Gå til innhold

Er konfirmasjonen viktig som rite?


Gjest Lurer veldig

Anbefalte innlegg

Jeg ble "konfirmert" borgelig for endel år siden, og jeg gjorde IKKE det for gavenes skyld. Selv om det tydeligvis er mange som tror at det er eneste grunnen til å "konfirmere" seg borgelig. Det er ikke så ofte man får invitert hele sin slekt og ha en fest, ihvertfall er det ikke sånn i min familie.

Jeg syns undervisningen som var i forkant av seremonien var veldig givende og ville ikke for alt i verden ha vært den foruten. Selv om det ikke er sånn at dagens ungdom er voksne når de blir konfirmert, så føles det likevel som et overgangsrituale i forhold til at man ikke lenger er barn.

Eier man sitt barns tanker og tro? Det virker som endel her inne mener det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Konfirmasjon er nok ikke lenger hva det en gang var.

Sikkert en del som har fått det med seg gjennom media i det siste, men det har altså kommet et nytt tilbud fra Sekulært fellesskap som de kaller for "Akademisk konfirmasjon". Tror nok ikke tilbudet egner seg for enhver som måtte ønske noe annet enn kristen konfirmasjon, men det ser nå ganske spennende ut likevel. Kanskje litt høy kjendisfaktor, men hva gjør vel det... På akonf.no står det en hel del om opplegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Konfirmasjon og barne dåp står ikke i bibelen. En kan døpe seg og konfirmere seg 1000 ganger og likevel havne i helvetet. Det som står i Guds Ord er at en må bekjenne med sin munn og tro i sitt hjerte at en tror at Jesus er Guds sønn og at Han stod opp fra de døde - for å få tilgitt syndene og få komme inn i himmelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men så mener vi som er tilhengere av barnedåp også at det skal følge en dåpsopplæring etter dåpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

hei.

takk at jeg fant den her.

jeg leste på en annen siden her at når mann er invitert på konfermasjon, så mann må bli intervjue først. en og en!

jeg skøenner ikke meningen.

hvorfor det?

har noenfolk lov til å intervjue gjester før de kan komme inn i konfernasjon selskap?

jeg aldri har hørt om intervju før. kanskje det er nye regler ja.

takk for alle som skal svare meg i fremtiden.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...