Gå til innhold

Hvordan protestere mot underbemanning?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Vaffelhunden skrev (5 timer siden):

Stem for kutt i sykelønn. Da kan man få snudd spiralen.

Idiotisk. 

Anonymkode: 6fd62...e5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Helsepersonell må streike. Ikke sånn halvveis streik, men en skikkelig streik. En streik som gjør at mange pasienter dør som en konsevens.

Jeg har ingen tru på at noe blir bedre, før mange mennesker dør.

Anonymkode: 2f8d2...f93

Uaktuelt. Når helsepersonell streiker blir det tvungen lønnsnemnd. Streik skal ikke sette en tredjepart i fare. Helsepersonell flest ønsker heller ikke å påføre sine pasienter lidelse og død, tvertimot. 

Anonymkode: 7cd68...eef

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Dersom du, som sykepleier, prioriterer å bruke tid på å leie inn personell fremfor å delegere denne oppgaven til en helsefagarbeider eller ufaglært så må du først og fremst lære deg å prioritere og delegere. 

Anonymkode: 29691...8b0

Det er et kraftig råd, men jeg har valgt den metoden noen ganger også så det er ikke helt bærtur. Det jeg syns er problematisk med det valget er at i helgene er det færre folk i utgangspunktet, så det blir mer på dem som kommer på jobb som igjen fører til at det blir lettere å senke terskelen for når man ringer inn sykdom. Alle taper på at grunnbemanningen er så lav av den ikke tåler sykdom. 

For øvrig var det to assistenter, to helsefagarbeidere og en sykepleier akkurat denne helga. Medisinkompetansen til helsefagarbeiderene var det største problemet for det igjen fører til flere oppgaver på meg som sykepleier.  

Anonymkode: 78c0f...42d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vaffelhunden skrev (6 timer siden):

Stem for kutt i sykelønn. Da kan man få snudd spiralen.

Personlig tror jeg det er å kutte av seg det ene benet, enda flere vil flykte fra helsesektoren.

Problemet er at grunnbemanningen er så lav at avdelingene rundt omkring ikke tåler sykdom. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er oppsigelse den eneste muligheten helsepersonell har å møte underbemanning med? 

I helga har jeg brukt flere timer på å finne folk (fem stykker fordelt på tre vakter, blant annet tre stykker søndag kl 7.15 ... ) som kan dekke opp akutt sykdom, mens jeg som sykepleier har titalls pasienter som venter på meg og smertestillende og andre medisiner, samtale med pårørende i sammenheng med palliativ behandling, og de vanlige stellene og hjelp til mat. Når jeg kommer på jobb og det allerede mangler folk har jeg bare lyst til å snu i døra, men det har jeg selvfølgelig ikke lov til. 

Men fins det ikke noe annet å protestere med? Det kan jo ikke fortsette sånn. 

Å ringe rundt for å finne ansatte som kan jobbe er ikke en oppgave som man trenger å være sykepleier for. Synes absolutt at alle avdelinger må begynne å sette folk i topp på alle vakter sånn at man kan bistå med slikt telefon arbeid + ta noen stell ved f.eks sykdom mm. Og hvis man ikke får tak i noen så må leder kontaktes slik at leder må beordre noen på jobb. 

Endret av Fighter83
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan skal vi skrive avvik på at vi må løpe fortere, ta flere stell halvveis, løpe videre før pasientene får anledning til å spørre oss om noe, at alt som heter spørsmål fordi vi ikke har tid til å høre på svaret, ikke har anledning til å følge opp effekt av medisiner, ikke skrive rapport? Det er et stort, svart hull av kvalitet på arbeidet som ikke blir gjennomført. Jeg har så vondt i hofter og knær etter sånne vakter, hvordan skrive avvik på det? Hvordan skrive avvik på at kollegaene mine småkjefter på hverandre fordi ingen syns at noen andre gjør jobben sin bra nok (noe som jo er sant, ingen klarer å gjøre jobben sin bra nok under sånne forhold) og det er en grunn til at underbemanning fører til at enda flere både tar egenmeldinger og spør fastlegen sin om sykmelding på grunn av slitasjer. 

eksempel på avvik

Avvik 1: Vi er underbemannet med to ansatte.

avvik 2: 2 pasienter på avdelingen fikk ikke dusjet i dag pga underbemanning

avvik 3: ingen pasienter (15/15) fikk tilbud om rehabiliteringsøvelser i dag pga underbemanning 

avvik 4: Pga undebemanning måtte narkotika gis uten dobbelkontroll

avvik 5: pga underbemanning kunne ikke dosetter legges innenfor arbeidstid

avvik 6: pga underbemanning fikk pasient sår nedentil, da tilstrekkelig hygiene ikke var mulig å ivareta

avvik 7: pga underbemanning måtte pasient dø alene

avvik 8: pga underbemanning var det ikke mulig å avvikle pause

avvik 9: pga underbemanning var ikke lovpålagt dokumentasjonsplikt mulig å gjennomføre innenfor arbeidstiden

avvik 10: pga underbemanning har ikke ettersyn med medisinsk utstyr blitt utført. Digitalt blodtrykksapparat er tomt for strøm, og det analoge er punktert. 

Så slutter dere å løpe, og skriver overtid for alt som er nødvendig. Etterspør status på avvik, og meld bekymring til statsforvalter om ikke situasjonen bedrer seg innen rimelig kort tid. En uke med massive avviksmeldinger og skyhøyt overtidsbruk bør være mer enn nok til å igangsette tiltak.

Men alle må melde, og meldingene må være saklige og konkrete. Bruk overtid for å skrive avvik om nødvendig.

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Skriv avvik! Alltid!

Skriv mail til lederne.

Send en anonym tips til lokalavisa.

Anonymkode: cef47...61d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Helsepersonell må streike. Ikke sånn halvveis streik, men en skikkelig streik. En streik som gjør at mange pasienter dør som en konsevens.

Jeg har ingen tru på at noe blir bedre, før mange mennesker dør.

Anonymkode: 2f8d2...f93

Streiken vil stoppes lenge før den tid. Streik ble stopper hos renovasjon på grunn av fare for brann, og lærerstreik ble stoppet på grunn av fare for barn og unges psykiske helse. 

Anonymkode: 6251d...663

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...