Gå til innhold

Kan ikke månedene

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Vi lærte rekkefølgen på månedene med hendene våre. Knytt neven så er første knokkel januar, området mellom knokkel 1 og 2 er februar, 2. knokkel er mars. Se bilde.

Kanskje det kan hjelpe ham?

images (1).jpeg

Anonymkode: 5fe36...25e

Dette hjelper jo bare for å huske hvor lange de ulike månedene er. Han må jo fortsatt pugge rekkefølgen og huske den selv 😅

Er han god på å visualisere, ts? Jeg tror jeg ville startet med å dele opp månedene, 3 stk av gangen. Vinter, vår, sommer, høst. Koble dem til bilder eller begivenheter som er relevant for årstiden. Helst bør han tegne eller skrive assosiasjoner til hver måned/hvert kvartal selv, slik at det sitter bedre.

Anonymkode: 73716...2bd

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Har ikke dysleksi eller språkvansker. Ligger over snitt i alle fag. Skriver grammatisk riktig og leser som en voksen. God i matematikk.

Han strever veldig med finmotorikk. Lærte seg å knyte for noen uker siden, og da har han øvd iherdig siden skolestart. Han skriver uleselig, kantete og uten flyt. Klarer ikke beregne plass eller skrive på linje. Store og små bokstaver om hverandre. Kan blande v/f, b/p når han skriver for hånd, men ikke når han leser eller skriver på data. Han kan skrive kjempefort på data. Klarer ikke klippe beint. Kniv og gaffel er et kapittel for seg selv😆  

Anonymkode: 2e2f6...4d8

Det høres jo ut som det er noe? En som er 11 skal jo ikke blande bokstaver, slite med å knyte og bruke bestikk og klippe med saks og slikt.. Og de burde kunne ukedager, måneder og sånt.

Anonymkode: 380ff...419

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Ikke stress. Min sønn på 16 tar fremdeles feil av klokka. Men det er kun fordi han ikke gidder å skjerpe seg. Så lenge dun sønn er sterk i andre fag hadde jeg sett på dette som en kuriositet som du kan «mobbe» ham litt med framover. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg var faktisk ganske gammel før jeg kunne månedene på rams, var sikkert langt oppi 20 årene. Har jo kalender. 

Alfabetet kunne jeg derimot tidlig, må nesten det for å lese.

Gangetabellen kan jeg heller ikke enda, har jo kalkulator 

Lå også over snittet faglig.

Tror det har noe med interesse og behov å gjøre rett og slett. 

Anonymkode: cc3bd...537

Dette må vel være en spøk ...?

Slik du sier det, vil det være meningsløst å lære helt grunnleggende ting fordi man ikke får bruk for det i hverdagen der og da; med den logikken er det ikke rart at en del amerikanere tror at Norge er en by i Europa der man har isbjørner i gatene, at folk ikke aner noe som helst om 2. verdenskrig, eller at butikkarbeidere ikke klarer å løse enkle mattestykker i hodet uten å først måtte hente en kalkulator.

Kunnskapsløshet er skremmende, og har aldri ført til noe godt. Iblant må barn lære at det er enkelte ting som må gjøres eller kunnes uansett om man "liker" det eller ei, og at man dusjer eller pusser tennene samme hvor kjedelig dette er; det samme gjelder kunnskap om grunnleggende ting. Hadde man hatt mer kjennskap til historien i USA, hadde Trump kanskje ikke blitt valgt.

Men hva kan man vel forvente av folk som tror at Norge er en by i Europa med isbjørner i gatene.

Anonymkode: 42c5e...edc

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
Alice123 skrev (25 minutter siden):

Hva tenker du selv om at du i voksen alder ikke kan gangetabellen og var godt opp i voksen alder før du kunne rekkefølgen på månedene?

Kan ikke gangetabellen. Jobber som finansrådgiver I bank og klarer meg fint.

Månedene kan jeg jo da naturligvis 😅

Anonymkode: ed84e...24e

• Liker 2
Skrevet

Jeg slet med dette fordi jeg var mentalt overstimulert

Anonymkode: 8c8ba...291

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Begge mine kunne det fra 1.trinn.

Om ikke elevene mine på 4.trinn kan månedene, ukedager og årstid vil jeg ta dette opp med foreldrene. Til og med spes.ped-elever blir drillet på dette fra 2.trinn. 

Srlv syns jeg det er meget spesielt at en 11 åring (uten diagnoser) ikke kan månedene og årstidene på rams.

Anonymkode: a1329...1b7

Men du som er lærer, har du vært borti dette før? Jeg synes nemlig også at det er spesielt, og det er nettopp derfor jeg har skrevet dette innlegget.

Skrevet

Sekvensiellevansker 

Anonymkode: b364f...d83

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

foreldrene. Til og med spes.ped-elever blir drillet på dette fra 2.trinn. 

Anonymkode: a1329...1b7

Slutt å si sånn "til og med spes. Ped. Elever". Det finnes mange grunner til at elever har spesialpedagogisk hjelp, du får det til å høres ut som de alle er noen dumskaller.

Det er også direkte feil at elever med spesial pedagogisk hjelp terper på måneder fra 2. Klasse. Disse elevene har en egen plan for hva de skal jobbe med utifra deres behov i tillegg til eller i stedenfor vanlig læreplan.

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Har ikke dysleksi eller språkvansker. Ligger over snitt i alle fag. Skriver grammatisk riktig og leser som en voksen. God i matematikk.

Han strever veldig med finmotorikk. Lærte seg å knyte for noen uker siden, og da har han øvd iherdig siden skolestart. Han skriver uleselig, kantete og uten flyt. Klarer ikke beregne plass eller skrive på linje. Store og små bokstaver om hverandre. Kan blande v/f, b/p når han skriver for hånd, men ikke når han leser eller skriver på data. Han kan skrive kjempefort på data. Klarer ikke klippe beint. Kniv og gaffel er et kapittel for seg selv😆  

Dette høres veldig ut som min sønn på 11😅Han kan månedene, men å lære seg klokka har vært utrolig utfordrende. Det sitter fortsatt ikke, til tross for at vi har jobbet med det siden barnehagen. Han sliter også med finmotorikk, spesielt kniv og gaffel. Og høyre/venstre klarer han ikke å lære seg. Gutten min er smart, det har han alltid vært. Langt framme språklig og skriftlig. Ikke like god i matte, da. Men utrolig god på å tilegne seg kunnskap om ting, som historie etc. Men han er også distré og sliter med følelsesregulering.

Jeg ha mistenkt adhd, da dette med regulering av følelser til tider har vært veldig utfordrende, men han fungerer såpass godt at det ikke har vært aktuelt med utredning til nå. Eller så er det så enkelt som at vi alle har noen ting vi sliter med. Evnene våre er ikke alltid så jevnt fordelt😉De som er gode i alt er uansett ofte sabla irriterende😅

Hvordan er din med følelsesregulering? Og hvordan fungerer han sosialt?

Anonymkode: e89b5...d4c

Skrevet

Det er ofte sånn at noen barn er veldig gode på enkelte ting,mens noen ting tar lang tid å lære. Mitt ene barn var supergod i matte,engelsk og norsk fra ung alder,men kunne ikke knyte skoene sine før han var 12. Han slet i alle praktiske fag,som sløyd og kunst og håndverk,og er den dag i dag klønete og lite handy. Men han regner i hodet som en gud! 

Kjenner også en dame,med god utdannelse og jobb,som nesten ikke kan forskjell på høyre og venstre! 

Anonymkode: 901e2...873

Skrevet

Dersom han lærer best visuelt, heng opp et årshjul f.eks. Kan det være en idé? (Jeg ville hatt desember helt rett på toppen, da, men det kan man justere)

image.png.0e6a96c7adb202fe88776fb2b621ae06.png

Anonymkode: f440f...c96

• Liker 4
Skrevet
Alice123 skrev (44 minutter siden):

Hva tenker du selv om at du i voksen alder ikke kan gangetabellen og var godt opp i voksen alder før du kunne rekkefølgen på månedene?

Jeg gikk igjennom hele barnetrinnet og ungdomsskolen og strevet med matematikk, havnet midt på treet.

Etter to år på videregående havnet jeg rett og slett litt bak i matematikk, men ligger godt over snitt i andre fag, det blir da diskusjoner rundt dette, jeg burde jo prestere her også, jeg blir utredet og får da påvist dyskalkuli. 

Så egentlig jobbet jeg ekstremt godt, siden ingen plukket dette opp i alle desse årene, jeg presterte tross alt gjennomsnittlig. Matematikk er vel det faget de fleste strever mest med når alt kommer til alt, men akkurat dyskalkuli burde manifestere seg mye tidligere. 

Gangetabellen ramlet ut av det hodet mitt evnet å ta til seg. Rekkefølge på månedene også tydeligvis. Når jeg tenker meg om, så var analog klokke også noe vrient, men evnet å ta den til meg også, noe seint. 

jeg har heller ingen retningssans, og forvirring over høyre og venstre kan forekomme. Jeg er enda konstant redd for å komme for sen, (eller for tidlig for den del, til avtaler og møter) fordi jeg ikke evner å beregne tid. Da må det alarm til på telefonen feks.  Dette hører vist med i diagnosen selvom det har lite med reine tall å gjøre. Hadde jeg gått litt videre, og blitt professor, så hadde jeg blitt nøyaktig slik en kanskje ser for seg en, småforvirret og litt surrete. 

Men med riktige hjelpemidler og videre gode læringsstrategier, så fikk jeg fullført en god utdannelse som jeg også praktiserer yrkesmessig, ( jeg jobber ikke i helse, så skal ikke rote til medisinene dine) - dette på tross av noen variabler i kunnskapen, som tross alt, er relativt små i en stor sammenheng. 

Anonymkode: cc3bd...537

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette høres veldig ut som min sønn på 11😅Han kan månedene, men å lære seg klokka har vært utrolig utfordrende. Det sitter fortsatt ikke, til tross for at vi har jobbet med det siden barnehagen. Han sliter også med finmotorikk, spesielt kniv og gaffel. Og høyre/venstre klarer han ikke å lære seg. Gutten min er smart, det har han alltid vært. Langt framme språklig og skriftlig. Ikke like god i matte, da. Men utrolig god på å tilegne seg kunnskap om ting, som historie etc. Men han er også distré og sliter med følelsesregulering.

Jeg ha mistenkt adhd, da dette med regulering av følelser til tider har vært veldig utfordrende, men han fungerer såpass godt at det ikke har vært aktuelt med utredning til nå. Eller så er det så enkelt som at vi alle har noen ting vi sliter med. Evnene våre er ikke alltid så jevnt fordelt😉De som er gode i alt er uansett ofte sabla irriterende😅

Hvordan er din med følelsesregulering? Og hvordan fungerer han sosialt?

Har alltid fungert godt sosialt. Følger regler i lek, har mange venner, omtenksom, høflig osv. 

Han sliter med følelsesregulering. Både gode og vonde følelser. Dette har vi jobbet aktivt med siden har var liten. Det er spesielt hjemme det kommer til utløp i ekstremgrad da, men vi merker det idét han kommer inn døren hjemme, hvis han har hatt en dårlig dag på skolen. Hvis det skjer noe på skolen har han avtale med lærer om en "safe place" som han kan gå til. Han har aldri vært fysisk utagerende mot noen, men kunne "gå i svart" eller stikke av fra skolen da han var yngre, hvis det ble for mye. 

Veldig distré og en sterk "rettferdighetssans". Nøyer seg ikke med enkle forklaringer og skiller ikke helt mellom voksen og barn. "Hvis dere får kose dere med kaffe, må jeg få kakao"😆

Har også adhd i bakhodet, men tenker det samme så deg, at så lenge han klarer seg godt, så er ikke utredning aktuelt. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har alltid fungert godt sosialt. Følger regler i lek, har mange venner, omtenksom, høflig osv. 

Han sliter med følelsesregulering. Både gode og vonde følelser. Dette har vi jobbet aktivt med siden har var liten. Det er spesielt hjemme det kommer til utløp i ekstremgrad da, men vi merker det idét han kommer inn døren hjemme, hvis han har hatt en dårlig dag på skolen. Hvis det skjer noe på skolen har han avtale med lærer om en "safe place" som han kan gå til. Han har aldri vært fysisk utagerende mot noen, men kunne "gå i svart" eller stikke av fra skolen da han var yngre, hvis det ble for mye. 

Veldig distré og en sterk "rettferdighetssans". Nøyer seg ikke med enkle forklaringer og skiller ikke helt mellom voksen og barn. "Hvis dere får kose dere med kaffe, må jeg få kakao"😆

Har også adhd i bakhodet, men tenker det samme så deg, at så lenge han klarer seg godt, så er ikke utredning aktuelt. 

Så bra at han fungerer godt sosialt! Min synes dette er vanskelig og er nok litt usikker i møte med andre barn,  men han har heldigvis noen få venner han har det veldig fint med. Jeg tror at vanskene for å regulere følelser gjør ham usikker i møte med andre. Syns dette med «safe place» var en veldig god idé! Det skal jeg ta med meg. 

Så lenge de fungerer, og vi følger de opp så går det vel greit tenker jeg. Vi har det på radaren og vil da få det med oss om dette blir uhåndterlig for de. Til nå er heldigvis ikke vanskeligheter med å huske månedene et så stort problem. 

Skrevet

Min 10-åring har også utfordringer motorisk, med regulering av følelser, hukommelse (bruker svært lang tid på å lære enkelte ting) og med tidsbegrep. Det dreier seg både om måneder/årstider, men også bare en generell forståelse av hvor lang en ettermiddag er. Får ofte helt sjokk når det er leggetid «allerede». Men han har adhd. 

Anonymkode: 53fa6...3ab

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har dere drillet navn på måneder? Har jeg aldri tenkt er noe som må pugges. 

Barn har vel ikke noe særlig forhold til datoer og måneder. Før de får bruk for det. Han vet jo garantert at desember er julemåned. Januar den første. Skolen starter i august? Og når han har bursdag 

Det kommer 

Anonymkode: 80100...be6

Han er 11 år!

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva er det som gjør at sønn, 11 år, ikke klarer å lære seg rekkefølgen på månedene? Dette har vært drillet, både hjemme og i bhg/skole siden han var småbarn, likevel hopper han ofte over et par måneder. Han klarer heller ikke knytte de til årstid. Hvis jeg spør når på året mars er, så klarer han ikke nødvendigvis å svare. I hvert fall ikke uten å tenke. Han kan ukedagene, men vet sjelden hvilken dag det er😅 Han strever med tidsperspektiv generelt og finmotorikk, men har hverken dysleksi eller lærevansker. Han ligger over gjennomsnitt i alle fag, noen fag langt over snitt.

Det er seint. Hva sier skolen? 

Skrevet
Grüner skrev (8 timer siden):

Det er seint. Hva sier skolen? 

De har nok ikke merket det, siden han går for å være flink elev. Eneste tilrettelegging han har er med skrift. Får ofte skrive på data eller ta ting muntlig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Dysleksi har mange former, grader og kan vise seg på mange måter. Har han blitt skikkelig testet og utredet, eller er det bare dere som mener at han ikke har det fordi dere ikke ser det dere tror er Dysleksi? Jeg har dyskalkuli, eller spesifikke læringsvansker I matematikk, og det viser seg på andre måter enn at jeg er bare dårlig på hoderegning. Vi med  læringsvansker lærer oss selv mestringsmekanismer eller strategier som hjelper oss med det som er vanskelig og dermed dekker vi over vanskelighetene. 

Anonymkode: 5b691...cc0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...