Gå til innhold

Sør-Dakota fjerner abortlov


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Guvernøren i Sør-Dakota signerte mandag en lov som så å si fjerner muligheten til å ta abort i delstaten.

Tilhengerne av abortkjennelsen fra 33 år tilbake sier de vil gå rettens vei for å endre den nye loven i Sør-Dakota, som forbyr abort under nærmest alle omstendigheter.

Leger som utfører abortinngrep skal straffes med en bot på 5.000 dollar og fem års fengsel, og selv ikke kvinner som er blitt voldtatt eller utsatt for incestovergrep, skal kunne ta abort.

http://www.nrk.no/nyheter/utenriks/5536144.html

sprøtt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

ja men da får de som føder disse barna etter overgrep/voldtekt få en økonomisk kompensasjon mot at de oppfostrer barnet da.

Men det er jo bare en drøm.

Ikke at de ikker glad i barna sine osv,men staten vil jo da at babyer skal få mulige voldtektsmenn som fedre.

Så det å bevare det uføste liv er en ting,men å tvinge jenter/damer inn i en situasjon de ikke er moden til,forberedt på eller har råd til ja da får staten ta den biten da.

Alternativet er jo å la staten overta babyene ved fødselen,men et slikt system det er i USA så vokser jo disse barna opp i 15 forskjellige fosterhjem,blir misshandlet og har et eldendig liv i vente.

Så det å ta vekk selvbestemt abort lager bare masse tragedier og triste skjebner.

Veldig synd.

det finnes nok barn som ikke har det så greit.

Så sliter usa så helt forferdelig med fattigdommen,kriminalitet også vil de på denne åten bare øke det problemet.

Tenk på hvilken belastning det vil bli for barna å vite det at de er resultatet av en voldtekt og at de egentlig ikke var ønska.

nei disse abortmotstanderne er helt på jordet.

Stakkars damer og babyer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest agjest

Dette er veldig, veldig skremmende synes jeg. Herfra er ikke veien lang til illegale, usikre aborter, strikkepinner og "hjemmeaborter" tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper at dette ALDRI kommer til å skje i Norge. Det at man ikke skal få lov å ta abort dersom man blir gravid etter voldtekt eller incest. :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

En gal, gal verden. USA som skal være demokratiet - liker å tro det selv, at de er landet med frihet i sentrum... De er nærmere sine muslimske fundamentalistiske fiendeland enn de tror...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Det er et stort skritt tilbake for menneskeverd. Men det er sikkert lettere å vedta innskrenkninger i kvinners rettigheter enn menns, da de fleste som bestemmer er gamle konservative gubber, som ikke har empati nok til å kunne se denne saken fra flere sider.

Spørs om jeg burde ha gått i tog 8.mars likevel? Hmmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Synes det er helt sprøtt at man ikke skal få ta abort etter voldtekt etc...

Men er det noen som kan fortelle meg litt om hvordan abortloven har vært der borte frem til nå? For jeg har nemlig alltid hatt et inntrykk av at USA egentlig har et veldig fritt syn på abort. Har lest om noen som fikk ta abort nesten helt ved termin...? Er det sant ?

Virker nesten som det er enten eller der borte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Unntaket er hvis det er fare for kvinnens liv....Hva hvis kvinnen hevder at hun kommer til å begå selvmord hvis hun må være frem barnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Synes det er helt sprøtt at man ikke skal få ta abort etter voldtekt etc...

Men er det noen som kan fortelle meg litt om hvordan abortloven har vært der borte frem til nå? For jeg har nemlig alltid hatt et inntrykk av at USA egentlig har et veldig fritt syn på abort. Har lest om noen som fikk ta abort nesten helt ved termin...? Er det sant ?

Virker nesten som det er enten eller der borte...

Jeg har alltid hatt inntrykk av at USA alltid har vært imot abort :overrasket:

Synes de alltid fremstiller abort som noe helt forferdelig ødeleggende i amerikanske filmer også...

Synes alltid de legger inn at aborten gitt galt og at kvinnen ikke kan få barn lenger :roll:

Har hørt at det er flere stater som forbyr abort under alle omstendigheter...

Hørt om mongloide jenter som er voldtatt av faren som må bære frem barnet...

Helt sykt... :hakeslepp:

Og ganske trist... :tristbla:

Er det ikke en menneskerettighet å kunne bestemme over sin egen kropp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så oppgitt! Jeg syns rett og slett dette vedtaket om å fjerne abortloven er helt bak mål. (Dessuten må jeg skrive om hele konklusjonen på prosjektet mitt om abort i USA).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hmmm.... hvorfor er kristen-yankeene så innmari imot abort? Er det definisjons-horeri som er ute og går? Bedre at jenter leker med strikkepinner enn å fjerne et tidlig foster?

Abortion is nok ok, but it is the lesser evil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gal, gal verden. USA som skal være demokratiet - liker å tro det selv, at de er landet med frihet i sentrum... De er nærmere sine muslimske fundamentalistiske fiendeland enn de tror...

I islam er abort lov innen 120 dager (sjelen kommer inn i kroppen på dag 120) hvis det står om liv eller det dreier seg om incest eller voldtekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
I islam er abort lov innen 120 dager (sjelen kommer inn i kroppen på dag 120) hvis det står om liv eller det dreier seg om incest eller voldtekt.

Men det er nok ikke så vanlig at dette blir gjort i muslimske land fordi om det står i koranen. Veldig mye av alt det "gale muslimene gjør" bygger mest på tradisjon... og kvinner som blir gravide er jo selvfølgelig ( :roll: ) gift og hvorfor skal de ta abort? og hvis en kvinne blir gravid før hun er gift er hun hore og må steines... så abort blir liksom ikke et ordentlig tema der borte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg hopper ikke akkurat i stolen over det her. Selv for ikke-religiøse er abort et dilemma. Religiøse amerikanere har et mer absolutt forhold til liv, og absolutte retningslinjer som omhandler liv. Det vi ser her er en konsekvent skreddersøm av loven etter et konsekvent livssyn som sier at mennesket får fulle juridiske rettigheter ved befruktning.

Det omvendte ekstreme synet er at barnet er morens eiendel/kropp så lenge barnet er i livmoren, eller enda mer ekstremt, barnet er morens eiendel i det hele tatt.

Så har du den pragmatiske måten å se ting på: i den ene hånden alt fra en klump med celler til et vesen som ikke skiller seg stort fra en nyfødt baby. Det er hva som går tapt ved abort. Så veier en dette opp mot hvilke ulemper svangerskapet har for både mor og barn. Dette får hver enkelt lov til å gjøre selv i Norge, inntil 12 uker av svangerskapet. Forskjellen på South Dakota og Norge, er at vi overlater dette vanskelige spørsmålet til kvinnen selv, mens i SD beskyttes fosterets skjebne av det offentlige, og ulempene moren får av svangerskapet, blir ikke tatt hensyn til. Dette er noe rart, i og med at fosteret uansett hvordan en vrir og vender på det, er en parasitt i moren.

Når det gjelder vår rett til å gradere liv, så har jeg et klart standpunkt til dette- vi gjør det allerede. Vi klasker fluer, vi dreper sopp og bakterier, og mange av oss spiser også kjøtt. Så vi har allerede degradert visse former for liv. Hvorfor skulle vi da ikke kunne degradere liv før f.eks den 12. uke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hva skjedde med innlegget mitt om dødstraff?? For det er jo nettopp det som skjer der borte, de tvinger folk til å fø opp unger, som siden ender opp som mishandlede rusmisbrukere, som dreper en eller annen. Og får dødstraff i fengsel! Ble det for sterkt for moderator her eller skjønte du ikke hva det stod??!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

denne loven vil (om den vil bli godkjent av høyesterett) medføre at f.eks en jente på 13-14 år som har blitt voldtatt av sin onkel ikke får ta abort. Hun må da bære fram et barn som er resultat av incest og voldtekt - og slike episode vil helt sikkert oppstå

slikt er sykt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I islam er abort lov innen 120 dager (sjelen kommer inn i kroppen på dag 120) hvis det står om liv eller det dreier seg om incest eller voldtekt.

I islam er abort lov innen 120 dager (sjelen kommer inn i kroppen på dag 120) hvis det står om liv eller det dreier seg om incest eller voldtekt.

fant en oversikt med 5 inndelinger (hvit, blå, gul, rosa, rød - sone) anng hvor liberale abortlover som eksisterer i landene

Nesten alle vestlige land tilhører "hvit sone" og har selvbestemt. Storbritannia og Finland tilhører blå sone som betegnes som ganske liberal. Portugal og Polen tilhører rosa sone som er nogså restriktiv. Irland og Malta tilhører rød sone som er veldig restriktiv.

Hvit sone finner vi også det tidligere Sovjet, Mongolia, Kina, Nord-Korea, Vietnam, Kambodia, Tunisia, Sør-Afrika

Blå sone (som er ganske liberal) finner vi Japan, India, Storbritannia ig Finland

Gul sone (som er middels restrektiv) finner vi land som Australia, News Zealand, Algerie, Malaysia, Spania, Sveits, Jordan, Irak

resten av landene befinner seg i rosa eller rød sone - det inkluderer det meste av Afrika, Latin-Amerika og deler av Asia

(Land med strengt forbud mot abort)

South America:

Brazil, Colombia, Chile, Dominican Republic, El Salvador, Gustamala, Haiti, Honduras, Mexico, Nigaragua, Panama, Paraguay, Venezuela, Argentina, Bolivia, Costa Rica, Ecuador, Peru, Uruguay

Sub-Saharan Africa:

Angola, Benin, Central African Rep.Chad, Congo, Côte d'Ivoire, Dem. Rep. of Congo, Gabon, Guinea- Bissau, Kenya, Lesotho, Madagascar, Mali, Mauretania, Mauritius, Niger, Nigeria, Senegal, Somalia, Tanzania, Togo, Uganda, Burkina Faso, Burundi, Cameroon, Eritrea, Ethiopia, Guinea, Malawi, Mozambique, Zimbabwe

Middle East and North Africa:

Afghanistan, Egypt, Iran, Lebanon, Libya, Oman, Sudan ®, Syria, United Arab Emirates, Yemen, Kuwait, Morocco, Saudi Arabi

Asia and Pacific:

Bangladesh, Indonesia, Laos, Myanmar (Burma), Papua New Guinea, Philippines, Sri Lanka, Pakistan, South Korea, Thailand

Europe:

Ireland, Malta, Poland, Portugal

http://www.womenonwaves.org/set-1020.245-en.ht

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hopper ikke akkurat i stolen over det her. Selv for ikke-religiøse er abort et dilemma. Religiøse amerikanere har et mer absolutt forhold til liv, og absolutte retningslinjer som omhandler liv. Det vi ser her er en konsekvent skreddersøm av loven etter et konsekvent livssyn som sier at mennesket får fulle juridiske rettigheter ved befruktning.

Konsekvent livssyn? En rørende omsorg for det ufødte liv, men når det uønskede barnet er blitt 15 år er det greit å ta livet av det med en giftsprøyte? Det er jo stort sett kristenfundementalister som er abortmotstandere og dødsstrafftilhengere, men de som er postive til fri abort er motstandere av dødsstraff?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Konsekvent livssyn?  En rørende omsorg for det ufødte liv, men når det uønskede barnet er blitt 15 år er det greit å ta livet av det med en giftsprøyte?  Det er jo stort sett kristenfundementalister som er abortmotstandere og dødsstrafftilhengere, men de som er postive til fri abort er motstandere av dødsstraff?

Nei, her blander du litt. Barnet har ikke syndet. Kriminelle har i de religiøses øyne syndet, øye for øye, tann for tann. Simple as that.

Om flere abortbarn ender opp med dødsstraff, så går det an å tjene penger på dødsstraff i USA, dermed slår de 2 fluer i en smekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...