Gå til innhold

Stengetid barnehage

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I vår barnehage er det oppført på døren hvilke tidspunkt de ansatte er der. Når sistemann er der til 17, så tolker jeg det som at hun drar kl 17. Og at man skal være ute av bhg med barnet da.

Det samme gjelder vel egentlig butikker, men jeg tror butikkansatte ofte er mer fleksible.

Anonymkode: 572dd...c49

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I kommunale barnehager låses barnehagen nåt stengetidspunktet er. Sier seg selv at man må være ute når det låses. Kommer du to min på låsetindspunkt så får du ta barn og klær under armen og kle på ute. 

Anonymkode: 7ef04...51b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal være ute av døren så den kan låses bak deg når de stenger. Stenger de 16:30, skal du være ute til 16:30. 

De ansatte rydder som regel siste halvtimen av åpningstiden. Men det er jo revnende likegyldig når de gjør det; du skal forholde deg til at du må være ute av døren til stengetid, så er det jo ett fett om de ansatte rydder etter de har låst, eller før. 

Du bør ikke komme fem minutter før stengetid. Barn kan slå seg vrange, det kan hende du må bruke uventet tid på å leite etter votter på avveie, osv. Det er ikke ok å ikke ha ungen ute av døren til stengetid. 

Anonymkode: df784...63e

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bare skal hente barnet og gå rett ut så kan du i prinsippet hentet på fire. Men du skal vel hente ting i garderoben, sjekkeskiftetøy, kanskje lese en dagsrapport eller snakke med en ansatt, kanskje barnet forslår seg vrang, må på do eller lignende. Dette må du sette av tid til. Der jeg jobber har vi et kvarter etter at vi har stengt til å koste gulv, sette opp stoler, lukke vinduer og sjekke kontakter osv. Sånn bør det være synes jeg, men vet at mange steder må dette gjøres mens barna enda er der.

Du må være ute til tiden de stenger ja. Blir jo samme som i en butikk det, du kan ikke komme fem min før stenging og be om hjelp eller granske utvalget på sortimentet. Det må være rett i kassa og betale!

Anonymkode: 469bb...04f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår barnehage er det stort sett de samme barna som blir hentet sist. Vi syns det er viktig at disse barna ikke får følelsen av å være sistemann ut. Dvs vi kan rydde litt å gjøre litt før stengetid, men vi slukker ikke lys, låser eller kler på barna og setter dem på vent i gangen. Ofte leser vi bok eller annet hyggelig for å hindre at barna står i ventemodus. 

• Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Nei. Dem forventer ikke at du skal gå ut døra kl 21 når du handler. Men dem forventer at du ikke kommer kl 21 og tar stor handelen. Men du har lov å stå i kassen med varer nor kl er 21. Jeg som jobba som frisør så var jo arbeidstiden min til 17. Men jeg jaga jo ikke kunden ut kl 17. Nei no er arbeidsdagen min ferdig. Hadet. Er ikke slik arbeidslivet fungerer. Man kan skrive timer. Men jobba jeg 15 min mere en dag så kunne jeg jo gå 15 min tidligere en annen dag. Slik avstemte jeg det. Var bedriften meg skyldig til slutt så skrev jeg jo opp den tiden. Men som regel så jevnet det seg ut i løpet av året. 

Anonymkode: b2f2b...f16

Jo det forventer dem. Butikken stenker da 21, og det må kundene forholde seg til. Det er ikke noe som heter inngangstid til 21, det er åpningstid. At en butikk kan tjene på at du surrer rundt etter det er en ting, den ansatte tjener ingenting da den har en oppsatt vakt å forholde seg til. Nei det er ikke bare å skrive timer da det er den ansattes ansvar at butikken er tom til rett tid. De som jobber har da få minutter til å telle opp og lukke. Somler du og betaler 10 minutter over så stenger de på fritiden sin. (En annen ting er at mange ansatte tar kollektivt og har da rutetider å rekke.) Jeg har stengt mange ganger gratis pga trege og egoistiske kunder. Men jeg har også bedt mange kunder avslutte og gå mot kassen da vi stenger.

Du kan ikke sammenligne vanlig butikk med frisør. Friheten med å gå tidligere en annen dag finnes ikke i butikk da vakter ofte ikke overlapper hverandre, vi kan ikke bare stenge og gå tidligere.

Anonymkode: 0faa5...5d9

• Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

I barnehagen jeg jobbet hadde vi fokus på service. Vi hadde arbeidstid ett kvarter lenger enn barnehagens åpningstid, og var hyggelige og forståelsesfulle overfor travle foreldre.

Anonymkode: b814c...aa7

Slik burde det vært, men det er ikke slik i de aller fleste barnehager. 

Anonymkode: 21b5a...685

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Alt skjæres desverre ned til beinet. Før fikk man jo et kvarter før barnehagen åpnet til å sette på kaffe, gjøre i stand avdelingen. I stedet har det blitt lengre åpningstid. 

Anonymkode: 97dc5...046

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

I barnehagen jeg jobbet hadde vi fokus på service. Vi hadde arbeidstid ett kvarter lenger enn barnehagens åpningstid, og var hyggelige og forståelsesfulle overfor travle foreldre.

Anonymkode: b814c...aa7

Er fortsatt hyggelig altså, men skal gjerne rekke å hente på Sfo selv. Tidsklemma rammer oss alle, uansett hvilken side av bordet man sitter på.

Anonymkode: 97dc5...046

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Slik burde det vært over alt, helt enig. 

Men da må bemanningen økes, slik at det å jobbe 15 etter stengetid, ikke betyr 15 minutter lavere bemanning på dagen. 

Anonymkode: 253de...b58

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NinaLisa skrev (19 minutter siden):

I vår barnehage er det stort sett de samme barna som blir hentet sist. Vi syns det er viktig at disse barna ikke får følelsen av å være sistemann ut. Dvs vi kan rydde litt å gjøre litt før stengetid, men vi slukker ikke lys, låser eller kler på barna og setter dem på vent i gangen. Ofte leser vi bok eller annet hyggelig for å hindre at barna står i ventemodus. 

Takk for at noen belyser barnas perspektiv oppi dette voksenproblemet.

• Liker 4
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg jobbet i bhg hadde vi ofte disco/danse lek på slutten. Dette digget ungene. Da kunne de få ut den siste energien før foreldrene kom. Var ofte noen barn helt til stengetid. Når bhg stengte eksempel 16.30 så begynte vi sakte men sikkert å rydde lekene kl 16 også ferdig med det ca 16.10/15 så hadde vi danseleker de siste 5-10 minuttene før de ble hentet. Evt om vi var ute så ryddet vi samme kl. Også gikk vi på store lekeplassen (skolen sin, som er rett ved siden av bhg som også er inngjerdet). Evt lekte vi leker som grønt og rødt lys, kritt osv. enke leker å rydde opp. 

Anonymkode: 603c3...b33

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ringer du? Den praksisen har jeg aldri hørt om. 

Ikke uvanlig det, har også opplevd at sfo ringte en gang hvor far skulle hente men ikke hadde kommet da det nærmet seg stengetid. Da var gutten ferdig påkledd.

Anonymkode: 675ba...b59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke uvanlig det, har også opplevd at sfo ringte en gang hvor far skulle hente men ikke hadde kommet da det nærmet seg stengetid. Da var gutten ferdig påkledd.

Men å ringe 10 minutter før har jeg aldri hørt at noen barnehager praktiserer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men å ringe 10 minutter før har jeg aldri hørt at noen barnehager praktiserer. 

Vel, nå har du hørt om det 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr at barna skal være ute innen kl. 16, akkurat som butikkens åpningstid betyr at kundene skal være ferdig i kassa når butikken stenger. 

Dvs. at hvis barnehagen stenger kl. 16, må man være der i alle fall 15.50.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man må komme slik at man går ut døren senest 16 hvis det står at åpningstiden er til da. At de ansatte ikke får betalt utover det er ikke foreldres problem. Men jeg skulle ønsket at de ansatte fikk betalt for 10-15-30 min ekstra for å stenge etter siste barn er ute.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Butikkene er fleksible her fordi de tjener penger på de som handler. Og de fleste ansatte i butikk klokker ut og inn og har en liten stund arbeidstid etter stenging for å lukke butikken. Da jeg jobbet i butikk brukte vi det til å telle kassa osv nå er det kanskje andre ting de gjør. Men i utgangpunktet skal man faktisk være ute av en butikk når den stenger og det er frekt å drive å skulle betale etter stengetid.

I de aller fleste barnehager har de ansatte betalt kun til stengetidspunktet og ikke et minutt lenger. Så stenger de 16 vil siste ansatt låse ytterdøra og dra kl. 16. Så da må naturlig nok barna og foreldrene være ute av barenhagen til da.

Anonymkode: 1284f...7a2

Jeg jobber i butikk, og min arbeidstid er slutt klokken 17. da skal kassen være telt og døren stengt. Kommer en kunde inn 16:58 får de gjøre seg raskt ferdig. Klokken 17 skal de være ute av døren. Jeg har ikke betalt etter dette, og er ikke interessert i å jobbe gratis.

Anonymkode: cb705...ea9

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hei, jeg lurer på dette rett og slett fordi jeg er nysgjerrig.

Om barnehagen har åpningstid til f.eks 16:00 (eller hvilket som helst tidspunkt), kan man da hente barnet til og med 16:00, eller må man være ute av døren til klokken 16:00 slik at de ansatte kan låse døren og gå hjem?

Noen diskusjoner her inne sier at man må hente i god tid FØR åpningstiden siden ansatte må rydde/vaske etter barna har dratt, og de jobber til åpningstiden er ferdig.

Jeg synes det høres rart ut. Når barnehagen er åpen til for eksempel klokken 16:00, forventer jeg at den er åpen til klokken 16:00. Slik som med en butikk, forventer jeg å kunne komme noen minutter før stengetid. Men jeg kan ikke komme ett minutt etter stengetid, for da skal de jo ha låst dørene. Hvis de trenger tid etter stengetid til å låse, mener jeg de burde få betalt for denne tiden og ha arbeidstid ut dette, eventuelt strammet inn på åpningstidene slik at de ble mer tydelig.

Jeg henter forresten alltid en halv time til en time før stengetid, jeg spør rett og slett fordi jeg er nysgjerrig og synes reglene virker litt uklare etter diskusjoner jeg har lest her inne. 

Anonymkode: 3d641...5b6

Tenker du at butikken stenger 19 så kan du gå inn kl 19 eller være ute da?  Man må selvsagt være ute fra bhg til kl 16, at du synes det er rart er i grunn veldig rart for meg 

Anonymkode: 7e707...ef2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nei. Dem forventer ikke at du skal gå ut døra kl 21 når du handler. Men dem forventer at du ikke kommer kl 21 og tar stor handelen. Men du har lov å stå i kassen med varer nor kl er 21. Jeg som jobba som frisør så var jo arbeidstiden min til 17. Men jeg jaga jo ikke kunden ut kl 17. Nei no er arbeidsdagen min ferdig. Hadet. Er ikke slik arbeidslivet fungerer. Man kan skrive timer. Men jobba jeg 15 min mere en dag så kunne jeg jo gå 15 min tidligere en annen dag. Slik avstemte jeg det. Var bedriften meg skyldig til slutt så skrev jeg jo opp den tiden. Men som regel så jevnet det seg ut i løpet av året. 

Anonymkode: b2f2b...f16

Selvsagt skal man ikke stå med kassa med varer kl 21 når det er da de stenger 

Anonymkode: 7e707...ef2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...