Gå til innhold

Kan ikke månedene

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet

Høres jo ikke så dumt ut å sjekke om det er et underliggende problem som dysleksi eller dyskalkuli. Høres ut som han har vanskelig for å danne indre bilder? Året, klokken, gangetabellen osv er gjerne sånt man ser for seg visuelt på en eller annen måte (hos meg er feks året en sirkel, og tallrekken går i et bestemt mønster når jeg tenker på den). Dette gjør de enklere å huske, men om han ikke danner slike indre bilder vil det gå ut over evnen til å huske denne typen "lister". 

Anonymkode: e8e15...771

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Har alltid fungert godt sosialt. Følger regler i lek, har mange venner, omtenksom, høflig osv. 

Han sliter med følelsesregulering. Både gode og vonde følelser. Dette har vi jobbet aktivt med siden har var liten. Det er spesielt hjemme det kommer til utløp i ekstremgrad da, men vi merker det idét han kommer inn døren hjemme, hvis han har hatt en dårlig dag på skolen. Hvis det skjer noe på skolen har han avtale med lærer om en "safe place" som han kan gå til. Han har aldri vært fysisk utagerende mot noen, men kunne "gå i svart" eller stikke av fra skolen da han var yngre, hvis det ble for mye. 

Veldig distré og en sterk "rettferdighetssans". Nøyer seg ikke med enkle forklaringer og skiller ikke helt mellom voksen og barn. "Hvis dere får kose dere med kaffe, må jeg få kakao"😆

Har også adhd i bakhodet, men tenker det samme så deg, at så lenge han klarer seg godt, så er ikke utredning aktuelt. 

Anonymkode: 2e2f6...4d8

En 11åring som sliter med håndskrift, bestikk og skoknyting klarer seg jo ikke godt? Jeg tenker dere bagatelliserer. At man klarer seg faglig på barneskolen betyr jo ikke så mye. Jeg surfet gjennom barneskole og ungdomsskole. Begynte å slite på vgs men kom gjennom med toppkarakterer kun basert på god hukommelse og lette fag, så ble det helt krise på universitetsnivå der det var mindre struktur. Er i full jobb men mye er vanskelig. Sliter for eksempel veldig med konsentrasjon, tidsplanlegging, prokastinering, funksjonsfrys, hjernetåke. 

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Så bra at han fungerer godt sosialt! Min synes dette er vanskelig og er nok litt usikker i møte med andre barn,  men han har heldigvis noen få venner han har det veldig fint med. Jeg tror at vanskene for å regulere følelser gjør ham usikker i møte med andre. Syns dette med «safe place» var en veldig god idé! Det skal jeg ta med meg. 

Så lenge de fungerer, og vi følger de opp så går det vel greit tenker jeg. Vi har det på radaren og vil da få det med oss om dette blir uhåndterlig for de. Til nå er heldigvis ikke vanskeligheter med å huske månedene et så stort problem. 

Anonymkode: e89b5...d4c

Jeg tenker at det er bedre å få hjelp tidlig enn å la ting skure å gå fordi det fungerer greit. Så sitter man plustelig med en ung voksen som ikke får til studier eller jobb og de krav som stilles.. og da får man ikke noe hjelp!

Anonymkode: 380ff...419

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

De har nok ikke merket det, siden han går for å være flink elev. Eneste tilrettelegging han har er med skrift. Får ofte skrive på data eller ta ting muntlig.

Anonymkode: 2e2f6...4d8

Da synes jeg du burde fortelle det til dem.

• Liker 1
Skrevet

Min 11 åring (han er litt surrehode) hadde glemt det delvis da jeg spurte nå. Ikke noe stress. Han jobber litt med å få det inn nå, så da kan det sikkert snart igjen. Trenger bare å repetere litt.

Anonymkode: e310c...624

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

En 11åring som sliter med håndskrift, bestikk og skoknyting klarer seg jo ikke godt? Jeg tenker dere bagatelliserer. At man klarer seg faglig på barneskolen betyr jo ikke så mye. Jeg surfet gjennom barneskole og ungdomsskole. Begynte å slite på vgs men kom gjennom med toppkarakterer kun basert på god hukommelse og lette fag, så ble det helt krise på universitetsnivå der det var mindre struktur. Er i full jobb men mye er vanskelig. Sliter for eksempel veldig med konsentrasjon, tidsplanlegging, prokastinering, funksjonsfrys, hjernetåke. 

Jeg tenker at det er bedre å få hjelp tidlig enn å la ting skure å gå fordi det fungerer greit. Så sitter man plustelig med en ung voksen som ikke får til studier eller jobb og de krav som stilles.. og da får man ikke noe hjelp!

Anonymkode: 380ff...419

Ja, jeg er enig i at man ikke skal la ting skure og gå. Jeg har vært i dialog med flere forskjellige ansatte på skolen om vanskene til min sønn, i flere forskjellige omganger. Jeg har fått svar fra samtidige at dette ikke er store nok vansker til at det er aktuelt med utredning. Så de har han også på radaren. Jeg som forelder er jo bekymret og syns det er rart han ikke klarer å lære seg disse tingene. Men jeg følger opp så godt jeg kan.

Anonymkode: e89b5...d4c

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Vi lærte rekkefølgen på månedene med hendene våre. Knytt neven så er første knokkel januar, området mellom knokkel 1 og 2 er februar, 2. knokkel er mars. Se bilde.

Kanskje det kan hjelpe ham?

images (1).jpeg

Anonymkode: 5fe36...25e

Dette er en læremåte for å vite hvor mange dager det er i månedene. Konke 31 dager - mellomrom 30 (28) dager.

Anonymkode: e61ad...ebc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...