Gå til innhold

Sparer dere barnetrygden?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er kvalmt fordi du ikke er flau. Og du klarer fint å forsørge dine barn uten barnetrygd. Det ligger ikke i min natur å være misunnelig så det har ikke noe med meg men seg å gjøre. 

Anonymkode: 87b00...aa2

Fordi jeg ikke er flau? Hvorfor skulle jeg være flau? Hvordan vet du egentlig hva jeg er og ikke er?

Mulig det ikke ligger i din natur å være misunnelig, men du fremstår bitter...

Anonymkode: dede6...393

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det var aldri ment at barnetrygd skulle gå til luksus, som bunad til 15-åringer, sertifikat og bolig til en voksen  osv.

Håper de finner en måte å gjøre barnetrygden behovsprøvd på.  Mer til de som virkelig trenger det.

Jeg sparte ikke barnetrygden. Den ble brukt de gangene man måtte gjøre storinnkjøp av klær og sko til barnet, til ski, sykler osv. Hadde nok klart meg uten den, om jeg visste at de som virkelig sliter hadde fått litt mer.

Anonymkode: efbaa...cb7

Så, en som har studert i 6-7 år. Skaffet seg en veldig godt betalt jobb. Eier hus, dyr bil og kanskje en hytte. Betaler toppskatt. Men fortjener ikke barnetrygd (som hun har bidratt til) fordi det blir luksus for henne som kommer til å putte det i fond eller sparing til noe annet «luksus». Dette høres riktig ut for deg? 

Anonymkode: fd262...d6b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sparer ikke barnetrygden. Den er helt nødvendig for å få ting til å gå rundt. 

Anonymkode: 34ee9...883

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sparer trygden og 500kr ekstra til hvert barn i mnd.

Anonymkode: fba4d...74f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ikke råd til å spare den. Den går med i det store sluket. 

Anonymkode: 3cda5...f36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Så, en som har studert i 6-7 år. Skaffet seg en veldig godt betalt jobb. Eier hus, dyr bil og kanskje en hytte. Betaler toppskatt. Men fortjener ikke barnetrygd (som hun har bidratt til) fordi det blir luksus for henne som kommer til å putte det i fond eller sparing til noe annet «luksus». Dette høres riktig ut for deg? 

Eg tener godt og sparar barnetrygda. Eg meiner at den bør bli behovsprøvd. Det er tullete å gi oss med god råd denne "trygda".

Anonymkode: 06163...84f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Deler av den spares til barna ja. :)

de får den når de trenger den. Boligkjøp feks.

Anonymkode: 094c4...6f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Eg tener godt og sparar barnetrygda. Eg meiner at den bør bli behovsprøvd. Det er tullete å gi oss med god råd denne "trygda".

Hvorfor mener du det? Mener du også at vi må betale mer i barnehage penger og sfo f.eks, siden vi har bedre råd. Vi bidrar med toppskatt = bidrar med mer en gjennomsnittet, men trygden fortjenes ikke. Hadde vi betalt mindre skatt derimot, så er jeg enig, da kan den trygden være forbeholdt de med mindre inntekt. For da har vi muligheten til å spare de ekstra pengene vi ellers ville betalt i toppskatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi tjener også godt, men har mange barn, så for oss ville det vært veldig merkbart om vi ikke hadde fått barnetrygd. Vi betaler selvfølgelig allerede makspris på alt av inntektsjusterte ting, og bor du sentralt med fem barn i voksealder er ikke feks en million (eller hva som skulle vært grensa for "trenger ikke barnetrygd"... noen behovsprøvingsentusiaster som har noe konkrete tanker om det?) veldig romslig. Ikke den vanligste situasjonen, men hvis det er antallet kroner som er eneste tellende faktor vil det slå veldig forskjellig ut avhengig av antall barn og faktisk forbruk.

Anonymkode: 7b672...f55

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man skal bruke det på barnet hver mnd 🤪

Men ja jeg sparer 500/1000 kr av trygden i egen barnekonto til alt og ingenting. Blir en fin sum. Til barnet fyller 18 eller 24 😊 eller når man trenger nye sko, dress osv. 

Anonymkode: e2040...9d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det var aldri ment at barnetrygd skulle gå til luksus, som bunad til 15-åringer, sertifikat og bolig til en voksen  osv.

Håper de finner en måte å gjøre barnetrygden behovsprøvd på.  Mer til de som virkelig trenger det.

Jeg sparte ikke barnetrygden. Den ble brukt de gangene man måtte gjøre storinnkjøp av klær og sko til barnet, til ski, sykler osv. Hadde nok klart meg uten den, om jeg visste at de som virkelig sliter hadde fått litt mer.

Hvorfor kan ikke de som kan få spare?  Behovsprøvd? Så de som har muligheten til å spare skal miste den altså. Jeg prioriterer sparingen, og lever ikke i noen luksus. Jeg er takknemlig for at jeg kan det, og tar det ikke som en selvfølge at staten sponser oss som velger å få barn. Man har vel uansett ikke et budsjett som står og faller på en barnetrygd. Da bør man gå igjennom egen økonomi. 

Anonymkode: 78514...419

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Som jeg svarte en annen her, det ligger ikke i min natur å være misunnelig. Så folk kan tjene ti millioner i året for meg, men trenger barnetrygden gjør de ikke. Det var aldri meningen at slike skulle ha den. Det er behovsprøving på mange andre ytelser så hvorfor ikke på barnetrygden? 

Hvis du leser om barnetrygd, så er nettopp poenget at den er til alle. Så jo, også da den ble vedtatt var det meningen at «slike” skulle ha den. 
Det er mange økonomisk gunstige ordninger som ikke er behovsprøvd. Billig barnehage, (tilnærmet) gratis helsetjenester, skattefradrag på lån… 

Anonymkode: 88ff0...8c6

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Logikken er at vi skattebetalere (med barn eller ei) sponser dine barn sine førerkort, fond eller hva enn overskuddet brukes til.  

Anonymkode: 7409a...970

Det er en måte å se på det, mem jeg syns det blir helt feil.

tror du ikke at de som sparer barnetrygden også må betale for mat, strøm, klær osv til sine barn? Skattebetalere er med å sponse familier med barn fordi barn koster penger uavhengig av om foreldrene har høy inntekt eller ikke. Overskudd i økonomien er det mange som mottar barnetrygd som har, det handler om prioriteringer. Jeg sparte barnetrygden da jeg var student med under 200k i årsinntekt, burde jeg ikke fått barnetrygd da?

Anonymkode: c4fa0...3c0

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Og du forstår ikke at livet kan forandre seg på vegen? For mitt tilfelle så gikk jeg fra parforhold til å måtte rømme fra en voldelig mann og miste inntekt . Skulle jeg solgt barna da eller? 

Du slår under beltestedet på mange med en slik uttalelse. 

Samlivsbrudd burde man selvfølgelig ta høyde for når man planlegger barn.

Anonymkode: c4fa0...3c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er ufør (minstesats), og jeg sparer barnetrygden. Burde vel ikke fått den jeg heller… 😂

Når det er sagt så er det ikke sikkert de pengene blir stående til barnet blir voksent. Hvis hun trenger regulering og/eller vil konfirmeres så er det veldig greit å vite at de pengene er der, så jeg har mulighet til å betale for det.

Anonymkode: cdc7c...c40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man skal bruke det på barnet hver mnd 🤪

Men ja jeg sparer 500/1000 kr av trygden i egen barnekonto til alt og ingenting. Blir en fin sum. Til barnet fyller 18 eller 24 😊 eller når man trenger nye sko, dress osv. 

Anonymkode: e2040...9d6

Blir en mye finere sum i fond.

Anonymkode: 22a61...fb4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Sparer ikke. Pengene går til barna🙂

Anonymkode: 5d13b...0a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Logikken er at vi skattebetalere (med barn eller ei) sponser dine barn sine førerkort, fond eller hva enn overskuddet brukes til.  

Anonymkode: 7409a...970

Logikken er at barnetrygd skal bidra til å redusere den økonomiske ulempen ved å få barn, og slik stimulere til at folk får barn. Velferdssamfunnet er avhengig av at det produseres nye skattebetalere og arbeidshender til den dagen du surrer dement rundt i bleie. 
At disse nye skattebetalerne er barn av folk med orden i økonomien og som (ofte) betaler mer i skatt enn gjennomsnittet er vel heller ingen ulempe….

Det er gjort god forskning på at universelle velferdsgoder er positivt både for å få folk ut i lønnet arbeid heller enn som velferds mottakere, og at det øker støtten blant høytskattende til å bidra til fellesskapet. 

Anonymkode: 22a61...fb4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.2.2025 den 6.42):

Hva foreldre velger å bruke barnetrygden på er vel opp til den enkelte. Istedenfor å la den bli behovsprøvd etter inntekt, burde det heller vært et krav om en minimumsinntekt for å få barn. Har man ikke økonomi til å sette av en 1000 lapp i måneden, burde man ikke få barn egentlig. 

Anonymkode: f5631...138

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sparer 1000 av den i fond til barnet (men i mitt navn. Tenker det skal gå til egenkapital).

Anonymkode: 8f69e...de9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...