AnonymBruker Skrevet 20. januar #21 Del Skrevet 20. januar Fint🥰 Men er selv fan av navn med røtter i hjemsted. Så sant ikke du har franske aner blir det for fremmed for meg. Anonymkode: 092a6...bbf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #22 Del Skrevet 20. januar Otilie Irma Marion Victoria Anonymkode: 1bfaf...467 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #23 Del Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (På 18.1.2025 den 22.53): Både Erle og Marie er tricky. Fine navn men Erle på østlandet blir fort Æle og Marie på bygda på østlandet blir Marrie og da er det ikke fullt så fint. Anonymkode: f99c3...62d Kjempefine navn, men finest i vest ja😍 Anonymkode: a5a35...5c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #24 Del Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (På 18.1.2025 den 23.01): Hvordan ellers skal man uttale Erle da mener du? Aldri hørt det som annet enn Æle. Anonymkode: b81bb...73e Det er nok en dialekt ting, du hører nok ikke dine egen «feil» men du hører nok om en bergenser/siddis sier SANDAAAR istedenfor Sander Tigaaaar og ikke tiger Anonymkode: a5a35...5c4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #25 Del Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (På 18.1.2025 den 23.01): Hvordan ellers skal man uttale Erle da mener du? Aldri hørt det som annet enn Æle. Anonymkode: b81bb...73e 🫣 hvem f*** sier ÆLE? Jeg heter Erle og hadde fått åndenød om noen kalte meg føkkings ÆLE !!!! 🤮 Navnet mitt ble plutselig Norges styggeste!! Anonymkode: 7dfc9...208 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #26 Del Skrevet 20. januar Erle er dødsfint på Sør/Vestlandet!! Anonymkode: 84c13...5b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #27 Del Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det er nok en dialekt ting, du hører nok ikke dine egen «feil» men du hører nok om en bergenser/siddis sier SANDAAAR istedenfor Sander Tigaaaar og ikke tiger Anonymkode: a5a35...5c4 Utrolig mange fine navn, som blir helt grusomme på bergensk! Aurora blant annet… Anonymkode: 993e3...281 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #28 Del Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (16 minutter siden): 🫣 hvem f*** sier ÆLE? Jeg heter Erle og hadde fått åndenød om noen kalte meg føkkings ÆLE !!!! 🤮 Navnet mitt ble plutselig Norges styggeste!! Anonymkode: 7dfc9...208 Jeg forstår heller ikke Erle-hypen. Styggeste navnet jeg vet. På østlandsk blir det stygge Æle, og med smarting blir det Ærrrle Anonymkode: 20095...723 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #29 Del Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Mens jeg synes MaaaRen og KaaaRen høres veldig "hardt" og utrivelig ut. Maren med "vestlandsuttale" er jo direkte stygt, med østlandsuttale høres det ut som ei koselig bestemor. Men dette er nok en smakssak vi ikke kan bli enige om. Anonymkode: 3599d...45f Bor på vestlandet og jeg uttaler Maren og Karen rett fram som det skrives. Skjønner ikke at det skal være stygt? Anonymkode: 05299...fdf 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #30 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (9 timer siden): Bor på vestlandet og jeg uttaler Maren og Karen rett fram som det skrives. Skjønner ikke at det skal være stygt? Anonymkode: 05299...fdf Som sagt synes jeg (som er østlending og vant til Maarn og Kaarn) at "vestlandsuttale" høres hardt og lite koselig ut. Spesielt Maren blir veldig stygt med den uttalen, fordi det blir nesten det samme som mare. Synes derfor østlandsuttalen er finere. Det samme gjelder egentlig Erle. Anonymkode: 3599d...45f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #31 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Som sagt synes jeg (som er østlending og vant til Maarn og Kaarn) at "vestlandsuttale" høres hardt og lite koselig ut. Spesielt Maren blir veldig stygt med den uttalen, fordi det blir nesten det samme som mare. Synes derfor østlandsuttalen er finere. Det samme gjelder egentlig Erle. Anonymkode: 3599d...45f Hva med Laura på østlandsk? Lævvra 😅🤣 Anonymkode: e6116...7af 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #32 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Som sagt synes jeg (som er østlending og vant til Maarn og Kaarn) at "vestlandsuttale" høres hardt og lite koselig ut. Spesielt Maren blir veldig stygt med den uttalen, fordi det blir nesten det samme som mare. Synes derfor østlandsuttalen er finere. Det samme gjelder egentlig Erle. Anonymkode: 3599d...45f Handler vel om hva man er vandt til. Jeg er fra Vestlandet og tenker helt motsatt, synes begge de navnene er finest i vest. Anonymkode: 6ad76...8b3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #33 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (13 timer siden): Mens jeg synes MaaaRen og KaaaRen høres veldig "hardt" og utrivelig ut. Maren med "vestlandsuttale" er jo direkte stygt, med østlandsuttale høres det ut som ei koselig bestemor. Men dette er nok en smakssak vi ikke kan bli enige om. Anonymkode: 3599d...45f Men du vet at Vestlandet har ganske mange forskjellige dialekter sant? Det er ganske stor forskjell på Førde og Bergen liksom. De uttaler også navnene forskjellig. Anonymkode: 67a65...0c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #34 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men du vet at Vestlandet har ganske mange forskjellige dialekter sant? Det er ganske stor forskjell på Førde og Bergen liksom. De uttaler også navnene forskjellig. Anonymkode: 67a65...0c9 Jeg er nærmere Førde enn Bergen, vil tro at nord for Sognefjorden blir Maren/Karen uttalt annerledes enn i Bergen. Ikke noe galt med Bergensere, men noen ganger skjærer det i ørene når de snakker. Anonymkode: 05299...fdf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #35 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men du vet at Vestlandet har ganske mange forskjellige dialekter sant? Det er ganske stor forskjell på Førde og Bergen liksom. De uttaler også navnene forskjellig. Anonymkode: 67a65...0c9 Selvfølgelig vet jeg det. Men de har til felles at ingen av dem har retroflekser, sånn som østlandsdialekter har. Det er det som gjør at vi sier Maarn og Kaarn (og faarn i stedet for faRen osv.). Selv om østlandsdialekter også er mange forskjellige Anonymkode: 3599d...45f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #36 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (På 17.1.2025 den 19.47): Er franske Élodie. Det synger både i munnen og øret. Anonymkode: b43a8...5a5 Det synger ikke nødvendigvis med ethvert etternavn. Og jeg ville virkelig ikke brukt det hvis ikke enten jeg eller far hadde hatt en form for fransk tilknytning. Jeg får litt sånn "Hyacint Boquét" vibber. (Om noen husker TV serien "Høy på pæra" om Hyacint Bucket, som ville fremstå som så veldig mye finerer enn hun egentlig var. ) Særlig om du ender på navn som Élodie Øvrejordet eller noe annet særnorsk. Anonymkode: 8a99d...197 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #37 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (På 21.1.2025 den 15.54): Det synger ikke nødvendigvis med ethvert etternavn. Og jeg ville virkelig ikke brukt det hvis ikke enten jeg eller far hadde hatt en form for fransk tilknytning. Jeg får litt sånn "Hyacint Boquét" vibber. (Om noen husker TV serien "Høy på pæra" om Hyacint Bucket, som ville fremstå som så veldig mye finerer enn hun egentlig var. ) Særlig om du ender på navn som Élodie Øvrejordet eller noe annet særnorsk. Anonymkode: 8a99d...197 Haha, du har helt rett! Blir som naboen her som har kalt datteren Othilie Larsen Anonymkode: 20095...723 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #38 Del Skrevet 29. januar AnonymBruker skrev (På 20.1.2025 den 21.56): 🫣 hvem f*** sier ÆLE? Jeg heter Erle og hadde fått åndenød om noen kalte meg føkkings ÆLE !!!! 🤮 Navnet mitt ble plutselig Norges styggeste!! Anonymkode: 7dfc9...208 Hele østlandet uttaler det sånn. Vi sier ikke peRRRle heller, men pæle. Sånn har det da alltid vært. Hvis man skarrer på R eller er fra Sunnmøre derimot, så blir det Errle og Perrle. Anonymkode: 150cf...d43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå