Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg ville avventet å kjøpe meg inn, og benyttet anledningen at jeg bor billig til å spare mest mulig i fond eller annet.

Anonymkode: d50c6...450

Videoannonse
Annonse
Skrevet

prøv å se for deg reaksjonene hvis dette var en mann som ba om å få litt av leiligheten til kjæresten.

Anonymkode: b4ff2...35c

• Liker 3
Skrevet

Du bor gratis. Han har allerede gitt deg veldig mye penger.

Skal man tenke egoistisk så ville jeg fortsatt å bo der gratis, og heller investere penger i for eksempel aksjer. Mine fond og aksjer har steget raskere enn boligprisene de siste årene.

Anonymkode: 67bbe...2a0

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg og kjæresten bor sammen, men han eier, men jeg trives godt i leiligheten hans og får bo gratis slik at jeg kan spare opp. Vi var kjærester på videregående, men slo opp året etter skolen, men han tok opp kontakten med meg for en stund siden siden og vi startet på nytt, så vi har med andre ord kjent hverandre lenge. Vi er ganske like på det meste egentlig, har begge master og gode jobber, men han hadde flaks på boligmarkedet, og kjøpte en leilighet på tvangssalg i et rolig marked i 2023 som viste seg å være et kupp uten like. Den er i dag verdt 3 millioner mer enn hva han betalte, er relativt ny og ligger i et godt område og jeg vil egentlig gjerne kjøpe meg inn der. Vi har fått den markedsvurdert og hvis jeg kjøper halvparten, er han tilnærmet gjeldsfri og jeg sitter med millioner i gjeld og vi er 29 begge to, dessuten tjener han ca 50% mer enn meg. Jeg skjønner at han har hatt flaks, og det har ikke jeg, men jeg vet likevel ikke om det er så sunt for vårt forhold at vi er i så ulik situasjon, den eneste forskjellen omtrent på oss er at han gikk rett på studier etter videregående og jeg hadde 2 friår der jeg gjorde andre ting. Jeg har snakket med ham om det og han skjønner poenget mitt, men det virker ikke som han er interessert i å gi meg en slags rabatt og jeg aksepterer jo egentlig det, men lurte herinne på om noen har erfaring med å være i forhold er de økonomiske forskjeller er så store.... Alle vennene våre har ca lik fordeling av gjeld, så det er utrolig merkelig å skulle gjøre ham gjeldfri..... Har noen prøvd dette før?

Anonymkode: b169e...afc

Frekt å forvente at han bare skal gi deg verdier for flere millioner. 

Endret av Traktor
  • Liker 2
Skrevet

Men det er jo ikke hans feil at han var heldig, mener du virkelig at det er urettferdig at du kommer til å gjøre han gjeldsfri? 

Jeg kjøpte meg inn i min samboers hus. Jeg hadde penger, så cashet ut min del med engang, mens han betaler på sin del av lånet. Merkelig tankegang du har

Anonymkode: 106ae...3d2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Nettopp. Skulle gjerne hatt friår etter vgs jeg og, men skal man inn tidlig in i boligmarkedet må man faktisk prioritere bort slike gøye ting. 

Anonymkode: 186ac...e13

Jeg er ikke ts, men det er noe som heter verneplikt og svært mange som går inn i førstegangstjenesten må vente 2 år med studier pga innrykk fordelt utover hele året. Jeg hadde innrykk i april f eks.

Anonymkode: a8fab...ad0

Skrevet

Min samboer får ikke bo gratis hos meg. Han betaler ikke mye, men 5000 kr pluss strøm som vi deler på. 
han hjelper meg med oppussing av huset og jobber på den måten opp egenkapital som vi skal se på når han kjøper seg inn om noen år. 
Si jeg betalte 3 mill for huset da jeg kjøpte det, og når han kjøper seg inn er verdien 4 millioner. Jeg har betalt for alt materiale, men han sitter på kompetanse som har spart meg for mye penger. Da er det i teorien 2 mill han må inn med, men med en rabatt for jobben han har gjort så blir vi enige om en pris som vi begge synes er bra. 
da vil han sitte med mye mer gjeld enn meg, men sånn er det bare fordi livet er ikke alltid rettferdig. Det har ingenting med alder eller gjøre, osv. det er bare sånn det er. 
Så vær takknemlig for at du får bo gratis, det er ganske snilt! Spar pengene eller bruk dine penger til å kjøpe en leilighet du kan leie ut. 

Anonymkode: e10ad...a7a

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men det er jo ikke hans feil at han var heldig, mener du virkelig at det er urettferdig at du kommer til å gjøre han gjeldsfri? 

Jeg kjøpte meg inn i min samboers hus. Jeg hadde penger, så cashet ut min del med engang, mens han betaler på sin del av lånet. Merkelig tankegang du har

Anonymkode: 106ae...3d2

Jeg har aldri sagt at han skal "gi meg millioner" av leiligheten sin. Jeg fortalte bare at han var heldig og kjøpte en relativt ny leilighet på tvangssalg (som alltid er høyere risiko, fordi man da ikke kan reklamere på feil og mangler), men det var selvfølgelig ingenting i veien med den og han fikk den mye billigere enn tilsvarende objekter i bygget vårt.....  

I tillegg til en solidvekst koster den altså nesten 3 millioner mer nå, jeg har råd til å kjøpe halvparten og vil i hvert fall ikke vente i flere år, ettersom boligprisene i Oslo etter hva jeg leser vil skyte i taket, og da blir det enda verre. Jeg har tilbudt å spleise på husleie/felleskostnader og strøm mv, men han vil ikke at jeg skal betale for hans leilighet og vil heller at jeg sparer opp. 

Fond og aksjer er ikke noe jeg vil gjøre uten å være inne på boligmarkedet, kjæresten min gjør det allerede, og har tjent masse på det i det siste året i hvert fall. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg er ikke ts, men det er noe som heter verneplikt og svært mange som går inn i førstegangstjenesten må vente 2 år med studier pga innrykk fordelt utover hele året. Jeg hadde innrykk i april f eks.

Anonymkode: a8fab...ad0

Du får fritak på grunn av studier om du vil, så det er jo fortsatt et valg du tok. 

Anonymkode: 186ac...e13

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har aldri sagt at han skal "gi meg millioner" av leiligheten sin. Jeg fortalte bare at han var heldig og kjøpte en relativt ny leilighet på tvangssalg (som alltid er høyere risiko, fordi man da ikke kan reklamere på feil og mangler), men det var selvfølgelig ingenting i veien med den og han fikk den mye billigere enn tilsvarende objekter i bygget vårt.....  

I tillegg til en solidvekst koster den altså nesten 3 millioner mer nå, jeg har råd til å kjøpe halvparten og vil i hvert fall ikke vente i flere år, ettersom boligprisene i Oslo etter hva jeg leser vil skyte i taket, og da blir det enda verre. Jeg har tilbudt å spleise på husleie/felleskostnader og strøm mv, men han vil ikke at jeg skal betale for hans leilighet og vil heller at jeg sparer opp. 

Fond og aksjer er ikke noe jeg vil gjøre uten å være inne på boligmarkedet, kjæresten min gjør det allerede, og har tjent masse på det i det siste året i hvert fall. 

Det er jo akkurat det du sier, du vil at han skal gi deg rabatt.

Anonymkode: c4b15...98c

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette er en blanding av å ha hatt flaks og å ha tatt et intelligent økonomisk grep.

Å mene at han bør gi deg rabatt på grunn av flaks, blir jo litt som å forvente at noen gir deg penger de har vunnet i Lotto eller tjent på en aksje som har gått eventyrlig mye bedre enn man kunne forvente?

Det ville du vel ikke gjort?

Som andre her sier: Enten får du fortsette å spare, eller så får du kjøpe deg inn med en lavere eiebrøk?

Så lenge det er snakk om en leilighet, er det jo sparsomt med vedlikehold og innsats som kreves, dermed er det mye lettere å skjevfordele enn det er med et hus som krever mye innsats i form av arbeid, i tillegg til penger.

Anonymkode: 37912...dcb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Merkelig å lage en tråd bare for å fortelle at samboeren har vært heldig. 

• Liker 8
Skrevet (endret)

Skjønner at du synes det er kjipt. Men tenk hvor mye du har fått! Nå vet jeg ikke hva leieprisene er der dere bor, men la oss si at du ellers ville betalt 10K i mnd for å bo. Om du har bodd der 2 år så har har sponset deg deg 240000,-! 

Du er også heldig!

Endret av Eilis
  • Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg og kjæresten bor sammen, men han eier, men jeg trives godt i leiligheten hans og får bo gratis slik at jeg kan spare opp.

Jeg har snakket med ham om det og han skjønner poenget mitt, men det virker ikke som han er interessert i å gi meg en slags rabatt

Alle vennene våre har ca lik fordeling av gjeld, så det er utrolig merkelig å skulle gjøre ham gjeldfri..... Har noen prøvd dette før?

Du har bodd gratis til nå og krever rabatt ved kjøp? Golddigger.

Anonymkode: fda7b...b94

• Liker 6
Skrevet

En annen ting som er litt rart er at du ikke unner kjæresten alt godt, hvis du kjøper halvparten og han blir gjeldfri så er det ikke sånn at du gir ham penger gratis, du får verdier igjen for det selv om du får lån.

Jeg har en følelse av at hvis dette var omvendt, hadde ikke du latt ham bo helt gratis hos deg. Han er ekstremt generøs med deg. 

Anonymkode: 10467...dd6

• Liker 4
Skrevet

Du har bodd gratis til nå og krever rabatt ved kjøp? Golddigger.

Anonymkode: fda7b...b94

Nei! Jeg har bare spurt litt om folk her har erfaring med å leve med så store forskjeller økonomisk, all den tid vi er like gamle og veldig like hverandre på mange måter. Det er litt spesielt å være i forhold med en som er gjeldfri når man selv skal være gjeldsslave i 25 år, det er ikke noen gode forutsetninger for et familieliv senere. 

Hvis jeg blir gravid, så er det mest sannsynlig jeg som mister et år av karrieren min, og dermed halter enda lengre bak ut, ikke sant....

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hvis han hadde hatt uflaks og leiligheten nå var verdt 3 mill mindre enn hva han betalte, ville du da ha ønsket å betale 50% av opprinnelig kjøpesum (altså mer enn nåværende markedsverdi)?

Anonymkode: 9f38a...39b

• Liker 7
Skrevet

Nei! Jeg har bare spurt litt om folk her har erfaring med å leve med så store forskjeller økonomisk, all den tid vi er like gamle og veldig like hverandre på mange måter. Det er litt spesielt å være i forhold med en som er gjeldfri når man selv skal være gjeldsslave i 25 år, det er ikke noen gode forutsetninger for et familieliv senere. 

Hvis jeg blir gravid, så er det mest sannsynlig jeg som mister et år av karrieren min, og dermed halter enda lengre bak ut, ikke sant....

Får håpe du ikke vinner i lotto da, da må du gi ham halvparten, kjipt at du er millionær og han ikke.. 

Anonymkode: 10467...dd6

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

De aller fleste på din alder som eier bolig har mye gjeld. Din samboer er heldig og han har gjort noen gode økonomiske valg. Du har valgt å ha 2 friår og har valgt en utdannelse som ikke betaler kjempebra. Det må du leve med. 

Hans gode valg har ført til at deres familieøkonomi blir romsligere, er ikke det positivt, da? Eller skulle du ønske at han også hadde gjeld opp til ørene?

Anonymkode: c52d2...950

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er dere like gamle da?

Hva har alderen med dette å gjøre? Du tok valg som ikke var veldig smarte økonomisk sett, men fikk sannsynligvis opplevelser i de 2 årene du gjorde andre ting som han ikke har. Din kjære har tatt valg som har gjort at han kunne kjøpe leiligheten og det er hans innsats som har gjort at han eier leilighet og tjener bedre enn deg. 

Anonymkode: 08464...fd7

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...