, skifta 3 glidemidler, stoppet på silikon basert fra Smak & behag, skiftet prevensjonsmiddel, p-ring til p-stav, også hadde vi en sex-pause, 6 uker. Jeg har også sluttet helt med både bind og tampong, begynte med menskopp. Noe av dette hjalp ihvertfall, og jeg ville bringe positive nyheter videre, ikke gi opp håpet, jenter! :):klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, ja, glemte å nevne at jeg kjøpte også et par pakker med femigel og brukte de. :) Vet ikke om de hjalp, men de gir ihvertfall veldig behagelig, lindrende effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kan anbefale botox, det funket veldig bra for meg. Tatt det to ganger hos josef ekgren og mener at det var det som fikk meg over kneiken. Nå får jeg kun tilbakefall av vag/vesti når jeg stresser mye. Så i det store og det hele har jeg kontroll. Lykke til, det BLIR bedre!!

Hei Lily!

Så fint å høre at Botox har hatt effekt for deg! Kan du fortelle litt om hvordan du opplevde denne behandlingen:

Var det smertefullt?

Kunne du fungere normalt like etterpå igjen?

Kjente du umiddelbar effekt på smerteområdet?

Til meg sa Ekgren at Botox må tas regelmessig for å ha effekt og at det slett ikke hjelper for alle.

Veldig fint om du kan være så snill å dele dine erfaringer med Botox. Tusen takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg fikk diagnosen vaginisme av fastlegen min 4 mnd etter fødsel. Jeg hadde ikke dette før jeg fødselen :-( Før fastlegen min visste hva som feilte meg, sendte han meg til en gammel utdatert gynekolog som konsulterte at jeg kun var tørr etter fødselen og hadde tynne slimhinner. Hun skrev ut Vagifem (altså østrogen!) som sku gjøre meg frisk. Hadde jeg tatt dette hadde jeg kanskje ødelagt dattera mi for livet i følge fastlegen min. Dette stimulerte til fortgang i den kvinnelige utviklingen hos spedbarn i og med at østrogen gikk i morsmelk. Hadde jeg hatt en sønn ville utviklingen av testikler og penis stoppet opp! Grunnen til at jeg ikke fikk tatt disse tablettene var fordi de måtte føres opp i skjeden, noe som altså gjorde grusomt vondt. Hun foretok også en ultralyd, som gjorde helt forjævlig vondt for å si det rett ut. Ultralyd-dingsen var vel like tjukk som en gjennomsnittlig penis!! Jeg fikk ingen medfølelse når jeg sa det var forferdelig vondt, men fikk bare beskjed om å bite tenna sammen og ikke være så pysete! Jeg grina noen lange timer etter den undersøkelsen og kunne ikke gå resten av dagen.

Fastlegen min undersøkte meg på nytt og fant deretter ut av jeg led av vaginisme etter en gynekologisk undersøkelse. Han fikk ikke engang inn et wattpinne :-( Jeg fikk beskjed om å kjøpe meg dildoer i ulike størrelser og vide det ut selv der nede. Jeg har nå prøvd selv i en mnd, også med hjelp fra samboern min, men det gjør like forbanna vondt hver gang og nå orker jeg ikke mer! Jeg blir kvalm av tanken på å føre noe som helst inn der nå.. Samboern min er heldigvis støttende og forståelsesfull, men dette begynner å gå skikkelig ut over livskvaliteten min. Jeg er også redd for at lille jenta mi nå blir enebarn..

Men så kom jeg over denne tråden og så at folk hadde god erfaring med Josef Ekgren ved Majorstuaklinikken?! Fins det håp likevel? :-D Jeg har tenkt litt på botox, men ser også han skriver ut salver og tabletter? Gjelder det bare behandling av vestibulitt kanskje? Tror ikke jeg har det, men så har ikke allmenne leger så god peiling på dette heller virker det som? :-( Har noen god erfaring med at botox hjelper mot vaginisme?? Gjør denne behandlingen vondt?? :-O Takker for eventuelle svar!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

jeg kan anbefale botox, det funket veldig bra for meg. Tatt det to ganger hos josef ekgren og mener at det var det som fikk meg over kneiken. Nå får jeg kun tilbakefall av vag/vesti når jeg stresser mye. Så i det store og det hele har jeg kontroll. Lykke til, det BLIR bedre!!

Hei Lily!

Så flott at du er blitt frisk! :)

Har et par spm angående Botox:

- Når du tok første sprøyten Botox, var det smertefult?

- Hvordan er området etterpå? Merkes innsprøytingen godt eller kan man leve normalt?

- Og hvor lang tid gikk det til du kunne ha smertefri sex igjen? Ble området umiddelbart bedre, eller tok det tid og i kombinasjon med andre ting?

Har gått på Atarax i 1 mnd tid nå, blir utrolig trøtt og svimmel av det og har ikke merket noe særlig bedring.. :(

Er takknemlig for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har vestibulitt; er det noe som går over i perioder av seg selv,eller er det noe man har hele tiden?

Jeg opplevde for noen uker siden at jeg ble ekstremt sår der nede etter sex og det gjorde veldig vondt uansett om jeg var våt, og smertene varte i flere dager etterpå. Det var veldig rødt rett innenfor åpningen (ikke utenpå) og alle symptomene pekte mot at det var vestibulitt. Men etter en ukes tid kjente jeg ingenting lenger og jeg var ikke lenger rød der, og lurer da på om det er vestibulitt jeg hadde, eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har vestibulitt; er det noe som går over i perioder av seg selv,eller er det noe man har hele tiden?

Jeg opplevde for noen uker siden at jeg ble ekstremt sår der nede etter sex og det gjorde veldig vondt uansett om jeg var våt, og smertene varte i flere dager etterpå. Det var veldig rødt rett innenfor åpningen (ikke utenpå) og alle symptomene pekte mot at det var vestibulitt. Men etter en ukes tid kjente jeg ingenting lenger og jeg var ikke lenger rød der, og lurer da på om det er vestibulitt jeg hadde, eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Hei Jenter! Jeg har slete med vestibulitt i 1 år og er nå frisk, med litt sårhet i ny og ned! Jeg gikk til Josef ekgren 2 ganger og fikk Atarax, en krem og Diflukan 2. Det hjalp ikke. Jeg sluttet å gå til han og sluttet med alle tab og kremene. jeg startet med aloe vera krem og smurte meg nedentil morgen og kveld. En ting jeg oppdaget var at jeg strammet underlivet KONSTANT hele tiden. Det er derfor viktig å lære seg og slappe av. puste dypt i magen og sitt rolig og kjenn at dere ikke strammer. Maserte rundt og kjøpte meg klitorisvibrator (vet dette høres sprøtt ut) men ved å bruke den noen ganger i ny og ned slappet jeg av, samt stresset ikke med å få inn fingeren. etter en måned begynte jeg og masere inni kjeden med fingeren noe som gikk bra. Hovedgrunnen for hvorfor jeg ble bra var fordi jeg var sammen med en jeg trodde jeg hadde det bra med, men når jeg ble singel fikk jeg det utrolig bra, sluttet og stresse og var ikke like mye lei meg og deprimert. Så nå er jeg altså frisk! Dette er mest grunnet psyken tror jeg og vi må ikke presse oss til å ha sex om vi ikke vil! Greit nok at vi vil tilfredsstille den vi er sammen med, men det klarer man uten sex også! Stå på jenter! Dette skal gå bra! :)Slutt å stress og unn dere noe bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei alle. Tror jeg har vaginisme, har kjøpt dilator sett, og gjort masse knipeøvelser. Men hvis jeg bare skal bevege meg littegrann mens jeg har dilatoren inni, så kjenner jeg at muskelene der inne strammer seg, selv om jeg prøver å slappe av! I dag strammet det seg sånn at jeg ble skremt, skikkelig krampe. Er det noen andre som har det sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jente 21 år

Hei.

Jeg er en jente på 21 år, som har fått konstatert at jeg har både vestibulitt og vaginisme og vil gjerne fortelle dere min historie og kanskje får noen tilbakemeldinger om noen har opplevd liknende.

Da jeg var 17 år fikk jeg meg kjæreste, begynte på p-piller og alt var bare fint.

Til en dag, ca 1år +- med et godt forhold og sex så å si hver dag, mange ganger til dagen. Første og eneste sex-partner.

Plutselig en dag, under sex fikk jeg utrolig vondt i skjede inngangen. Kunne ikke en gang ta en tampong.Tenkte at jaja det er sikkert ingenting og tenkte ikke mer over det. Men slik var det da ikke. Smertene fortsatte og jeg pinte meg gjennom sex hver gang, ville jo ikke at parteneren min skulle bli skuffet eller sint. Pinte meg nok gjennom smertene i ca et halvt år før jeg gikk til helsestasjonen. Der fikk jeg videreføring til en gynekolog som visstnok skulle hjelpe meg å finne ut problemet mitt. 3 mnd etter gikk jeg alene uten partneren min til henne, var utroolig nervøs. Kom inn, la meg ned og hun tok ultralyd for å kjekke at d ikke var kreft og ja det vanlige som gynekologer gjør. Hun sa at jeg hadde vestibulitt og vaginisme, og jeg skulle slutte på p-piller og sex, d var rådene jeg fikk av henne. Var enda veldig frustert da jeg kom ut fra gynekologen, slutte me p-piller og sex, hva ville kjæresten synes om dette, var det eneste jeg tenkte på. Jeg sluttet på pillen og sex, for en stund, men å avstå fra sex når du er nyforelsket og vil din kjære det beste er bedre sagt enn gjort. Jeg begynte på pillen igjen etter 4 mnd uten og fortsatte å pine meg gjennom sex. Piningen vil jeg beskrive som om et sår som rives opp, svir som *** og gråt hver gang. IKKE behagelig. Til slutt etter ca 8 mnd etter dette skjedde, var kjæresten utro og det ble såklart slutt. Trodde livet mitt var over for å være helt ærlig. Men jeg overlevde det også. Nå var jeg singel og hadde ikke sex liv, kanskje dette kunne hjelpe. Månendene gikk og ingenting forandret seg, gikk til fastlegen som fikk videreført meg til poliklinikken på sykehuset. Her var jeg først en gang hvor legen hadde en samtale med meg og skjekket meg, sa da at jeg var utrolig sterkt tilfelle av vestibulitt. Hun sa at tilfeller av denne sykdommen er veldig forskjellige, noen tar kort tid for å bli frisk, andre veldig lang tid. Kan skje med kvinner av alle aldre, jomfru eller ikke jomfru. Jeg fikk en bedøvelses krem som jeg skulle bruke for å "tøye" nedentil. Jeg gjorde selvfølgelig dette men det hjalp ingenting. Fikk ny time samme sted, da tok legen bedøvelses sprøyte nedentlig og tok arrvevsprøve. Noe som det ikke var noe galt med. Hadde mistet håpet for lengst. Fikk ny time hvor de sa at de måtte videresende meg til rikshospitalet i oslo.

Fikk brev derfra at; Det er lang vente tid, men du vil få time hos oss innen NOV 2012, dette brevet fikk jeg da AUG 2010.

Dette hjalp? Heldigvis for meg har jeg gode venner som søkte over alt på nettet for å finne muligheter for meg. Til en venninne fant flere nettsted der jenter hadde nevnt navnet Dr. Josef Eklund, at han var den beste legen for dette og hadde hjulpet utrolig mange med samme sykdom som meg. Dette gav meg selvfølgelig et lite håp, jeg ringte, fikk time i NOV og var overlykkelig.

Da jeg kom inn til Josef begynte han å spørr meg om utrolig mange spørsmål, føltes nesten som en phsykolog time. Men dette fikk meg til å føle meg trygg. Han skjekket meg og konstaterte at jeg hadde et sterkt tilfelle av både vestibulitt og vaginisme. Jeg fikk noen piller for stress som heter Atarax, disse fikk meg til å sove bedre om nettene, men når jeg tok pillen om morgenen klarte jeg såvidt å fungere resten av dagen for jeg ble så trøtt og sliten og ofte kvalm. Sluttet derfor å ta disse pillene. Fikk også en krem som jeg skulle bruke hver morgen og kveld der hvor betendelsen var. Har nok vært litt glemsk og ikke vært så flink med det som jeg skulle men har hvertfall prøvd. Når en ikke merker forskjell mister hvertfall jeg motivasjonen til å i det hele tatt prøve. Fikk også beskjed om å ikke spise så mye gluten, begynne med yoga og trene mer. Men som sagt, motivasjonen er der ikke lengre. Skal tilbake på skjekk om 2 uker, blir spennende å se hva som skjer. Denne sykdommen har ødelagt mye for di siste 3 årene i livet mitt. Er ofte trist og lei, gidder ikke å bli kjent med gutter, trekker meg fort unna. Vil ikke komme i en situasjon der jeg må fortelle dette til en gutt jeg liker.

Dette var min lange og skremmende historie, men hadde vært kjekt å få høre mer detaljert historie fra noen andre som kanskje har opplevd eller opplever det samme, og som har råd å gi? Trenger motivasjon til å ikke gi opp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker jeg spør dere damer her om råd jeg, selv om jeg ikke er helt sikker på hva vestibulitt er.. Jeg synes iallefall at det jeg har kan minne om det. Okei, skal forklare:

Jeg har vært mye plaget med sopp, og har brukt mye canesten krem (aldri piller). Etter jeg fikk mitt første barn for ett år siden har jeg og kjæresten hatt veldig lite sex, rett og slett fordi jeg er så tørr, må bruke masse spytt og jeg begynner alltid å klø. Etter de to siste gangene vi har hatt sex, har jeg blitt sår, det har klødd og jeg har trodd det har vært nok en soppinfeksjon.. Så kjørte på med canesten - igjen.. Men synes ikke at det hjelper nå, og når vi prøvde oss på sex i går måtte vi gi oss, rett og slett fordi det sved når han penetrerte meg, selv om vi brukte spytt. Synes dette høres veldig likt ut slik dere beskriver vestibulitt.. Kan jeg ha fått det, tror dere? Og hva gjør jeg med det nå, jeg er gravid igjen.. :sjenert: Kjæresten blir selvsagt frustrert, fordi han ikke får ha sex med meg.. Hjelp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...