Gå til innhold

Beholde barnet mot fars vilje?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er blitt gravid etter oppstart på p-piller, og vi har vurdert og diskutert abort frem og tilbake. Endte opp med å bestille time på sykehuset, men fikk ikke til å gjennomføre det. I etterkant har samboeren min knapt pratet til meg da han mener det eneste riktige er å ikke beholde. Før timen sa han at han ikke kunne presse meg til noe, men nå føler jeg han driver utpressing ved å  være misfornøyd og kort i svarene. Han prater omtrent ikke til meg og det virker som om han går og venter på at jeg skal gi etter for hans ønske.

Vi var dessverre i samme situasjon for et knapt år siden, og da endte det med at vi tok abort. Da gjorde jeg det helt klart at jeg aldri kommer til å gjøre noe slikt igjen. 

Vi har fire barn fra før. De tre eldste er fra 10-14 år og yngstemann 3. 

Jeg føler et stort press fra samboer og vet ikke hvordan jeg skal forholde meg til han. Føler han ikke støtter meg i denne krevende situasjonen og blir helt rådvill. Han mener også det er feil å beholde denne gangen da vi tok abort i samme situasjon sist gang. 
Han argumenterer med økonomi og at vi har nok med de barna vi har. Vi har ok økonomi, stort hus og masse boltreplass. Hovedansvaret for og oppfølging av barna er det jeg som har hatt hele vegen, i mens han har vært selvstendig næringsdrivende og jobber alt for mange timer i døgnet.
 Jeg jobber samtidig som jeg følger opp barn og hus så godt jeg kan, og jeg føler jeg har kapasitet til et barn til. Samboer mener han ikke klarer på en til, selv om hovedansvaret vil havne på meg også for dette barnet.
 Vi har alt vi trenger av utstyr etter fjerdemann. Større bil har vi snakket om å skaffe oss uansett, uavhengig av situasjonen.

Nå er jeg ca 12 uker på vei og tiden begynner å renne ut.

Jeg føler at det er egoistisk av meg å beholde dette barnet, men vet at jeg kommer til å angre dersom jeg velger abort. 
Hva er riktig å gjøre i en slik situasjon? 

Anonymkode: a3765...c7b

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dere har fire barn som skal følges opp (noe som krever mer enn både penger og stort hus). Hvis jeg var deg ville jeg tenkt mer på de barna enn på samboeren din. Når du selv ser på han som mindre involvert enn deg så kan du jo tenke deg hvordan de føler det når du blir låst til en baby. 

Anonymkode: b021f...ef3

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du skriver at du vet du kommer til å angre hvis du tar abort. Da er det ikke noe å tenke mer på - behold barnet. 
 Og be far ta en tur til legen så dere ikke havner i denne situasjonen igjen!!

Anonymkode: 43704...a29

• Liker 11
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor i all verden steriliserte han seg ikke etter forrige abort? Den som ikke vil ha flere barn steriliserer seg. Forferdelig at han utsetter deg for dette når han så enkelt kunne unngått dette.

Anonymkode: 55306...0e4

• Liker 18
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er en vanskelig situasjon. Er forholdet deres ellers bra, funker hverdagen og er dere glad i hverandre? Er det å få barnet / ikke få det viktigere enn forholdet deres?

Anonymkode: 2fc47...80d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor i all verden steriliserte han seg ikke etter forrige abort? Den som ikke vil ha flere barn steriliserer seg. Forferdelig at han utsetter deg for dette når han så enkelt kunne unngått dette.

Dette! 

Anonymkode: cd47d...0a2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det riktige er i første omgang at mannen kutter strengen. Det burde han strengt tatt gjort for tre år siden når han følte han hadde nok barn.

Hvis du vet du kommer til å angre en abort synes jeg du skal beholde. Forholdet til mannen er jeg mer usikker på. Mulig han blir furt, men jeg tror smerten ved en abort du ikke ønsker ødelegger følelsene dine for han mer.

Anonymkode: 01229...b7a

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fordi mange menn mener prevensjon er 100 prosent kvinnens ansvar. De selv skal ha det mest mulig deilig med minst mulig styr. 

Anonymkode: 84107...ce7

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Behold barnet, ikke rett å la han presse deg. Men vær og flink med å beskytte deg, begynn på pillen etter barnet er født. 

Anonymkode: 4d026...178

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og du, TS. Uansett hva du gjør - beholder eller tar abort. SLUTT å ha sex med ham, helt til han steriliserer seg. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fordi mange menn mener prevensjon er 100 prosent kvinnens ansvar. De selv skal ha det mest mulig deilig med minst mulig styr. 

Jeg føler at jeg blir rimelig provosert over det at TS skal starte på p-piller når det er mannen som ikke vil ha flere barn. Sterilisering er mye kjappere, mindre vondt og komplisert enn hormonprevensjon. Som en annen nevnte: han burde sterilisert seg for 3 år siden

• Liker 13
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Med 4 barn fra før og en mann som overhodet ikke er med på en til, hadde jeg ikke beholdt nei. Har noe med å tenke på barna man har fra før også og hvordan dette vil påvirke dem. Og han bør sterilisere seg pronto. 

Du sier du kan ta alt ansvaret selv, men det vet du strengt talt ikke. Og om det ender i brudd, vil du kunne beholde hus med all boltreplassen og ressursene du har nå? 

Anonymkode: 92912...833

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er for at kvinner skal kunne velge om de ønsker abort, men jeg er også for at mannen skal få velge om han vil bli far. Du tvinger han - han må få ekstremt mye rom for å føle akkurat nå tenker jeg, du må akseptere hans reaksjon for den kommer på grunn av ditt valg og det må du stå i. 

Jeg er kvinne, og jeg ville forlatt relasjonen om jeg ble tvunget selv. 

Anonymkode: 36014...e5d

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er for at kvinner skal kunne velge om de ønsker abort, men jeg er også for at mannen skal få velge om han vil bli far. Du tvinger han - han må få ekstremt mye rom for å føle akkurat nå tenker jeg, du må akseptere hans reaksjon for den kommer på grunn av ditt valg og det må du stå i. 

Men her så har mannen overhodet ikke gjort noe, for å forhindre graviditet. Han har og vært klar over, at hun ikke kommer til å ta abort igjen. Så mannen skal få ta null ansvar, men allikevel kreve abort?

Anonymkode: e2176...9fa

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Med 4 barn fra før og en mann som overhodet ikke er med på en til, hadde jeg ikke beholdt nei. Har noe med å tenke på barna man har fra før også og hvordan dette vil påvirke dem. Og han bør sterilisere seg pronto. 

Du sier du kan ta alt ansvaret selv, men det vet du strengt talt ikke. Og om det ender i brudd, vil du kunne beholde hus med all boltreplassen og ressursene du har nå? 

Anonymkode: 92912...833

I mange andre situasjoner så sier vi/samfunnet at man skal tenke på barna først. Foreldre, fedre og andre må se «sine» behov satt til side til fordel for barnets behov. Som oftest gir det mening, selv om det kan være bittert for den forelderen som feks ikke får samvær med barnet sitt fordi barnet sier nei.

Hvis TS har 4 barn fra før og familien funker godt i dag mens en avgjørelse om å beholde barnet kan føre til at familien funker dårligere og/eller splittelse - og dette vil være en vesentlig ulempe for de 4 barna så taler det for å ikke beholde.

Hvis forholdet uansett er på hell, hvis faren uansett er en dårlig far og samboer, eller hvis denne hendelsen uansett kommer til å ødelegge alt så blir det en litt annen avveining. Ønsker TS å bli 50/50 med 4 eller 5 barn? Er behovet for ikke å avslutte dette begynnende livet vesentlig i forhold til alt annet?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men her så har mannen overhodet ikke gjort noe, for å forhindre graviditet. Han har og vært klar over, at hun ikke kommer til å ta abort igjen. Så mannen skal få ta null ansvar, men allikevel kreve abort?

Anonymkode: e2176...9fa

Uansett hva mannen eller kvinnen har gjort for noe dumt i går eller i fjor så kan man ikke endre på det. Spørsmålet er hva som er den beste avgjørelsen man kan ta i dag. Hva gir det beste utfallet for mor, far, 4 eksisterende barn og evt 1 kommende barn. Enten som en felles familie-konstellasjon eller brutt opp. Ikke hvordan man kan «straffe» faren for alt dumt han har gjort.

Så bør man unngå å gjenta tidligere tabber ved å bruke egnet prevensjon eller avstå fra sex.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hun tvinger ikke ham. Han velger å ikke beskytte seg.

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du beholder ❤️ 

Du kan også kaste ut mannen. 

Blir litt sjokkert over hvor lett folk tar på abort her. Det er traumatiserende til tross for hvordan det fremstilles. Mannen har tatt null ansvar og går nå og sutrer over livet som vokser i magen. Du sa ifra i fjor da du måtte ta abort da, at det var uaktuelt å gjøre det igjen, så ja det er uaktuelt. 

Anonymkode: 8d976...250

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ungdommen nå til dags virker og tro at barnet kommer etter avgjørelse om abort og ikke ved unnfangelsen. Ganske sykt egentlig. Det bør ikke være SÅ vanlig å ta flere aborter på bestilling fra far. Har selv blitt tvunget til abort av en jeg var sammen med og det er utrolig vondt. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du beholder ❤️ 

Du kan også kaste ut mannen. 

Det er ganske mange økonomiske utfordringer med dette altså...

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...