Gå til innhold

Sparer dere barnetrygden?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Setter den inn på en egen konto, og tar ut penger derfra når det er store utgifter til barnet som må dekkes. Er så glad for disse pengene, selv om vi har to normale inntekter og er en a4-familie, men med offentlige lønninger er det ikke noe luksus og det er lite igjen på kontoene når neste lønningsdag kommer. Så godt å ha denne barnetrygd-kontoen til å spe på med utgiftene som oppstår - for eksempel den himla dyre tannreguleringen.

Anonymkode: a9a3c...fe1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vi har satt av pengene på sparekontoer i mitt navn siden barna var små, ja. 
Men det har jo vært for å være sikker på å kunne dekke inn evt. større utgifter som kom til barna. 
Som reiser med fritidsaktivitet, innkjøp av sportsutstyr og vinterklær, regulering, sertifikat og andre utgifter som naturlig kommer når de blir større. 

Vi ser også at siden vi bor i Oslo, så er barna sjanseløse på å komme seg inn i boligmarkedet uten hjelp. Så vi ser nok også på familiens oppsparte midler (inkludert barnetrygd) som en del av de midlene som KAN brukes til dette ved behov.

Men vi har altså ikke spart alt, alltid. 
Og jeg er glad vi har hatt oppsparte midler til dyrere "plutselige utgifter" som følger med barna.

Anonymkode: fdb17...268

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Nei, den går rett på regningskonto, til tross for at vi tjener ok. Barna får strøm og fritidsaktiviterer. Vi har tenkt at når de blir voksne, så har vi bedre råd enn i oppveksten, så økonomisk hjelp skal de nok alltids få på sikt uansett.

Anonymkode: 9397d...761

Barna får strøm... Det er jo veldig generøst av deg.

Anonymkode: dede6...393

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg lurer på om dere sparer barnetrygden til barna? Vi gjør hvert fall det. Sparer dere hele eller deler av den? Hva har dere tenkt å gjøre med pengene? 

Anonymkode: 0a384...548

De som sparer den burde ikke fått den, de har ikke behov for den. Ja den brukes!

Anonymkode: 3a8ee...51f

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tja, delvis. Ene halvparten går til å betale studielånet mitt, den andre går på feriekontoen. Etter X antall måneder har vi råd til en liten tur. Det setter både store og små pris på 😊

Anonymkode: bd2f5...647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De som sparer den burde ikke fått den, de har ikke behov for den. Ja den brukes!

Hvor trangt skal budsjettet være før man har behov da? Kan man spare til ferie? Spare til egen pensjon? Betale avdrag på gjeld? Alt dette er jo også strengt tatt sparing. Om man velger å ikke makse boliglån for å ha rom til sparing til barna, har man jo ikke behov for barnetrygden. Men om man velger å makse boliglånet og dermed ikke får råd til sparing, har man jo ikke egentlig et større behov for barnetrygden. 

Jeg sier jeg bruker barnetrygden på sparing, men det er bare fordi det enklest løses slik praktisk. Barnetrygden kommer på min konto, fondet står i min konto og trekkes fra min konto. Klær og utstyr bruker jeg felleskortet til. Men jeg kunne jo også satt barnetrygden på felleskontoen og brukt det på klær og utstyr, også ført over av min og mannens lønn til fondet. Men det blir jo bare masse merarbeid. 

Anonymkode: 2517e...ed8

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg lurer på om dere sparer barnetrygden til barna? Vi gjør hvert fall det. Sparer dere hele eller deler av den? Hva har dere tenkt å gjøre med pengene? 

Anonymkode: 0a384...548

Nei hvordan skal ha råd til det?! 

Anonymkode: 734fa...66f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Helt enig! Har man ikke bruk for den så bør man heller ikke få den. Foreldre som tjener million i året hver seg bør automatisk miste barnetrygden. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, den går til klær og utstyr til barna.

Anonymkode: 7c40f...a62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at det å administrere en ordning hvor den behovsprøves blir omtrent like dyrt som det staten da sparer. Og at det vil bli fristende å jukse. Det er og veldig forskjellig hva folk har av utgifter. Noen har god råd med lave lønninger og andre sliter hver måned selv om lønnen er ok.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, sparer alt sammen inn i fond og håper det kan gi et godt økonomisk utgangspunkt i voksen alder.

Jeg er for ordens skyld helt enig i at sånne som oss ikke burde få barnetrygd. Når vi likevel får den, og samtidig ikke trenger den, skal jeg selvfølgelig ikke søle den bort fremfor å spare den opp. Så tror jeg det er lettere sagt enn gjort å behovsprøve ting som dette, dette er ikke alltid foreldres ligning alene viser hvor mye man har til overs til et barn og manuell saksbehandling av ting de fleste har utbytte av koster også flesk. Men det er nå riktig at det isolert sett er litt dust pengebruk at akkurat jeg (eller mitt barn, da) får barnetrygd.

Anonymkode: 63902...4bb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, det har jeg ikke råd til nå.

kanskje om noen år?

Anonymkode: 662d2...29c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, pluss litt til

Anonymkode: 58e0d...862

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ja, sparer alt sammen inn i fond og håper det kan gi et godt økonomisk utgangspunkt i voksen alder.

Jeg er for ordens skyld helt enig i at sånne som oss ikke burde få barnetrygd. Når vi likevel får den, og samtidig ikke trenger den, skal jeg selvfølgelig ikke søle den bort fremfor å spare den opp. Så tror jeg det er lettere sagt enn gjort å behovsprøve ting som dette, dette er ikke alltid foreldres ligning alene viser hvor mye man har til overs til et barn og manuell saksbehandling av ting de fleste har utbytte av koster også flesk. Men det er nå riktig at det isolert sett er litt dust pengebruk at akkurat jeg (eller mitt barn, da) får barnetrygd.

Anonymkode: 63902...4bb

Enig 

Anonymkode: 58e0d...862

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Setter pengene inn på egen konto som heter "barnetrygd". Så bruker vi av den når det trengs. Nye jakker, vinterdresser, sko, ting til barnerommet etc.

Tenker at hvis man har råd til å spare den, trenger man ikke barnetrygden, men det er en annen diskusjon 😅

Anonymkode: 1898d...4f7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Helt enig! Har man ikke bruk for den så bør man heller ikke få den. Foreldre som tjener million i året hver seg bør automatisk miste barnetrygden. 

Heldigvis ikke opp til deg å bestemme det. Vi har også millionlønn og sparer hele barnetrygden til begge barna. Gjort det fra de ble født. 

Anonymkode: 362ab...6ac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi sparer barnetrygden. 

På en måte skjønner jeg argumentet med at vi ikke trenger den når vi kan spare, men det kommer virkelig an på prioriteringer også. Det dukker stadig opp tråder her der folk med adskillig større inntekt enn oss klager over at de sliter med å få endene til å møtes (og de får mye støtte også). Er det da rimelig at de skal ha barnetrygd men ikke vi, bare fordi vi har lavere forbruk?

Anonymkode: 4c78a...11f

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, den brukes. Vi har god råd, men sparer rundt 500kr i mnd i fond til hvert barn. Jeg har ingen intensjon om å «skjemme bort» barna mine med hundretusenvis av kroner når de blir voksne, tenker de fleste har godt av å bo på hybel og leve litt nøkternt i studietiden/som unge voksne. Så kan vi heller spe på litt hver måned eller bidra med noe egenkapital når barna skal kjøpe leilighet, men jeg vil heller bruke størsteparten av pengene på barna mens de fremdeles er barn. Det er ikke en menneskerett å ha en halv mill på bok når man blir 18 og jeg synes det er med på å skape et klasseskille jeg ikke er veldig fan av.

Anonymkode: 0cd78...a2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, sparer barnetrygden til ungene. Vi sparer i aksjefond (i mitt navn) , og tanken er at de skal få pengene en eller annen gang etter at de har fylt 18 år. Men, om noe uforutsett skjer før den tid så er det alltids en mulighet for at vi bruker pengene. 

Anonymkode: c6fa6...270

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...