Gå til innhold

Sparer dere barnetrygden?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det var aldri ment at barnetrygd skulle gå til luksus, som bunad til 15-åringer, sertifikat og bolig til en voksen  osv.

Håper de finner en måte å gjøre barnetrygden behovsprøvd på.  Mer til de som virkelig trenger det.

Jeg sparte ikke barnetrygden. Den ble brukt de gangene man måtte gjøre storinnkjøp av klær og sko til barnet, til ski, sykler osv. Hadde nok klart meg uten den, om jeg visste at de som virkelig sliter hadde fått litt mer.

Anonymkode: efbaa...cb7

Så du mener at man ikke skal kunne ha såpass at man sparer til barna? For hvem bryr seg om at sparingen kommer fra lønn eller barnetrygd? 

Anonymkode: a7d89...fb7

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja, den går rett inn på kontoen til barnet.

Anonymkode: 73c7b...ba0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi sparer den ikke. Jeg tenker at hvis man kan sette hele barnetrygden og «litt til» på et fond hver mnd har man ikke bruk for en slik ytelse. Barnetrygden burde bli behovsprøvd slik at man kunne brukt pengene som ble til overs på andre tiltak, som å styrke kulturtilbud for unge eller tiltak for ungdom på utsatte plasser. 

Anonymkode: d81d9...6be

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så du mener at man ikke skal kunne ha såpass at man sparer til barna? For hvem bryr seg om at sparingen kommer fra lønn eller barnetrygd? 

Les deg opp på hvorfor ordningen med barnetrygd ble innført. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sparer deler av den. Til konfirmasjon, regulering osv. 

Anonymkode: fad3e...fb8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Så du syns det er Statens oppgave å gi barnefamilier penger til sparing og luksus? Ikke det jeg mener Staten skal bruke penger på.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sparer ca halve barnetrygden. Resten går inn i det store sluket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja. Etter at barnehage ble gratis sparer jeg barnetrygden :)

Anonymkode: fef28...08f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja sparer barnetrygden + 1000kr i mnd på sparekonto. 

Anonymkode: f106e...af8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sparer en god del mer, samlet til familien. Låser beløp til egenkapital den dagen vi kommer dit, og indeksjusterer for neste. Da slipper vi forskjeller på grunn av alder, avkastning, ulike beløp, og alt det der. 

Anonymkode: 47806...7d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Det var aldri ment at barnetrygd skulle gå til luksus, som bunad til 15-åringer, sertifikat og bolig til en voksen  osv.

Håper de finner en måte å gjøre barnetrygden behovsprøvd på.  Mer til de som virkelig trenger det.

Jeg sparte ikke barnetrygden. Den ble brukt de gangene man måtte gjøre storinnkjøp av klær og sko til barnet, til ski, sykler osv. Hadde nok klart meg uten den, om jeg visste at de som virkelig sliter hadde fått litt mer.

Så de som av ulike årsaker ikke bruker opp alle penger som går inn i løpet av en mnd/år, som generer sparepenger eller verdiøkning - skal ikke få barnetrygd? Foreldre som ikke bor sammen; en har formue, den andre har ikke = 0 barnetrygd?  Ved endret livssituasjon,  når skal en da få barnetrygd?  Skal det basere seg på historisk skattemessige opplysninger, eller løpende vurdering av inntekt (gjennom A-ordningen) og innrapportering av formue fra banksystemet. Hva med selvstendig næringsdrivende - hvordan skal dette beregnes? 

Fra min egen oppvekst, begge foreldre var i jobb, men tjente ikke all verden - dog over grense for at vi fikk stipend (kun borteboer stipend) eller lån på videregående. I tillegg var barnetrygden bare til 16 år, oppspart barnetrygd = midler som ble brukt til å dekke hybel, reiser, livsopphold på VGS. 

Og satt på spissen; når jeg har vært forsiktig og ikke brukt opp hele lønnen, barna har arvet av andre/gjennom søsken, ikke har brukt penger på snus & tobakk, bor relativt rimelig - skal straffes for dette, mens naboen som har tilnærmet samme inntekt og som alltid er blakk før neste lønn, men bidrar til Staten (og til den svenske stat) med tobakksforbruk - er berettiget til barnetrygd? 

Historisk ble barnetrygd innført i stedet for skattefradrag. Den ble utbetalt til mor, kvinner stort sett ikke hadde inntekt og dermed ikke hadde effekt av skattefradrag, og ikke minst de fikk egne penger. Frem til ca 1970 var det kun fra barn nr to en fikk barnetrygd. 

Slik barnetrygden er i dag, så er dette en enkel ordning og administrere. Dersom den skal behovsprøves, vil dette medfører utrolig mye mer administrasjon. Det som samfunnet "sparer" på at enkelte kanskje ikke har behov for barnetrygden, vil ikke komme resten av gruppen til gode - det må finansiere saksbehandling og kontrollsystem. 

Anonymkode: cd6af...c67

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg lurer på om dere sparer barnetrygden til barna? Vi gjør hvert fall det. Sparer dere hele eller deler av den? Hva har dere tenkt å gjøre med pengene? 

Anonymkode: 0a384...548

Nei, barnetrygden går inn i husholdningsbudsjettet. Det har den alltis gjort, og gjør fremdeles.

Vi sparer til barna nå, uavhengig av barnetrygd, men da vi var yngre og hadde høyere gjeld og lavere betalt var den et kjærkomment tilskudd for å få økonomien til å gå rundt. Og jeg ser det absolutt ikke som penger barna "har rett på".

Anonymkode: 7b672...f55

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi setter barnetrygden på en egen konto+fond, men det er en del av totaløkonomien til familien. Tar fra kontoen når det hoper seg opp med utgifter til barna(dvs jeg kjøper det meste til barna, så mannen maser om at jeg må ta derfra og ikke «mine» penger)

Sparer i tillegg fast i fond hver måned til hvert av barna, men beløpet der har ikke sammenheng med barnetrygd(lavere). Dette er barna sine penger som vi ikke skal røre. 

Anonymkode: 8dbbb...cd6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sparer deler nå i fond til hvert barn (i mitt navn), mer til de eldste barna og litt mindre til de yngste (siden sparetiden blir lengre til de yngste), de vet ikke om det og får heller ikke pengene når de er 18. Skal gå til egenandel ved kjøp av leilighet/hus når den tid kommer. Resten av barnetrygden går på konto til bruk ved innkjøp av klær, sko og utstyr, dekker selvsagt ikke alt. 

Da ungene var yngre og vi hadde mindre inntekter så gikk barnetrygden i «det store sluket» (lån, strøm, mat og klær/sko/utstyr).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spart på egen konto fra utbetaling # 1. Et sted på veien ble en andel av konto flyttet til fond. Min eldste har akkurat fylt 18 og man kan registrere at summen over tid er betydelig og legger grunnen for noen muligheter i livet. Man lærer også barna noe veldig lærerikt om effekten av rentes rente.

Så bør det nevnes at det er noe kvalmende over det å bli beinhardt beskattet for å få tilbake noen små drypp av fellesskapet gjennom de samme 18 årene. Barnetrygd er en fullstendig unødvendig ordning som burde vært avskaffet gjennom lavere skatter/avgifter. Når Staten roter bort ca 30% av hver krone som går gjennom den er dette selvforklarende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sparer 500 til barnet, og 500 til konfirmasjon.

Anonymkode: e00a6...91b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, men til framtidige utlegg. Ein baby på åtte månader koster ikkje all verda, men dei fleste kjelder er einige om at ein åtteåring er langt dyrare i drift. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, det har vi ikke råd til. 

Anonymkode: b4c6b...bfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var min konto barnetrygden kom inn på, og hva som ble gjort med den, varierte. Noen ganger sparte jeg den på en egen konto tiltenkt barnet, men ofte gikk den med til husholdningen. Ting som mat, klær og utstyr til barnet. 

Sparepengene ble brukt til førerkort da han var 19.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, den går rett på regningskonto, til tross for at vi tjener ok. Barna får strøm og fritidsaktiviterer. Vi har tenkt at når de blir voksne, så har vi bedre råd enn i oppveksten, så økonomisk hjelp skal de nok alltids få på sikt uansett.

Anonymkode: 9397d...761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...