AnonymBruker Skrevet 23. januar #21 Del Skrevet 23. januar Ja, du har ingenting å tape på å prøve. Det er bare å slutte på dagen om du ikke liker det. Anonymkode: 695a1...74c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 23. januar #22 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (21 timer siden): Er 168 høy og 120 kg. 40 år. Er så forbannet på meg selv at jeg lot det gå sånn her. Men årevis med depresjoner og dårlige opplevelser i livet har vel bidratt. Jeg har legetime neste uke og tenker å høre om Wegovy. Jeg går turer og spiser sunn mat, men jeg klarer ikke å styre meg med coca cola og sukker, så tenker kanskje denne kan hjelpe. Hvor mye gikk dere som er veldig overvektig ned i starten? Hvor mye har dere gått ned totalt? Jeg vet at er man så feit som meg så går man ofte ned mye i starten uansett hvordan man gjør det. Men jeg trenger noe som gjør at sukker byr meg imot... Anonymkode: b0e92...29e Så bra du tar tak i helsen, og ikke minst involverer legen i dette 👏 Jeg ville absolutt nevnt wegovy for legen, hvis han ikke gjør det selv. Anbefaler å lese denne tråden, bare for å sette seg litt inn i de forskjellige opplevelsene folk har. Jeg begynte i august, samme høyde og alder som deg, men "bare" 93 kg da. På de snart 5 månedene som har gått så har jeg gått ned ca. 7 kg. Ikke voldsomt mye dèt, men det er ikke viktig for meg at det skjer "fort og gæli". Heller sakte men sikkert, slik at jeg samtidig klarer å legge om livsstilen min. Skal også nevnes at jeg går på den laveste dosen som er, og har gjort hele tiden. Rett og slett for at jeg kjenner effekt av den, vekten tikker nedover og det er veldig økonomisk. Det som er hovedeffekten for meg er at matstøyen er borte. Når man står oppi det tenker man ikke over hvor mye plass tanker om mat, sukker osv. tar i livet. Det merket jeg først etter jeg startet på wegovy 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #23 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (19 timer siden): Cola uten sukker er ikke godt, men kanskje du kan bytte den ut med f.eks Pepsi Max? Du bør vel jobbe litt med innstillingen også? Du bare fastslår at du greier det ikke på egenhånd, du kan ikke be om hjelp med kostholdsplan, og du kan ikke gi opp Cola... Ok, lykke til. Anonymkode: 28179...20d Pepsi Max smaker ikke godt, Coca Cola uten sukker er myyye bedre Tenker også at om ts kutter ut sukkerholdig Cola, så vil hun kanskje erstatte det med noe annet sukkerholdig, da kroppen ikke lar seg lure av kunstig søtning. Jeg er ikke overvektig selv, men klarer likevel å forstå at det ikke er så enkelt for ts å gjøre noe med situasjonen. Det hjelper ikke å "bare endre innstilling". Vi har alle ulike utfordringer i livet. For noen kan sukkeravhengighet, overspising, hormonforstyrrelser osv gjøre det nærmest umulig å gå ned i vekt på egenhånd. Tenker at da er disse nye medisinene virkelig noe som har gjort det mulig for de som ikke "bare kan bestemme seg" for å gå ned i vekt å faktisk gå ned i vekt. Så er det det med bivirkninger, langstidseffekter osv. Dette vet vi dessverre ikke nok om enda, så det er litt risikofullt. Hvis alternativet er tidlig død pga diabetes, høyt blodtrykk, høyt kolestetrol osv, så er det kanskje verdt å gjøre et forsøk likevel? Anonymkode: 916eb...6ea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #24 Del Skrevet 23. januar Jeg syns du bør gi det et forsøk? Den fungerte akkurat slik jeg ønsket på meg, jeg mistet lysten på usunn mat og søtsaker, gått ned 22 kg totalt - 11 kg på 3 mnd med Wegovy, og 11 kg uten på 7 mnd. Nå er jeg der jeg ønsker å være. Viktig å legge gode vaner mens man går på sprøyta, slik at man klarer å holde vekta når man slutter på den. Mye lettere å bevege seg etterhvert som kiloene forsvinner. Anonymkode: d1c65...fbd 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #25 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ts får en hau med banale tips som indirekte påstår at hun er en idiot. Disse i seg selv er småfrekke. Hva med å spise sunnere og i mindre mengder? Har du prøvd å bevege deg litt mer? Ta trappen i stedet for heis! Bytt ut brus med vann! Velg sukkerfrie alternativer! Tror du virkelig Ts hadde rukket å bli 120kg dersom problemet var at hun var uinformert om helt grunnleggende ernæringsråd? Anonymkode: 438cd...513 Jeg var også 120 kg og har svart tidligere i tråden her. Har vært overvektig så lenge jeg kan huske. Nei, selvfølgelig visste jeg hva jeg burde gjøre. Men jeg fikk det ikke til/orket ikke ta tak i det/følte at jeg hadde prøvd hundre ganger uten at det funket. MEN, min erfaring er: man får det til. Men man må bestemme seg på en helt annen måte enn før, og man må tåle ubehag og å stå i det over tid på helt andre måter enn før. Man blir kanskje ikke sylslank så fort som man ønsket, kanskje ikke noen gang.... Men man KAN klare det selv om man føler at man ikke gjør det. Jeg har gått ned over 30 kilo uten medisinsk hjelp. Og jeg spiste alt, ukritisk, uansett hva slags følelser jeg måtte døyve, stress jeg måtte håndtere, at det var travelt, hvis jeg skulle roe ned, være alene hjemme og nyte litt alenetid osv. Når det er sagt, så vet jeg jo at Wegovy kan gi mange god hjelp. Men om man kvier seg for kostnader, bivirkninger osv, så kan det faktisk gå uten. Er ingen som sier at det "bare" er å gjøre sånn eller sånn. Men jeg fikk det til, selv om jeg hadde prøvd mange ganger før uten å få det til. Og jeg vurderte å be om både sprøyter og Mysimba.... Men kviet meg for både kostnader og bivirkninger. Til slutt var jeg så miserabel med meg selv at jeg tenkte at jeg fikk tåle å ha det ENDA verre en periode for å se om det funket. Det har vært hel......, det har vært sprekker og det har vært hard jobbing, men det har gått, det er det som er poenget mitt.... Anonymkode: 0f355...fcf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #26 Del Skrevet 23. januar Jeg gikk ned 38 kg på wegovy. Mistet flere kg i uken i starten, men så stabiliserte det seg på 1 kg i uken, så 0,75 kg i uken. Spiste «normalt» sunt, men på kveldstid kunne jeg gå bananas på snacks. Den lysten stoppet naturligvis med wegovy. For meg ble wegovy liksom en «rehab» for å bryte sukkeravhengigheten min. Da jeg sluttet på sprøytene så fristet det ikke å gå bananas mer, for jeg ønsket ikke å gå ned alt det bare for å gå opp igjen. Kan fint kose meg litt her og der nå, men lar det aldri ta helt av. Vært uten sprøyter siden mars i fjor, og har ikke økt siden. Anonymkode: 90570...231 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #27 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (22 timer siden): Er 168 høy og 120 kg. 40 år. Er så forbannet på meg selv at jeg lot det gå sånn her. Men årevis med depresjoner og dårlige opplevelser i livet har vel bidratt. Jeg har legetime neste uke og tenker å høre om Wegovy. Jeg går turer og spiser sunn mat, men jeg klarer ikke å styre meg med coca cola og sukker, så tenker kanskje denne kan hjelpe. Hvor mye gikk dere som er veldig overvektig ned i starten? Hvor mye har dere gått ned totalt? Jeg vet at er man så feit som meg så går man ofte ned mye i starten uansett hvordan man gjør det. Men jeg trenger noe som gjør at sukker byr meg imot... Anonymkode: b0e92...29e det er ikke så lett og få den sprøyta i dag man må ha prøvd en stund for og gå ned i vekt selv og man må ha tilleggssykdommer man får den ikke på blå resept! så den koster en del Anonymkode: 0f568...9c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #28 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): det er ikke så lett og få den sprøyta i dag man må ha prøvd en stund for og gå ned i vekt selv og man må ha tilleggssykdommer man får den ikke på blå resept! så den koster en del Anonymkode: 0f568...9c4 Man må ikke ha tilleggssykdom hvis bmi er over 30. med med 27-30 kan få hvis de har tilleggssykdommer. Anonymkode: 68ab6...164 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #29 Del Skrevet 23. januar Hadde samme bmi som deg og begynte i slutten av november. Jeg merket ikke så mye til laveste dose, men på nest laveste begynte det å merkes. Jeg blir kvalm av sjokolade, uggen av brus og har ikke lyst på chips overhodet. Pasta som jeg pleide å elske, smaker ikke godt lenger. Sunnere mat smaker fantastisk, og jeg orker ikke så mye. Nå er det bare vanen jeg må venne meg av med, og det er så mye lettere med litt hjelp. Sitter og ser på tv og savner "noe" i munnen. Men vil jo ikke ha noe. Så må bare venne meg til at det er slik det skal være. Det oppleves veldig positivt. Den ene gangen jeg ignorerte kroppen og spiste mer enn jeg egentlig orket av gammel vane var jeg skikkelig dårlig etterpå. Det satt langt inne hos meg også å spørre, men det eneste jeg angrer på er at jeg ikke spurte før. Har gått ned 6 kg hittil, synes det er grei progresjon. Anonymkode: d908a...6e3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #30 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Man må ikke ha tilleggssykdom hvis bmi er over 30. med med 27-30 kan få hvis de har tilleggssykdommer. Anonymkode: 68ab6...164 vel det fikk jeg beskjed om fra legen og har bmi på 40 nå har jeg krav på den sprøyta siden jeg har vært veldig syk før som da gjør at jeg har krav på mye, men hadde ikke råd til sprøyta så fikk ikke gått på den Anonymkode: 0f568...9c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #31 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (På 22.1.2025 den 18.53): Ja, for det har hun sikkert aldri prøvd…. 🙄 Anonymkode: bd14f...6fd Ja, ikke sant. Det er alltid noen som skal komme meg "gode råd" her hvis det er snakk om slanking og overvekt. Spis mindre, tren mer. De tenker ikke over at vi som veier 120 kg faktisk har en ekstra vekt på rundt 50 kg som vi bærer med oss over alt, at det da ikke er like enkelt for oss med trening og bevegelser. Vi blir fort slitne og klarer ikke å yte så mye. Skulle sett så mye pes jeg fikk når jeg spurte etter andres erfaringer her ang slankeoperasjon. Fikk masse råd om å spise mindre og trene mer, samt prøve div legemidler. Det var ikke det jeg spurte om, men ville gjerne høre andres erfaringer når det gjaldt operasjon. Jeg har allerede prøvd ut mye, både livsstilsendring, Mysimba, Saxenda og gud vet hva jeg ikke har prøvd ut over flere år, så nå har jeg bestemt meg for å gå for operasjon og får pes for det fra folk som ikke kjenner meg men som mener å vite hva som er best for meg. Det er farlig å stille spørsmål her. Anonymkode: a2c36...724 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 24. januar #32 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (9 timer siden): vel det fikk jeg beskjed om fra legen og har bmi på 40 nå har jeg krav på den sprøyta siden jeg har vært veldig syk før som da gjør at jeg har krav på mye, men hadde ikke råd til sprøyta så fikk ikke gått på den Anonymkode: 0f568...9c4 Jeg er frisk som en fisk, men legen hadde likevel ingen problemer med å skrive ut wegovy til meg. Hun anbefalte det faktisk (jeg hadde vært nølende og avventende en stund). Min BMI var 33 da. Det var økonomien som stoppet meg først og fremst, men til slutt innså jeg at jeg bare måtte prøve. Forsøke å finne andre steder i økonomien å spare inn (helse først...). MEN så viste det seg jo at det absolutt ikke var så dyrt som fryktet, fordi jeg (enn så lenge) ikke trenger noe høy dose. Starter jo på den laveste dosen, og den ga meg nok effekt til at jeg fortsatte (og fortsatt er) på den. Så jeg betaler 106 kr/uke. Hadde jeg visst det tidligere, så hadde jeg nok startet før også. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #33 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg har samme matbudsjett nå som før jeg begynte på wegovy for snart to år siden. Alle dere som mener vi tjukkaser på Wegovy sparer inn over 3000kr pr mnd i matbudsjettet, strøyk dere i matte eller hva er greia? Jeg var tjukkere enn nå ja og jeg har spist meg opp til fedme, men jeg hadde IKKE et matbudsjett på over 3000kr mer enn jeg «burde hatt». Det tok tiår å legge på meg all vekta, det betyr at også kostnadene var fordelt over tiår. Anonymkode: 49786...73a Matbudsjettet mitt har gått ned betraktelig på Wegovy, så her er det nok store individuelle forskjeller. Jeg har lagt om kostholdet helt, og spiser nå veldig ren og sunn mat, og det fordyrer litt, men jeg tror kanskje jeg likevel sparer inn 2000 kr i måneden. Sprøyta koster i underkant av 3000, og varer i 6 uker, så jeg vil si at jeg går i null. Men igjen, dette er like forskjellig fra menneske til menneske som bivirkning og virkning, ts må nesten bare prøve. Anonymkode: 0729b...2b1 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #34 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg syns du bør gi det et forsøk? Den fungerte akkurat slik jeg ønsket på meg, jeg mistet lysten på usunn mat og søtsaker, gått ned 22 kg totalt - 11 kg på 3 mnd med Wegovy, og 11 kg uten på 7 mnd. Nå er jeg der jeg ønsker å være. Viktig å legge gode vaner mens man går på sprøyta, slik at man klarer å holde vekta når man slutter på den. Mye lettere å bevege seg etterhvert som kiloene forsvinner. Anonymkode: d1c65...fbd Hviken dosering gikk du på? Anonymkode: 160df...0f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #35 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (10 timer siden): vel det fikk jeg beskjed om fra legen og har bmi på 40 nå har jeg krav på den sprøyta siden jeg har vært veldig syk før som da gjør at jeg har krav på mye, men hadde ikke råd til sprøyta så fikk ikke gått på den Anonymkode: 0f568...9c4 Merkelig, da det er retningslinjer på sånt. Det er selvfølgelig noe annet med blå resept, eller ozempic, men wegovy på hvit er kravet bare BMI over 30. Anonymkode: 90570...231 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #36 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (På 23.1.2025 den 10.50): Jeg har samme matbudsjett nå som før jeg begynte på wegovy for snart to år siden. Alle dere som mener vi tjukkaser på Wegovy sparer inn over 3000kr pr mnd i matbudsjettet, strøyk dere i matte eller hva er greia? Jeg var tjukkere enn nå ja og jeg har spist meg opp til fedme, men jeg hadde IKKE et matbudsjett på over 3000kr mer enn jeg «burde hatt». Det tok tiår å legge på meg all vekta, det betyr at også kostnadene var fordelt over tiår. Anonymkode: 49786...73a Vel, vi kan jo diskutere hvem av oss som lever i fornektelse. https://www.nrk.no/trondelag/asbjorn-_kokkejaevel_-sandoy-sier-han-sparer-penger-pa-a-kjope-slankemedisinen-wegovy-1.16789903 Anonymkode: 6add2...de9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fighter83 Skrevet 24. januar #37 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (På 22.1.2025 den 17.18): Er 168 høy og 120 kg. 40 år. Er så forbannet på meg selv at jeg lot det gå sånn her. Men årevis med depresjoner og dårlige opplevelser i livet har vel bidratt. Jeg har legetime neste uke og tenker å høre om Wegovy. Jeg går turer og spiser sunn mat, men jeg klarer ikke å styre meg med coca cola og sukker, så tenker kanskje denne kan hjelpe. Hvor mye gikk dere som er veldig overvektig ned i starten? Hvor mye har dere gått ned totalt? Jeg vet at er man så feit som meg så går man ofte ned mye i starten uansett hvordan man gjør det. Men jeg trenger noe som gjør at sukker byr meg imot... Anonymkode: b0e92...29e Absolutt verdt det men du som har historikk ang depresjoner og en bagasje må nok og burde absolutt bli fulgt opp av en psykolog/psykiater samtidig over en lengre periode ved bruk da det er økt fare for psykiske plager og selvmordstanker i tilknyttning til bruk av semaglutide. Om medisinen fungerer godt så vil du miste din måte å mestre/straffe/ trøste osv deg selv. Du vil da mest sannsynlig slite med å forholde det til følelser mm og trenger nye måter å forholde deg til disse. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #38 Del Skrevet 24. januar Fighter83 skrev (3 minutter siden): Absolutt verdt det men du som har historikk ang depresjoner og en bagasje må nok og burde absolutt bli fulgt opp av en psykolog/psykiater samtidig over en lengre periode ved bruk da det er økt fare for psykiske plager og selvmordstanker i tilknyttning til bruk av semaglutide. Om medisinen fungerer godt så vil du miste din måte å mestre/straffe/ trøste osv deg selv. Du vil da mest sannsynlig slite med å forholde det til følelser mm og trenger nye måter å forholde deg til disse. Takk for info om dette. Jeg er bipolar så må nok ta dette opp med legen da. Ts Anonymkode: b0e92...29e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aazy Skrevet 24. januar #39 Del Skrevet 24. januar Er verdt å prøve, men ha realistiske forventingar. Du kan ha null effekt, og du kan få haugevis av biverknader. Om det går, forvent å gradvis gå over til eit kosthald du kan halde utan medisin. Ikkje bli for ambisiøs, eller regne med at du kan gå på det livet ut. Å bli avhengig av dette for å halde ny vekt fordi du ville ned til den og den vekta, eller den og den klesstrl, er å gjere deg sjølv ei bjørneteneste. Bruk den i ein overgangsfase, ikkje forvent å nå og halde normalvekt, og førebu deg GODT på avvenning. Få inn fysisk aktivitet og nok sunn mat. Ta ein og ein ting om gongen til du ikkje klarer halde på fleire gode vaner. Ver førebudd på laus hud overalt(!). Det er alltids verdt eit forsøk, men vær realistisk og ærleg med deg sjølv. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #40 Del Skrevet 24. januar Hvis du sliter psykisk, syns jeg du bør ha tett oppfølging av legen mens du prøver ut wegovy. Man kan bli veldig deprimert av den. Jeg sier ikke at du blir det, men lurt å ha hyppige legetimer som et sikkerthetsnett. Jeg har prøvd både mysimba, saxenda og wegovy, og har blandede erfaringer. Og det er nettopp det som er, du vet ikke hvordan de fungererer på akkurat deg, før du har prøvd. Lykke til! Anonymkode: 3d034...df3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå