AnonymBruker Skrevet 12. januar #1 Del Skrevet 12. januar Jeg er fersk og har egentlig så langt trivdes best med 500 brikker. Har kjøpt inn noen med 1000, men synes de virker vanskelige og uoversiktlige (at hver brikke gir mindre informasjon enn jeg får når jeg legger "kun" 500). Hvor mange puslespill, eller hvor mye tid tok det for deg å trives med 1000 brikker? Anonymkode: 0cb96...996 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PurpleRain Skrevet 12. januar #2 Del Skrevet 12. januar Startet med puslespill rundt 3år, kjøpte første på 1000,- brikker når jeg var rundt 20 år. Så rundt 17 år. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 12. januar #3 Del Skrevet 12. januar Har altid likt puslespill på 1000 pluss. Gjort det fra jeg var 14år. Ser ungdommen her og har likt 1000 pluss fra de var 12-13 år 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #4 Del Skrevet 12. januar Kjøpte 1000 puslespill for første gang, tok litt tid, men ikke vanskelig eller umulig. Bare prøv. Ei venninne kjøpte puslespill på rundt 10.000, det ligger i en kasse på loftet så det var kanskje å ta i 😅 Anonymkode: a5cf6...cd4 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 12. januar #5 Del Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kjøpte 1000 puslespill for første gang, tok litt tid, men ikke vanskelig eller umulig. Bare prøv. Ei venninne kjøpte puslespill på rundt 10.000, det ligger i en kasse på loftet så det var kanskje å ta i 😅 Anonymkode: a5cf6...cd4 Har et på 5000 som jeg håper å få puslete. Men må først få et sted som det kan ligge. Så sagt bare ungdommen flytter da ska jeg skaffe plate å få det puslet 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #6 Del Skrevet 12. januar jegerrinne skrev (17 minutter siden): Har et på 5000 som jeg håper å få puslete. Men må først få et sted som det kan ligge. Så sagt bare ungdommen flytter da ska jeg skaffe plate å få det puslet Ja tror ikke hun tenkte over hvor mye flate et på så mange tusen trenger, eget rom passer bra 😅 Anonymkode: a5cf6...cd4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #7 Del Skrevet 12. januar 1000 brikker la jeg som 10-åring, muligens før. Anonymkode: 774b8...8f4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninaen Skrevet 12. januar #8 Del Skrevet 12. januar (endret) . Endret 12. januar av Ninaen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #9 Del Skrevet 12. januar Var rundt 10 år da jeg begynte med 1000 brikker. Men er langt over snittet glad i puslespill altså 😅Første 3000 da jeg var 13 år. Puslespill handler om å være systematisk, lage systemer og sortering er alfa og omega. MEN hva slags systemer som funker varierer fra person til person. Halve jobben (og moroa!) er å finne systemer som funker for deg, og da blir systemene en del av puslinga, ikke bare «lete etter riktig brikke». For min del sorterer jeg alle brikkene først. Kantbrikker, og i x antall hauger/bokser avhengig av motiv basert på farger, områder, gjenstander/motiv osv. Så legger jeg ramma først, før jeg starter med ulike områder. Plukker også «unike brikker» underveis. Velg deg motiv som inspirerer, som har mange detaljer og få ensfarga områder, spesielt i starten når du øker størrelse. Da er det mye lettere, og du får framgang raskere. Ang oppbevaring finnes det en «koffert» for puslespill på 500 og 1000 brikker som gjør at det er enkelt å ta fram og legge bort. I tillegg finnes det matte som kan rulles sammen, kan brukes opp til 2000 eller 3000 avhengig av størrelse. Anonymkode: 9d774...606 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #10 Del Skrevet 13. januar Jeg har puslet hele livet mer eller mindre, aner ikke hvor gammel jeg var når jeg puslet mitt første 1000-brikkers. Seksåringen min puslet sitt første med tusen brikker nå i julen. Null problem. Men altså, du kan jo se an motivet. Det er stor forskjell på hvor mye "informasjon" du får fra en brikke utifra hvordan motivet er. Et motiv med masse detaljer gir mer "info" pr brikke enn om du har enorme mengder blå himmel, skog, og så en liten bygning i midten.. Anonymkode: 36060...53e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #11 Del Skrevet 13. januar Jeg pusler ikke under 5000. Men så er nok jeg smartere enn dere 😘 Mensamedlem btw 🥰 Anonymkode: 9fa43...10d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #12 Del Skrevet 13. januar jegerrinne skrev (11 timer siden): Har et på 5000 som jeg håper å få puslete. Men må først få et sted som det kan ligge. Så sagt bare ungdommen flytter da ska jeg skaffe plate å få det puslet Kjøp puslespillmatte som kan rulles sammen, da er det null problem 🙂. Kjøp sorteringsbokser i samme slengen. De kan stables oppå hverandre, så tar liten plass. Anonymkode: 73212...f0a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #13 Del Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg pusler ikke under 5000. Men så er nok jeg smartere enn dere 😘 Mensamedlem btw 🥰 Anonymkode: 9fa43...10d Om du ønsker å begynne men føler du ikke klarer det så finnes det puslespill med 15 biter også. Alle må begynne et sted😊 Jeg driver ikke med pusling selv. Hva gjør dere når dere er ferdig egentlig? Rammer det inne, eller legger det tilbake i eska? Anonymkode: 53ea8...56c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #14 Del Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Om du ønsker å begynne men føler du ikke klarer det så finnes det puslespill med 15 biter også. Alle må begynne et sted😊 Jeg driver ikke med pusling selv. Hva gjør dere når dere er ferdig egentlig? Rammer det inne, eller legger det tilbake i eska? Anonymkode: 53ea8...56c Ser på det i ca ti sek før det tas fra hverandre og går tilbake i eska. Selger videre de fleste, låner bort til venner, beholder de jeg har lyst til å pusle igjen. Bildene egner seg ikke til å henge opp, for mye skinn i dem, pluss alle de irriterende strekene 😄 Anonymkode: 0c84b...a3a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nymerïa Skrevet 13. januar #15 Del Skrevet 13. januar Jeg liker ikke puslespillmatte, jeg synes brikkene hekter seg for mye fast. Jeg bruker en plate som kan løftes vekk fra bordet når jeg lager noe som tar lang tid. Men TS, hvis du skal begynne med 1000 brikker så kan det være lettest å begynne med noe med flere felt. Dette er et av favorittpuslespillene mine. Det går ganske fort selv om det er 1000 brikker. Her er feltene jeg mentalt deler inn i , bil, hus, grus, gress, tre, himmel. Og så er det underfelt også. Lys himmel, mørkere himmel. Detaljert gress, utydelig gress. Tett bladverk ser helt annerledes ut enn bladverk hvor man ser himmelen bak. Osv. Dette kunne jeg glatt ha puslet hvis det var 1500 brikker også, som jeg vanligvis ikke pusler. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #16 Del Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (11 timer siden): Var rundt 10 år da jeg begynte med 1000 brikker. Men er langt over snittet glad i puslespill altså 😅Første 3000 da jeg var 13 år. Puslespill handler om å være systematisk, lage systemer og sortering er alfa og omega. MEN hva slags systemer som funker varierer fra person til person. Halve jobben (og moroa!) er å finne systemer som funker for deg, og da blir systemene en del av puslinga, ikke bare «lete etter riktig brikke». For min del sorterer jeg alle brikkene først. Kantbrikker, og i x antall hauger/bokser avhengig av motiv basert på farger, områder, gjenstander/motiv osv. Så legger jeg ramma først, før jeg starter med ulike områder. Plukker også «unike brikker» underveis. Velg deg motiv som inspirerer, som har mange detaljer og få ensfarga områder, spesielt i starten når du øker størrelse. Da er det mye lettere, og du får framgang raskere. Ang oppbevaring finnes det en «koffert» for puslespill på 500 og 1000 brikker som gjør at det er enkelt å ta fram og legge bort. I tillegg finnes det matte som kan rulles sammen, kan brukes opp til 2000 eller 3000 avhengig av størrelse. Anonymkode: 9d774...606 Før sorterte jeg, men med 1000 brikker har jeg funnet ut at det er bortkastet tid for min del. Jeg legger bare hele kanten først, og så har jeg så stort bord at alle brikkene kan ligge utover uten å ligge oppå hverandre. Jeg tar heller et overblikk og plukker ut brikker underveis, f eks «alle brikkene som tilhører den blå bilen». Brukte sååå mye tid på sortering før, og det var litt kjedelig, samt at noen brikker kom i feil haug slik at jeg brukte uendelig lang tid på å finne dem. Men det kommer nok an på motiv og antall brikker. Jeg liker gjerne tegnede motiver, de er ofte klarere og tydeligere enn typisk alpelandskapsfotografier. Matte har jeg forsøkt, men den jeg hadde, var slik at brikker ikke kunne skyves. Det ble for tungvint. Så det er litt ulike teknikker, man må finne sin, som du sier Anonymkode: 0c84b...a3a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 13. januar #17 Del Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Kjøp puslespillmatte som kan rulles sammen, da er det null problem 🙂. Kjøp sorteringsbokser i samme slengen. De kan stables oppå hverandre, så tar liten plass. Anonymkode: 73212...f0a Får vel ikke tak i til str 250cm x 200m? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #18 Del Skrevet 13. januar Nymerïa skrev (7 minutter siden): Jeg liker ikke puslespillmatte, jeg synes brikkene hekter seg for mye fast. Jeg bruker en plate som kan løftes vekk fra bordet når jeg lager noe som tar lang tid. Men TS, hvis du skal begynne med 1000 brikker så kan det være lettest å begynne med noe med flere felt. Dette er et av favorittpuslespillene mine. Det går ganske fort selv om det er 1000 brikker. Her er feltene jeg mentalt deler inn i , bil, hus, grus, gress, tre, himmel. Og så er det underfelt også. Lys himmel, mørkere himmel. Detaljert gress, utydelig gress. Tett bladverk ser helt annerledes ut enn bladverk hvor man ser himmelen bak. Osv. Dette kunne jeg glatt ha puslet hvis det var 1500 brikker også, som jeg vanligvis ikke pusler. Mens dette er et jeg aldri ville plukket ut. 3/4 er gress, himmel og det mørke området rundt treet, så jeg ville synes det var mye jobb for å komme til det morsomme. Jeg liker som sagt bedre tegnede motiver som under, eller at fotografiet har mer detaljer og lys. Smak og behag… Anonymkode: 0c84b...a3a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nymerïa Skrevet 13. januar #19 Del Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Mens dette er et jeg aldri ville plukket ut. 3/4 er gress, himmel og det mørke området rundt treet, så jeg ville synes det var mye jobb for å komme til det morsomme. Jeg liker som sagt bedre tegnede motiver som under, eller at fotografiet har mer detaljer og lys. Smak og behag… Anonymkode: 0c84b...a3a Jeg liker ikke tegnede puslespill fordi man ser for lite detaljer. Fotograferte puslespill derimot har forskjell på for eksempel gress på hva som er i fokus og ikke. Jeg ser rett og slett hvor finkornet tingene på brikken er og skjønner hvor på bildet den ca hører hjemme. Smak og behag som du sier. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Popc0rn Skrevet 13. januar #20 Del Skrevet 13. januar Jeg puslet mye i min barndom, og så hadde jeg en lang pause (og så kom korona-nedstengning). Vi hadde stort hus og en loftsstue som vi knapt brukte. Så der kunne puslespill få ligge i fred på ett av bordene i ukesvis uten at det var i veien for noen andre. Jeg har eget hus nå og har et kjøkkenbord som sjeldent brukes. Dessverre synes kattene også det er gøy å være med å pusle, så jeg må pusle intensivt når jeg pusler... Ellers ligger halve puslespillet på gulvet når jeg kommer tilbake til det. 😅 Så jeg holder meg til 1000-brikkers som jeg klarer å gjøre ferdig på en fridag, men jeg skulle gjerne puslet større. I så fall må jeg få tak i en plate eller noe jeg kan legge oppå puslespillet slik at det får ligge i fred. 😅 Jeg pusler for å pusle. Når jeg er ferdig, så roter jeg brikkene sammen og legger det tilbake i boksen. Så kan det pusles igjen en annen gang. Jeg skjønner meg ikke på folk som pusler for å henge opp bildet. Hvis du klarer 500 greit, så er det ikke noe i veien for å ta steget til 1000. Men det er jo mer enn dobbelt så vanskelig, fordi jo flere brikker, jo flere muligheter. Sortering er viktigere jo større puslespill man jobber med. Bare du sorterer godt, så bør det gå greit. Jeg gikk også til innkjøp av en puslematte (filt), men jeg likte det heller ikke. Brikkene setter seg fast i filten og kan ikke skyves rundt. Jeg ser at seriøse puslespillere bruker flere brett som de sorterer på og så kan de flytte brettene rundt og legge oppå hverandre for å spare plass. Det vanskeligste 1000-brikkers puslespillet jeg har gjort er et flyfoto av nærområdet. Det var lite sortering som kunne gjøres, men heldigvis kom det med 1:1 plakat, så jeg la den under puslespillet og matchet bit for bit. 😅 Dette var gøy å pusle, men krevende (Clementoni Colorboom Whirl). Særlig det gule området tok lang tid. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå