Gå til innhold

Roskilde med tenåringen

Fremhevede innlegg

Gjest Bodillen
Skrevet
Jeg ville også sagt nei.

Men du kan si til han at jeg muligens stikker på Quarten i år, han kan være med og jeg skal ikke sladre ;)

Du er ikke helt god :ler:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet
Du er ikke helt god  :ler:

Jojo! Hvis jeg drar skal jeg reise med de "betenkelige" som ble behørig omtalt for noen år siden i media, så her vil han virkelig får alle muligheter ;)

(På 20-årsdagen min fikk F og M (84-modellene) smake på Peach Caneien min da vi var nede mens dere var oppe ;) )

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ville helt klart gitt han lov, så lenge det ikke ble snakk om noe fyll. Hvis ikke risikerer du at han finner unnskyldninger til å ikke være med deg der nede, og drikke øl andre steder. Jeg har selv vært på ferie med mine foreldre i syden o.l. hvor de har latt meg drikke alkohol når jeg var 16, men kun på ferie, ikke hjemme. Det fungerte helt fint.

Skrevet

Jeg ville ikke tillatt det. En forelder skal være den litt upopulære som holder igjen, selv om hele resten av verden er for utskeielser. Han dør ikke av å ikke få drikke øl, ærlig talt! (Hva han evt gjør i hemmelighet får man ikke gjort noe med, men da har han på en måte valgt å trasse foreldrenes ønske, og er klar over at han gjør noe de ikke vil akseptere.)

Jeg har forståelse av at når man er i et annet land med annen kultur så tilpasser man seg (ikke kvinner i shorts i muslimske land osv), men det er for min egen sikkerhet. Jeg synes ikke at forskjellige grenser for alkoholskjenking kan sammenlignes med det.

Det største problemet for meg er at man da blir så fryktelig inkonsekvent overfor barnet. "Nei, i Norge er det IKKE greit å drikke, men selvsagt får du lov når vi er i Danmark, for der har jo myndighetene bestemt at det er OK." Tror foreldre får problemer med argumentasjonen igjen når de kommer tilbake til Norge. Og ikke minst så har gutten funnet ut at øl ikke er så "farlig", og hva hindrer han i å beslutte at dette kan han fortsette med herhjemme?

Gjest Gjest_Ester_*
Skrevet

Sjansen for at han tar seg et par øl når du ikke er i nærheten er vel ganske stor? Du skal vel ikke leie ham rundt der? Jeg tror jeg hadde akseptert det, evt ventet med å dra til han blir 18.

Gjest Bodillen
Skrevet
Sjansen for at han tar seg et par øl når du ikke er i nærheten er vel ganske stor? Du skal vel ikke leie ham rundt der? Jeg tror jeg hadde akseptert det, evt ventet med å dra til han blir 18.

Nei, jeg har ikke tenkt å leie ham rundt der, men vi mødrene som blir med har vel planer om å ha et visst oppsyn med dem...

Jeg har sagt til ham at så lenge han er under 18 år vil jeg aldri kunne si at jeg synes det er greit at han drikker, og at jeg egentlig skulle ønske han ikke hadde spurt...

Håper han tolker meg riktig - jeg vil ikke se at han drikker, og jeg vil ikke se ham beruset...men jeg kommer ikke til å lage et helvete om jeg skulle få mistanke til at han har tatt seg ettpar øl. Er det ikke åpenbart kommer jeg til å holde kjeft. Det er dette jeg praktiserer hjemme også, og selv om jeg aldri har sagt det med rene ord, så vet han hva som gjelder.

Jeg tror han tolker meg riktig, han pleier det. Vi "snakker" mye med blikk og kroppsspråk, så skjønner vi det meste...

Gjest Gjesta
Skrevet

Synes det høres ut som en grei plan jeg. Selv er jeg ikke alkoholiker, og mamma og pappa praktiserte det slik ovenfor meg. Kom hjem og hikket og var rød i kinnene (brisen) og holdt meg fast i stolpen mellom stuen og spisestuen. Snakket med de i ti minutter, og så spurte pappa om jeg var redd for at veggen skulle falle ned siden jeg holdt så hardt i den :ler:

Gjest Bodillen
Skrevet
Synes det høres ut som en grei plan jeg. Selv er jeg ikke alkoholiker, og mamma og pappa praktiserte det slik ovenfor meg. Kom hjem og hikket og var rød i kinnene (brisen) og holdt meg fast i stolpen mellom stuen og spisestuen. Snakket med de i ti minutter, og så spurte pappa om jeg var redd for at veggen skulle falle ned siden jeg holdt så hardt i den :ler:

:ler: Jeg ser deg for meg! :ler:

Gjest gjest1
Skrevet

Håper han tolker meg riktig - jeg vil ikke se at han drikker, og jeg vil ikke se ham beruset...men jeg kommer ikke til å lage et helvete om jeg skulle få mistanke til at han har tatt seg ettpar øl. Er det ikke åpenbart kommer jeg til å holde kjeft. Det er dette jeg praktiserer hjemme også, og selv om jeg aldri har sagt det med rene ord, så vet han hva som gjelder.

Synes dette hørtes ut som en god plan. Foreldre kan ikke være så naive og tro at barna ikke drikker selv om de sier at det ikke er lov. Det blir noen uskrevne og usagte regler her, men sånn var det også her hjemme - og det fungerte bra.

Det finnes i det hele tatt verre stoffer å få tak i i naboteltet på Roskilde. Florerer vilt av alt man kan tenke seg. Øl er bare saft i forhold.

Håper dere koser dere! Flott tiltak å ta med sønnen.

Gjest Gjest
Skrevet

Vi dro til Roskilde i fjor med 14-åringen. Han var sammen med oss hele tiden, og det var ikke noe alkohol (på ham ;) ) Vi var der pga musikkinteresse, og tror nok han også fikk litt sjokk/avsmak når han så forholdene rundt teltene - glad vi ikke bodde der! Det var ekstremt tørt i fjor, og det eneste som bidro til fuktighet på bakken var dammer og sjøer av piss, og det er dessverre ikke en overdrivelse.

Men jeg har en eldre sønn, som hvis han hadde vært med på Roskilde tidligere, garantert ville ha prøvd seg på alkohol. Det er forskjell på unger. Det viktigste er å snakke sammen.

Jeg mener at det ikke er noen grunn til å leke skinnhellig. Det er bedre å vite at guttungen drikker litt, selv om han er under 18 - men at dere kan snakke om det. Hvis du nekter ham fullstendig, så vil han sannsynligvis på et eller annet tidspunkt bli dritings, og hva hvis han da ikke tør å ringe deg?

Men vær klar over en ting: På Roskilde er det overhodet ikke mulig å få tak i folk på telefon - nettet er så sprengt at du skal ha flaks om du når gjennom på 10. forsøket. Så ikke baser deg på å nå ham på telefon. Mao: hold dere sammen, og la ham heller få ta en øl sammen med deg, enn at han går for seg selv, drikker, mister kontrollen, ikke får tak i deg...... osv. Området er stort, og det er mange utganger, innganger, scener etc, det er lettere å miste noen enn å finne dem igjen tilfeldig, for å si det slik.

Gjest lilletroll
Skrevet
Først vil jeg si at du må være en fantastisk mor, som blir med til Roskilde, slik at sønnen din får dratt. Akkurat det er det ikke mange som ville ha gjort!

Jeg ville ikke latt mitt barn drikke alkohol før det var 18, uavhengig av hvilke lover og regler som praktiseres i landet vi besøker.

Signerer

Gjest lilletroll
Skrevet

:ler:

Skrevet

Jeg ville latt ham fått lov :)

Og jeg tror at jeg ville sagt det, slik at vi begge visste heelt sikkert hva som var avtalen. (feks et par øl er greit, men ikke noe annet enn øl)

God tur!!

Gjest Piglet i.i.
Skrevet

Jeg ville latt ham få lov. Synes det er en god mulighet til å la ham eksprimentere litt med alkohol (som alle unge gjør) under trygge og (forholdsvis) sikre rammer.

Vet om flere unge her i DK som har blitt drukket fulle av foreldrene sine, nettopp fordi de skulle oppleve rusen sammen med noen som passet på dem og tok ansvar. Kan se fornuften i det, selv om jeg synes dere skal avtale at to-tre øl er nok.

Piglet i.i

PS Synes også det står stor respekt av at du blir med ham...

Gjest Bodillen
Skrevet
Jeg ville latt ham få lov. Synes det er en god mulighet til å la ham eksprimentere litt med alkohol (som alle unge gjør) under trygge og (forholdsvis) sikre rammer.

Vet om flere unge her i DK som har blitt drukket fulle av foreldrene sine, nettopp fordi de skulle oppleve rusen sammen med noen som passet på dem og tok ansvar. Kan se fornuften i det, selv om jeg synes dere skal avtale at to-tre øl er nok.

Piglet i.i

PS Synes også det står stor respekt av at du blir med ham...

Har ikke lyst til å "avtale" heller.. "Det er greit, gutten min, ta deg etpar øl", for det er dette med å få lillefingeren og ta hele hånda, da... Synes det er greiere at han vet jeg ikke kommer til å lage drama hvis jeg synes det lukter øl av ham, selv om det er en uskreven regel. Da tror jeg han vil være mer nøye på måteholdet...

Jeg synes ikke noe om foreldre som serverer ungene sine alkohol for å "lære dem å omgås alkohol på en naturlig måte". Det er en kjent sak at de ungene blir de "flinkeste" til å drikke.

Selv er jeg 100% avholds, men jeg forlanger ikke at han skal bli det. Men det at jeg er det, tror jeg har medført at han har større respekt for meg enn det mange andre tenåringer har for sine foreldre. Jeg vet om foreldre som har vært dritings sammen med tenåringene sine, og de mister jo all troverdighet. Da kan man i hvert fall bare holde kjeft når tenåringen kommer ravende full hjem...

Gjest Bodillen
Skrevet (endret)
Vi dro til Roskilde i fjor med 14-åringen. Han var sammen med oss hele tiden, og det var ikke noe alkohol (på ham  ;) ) Vi var der pga musikkinteresse, og tror nok han også fikk litt sjokk/avsmak når han så forholdene rundt teltene - glad vi ikke bodde der! Det var ekstremt tørt i fjor, og det eneste som bidro til fuktighet på bakken var dammer og sjøer av piss, og det er dessverre ikke en overdrivelse.

Men jeg har en eldre sønn, som hvis han hadde vært med på Roskilde tidligere, garantert ville ha prøvd seg på alkohol. Det er forskjell på unger. Det viktigste er å snakke sammen.

Jeg mener at det ikke er noen grunn til å leke skinnhellig. Det er bedre å vite at guttungen drikker litt, selv om han er under 18 - men at dere kan snakke om det. Hvis du nekter ham fullstendig, så vil han sannsynligvis på et eller annet tidspunkt bli dritings, og hva hvis han da ikke tør å ringe deg?

Men vær klar over en ting: På Roskilde er det overhodet ikke mulig å få tak i folk på telefon - nettet er så sprengt at du skal ha flaks om du når gjennom på 10. forsøket. Så ikke baser deg på å nå ham på telefon. Mao: hold dere sammen, og la ham heller få ta en øl sammen med deg, enn at han går for seg selv, drikker, mister kontrollen, ikke får tak i deg...... osv. Området er stort, og det er mange utganger, innganger, scener etc, det er lettere å miste noen enn å finne dem igjen tilfeldig, for å si det slik.

Dette var virkelig nyttig informasjon!

Kan jeg spørre hvordan dere bodde og hvordan dere ordnet dere ellers sånn praktisk?

Har faktisk aldri vært på festival før, så å reise til Roskilde er kanskje dristig...

Endret av Bodillen
Skrevet
Først vil jeg si at du må være en fantastisk mor, som blir med til Roskilde, slik at sønnen din får dratt. Akkurat det er det ikke mange som ville ha gjort!

Jeg ville ikke latt mitt barn drikke alkohol før det var 18, uavhengig av hvilke lover og regler som praktiseres i landet vi besøker.

Signerer på denne. Jeg hadde sagt blankt nei!

Gjest Bodillen
Skrevet

Uff, når jeg leser igjennom denne tråden føler jeg veldig på at jeg virker inkonsekvent... Og det vil jeg jo ikke være!

Jeg har jo ikke sagt alt dette som jeg har skrevet her til sønnen min, heldigvis. Når jeg leser dette nå, ser det ut som om jeg egentlig driter i om han drikker, og det gjør jeg virkelig ikke.

Jeg har sagt nei, men jeg kommer ikke til å dra han etter ørene hjem til far og bjørkriset hvis jeg får mistanke om at han har drukket etpar øl.... Hvis situasjonen ikke er åpenbar kommer jeg nok ikke til å si noe om det. Han blir 16 til sommeren, og de vi reiser med blir 17 og får lov alle sammen, bare det ikke blir fyll... Skikkelig dilemma han ga meg der, gitt... :sur::forvirret::sur:

Gjest Gjesta
Skrevet
Uff, når jeg leser igjennom denne tråden føler jeg veldig på at jeg virker inkonsekvent... Og det vil jeg jo ikke være!

Jeg har jo ikke sagt alt dette som jeg har skrevet her til sønnen min, heldigvis. Når jeg leser dette nå, ser det ut som om jeg egentlig driter i om han drikker, og det gjør jeg virkelig ikke.

Jeg har sagt nei, men jeg kommer ikke til å dra han etter ørene hjem til far og bjørkriset hvis jeg får mistanke om at han har drukket etpar øl.... Hvis situasjonen ikke er åpenbar kommer jeg nok ikke til å si noe om det. Han blir 16 til sommeren, og de vi reiser med blir 17 og får lov alle sammen, bare det ikke blir fyll... Skikkelig dilemma han ga meg der, gitt...  :sur:    :forvirret:  :sur:

Bare hold fast ved det du sa til han. De andre skal jo etter planene heller ikke på tidenes fyllekule, og drikker de seg fra sans opg samling (inkludert poden din) så må det jo bli en reaksjon, for da har de jo brutt avtalen

Gjest Gjest
Skrevet

Til opplysning er det 16-årsgrense på alkohol i Danmark - ikke 15. Så med mindre han har bursdag innen 29.juli er det ingen grunn til å si ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...