Gå til innhold

Roskilde med tenåringen

Fremhevede innlegg

Gjest *Snart medlem*
Skrevet
Til opplysning er det 16-årsgrense på alkohol i Danmark - ikke 15. Så med mindre han har bursdag innen 29.juli er det ingen grunn til å si ja.

Ugh.... det var meg som skrev dette. Oppdaget at jeg ikke var logget inn da jeg skulle redigere 29.juli til 29.juni.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke lest hele tråden og alle svarene - så jeg forholder meg kun til hovedinnlegget..

Jeg ville ikke gitt han tilatelse til å drikke - selv om det er slik at 16åringer kan lovlig kjøre bil i usa ville jeg ikke latt min gjøre det når vi er der.. Like lite som jeg ville latt han nyte hasj etc i nederland - jeg ville holdt på de rettningslinjer jeg fra før har.

Regler er regler og ikke til for å brytes..

Skrevet

Jeg ville kanskje latt ham få lov, men kun dersom han var sammen med deg og de andre samtidig. Dette for å vise han at man kan drikke øl for å kose seg, ikke bare for å bælme i smug før mor eller far kommer og avslører.

Jeg ville heller ikke lovet noe, men kanskje overrasket han en gang i blandt. Mas belønnes med nei. Dine premisser skal være de gjeldende og det er du og du alene som bestemmer om han skal få en øl eller to å kose seg med.

Det kan også forebygge at han ikke misbruker tilliten ved å drikke i smug dersom han og de andre ikke går med deg og den andre moren.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er riktig at det er 16 års grense på alkohol i DK, men dette håndheves ikke (ihvertfall ikke like strengt som i N), og det gjøres jevnlig prøver som viser at f.eks. 11 åringer får kjøpt øl. Uansett kan jeg ikke forestille meg at det er vanskelig å få ta i øl på Roskilde, hvis det var målet...

Piglet i.i

Gjest Gjest
Skrevet

For Guds skyld; la gutten få kjøpe seg etpar øl!!!! Du trenger ikke å "vite om det" engang... Fyll er uaktuelt, men littegrann skader ingen! Dere skal på ROSKILDE Goddammit...! Kos dere med en liten "kold bayer".

P.S han kommer helt sikkert til å kjøpe seg øl likevel, HVIS han får totalforbud. Uten at du vet det, selvsagt. ;) Det skal jeg love deg!

Skrevet

Kall meg naiv, men jeg ser ikke helt den store faren med at en 17-åring tar seg en øl eller to, sammen med moren.. I et land hvor dette faktisk er lov.

Skrevet
Kall meg naiv, men jeg ser ikke helt den store faren med at en 17-åring tar seg en øl eller to, sammen med moren.. I et land hvor dette faktisk er lov.

Enig.

Skrevet

Faren er at etter at han har tatt de 2 ølene sammen med moren sin, går og drikker 3 til. I stedetfor "bare" de 2. Det er tross alt forskjell på 2 og 5 for en 15-16 åring.

Skrevet (endret)
Faren er at etter at han har tatt de 2 ølene sammen med moren sin, går og drikker 3 til. I stedetfor "bare" de 2. Det er tross alt forskjell på 2 og 5 for en 15-16 åring.

Ok.

Jeg ser ikke problemet.

Man har da litt oppsyn med 17-åringen uansett.. Dessuten er han 17, ikke 12.. Skjønner fortsatt ikke problemet med øl, så lenge man har litt peiling på hvor gutten er.

Endret av jordbær
Gjest Bodillen
Skrevet

Ja, det er akkurat det jeg også tenker. Jeg synes ikke det er naturlig på noe vis at han drikker øl i mitt nærvær, da trår vi over en grense jeg ikke er interessert i å trå over...

Hvis det er mulig å ha en stilltiende, uskreven avtale om å kunne ta seg etpar øl og la det være med det, altså ikke gå over streken og bli full, så er nok det å foretrekke... Jeg vil på en måte "ikke vite og ikke merke..."

Er ikke det sånn det skal være i ungdomstida, da? Det foreldre ikke vet har de ikke vondt av...? Og hvis hvis han drikker såpass lite at jeg ikke merker det, så har han jo i hvert fall bevist at han har både vett og kontroll....?

Gjest Bodillen
Skrevet
Ok.

Jeg ser ikke problemet.

Man har da litt oppsyn med 17-åringen uansett.. Dessuten er han 17, ikke 12.. Skjønner fortsatt ikke problemet med øl, så lenge man har litt peiling på hvor gutten er.

Han blir 16 til sommeren - de 3 andre ungdommene som skal være med blir 17.

Skrevet
Ok.

Jeg ser ikke problemet.

Har du vært på festival noengang? I tilfelle VET du hvor mange mennesker det er og hvor lett det er å komme bort fra hverandre. Om telefonnettet i tillegg er nede pga overbelastning er det ikke bare å lete etter gutten.

Skjønner ikke hvorfor barn under 18 skal drikke når de er sammen med foreldrene. Hans "gevinst" er at han får reise på Roskilde. Hvorfor dra strikken lengre ved å spørre om å drikke alkohol i tillegg. Jeg hadde som sagt nektet, og om alkohol skulle bli tema, ja så er det siste gangen man kan gjøre liknende ting.

Gjest Gjest
Skrevet

En mulighet kan jo være å belønne han med en øl dersom han oppfører seg ordentlig(Altså ingen fyll/tull) i starten? Men dersom det blir feil for dere er jeg i grunn enig i den avgjørelsen du har hatt hittil, å si klart nei, men å ikke lage veldig mye styr dersom han ikke er -tydelig- beruset.

Ang Roskildeområdet, husk å avtale et fast møtested dersom noen skulle bli borte, et sted som alle vet hvor er (veldig fort å glemme sånt når en først kommer seg dit :sjenert: ) Jeg vil uansett tro/håpe at han ikke vil ta noen sjanser, ettersom han i det hele tatt har fått lov til å dra dit? Kanskje like greit å gi klar beskjed at dersom det blir fyll, så blir det ikke mer Roskilde..?

Jeg har ikke så mye erfaring med barn, men har da endel erfaring med Roskilde :sjenert:

Forøvrig hadde jeg ikke noen problemer med mobilnettverket under Roskilde i fjor, så får håpe det gjentar seg i år.

:klappe::klappe::klappe: til deg forresten, som tar han med! Kos dere :)

Gjest Gjest_jente 16_*
Skrevet

Litt naiv kanskje? :P

Skrevet
Jeg synes ikke noe om foreldre som serverer ungene sine alkohol for å "lære dem å omgås alkohol på en naturlig måte". Det er en kjent sak at de ungene blir de "flinkeste" til å drikke.

Her synes jeg du drar alle under en kam.

Mine foreldre serverte meg alkohol og jeg er 96% avholds. Tar en øl av og til i godt selskap.

Gjest Bodillen
Skrevet
Her synes jeg du drar alle under en kam.

Mine foreldre serverte meg alkohol og jeg er 96% avholds. Tar en øl av og til i godt selskap.

Dette er basert på undersøkelser og statistikk. Men ingen regel uten unntak, vet du ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Ja, det er klart. har selv mange venner som ikke drikker alkohol, så mye mulig noen ikke vil drikke.

men de fleste jeg kjenner drar ikke til roskilde uten å ta seg 1 øl eller 20 ;)

jente 16

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har sagt ja til å reise på Roskilde-festivalen med sønnen min, etpar venner og en mor til. I Danmark er det som kjent 15-årsgrense på å kjøpe øl, og nå spør poden (han blir 16 år til sommeren) om han får lov til å ta seg etpar øl mens vi er der!!

Jeg må si jeg ble litt satt ut... Ikke for det, jeg er ikke så naiv at jeg ikke tror han tar seg en hinkas på fest, selv om han vet inderlig godt at vi ikke aksepterer det.

De vi skal reise sammen med blir 17 år innen vi reiser, og hun ene som også skal ha med moren sin sier hun har fått lov, men at fyll ikke blir akseptert...

Jeg sa til ham at så lenge han er mindreårig vil jeg uansett ikke tillate at han drikker, selv om reglene er annerledes i det landet vi skal oppholde oss i. Han sammenligner det med at det f.eks i USA er lov å kjøre bil når man er 16 - ville vi nektet ham dèt....?

Hva ville dere sagt?

hallo, her setter mor foten ned. er han ike der for musikken sin skyld?

Skrevet

Hmm er bra å se at enkelte her ville valgt å stole på ungen sin da... :roll:

Skrevet
Hmm er bra å se at enkelte her ville valgt å stole på ungen sin da... :roll:

Hva mener du?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...