Gå til innhold

6 åring som strever med skole/lesing

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

6 åring (gutt, født på slutten av året) har ikke lært å lese enda. Har lest at det er vanlig å bruke litt tid på dette (typ 2.klasse), men her er det forventet at de skal kunne alle bokstaver og lese innen jul i 1.klasse. Vi har hatt møter med skolen om dette, og de vurderer ppt. Han er også ufokusert og sliter med å sitte stille. Han kan de fleste bokstavene og leser korte ord (2-3 bokstaver) hjemme.

Føler det er store krav på små barn, mye tidspress og at de prøver å plassere han i en boks uten å gi han tid til å lære først. Han sammenligner seg mye med andre og blir frustrert over seg selv og oss når vi jobber med det. Tror selvtilliten hans er på bunn og jeg er redd skolelysten holder på å forsvinne. 

Vi øver litt hjemme, men ellers vet jeg ikke helt hva vi kan gjøre. Noen tips?

Har vært hos optiker og han er litt nærsynt. 

Anonymkode: 828fa...aad

Ifølge læreplanen er det vel innen utgangen av 2. klasse de forventer at barna skal lese. Skolen bør også sette opp lesegrupper med en spesialpedagog på lesing for barna som henger etter. Det kan du jo etterlyse:) 

Anonymkode: c895e...751

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Har skolen sagt noe om dette? 

Ts

Nei merker det hjemme når han skal gjøre lekser. De sier ikke en pøkk på skolen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.1.2025 den 22.46):

Det er ikke meningen å kunne lese FØR man begynner på skolen…

Anonymkode: adcae...d1e

Det er forskjell å lære å lese og gjøre barna kjent med bokstaver.  

Hva slags spill synes ts sitt barn er gøy eller hvilke leker?  Hvordan bruke bokstavene og ordene i leselekse med leker? 

Min yngste hatet de plastarkene med ord som skulle lese, men når vi kjøpte en fin egen «lesebok» med fuskpels og skrev inn alle ordene og hun prøvde å skrive de selv så gikk det bra. 

Vi laget lapper på gulvet med leselekse ord og skulle hoppe til ord og lese.  Vi laget lapper hun kunne trekke. 

Her er masse annet å gjøre: Kan lage ordbingo, ordmemo, bruke magnetbokstaver,  Noen ganger kan man tenke litt utenfor boksen.  Kan tape ord på rubiks kube og bruke det som terning. Kan klatre etter ord, ordskattejakt, ordfisking, lage puslespill med bokstaver, bokstavstafett,  kaste baller på ord,  hinderløype med ord,  lesegjemsel (ord som har gjemt seg) , lesesisten (lese ord for å komme fri) , leselarusell (stopp musikk og må lese nærmeste ord/bokstav), nappe hale med ord/bokstaver,  lage en ordvegg med ord og bokstaver som er viktig fir barna 

Vi øvde alltid ord i bilen.  Hun er født i oktober.  Kunne skrive bokstaver før 1. klasse, men ikke lese. 

Generelt så synes jeg altfor mange stresser for LITE med lesing. Mener ikke at man forventer at barn skal lese flr 1. klasse, men at bokstaver er noe helt ukjent er rart.  Med tanke på hvor stor andel med lese og skrivevansker så kan man vøre litt kreativ og ikke bare ta den enkle veien og klage på for store krav, litt innsats hjemme oogså. 

Anonymkode: 1d1ad...84d

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.1.2025 den 19.03):

6 åring (gutt, født på slutten av året) har ikke lært å lese enda. Har lest at det er vanlig å bruke litt tid på dette (typ 2.klasse), men her er det forventet at de skal kunne alle bokstaver og lese innen jul i 1.klasse. Vi har hatt møter med skolen om dette, og de vurderer ppt. Han er også ufokusert og sliter med å sitte stille. Han kan de fleste bokstavene og leser korte ord (2-3 bokstaver) hjemme.

Føler det er store krav på små barn, mye tidspress og at de prøver å plassere han i en boks uten å gi han tid til å lære først. Han sammenligner seg mye med andre og blir frustrert over seg selv og oss når vi jobber med det. Tror selvtilliten hans er på bunn og jeg er redd skolelysten holder på å forsvinne. 

Vi øver litt hjemme, men ellers vet jeg ikke helt hva vi kan gjøre. Noen tips?

Har vært hos optiker og han er litt nærsynt. 

Jeg gadd ikke. Så ikke poenget. Foreldrene mine og skolen prøvde alt. Jeg fikk «idiotundervisning» men de skjønte fort at jeg ikke skulle være der. 
Da vi fikk tekststykker i matematikk var det krise for meg. Jeg fikk ikke lenger 100%. Da gadd jeg å lese. I tredje klasse? 
Lest masse siden, utdannet som jurist i dag. 
Dette er ikke for å skryte, mest som trøst. Med rett veiledning så kunne jeg sikkert dyrket matematikkegenskapene. 

Poio.no var helt konge. Det funka  som f. 
Min mor synes det nærmest var juks, i forhold til hva hun måtte gå gjennom med meg. 

Anonymkode: e9f8f...1da

• Nyttig 1
Skrevet

At de ønsker hjelp fra PPT bør du se på som et verktøy, ikke som at de leter etter diagnoser og utfordringer. Skolen har nok sett utallige barn som din sønn, som har utfordringer med å sitte stille og kanskje har utfordringer med konsentrasjonen. Da må skolen involvere PPT for å få veiledning og verktøy for å hjelpe din sønn best de kan. Det er ikke uvanlig at flere trenger våren på å knekke lesekoden. Ikke stress, lag lek med ord hjemme og gjør det til en lystig aktivitet. Anbefaler Poio en stund, begge mine gutter lærte seg å lese med den appen. Masse lykke til!

Anonymkode: 4e3c8...853

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...