Gå til innhold

Ujevn økonomi i forholdet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Du kan ikke forvente at han skal gi deg rabatt. Du bor allerede gratis så du bør jo heller kjøpe deg inn med eierbrøk om du ikke har råd til 50/50.

Skjønner ikke at det skal plage deg at han evt skulle bli gjeldsfri? 

Anonymkode: 4c55d...ac5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei! Jeg har bare spurt litt om folk her har erfaring med å leve med så store forskjeller økonomisk, all den tid vi er like gamle og veldig like hverandre på mange måter. Det er litt spesielt å være i forhold med en som er gjeldfri når man selv skal være gjeldsslave i 25 år, det er ikke noen gode forutsetninger for et familieliv senere. 

Hvis jeg blir gravid, så er det mest sannsynlig jeg som mister et år av karrieren min, og dermed halter enda lengre bak ut, ikke sant....

Anonymkode: b169e...afc

Hvorfor det? Dere kan fordele permisjonen mellom dere, du behøver bare å ta ut 15 uker som mor, så kan far ta resten om du er så redd for å «halte enda lengre bak ut».

Anonymkode: 21638...565

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei! Jeg har bare spurt litt om folk her har erfaring med å leve med så store forskjeller økonomisk, all den tid vi er like gamle og veldig like hverandre på mange måter. Det er litt spesielt å være i forhold med en som er gjeldfri når man selv skal være gjeldsslave i 25 år, det er ikke noen gode forutsetninger for et familieliv senere. 

Hvis jeg blir gravid, så er det mest sannsynlig jeg som mister et år av karrieren min, og dermed halter enda lengre bak ut, ikke sant....

Om dere tjener likt og har likt utgangspunkt så ser jeg ikke at det at du må betale på et boliglån du sier du har råd til vil påvirke noe som helst? Du måtte jo betalt det i husleie eller et lån alene? 

Økonomisk sett vil du ha det gunstige siden alle andre utgifter deles på to.

Blir det snakk om giftemål og barn så er det vel naturlig å ta en prat om det økonomiske mht å ha felles økonomi.

Her skal jeg og kjæresten kjøpe. Han har mye bedre råd enn meg. Vi skal samboerkontrakt som viser eierbrøk i tilfelle brudd. Det burde dere også ha.

I vårt tilfelle deler vi andre fellesutgifter etter prosentvis etter inntekt da han ønsker vi skal ha samme levestandard.

I tillegg har vi gjensidig testament som gjør at vi kan sitte igjen med huset om en av dør mht livsforsikringer og arv utenom pliktdelsarv til særkullsbarn på 2/3 deler(de er småbarn så vi er også hverandres verger for barna om en av oss dør).

Anonymkode: 4c55d...ac5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Uansett hvordan du vrir og vender på det, så er realiteten den at han eier en leilighet med høyere verdi enn gjeld. Om dette kommer av flaks eller gode investeringer og smarte valg er irrelevant, da dette er noe han har gjort før han møtte deg.

Ettersom han har godkjent at du skal kjøpe deg inn, så har du fire valg:

1. La være å kjøpe deg inn.
Langsiktig kan dette være et dårlig valg, kortsiktig er dette billigst da du nå bor gratis.

2. Kjøpe halvparten av boligen.
Han vil bli gjeldsfri og du får mye gjeld. Du må også dekke 50% av eventuelle fremtidige oppgraderinger.
Ved eventuelt brudd eller senere boligbytte vil du få 50% av salgssummen.

3. Kjøpe en mindre andel, feks 20 eller 30%.
Du sitter med mindre lån, mulig han også blir sittende med noe gjeld. Fremtidige oppgraderinger koster deg også mindre enn ved 50/50, og du får romsligere økonomi i det daglige.

4. Finne deg en mann uten bolig

At han tjener mer enn deg kan være flaks, eller gode valg. Hvis han er med på det, så kan det jo være et alternativ at dere betaler løpende kostnader ut fra lønn. Tenker da på strøm, tv, internett, mat osv. Si han 

Anonymkode: a207c...cfa

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått mange litt ufine svar ts. Jeg skjønner at dette er noe som opptar deg og det å ha svært forskjellig utgangspunkt er noe som kan by på utfordringer.

Mitt råd er å kjøpe deg inn med 50 prosent og ta på deg et stort lån. Da står dere likt mht leiligheten og begge har samme interesse for å vedlikeholde og ta alle andre valg. Da får du og uttellingen for eventuel prisøkning. Samboeren din kan da spare mye mer, penger som dere sikkert kan få bruk for etterpå til hus/ hytte eller hva som helst.

Forhåpentligvis vil han og se at han som har mer penger kan bidra mer i hverdagen og kanskje betale mer av mat eller ferier. Hvis ikke så må dere legge dere på det nivået du har råd til.

Endret av fru Alving
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.1.2025 den 12.52):

........... i et rolig marked i 2023 som viste seg å være et kupp uten like. Den er i dag verdt 3 millioner mer enn hva han betalte, er relativt ny og ligger i et godt område og jeg vil egentlig gjerne kjøpe meg inn der. Vi har fått den markedsvurdert og hvis jeg kjøper halvparten, er han tilnærmet gjeldsfri og jeg sitter med millioner i gjeld og vi er 29 begge to, dessuten tjener han ca 50% mer enn meg. Jeg skjønner at han har hatt flaks, og det har ikke jeg, men jeg vet likevel ikke om det er så sunt for vårt forhold at vi er i så ulik situasjon, ..........................
.... Alle vennene våre har ca lik fordeling av gjeld, så det er utrolig merkelig å skulle gjøre ham gjeldfri..... Har noen prøvd dette før?

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det er 2 år siden nå. I tillegg var vi sammen fra vi var 16-19 på skolen. 

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

.....

Jeg gjorde det samme for 15 år siden.  Samboer ble gjeldfri og kunne kjøpe ny bil.  Jeg fikk et lån med løpetid på 30 år, men med en fot i fast eiendom med garantert verdistigning.  Det var en lett avgjørelse.

Jo lengre du venter med å kjøpe deg inn, desto verre blir det med tanke på prisutvikling.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg og kjæresten bor sammen, men han eier, men jeg trives godt i leiligheten hans og får bo gratis slik at jeg kan spare opp. Vi var kjærester på videregående, men slo opp året etter skolen, men han tok opp kontakten med meg for en stund siden siden og vi startet på nytt, så vi har med andre ord kjent hverandre lenge. Vi er ganske like på det meste egentlig, har begge master og gode jobber, men han hadde flaks på boligmarkedet, og kjøpte en leilighet på tvangssalg i et rolig marked i 2023 som viste seg å være et kupp uten like. Den er i dag verdt 3 millioner mer enn hva han betalte, er relativt ny og ligger i et godt område og jeg vil egentlig gjerne kjøpe meg inn der. Vi har fått den markedsvurdert og hvis jeg kjøper halvparten, er han tilnærmet gjeldsfri og jeg sitter med millioner i gjeld og vi er 29 begge to, dessuten tjener han ca 50% mer enn meg. Jeg skjønner at han har hatt flaks, og det har ikke jeg, men jeg vet likevel ikke om det er så sunt for vårt forhold at vi er i så ulik situasjon, den eneste forskjellen omtrent på oss er at han gikk rett på studier etter videregående og jeg hadde 2 friår der jeg gjorde andre ting. Jeg har snakket med ham om det og han skjønner poenget mitt, men det virker ikke som han er interessert i å gi meg en slags rabatt og jeg aksepterer jo egentlig det, men lurte herinne på om noen har erfaring med å være i forhold er de økonomiske forskjeller er så store.... Alle vennene våre har ca lik fordeling av gjeld, så det er utrolig merkelig å skulle gjøre ham gjeldfri..... Har noen prøvd dette før?

Du kan jo ikke forvente at han skal gi deg en leilighet i gave.

Du er ansvarlig for din økonomi og det innebærer at du må gjøre valg som fungerer for den. 

Han kan selge leiligheten og dere kjøper noe sammen som er innenfor det du tenker er greit å eie 50% av. Du kan kjøpe deg inn med en mindre prosentandel som og passer til det du kan ha i gjeld. 
Dere kan og diskutere skeivfordelig av faste utgifter etter inntekt, utover leiligheten. 

Han har heller ikke hatt flaks, han tok en risiko og vant på den. 

Anonymkode: 36d54...e9c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleden ved å ikke eie bolig, men samtidig få bo der gratis er at man slipper kostnader til lån, kommunale avgifter, strøm, eiendomsskatt, vedlikehold og andre løpende kostnader. Veit ikke om jeg faktisk ville betalt mange millioner for å få de "gledene". Jeg ville heller spart penger som bare det, plassert det meste i fond og ventet til neste boligkjøp. 

Du sparer antagelig 150k i året i borelaterte kostnader som kan spares. La oss si du har 250k i oppsparte midler nå, og sparer 12'500 pr måned i fem år har du 1,25mill i fond med en årlig avkastning på 7%

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min datter var i lik situasjon. Det ble slutt, og hun fant en ny som passet henne bedre på alle måter. 

Du starter på en måte bakpå, og jeg tror ikke jeg hadde orket det. 

Anonymkode: 2eead...40d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

..........kjøpte en leilighet på tvangssalg i et rolig marked i 2023 som viste seg å være et kupp uten like. Den er i dag verdt 3 millioner mer enn hva han betalte, er relativt ny og ligger i et godt område...........

3 mill? Hvilken bank var så desperate etter å selge / tvangsselge at de godtok en så dårlig pris? Eller er det en extra large kjempeleilighet på Frogner / Aker Brygge / Tjuvholmen eller noe sånt?

Anonymkode: 3849c...fb2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg og kjæresten bor sammen, men han eier, men jeg trives godt i leiligheten hans og får bo gratis slik at jeg kan spare opp. Vi var kjærester på videregående, men slo opp året etter skolen, men han tok opp kontakten med meg for en stund siden siden og vi startet på nytt, så vi har med andre ord kjent hverandre lenge. Vi er ganske like på det meste egentlig, har begge master og gode jobber, men han hadde flaks på boligmarkedet, og kjøpte en leilighet på tvangssalg i et rolig marked i 2023 som viste seg å være et kupp uten like. Den er i dag verdt 3 millioner mer enn hva han betalte, er relativt ny og ligger i et godt område og jeg vil egentlig gjerne kjøpe meg inn der. Vi har fått den markedsvurdert og hvis jeg kjøper halvparten, er han tilnærmet gjeldsfri og jeg sitter med millioner i gjeld og vi er 29 begge to, dessuten tjener han ca 50% mer enn meg. Jeg skjønner at han har hatt flaks, og det har ikke jeg, men jeg vet likevel ikke om det er så sunt for vårt forhold at vi er i så ulik situasjon, den eneste forskjellen omtrent på oss er at han gikk rett på studier etter videregående og jeg hadde 2 friår der jeg gjorde andre ting. Jeg har snakket med ham om det og han skjønner poenget mitt, men det virker ikke som han er interessert i å gi meg en slags rabatt og jeg aksepterer jo egentlig det, men lurte herinne på om noen har erfaring med å være i forhold er de økonomiske forskjeller er så store.... Alle vennene våre har ca lik fordeling av gjeld, så det er utrolig merkelig å skulle gjøre ham gjeldfri..... Har noen prøvd dette før?

Jo, du har også hatt flaks når du har truffet en fyr som lar deg bo gratis!

De døgeniktene, spillegalskapsalkoholikerne og Luksusfellen-kandidatene jeg har vært sammen med gjør meg kvalifisert til å si at du har hatt flaks.

Anonymkode: 3849c...fb2

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi gjorde det slik: Jeg tok opp lån tilsvarende ca. 18% og kjøpte meg inn, fikk 20% eierandel, så han ga meg jo littegrann der (som din kjæreste har gjort, du bor gratis nå). Så gikk bare årene, jeg betjente mitt lån, vi hadde mer og mer fellesøkonomi, dvs at han hadde både mer i inntekt og mindre lån enn meg, men det betydde bare at han var flink å spare, og spanderte dyrere ferier ol, vi hadde helt likt forbruk ellers. Så var lånet mitt nedbetalt, vi hadde gifta oss for lenge siden og fått flere barn, så da vi solgte og kjøpte ny dyrere leilighet, var bare gamleleiligheten egenkapitalen, og vi fikk ny eierbrøk 50/50 og lån 50/50. Så på et vis "ga" han meg 30% av gamleleiligheten, men det var altså etter ekteskap, barn, fellesøkonomi, felles hytte og bil og innbo og sparekonti og 15 år som samboere. 

Alt før nå-situasjonen er fullstendig irrelevant: når han kjøpte og du hadde friår og "flaks" og at dere var tenåringskjærester. 
Nåtiden: dere har et forskjellig utgangspunkt, og det må dere ta hensyn til nå. Han kan ikke gi deg halve kjøpssummen pluss 750 000 nå. Fremtiden er også relevant: dere ønsker et forpliktende samboerskap. Hvis dere er like seriøse begge to, vil vel neppe resultatet bli at han har noe mer eierskap til leiligheten i praksis og mer han skulle sagt enn deg, dere er begge eiere selvom du har en %-andel som er mindre enn 50%. Og er han verdt å satse på, er det vel usannsynlig at han skal leve i sus og dus som gjeldsfri under samme tak og i samme seng som deg, mens du må spinke og spare. Ser dere for dere en felles fremtid, er det til din fordel at han har mulighet til å legge seg opp penger, det vil komme familien til gode som helhet, selvom dere ikke er klare for 100% fellesøkonomi akkurat nå. 

Anonymkode: ff6ce...87c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din økonomiske situasjon er glimrende. Du bor billig hos ham. Du kan investere ditt overskudd i kombinasjonsfond. På den måten vil du dra fordel av den høye renten og den økende verdiskapningen i Norge og globalt. Velger du et kombinasjonsfond på 80% aksjer, så kan du ha fondet på en aksjesparekonto. Poenget mitt er at eiendom er en fin investering, men ikke den eneste. I tillegg må eiendomsinvesteringer vedlikeholdes. En vps konto tikker og går av seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

fru Alving skrev (4 timer siden):

Du har fått mange litt ufine svar ts. Jeg skjønner at dette er noe som opptar deg og det å ha svært forskjellig utgangspunkt er noe som kan by på utfordringer.

Mitt råd er å kjøpe deg inn med 50 prosent og ta på deg et stort lån. Da står dere likt mht leiligheten og begge har samme interesse for å vedlikeholde og ta alle andre valg. Da får du og uttellingen for eventuel prisøkning. Samboeren din kan da spare mye mer, penger som dere sikkert kan få bruk for etterpå til hus/ hytte eller hva som helst.

Forhåpentligvis vil han og se at han som har mer penger kan bidra mer i hverdagen og kanskje betale mer av mat eller ferier. Hvis ikke så må dere legge dere på det nivået du har råd til.

Dette er ikke et godt råd. Man bør ikke ta opp mye gjeld med dagens rentenivå. Særlig med tanke på de usikre fremtidsutsiktene. Skulle vi få et boligkrakk samtidig med at ts og mannen går fra hverandre, så vil ts havne i en svært vanskelig situasjon. Hun vil da ha mye høyere gjeld enn boligens markedsverdi. Det fornuftige rådet er at hun bør investere i en bred fondsportefølje med relativt lave forvaltningshonorarer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cartman skrev (2 timer siden):

Dette er ikke et godt råd. Man bør ikke ta opp mye gjeld med dagens rentenivå. Særlig med tanke på de usikre fremtidsutsiktene. Skulle vi få et boligkrakk samtidig med at ts og mannen går fra hverandre, så vil ts havne i en svært vanskelig situasjon. Hun vil da ha mye høyere gjeld enn boligens markedsverdi. Det fornuftige rådet er at hun bør investere i en bred fondsportefølje med relativt lave forvaltningshonorarer. 

Det høres ut som om ts er interesert i å kjøpe bolig og det å kjøpe noe sentralt i Oslo er sjelden feil med litt horisont. jeg står for rådet mitt, da får hun gjeld å trekke fra og betaler ned på eget. Det er veldig kjipt for et forhold at kun den ene eier boligen, det blir ikke noe oss på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 15.1.2025 den 13.33):

Det er 2 år siden nå. I tillegg var vi sammen fra vi var 16-19 på skolen. 

Det er jo fullstendig irrelevant. Du valgte å sose rundt etter vgs mens han tok en utdanning og kom seg inn i jobbmarkedet og på boligmarkedet. Nå lar han deg bo gratis, og likevel er du så freidig og frekk at du i det heletatt tenker tanken på at han burde gi bort noe som helst av verdiene sine til deg.

Jeg blir faktisk kvalm.

Anonymkode: 94a17...f85

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 15.1.2025 den 14.59):

Du får fritak på grunn av studier om du vil, så det er jo fortsatt et valg du tok. 

Anonymkode: 186ac...e13

Nei, dette er jo direkte feil. Hvis du blir innkalt til førstegangstjenesten kan du absolutt ikke få fritak på grunn av studier.

Anonymkode: a8fab...ad0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er jo en nobrainer, tenker jeg. Hvis han lar deg kjøpe seg inn med rabatt for at dere skal stå på mer «lik fot» økonomisk, vil han i praksis gi deg kanskje flere millioner i gave. Du kan gå fra ham i morgen og ta pengene med deg. At han har hatt «flaks» med timingen er sånn som det er. Det kunne like gjerne vært omvendt, og jeg tror absolutt ikke du ville gitt ham en million eller to hvis situasjonen hadde vært omvendt? 
Du kjøper deg inn til markedsverdi, det er det eneste riktige. 

Anonymkode: e83f2...2e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 15.1.2025 den 15.24):

Men nå er det HAN som er «gjeldsslave», mens du bor gratis. Men det synes du er helt greit, eller? 
Du får la være å få barn hvis det er så skadelig for karrieren din, da. 
Jeg er gift med en mann som tjener mye mer enn meg, vi har tre barn. Vi kjøpte hus før vi giftet oss, og da eide han en større del av boligen fordi han hadde mye mer egenkapital. Helt uproblematisk. Nå eier vi 50/50, men det er fordi jeg arvet penger. Og ja, barna har kostet min karriere og lønnsutvikling noe, men samtidig nyter jeg godt av at vi kan spare mye mer penger fordi han tjener godt. Jeg er ikke noe offer akkurat. I et langvarig forhold med barn må man gi og ta, begge to. Men deres forhold er for det første ikke langvarig (at dere var sammen i tenårene er irrelevant), dere er ikke gift, dere har ikke barn. Han er allerede meget generøs med deg, men likevel har du en tydelig forventning om  at han skal gi deg penger? Jeg synes du er urimelig og fremstår som en golddigger. Kommentaren din om barn og at du da henger enda et år etter viser det enda tydeligere. 

Anonymkode: e83f2...2e3

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenner et lys for TS som har havnet i dette økonomiske uføret. Fortsetter denne offermentaliteten kan ikke forholdet fortsette. Du får bestemme deg for om du klarer å leve med dere eller ikke. Mannen din er ekstremt generøs med deg. 

Anonymkode: bafcd...c2d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...