badevakta Skrevet 17. januar #21 Del Skrevet 17. januar Poio her også. ☝️Samt at de første ordene han leste godt var av typen tiss, bæsj og promp.. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bergknapp Skrevet 17. januar #22 Del Skrevet 17. januar Har også førsteklassing født i desember som ikke har løst lesekoden. Vi stresser ikke. Han er interessert i bokstavene hver for seg, men ikke i å sette dem sammen til ord. Tenker at det går seg til. Heldigvis har vi ikke fått pes fra skolen på det. Ville tatt en prat med lærer for å finne it om det kun er at han ikke leser de er bekymret for, eller om det er noe mer. Hvis det kun er lesing, er det ikke noe å bekymre seg for ennå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #23 Del Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ikke anbefalt, det er meningen de skal bruke god tid på dette i førsteklasse Anonymkode: bd090...19e Hvorfor er det ikke anbefalt? Hvilken forskning har kommet frem til dette? Har to barn som kunne lede før skolen, og det kunne jeg selv også. Det er en kjempefordel. Ikke bare kan barna da frigjøre kapasitet til å lære alt annet nytt ved skolen, det sosiale og rutiner, men stiller også langt sterkere i alle andre fag i årene fremover. Mistenker anbefalingen kommer fra foreldre eller pedagoger som mener krav er farlig for barn. Anonymkode: 3e268...ec0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #24 Del Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (5 timer siden): 6 åring (gutt, født på slutten av året) har ikke lært å lese enda. Har lest at det er vanlig å bruke litt tid på dette (typ 2.klasse), men her er det forventet at de skal kunne alle bokstaver og lese innen jul i 1.klasse. Vi har hatt møter med skolen om dette, og de vurderer ppt. Han er også ufokusert og sliter med å sitte stille. Han kan de fleste bokstavene og leser korte ord (2-3 bokstaver) hjemme. Føler det er store krav på små barn, mye tidspress og at de prøver å plassere han i en boks uten å gi han tid til å lære først. Han sammenligner seg mye med andre og blir frustrert over seg selv og oss når vi jobber med det. Tror selvtilliten hans er på bunn og jeg er redd skolelysten holder på å forsvinne. Vi øver litt hjemme, men ellers vet jeg ikke helt hva vi kan gjøre. Noen tips? Har vært hos optiker og han er litt nærsynt. Anonymkode: 828fa...aad Hvor mye har dere lest for barnet og leser dere for barnet i dag? Å lære barn gleden over bøker gjør dem ofte nysgjerrig på både bøker og bøkers innhold. Anonymkode: c5440...2b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #25 Del Skrevet 17. januar Hvor mye daglig skjermtid har han? Der har du ofte svaret på hva som skyldes manglende fokuseringsevne og nedsatt motivasjon for analoge læringsaktiviteter. Anonymkode: 5691a...446 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 17. januar #26 Del Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (5 timer siden): 6 åring (gutt, født på slutten av året) har ikke lært å lese enda. Har lest at det er vanlig å bruke litt tid på dette (typ 2.klasse), men her er det forventet at de skal kunne alle bokstaver og lese innen jul i 1.klasse. Vi har hatt møter med skolen om dette, og de vurderer ppt. Han er også ufokusert og sliter med å sitte stille. Han kan de fleste bokstavene og leser korte ord (2-3 bokstaver) hjemme. Føler det er store krav på små barn, mye tidspress og at de prøver å plassere han i en boks uten å gi han tid til å lære først. Han sammenligner seg mye med andre og blir frustrert over seg selv og oss når vi jobber med det. Tror selvtilliten hans er på bunn og jeg er redd skolelysten holder på å forsvinne. Vi øver litt hjemme, men ellers vet jeg ikke helt hva vi kan gjøre. Noen tips? Har vært hos optiker og han er litt nærsynt. Anonymkode: 828fa...aad Har samme problemet her. Og han er ikke født sent på året heller. Han virker rett og slett uinteressert i bokstaver og å lese/skrive. Er tydelig at det er fordi han syns det er vanskelig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #27 Del Skrevet 17. januar Her går heldigvis ungene på Steinerskolen, der de ikke stresser med dette i det hele tatt. Én lærte å lese godt i løpet av 2.-3. klasse (de begynner ikke på skolen før i 2.), neste før hun begynte på skolen, og siste stotra seg gjennom hele 2. og 3., og begynte ikke å lese ordentlig flytende før sommeren mellom 3. og 4. Nå i midten av 4. sluker han bøker, og elsker å lese. Anonymkode: 90da8...2df 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #28 Del Skrevet 17. januar Jeg jobber i PPT og syns det du beskriver virker veldig normalt. Gutten er bare 6 år! En skam at skolen stresser dette så tidlig. Ikke gå med på en henvisning til PPT enda. La gutten få tid på seg, legg til rette for læring og vær litt obs om "utfordringene" fortsetter. Anonymkode: 356a2...666 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #29 Del Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvor mye daglig skjermtid har han? Der har du ofte svaret på hva som skyldes manglende fokuseringsevne og nedsatt motivasjon for analoge læringsaktiviteter. Anonymkode: 5691a...446 Ser kun barnetv, på vanlig tv Ts Anonymkode: 828fa...aad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #30 Del Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvor mye har dere lest for barnet og leser dere for barnet i dag? Å lære barn gleden over bøker gjør dem ofte nysgjerrig på både bøker og bøkers innhold. Anonymkode: c5440...2b2 Lest for hver kveld siden han var liten, gjør det fortsatt. Han er veldig glad i å bli lest for. Ts Anonymkode: 828fa...aad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #31 Del Skrevet 18. januar Maleficenta skrev (8 timer siden): Har samme problemet her. Og han er ikke født sent på året heller. Han virker rett og slett uinteressert i bokstaver og å lese/skrive. Er tydelig at det er fordi han syns det er vanskelig Har skolen sagt noe om dette? Ts Anonymkode: 828fa...aad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #32 Del Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hvorfor har du ikke lært han å lese før han begynte på skolen? Anonymkode: c5d63...baf 🖕🏻🖕🏻🖕🏻 Anonymkode: 7a573...6da 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #33 Del Skrevet 18. januar Rucula skrev (10 timer siden): Her er hva vi gjorde: Lastet ned morsomme lese spill som Poio og Bugga Så hadde vi challenges. Det var en stor plakat med øvelser, litt som en kalender. Det kunne stå at hun måtte øve på bogga spillet i 10 min eller lese noen øvingsord. Når hun hadde gjort alle øvelsene (det tok noen dager) så fikk hun noe hun ønsket seg, som feks en glitterkjole fra H&M Leseferdighetene gikk fort opp og mestringsfølelsen fulgte etter Vi hadde flere lange challenges Hva er Bugga? Finner ikke noen app som heter det… Anonymkode: 7a573...6da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #34 Del Skrevet 18. januar Har også en gutt født seint på året og hadde samme problem som du TS, da han var i første klasse. Vi merket det nettopp etter jul, at hjemmelekse ble til "les og fortell hva du forsto fra tekst" og da må man jo kunne lese for å klare hjemmelekse. Vi rett og slett begynte da å øve og pushe på. Jeg personlig synes ikke at barna har det nødvendigvis vondt av å bli tvunget til å jobbe litt. La oss nå være ærlige, ikke engang alle voksne alltid har innebygget motivasjon til hard arbeid, og det har ihvertfall ikke barna. For å like å lese, må man først klare å lese, bli flink, få skryt og det er først da kommer motivasjonen, først etter mestring. Vi har laget lapper med enkle ord (to og trebokstav). Vi voksne gikk gjennom Saltoboka og hjemmelekser, skrevet ned alle "ukens øveord". Det er ord som brukes mye og kan pugges - han, hun, er, her, der, vi, en, på.. Osv. Så gikk vi over litt lengre ord. Vi leste disse ordene hver dag på kveldene, laget totalt sikkert 30-40 lapper. Det tok veldig lite tid, kanskje maks et par uker, når alle disse korte ord var lette for ham å lese! Barna er smartere enn man tror, de lærer så fort. Salto-bok, som de bruker på skolen her, her tre nivåer, stjerne (enkleste), måne og sol (vanskeligst). Vi begynte å lese alle tre nivåer som hjemmelekse. Det ble litt konflikt ("men hvorfor må jeg?") men igjen, det løste seg fort da dette ble også mye enklere veldig fort. Overraskende fort. Så tredje er jo bøker. Vi begynte å låne bøker på biblioteket. Først ganske enkle, de fra Lett og Lese og Leseløve seriene, men de blir også fort veldig kjedelige. Men f.eks. Hundemannen bøker. Det er mye bilder og mye action, de bøkene passer godt for gutter. Og Donald da, klassiker, men kanskje litt senere, fra 7-8 år. Alt dette er en stund siden for oss, gutten min er nå 10 og er i 5-te klasse og leser som en av de beste i klassen. Ja vi måtte gjøre litt innsats. Men det lønnet seg. Og jeg er glad for at vi gjorde det så pass tidlig. Man kan ikke undervurdere hvor mye man går glipp av, av å ikke kunne lese bra på skolen. Anonymkode: dcddc...d2e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rucula Skrevet 18. januar #35 Del Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva er Bugga? Finner ikke noen app som heter det… Anonymkode: 7a573...6da Bogga les Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #36 Del Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (15 timer siden): 6 åring (gutt, født på slutten av året) har ikke lært å lese enda. Har lest at det er vanlig å bruke litt tid på dette (typ 2.klasse), men her er det forventet at de skal kunne alle bokstaver og lese innen jul i 1.klasse. Vi har hatt møter med skolen om dette, og de vurderer ppt. Han er også ufokusert og sliter med å sitte stille. Han kan de fleste bokstavene og leser korte ord (2-3 bokstaver) hjemme. Føler det er store krav på små barn, mye tidspress og at de prøver å plassere han i en boks uten å gi han tid til å lære først. Han sammenligner seg mye med andre og blir frustrert over seg selv og oss når vi jobber med det. Tror selvtilliten hans er på bunn og jeg er redd skolelysten holder på å forsvinne. Vi øver litt hjemme, men ellers vet jeg ikke helt hva vi kan gjøre. Noen tips? Har vært hos optiker og han er litt nærsynt. Anonymkode: 828fa...aad Det er helt sinnsykt at den norske skolen gir barna lesevegring så tidlig. Vi har barn på skole i Sverige. Hele "1.klasse" (som kalles förskolaklass) brukes til å lære seg alfabetet og tall. Grunnleggende ting. Masse lek. "2. klasse" (som da blir 1.klasse her etter førskoleklassen) har de ikke lekser før i november, som er en leselekse som kun er en side med halvparten bilder og STOR skrift. Anonymkode: 6c3d5...dbd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #37 Del Skrevet 18. januar Stå på ditt ts! Her dreit vi i krav og lekser i første klasse. Det er ille nok den overgangen fra barnehagen så vi sa klart fra til læreren om at 1.klasse skal brukes til å gradvis venne seg til å gå på skole. Vi tok det heller igjen i andre klasse og barnet vårt har tatt igjen de andre når det gjelder leseferdigheter. Det var verdt å ta den kampen for vår del for nå har vi et barn som gleder seg til skolen istedenfor et barn som gruer seg. Anonymkode: cbe35...a33 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 18. januar #38 Del Skrevet 18. januar Jeg jobber som kontaktlærer på småskoletrinnet, har hatt klasser på 1. og 2. trinn i flere omganger. Utfra deres beskrivelser ville jeg aldri stresset dette og koblet på PPT. Jeg synes dette virker helt merkelig, og skulle likt å høre lærerens versjon her. Mulig ledelsen stresser veldig med dette, hvis de blander seg inn i lærerens mandat unødig mye. Det kan hende; det har jeg opplevd selv. Det er ikke lett å stå i mot (selv om jeg gjorde det). Ang. dette med bokstaver osv. Det er vanlig å være "ferdig" med disse til jul. Det betyr ikke at man ikke fortsetter å jobbe med dem videre. Det for å legge et godt grunnlag videre. Det er dog veldig vanlig at mange ennå ikke leser. Det blir mer vanlig til sommerferien. Det tar tid, rett og slett. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #39 Del Skrevet 18. januar Jeg syns også det høres ut som for høye krav om det skal gjelde alle. Jeg har ei datter i 1. klasse, og det er et ganske likt opplegg der. Samtidig hører jeg fra foreldre med barn som går på en annen skole i kommunen at de har et opplegg som er mer likt det som skisseres i det første svaret i tråden. Vårt barn "knakk lesekoden" før hun begynte på skolen, og kunne da lese ord med blokkbokstaver, de små bokstavene kunne hun ikke. Da hadde hun stor interesser for det, og særlig å skrive fordi hun brukte det i lek (skrive beskjeder, skrive på skattekart osv). Men så mistet hun gnisten og leselysten. Hun leser ikke flytende og har lært alle bokstavene, men blander dem med hverandre når hun skal lese. Hun er også et barn som strever med å sitte i ro i timene og opplever at det er vanskelig å lære for hun vil leke. Hun liker matteleksene, men misliker sterkt leseleksene. Når jeg snakker med andre foreldre i vår førsteklasse, høres det ut som det er ganske delt. En del barn har lært å lese, liker det og er fornøyde. Og en del barn strever, og har, eller er i ferd med å utvikle et negativt forhold til lesing. Anonymkode: 0e188...88f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #40 Del Skrevet 18. januar Jeg har jobbet i BUP og kunne jobbet i PPT, og jeg blir helt matt av å lese dette. Det minner meg rett og slett om fokuset på motorikk av babyer. Det er så mye måling og fokus på motorikk. Mange foreldre som bekymrer seg over at babyen ikke snur seg, eller krabber eller går til normert tid. Som om vi hadde mange voksne som ikke klarer å snu seg i senga eller gå.. Det samme er med lesing. Hvor mange voksne kjenner dere som ikke leser? Joda, det finnes noen. Og tiltak for de som strever er viktig. Men de aller, aller fleste vil fikse lesing. Men slik som om at noen krabber senere, så leser noen senere. Uten at det sier noe særlig om ferdigheter som stor. Å stresse at en 6-åring ikke leser er triste greier. Jeg forstår at stresset er indusert fra skolen, så skylder ikke på deg TS. Men dette er virkelig oppskriften på å lage skoleleie og skolevegrende barn. Jeg leste nylig en kommentar fra en psykolog om 6-års reformen. Fant ikke den nå, men denne sier mye av det samme https://edition.pagesuite.com/popovers/dynamic_article_popover.aspx?artguid=378197cd-1ced-4664-8cee-ad7d134d0ec2&fbclid=IwAR064KKN6BhTemlEOE9n5ufb8AgSsKGcSjcEtgu9ohlTYGGef2I234d4Fj0 Anonymkode: 8cbe5...0ba 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå