Gå til innhold

Frekk tenåring

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har en tenåring som er så frekk med meg (mor) hele tiden. Kaller meg for allslags skjellsord. Prøver å si at jeg blir lei meg når han sier slikt men da svarer han at han ikke bryr seg. Og det ser helt ærlig ikke ut som han bryr seg heller. Alt jeg sier og gjør er tydeligvis dumt, og vi kan aldri ha en skikkelig samtale. Han vil aldri snakke bortsett fra viss han trenger noe fra meg (penger, skyss, osv).

Vet tenåringer kan være vanskelige, men føler ikke andre er så ekstreme?

Anonymkode: b2def...c23

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Da er det noe han er sur og bitter for som han ikke forteller deg. 
Mange som tar ut gruffet sitt på andre for å løsne på frustrasjon og misnøye. 
Er far i bildet? 

Anonymkode: b8893...134

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så slutt å gi han goder som skyss og penger frem til han lærer seg respekt og normal høflighet. 

Anonymkode: 3f4bf...96a

• Liker 11
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min var ekstremt lik. Bryr seg ikke. Før jul gikk det så langt at han ikke ville ha julegave. Ikke fikk han det heller. (Men akkurat det var nok verre for meg enn for ham) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dump ham.

Anonymkode: 1c026...bc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må prøve å finne ut hvorfor han snakker han slik til deg. Snakk med skolen også. Har han det vanskelig på noen områder. 

men uansett hva årsaken er, kan du ikke akseptere det. Og ja, jeg har troa på at penger og skyss må fortjenes. Det er ikke noe man før i belønning for å være frekk mot moren sin. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Uff, hvor gammel er han? Tenker det er forskjell på en 13-åring og en 17-åring her. Han må uansett tenke over hvem han vil være. sett ham i tenkeboks uten penger og sjåfør. 

Anonymkode: 6b2d9...133

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Slutt å dill med å si at du blir lei deg å bli kalt ting. Gi han null reaksjon på det, eller bli steike forbanna! Og hold igjen på godene han ønsker, men gi han en advarsel først og du MÅ gjennomføre det! Ikke overdriv det. Ha noe klart slik at du ikke overrasker deg selv.

Og dere må kunne ha normale samtaler om alt og ikke noe.

Anonymkode: 8c009...f3b

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor er far, og hvorfor forsvarer han deg ikke?

Anonymkode: 57d09...45a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Slutt å dill med å si at du blir lei deg å bli kalt ting. Gi han null reaksjon på det, eller bli steike forbanna! Og hold igjen på godene han ønsker, men gi han en advarsel først og du MÅ gjennomføre det! Ikke overdriv det. Ha noe klart slik at du ikke overrasker deg selv.

Og dere må kunne ha normale samtaler om alt og ikke noe.

Anonymkode: 8c009...f3b

Ikke vits å bli forbanna!!! En tenåring styrer ikke sine impulser!! Du gjør kun vondt verre med dette!!

Anonymkode: 533aa...363

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Har en tenåring som er så frekk med meg (mor) hele tiden. Kaller meg for allslags skjellsord. Prøver å si at jeg blir lei meg når han sier slikt men da svarer han at han ikke bryr seg. Og det ser helt ærlig ikke ut som han bryr seg heller. Alt jeg sier og gjør er tydeligvis dumt, og vi kan aldri ha en skikkelig samtale. Han vil aldri snakke bortsett fra viss han trenger noe fra meg (penger, skyss, osv).

Har du ikke hørt om løsrivelsesfasen? Dette er helt normal oppførsel. Det går over. Når de er en 18-19 år. Slapp av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du ikke hørt om løsrivelsesfasen? Dette er helt normal oppførsel. Det går over. Når de er en 18-19 år. Slapp av.

Helt normalt er det vel ikke? Jeg ville snakket med noen om mine tenåringer oppførte seg på den måten. (Mine er heller ikke "engler", men de snakker jo med vennlig stemme til familien sin allikevel)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Oii! -min tenåring hadde nykker, var sur og svarte kort og tildels frekt da han var i den verste alderen, men aldri kom han med skjellsord eller kalte meg stygge ting, da ville det virkelig blitt "huskestue", noe han var fullstendig klar over. Spesielt synes jeg.  

Anonymkode: 218b8...012

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Oii! -min tenåring hadde nykker, var sur og svarte kort og tildels frekt da han var i den verste alderen, men aldri kom han med skjellsord eller kalte meg stygge ting, da ville det virkelig blitt "huskestue", noe han var fullstendig klar over. Spesielt synes jeg.  

Forts.. hadde lav terskel for hva slags språkbruk som var akseptabelt - fra ganske tidlig alder, det spilte nok mye inn. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Så lenge han fremdeles får "Penger" og "Skyss", vil det ikke skje noe heller.
Høres ut som at far er ute av bildet? (regner med far hadde satt poden ettertrykkelig på plass)

Forslag:
Cold turkey på alt av privilegier så lenge han er en drittsekk.
Kast han ut når han blir 18 og la han få vite det nå.

Da kan han kjenne litt på hvordan det er å være pengelens og uten privilegier, samtidig som at han kan se frem til og også være hjemløs når den tiden kommer.

Hardt mot hard, du er for svak til å gå fysisk til verks, da får du bruke andre grep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke vits å bli forbanna!!! En tenåring styrer ikke sine impulser!! Du gjør kun vondt verre med dette!!

Jeg er uenig! Det er ikke snakk om å være sint hele tiden eller å «klikke». Men selv om vi er foreldre så er vi også mennesker, vi har hele spekteret av følelser og det å sette grenser for seg selv er lov og helt normalt! 

Jeg har full forståelse for at min tenåring blir frustrert til tider og jeg ser mellom fingra på mye. Men det har skjedd at han har gått over streken og da har jeg gitt veldig tydelig uttrykk for at det er faktisk ikke greit. 

Jeg tror det aller verste man gjør for en tenåring er å la han få rase og oppføre seg akkurat som han ønsker mot alle, fordi «stakkars, det er en vanskelig tid» og aldri gi en reaksjon når han går over streken.

Og den situasjonen her er jo ikke snakk om at man kan snakke sammen ellers, han bare oppfører seg som dritt mot henne hele tiden. Det er ikke sunt for noen av de involverte. 

Anonymkode: ffe5a...4bc

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Har hatt 4 tenåringer…

Og 2 av de, kunne jeg rive av meg håret av i perioder…

Det jeg fant ut var at i noen perioder, så måtte jeg sette grenser for meg selv, istedet for å prøve å snakke med de… 

De VISSTE at de var langt over grensen ved ett par anledninger, (Hormoner eller ikke, en tenåring VET at det å kalle noen hore, bitch, hold kjeft etc, IKKE ER GREIT!!) 

Så det jeg sa var; Jeg fortsetter ikke denne samtalen om jeg blir kalt x og y.. 

Og forstatte de, da avsluttet jeg samtalen.. 

Meldinger ble ikke åpnet, samtaler ble ikke svart…

Og jeg stod i det!! 

De visste veldig godt at de måtte si unnskyld. Før samtalen fortsatte…

Og ja, det hendte ved noen anledninger at de måtte gå hjem… 

Jeg satt med hjerte i halsen og angst for at noe skulle skje de😂 Men det gikk greit gitt…

Var ikke mange gangene jeg trengte å gjøre det, når de skjønte at når den setningen kom, så var det over og ut! 

De fikk være så sinte og fulle av hormoner de bare ville, men at det skal gi de fripass for å kalle noen det de vil, er helt uaktuellt for meg! 

Godtar ikke når en 2 åring kaller meg bæsj eller dumming heller💁‍♀️ Løste det selvsagt ikke på samme måte med de i den alderen! 

Anonymkode: 2ccd4...2ad

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En av de har Adhd, så det gikk virkelig en kule varmt noen ganger🤣 

Anonymkode: 2ccd4...2ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ehh, styrer ikke sine impulser? Jeg tror du undervurderer de kraftig. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres utrolig leit ut, min på snart 13 er sur, men hun sier ikke stygge ting. Hun blir helt stille og svarer ikke. Heldigvis er det enda masse gode øyeblikk der vi har gode og fine samtaler. Håper det ikke blir verre, og at det ordner seg for dere, slik alle sier at det er en periode som går over.

Anonymkode: c05cc...db2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...