Gå til innhold

«Jeg har jo tre barn»

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Altså….. poenget til denne mammaen er at disse reglene ikke passer husholdningen dems, i og med at det er flere barn der og flere ting å ta hensyn til. Jo fler barn jo mer logistikk. Sier seg selv. Ro deg ned og konsentrer deg om ditt eget 

Anonymkode: 9d883...f6f

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hun har helt rett, ting blir ofte forskjellig fra søsken til søsken. 

Utenom det kan dere bare drite i lage regler utover skoletiden. Hva jeg gir og lar mine barn gjør på fritiden er min sak og ikke noe andre foreldre i klassen skal styre. De kan prøve så mye de vil å sette regler om at ingen skal ha mobil før femte klasse, mine fikk sommeren i først klasse uansett. For da passet det oss og vår hverdag.

Anonymkode: 855d9...c64

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Et eksempel er at jeg (og flere) vil vente litt med bursdag på lekeland osv, men det går ikke disse med på pga «de har gledet seg siden søsteren hadde det, og vi sa alltid at det skulle få bursdag på lekeland når det ble 10». Så da MÅ det få det da? Kan ikke barnet tåle å stå i vanskelige ting og lære at livet er urettferdig? Samme med gaver, mange ville ha gavefritt, men barnet hennes så hva søsken hadde fått. Sykling til skolen og- det samme (ikke aktuelt nå såklart). Der synes jeg det er lurt å vente, men hun mente hennes barn fint klarte det og det var til hjelp for de at det sykler selv. Så da vil mitt og det, men jeg er ikke trygg på det. Jeg forslo fjerde/femte, men nei. 
De er 8 nå, 9 i år. 

Anonymkode: 85381...d0f

Oi, dere styrer med mye, ja! Ikke lett å få barn i dag, når andre familier skal sitte og diktere hvordan andre skal gjøre ting! Hva er så galt med at de da inviterer til lekeland? Det er jo kjempegøy for barna! Kan ikke DITT barn lære seg å stå i urettferdighet da, hvis DERE ikke har bursdag i lekeland....?? Hjelpe meg! DU må lære DITT barn DERES regler, ikke tvinge andre familier til å lage regler etter DITT syn og DINE barn! Lær barnet ditt at ikke alle familier er like, du, så tåler det sikkert at vennen sykler til skolen!

Anonymkode: 59532...114

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Angående sykling, så hadde skolen regler på det før, men ikke nå lenger. Jeg tenker at de som bor like ved skolen og har trygg vei, kan sykle mens vi andre kan se det an. Her spiller ikke bare alder inn, modenhet og erfaring med å sykle i trafikken har veldig mye å si. Jeg forholder meg til Trygg trafikk og tenker at min kan få sykle uten voksne når hen bli 11-12. Nå går det fint å sykle sammen.  

Anonymkode: 2157d...fbc

Skolen har ikke lov til å lage regler for sykling til skolen siden 2015. Dette beskrevet i opplæringsloven. 
Allikevel bryter flere skoler dette! 

Anonymkode: 0d4c2...374

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg tror dere misforstår meg litt 😭 
Det jeg mener er; hvorfor skal jeg ta mer hensyn til de og deres behov- enn hva hun skal ta til meg og vårt behov? Skjønner jo at man blir mer avslappet, men hvorfor skal det gå utover meg og mitt syn på å oppdra? 

Hvilke hensyn er det de ikke tar? Jeg forstår faktisk ikke hva du vil frem til. Ville du ikke ha felles regler for både sykling og bursdagsfeiring? 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er nok du TS på bærtur. Det er jo tydelig ditt første barn, og man har lettere for å tenke at "på skolen skal vi komme frem til felles regler som skal gjelde alle andre. også i fritiden", og tenke det er fornuftig. 

Hvorfor mener du det går utover deg og ditt syn på hvordan du oppdrar din unge, at hun har andre regler for sitt? Det henger jo ikke på greip . Unger lærer fort at det er forskjellige regler i forskjellige hjem, selv om de selvsagt prøver seg på  "alle andre får lov". Og oppdragelse er forskjellig fra familie til familie. 

Og at det skal nektes å feire bursdag i lekeland før de er ti.  Hva i all verden? Det er jo ikke særlig populært å feire der etter de blir ti. Mitt barn har vært i mange bursdager i lekeland, men han har aldri feiret der selv, selv om han har hatt veldig lyst.  Men vet du hva? Det har han tålt VELDIG fint, ingen sjelelige arr, ingen surmuling eller noe som helst. 

Jeg blir irritert hver gang noen foreldre skal prøve å bestemme over alle andre, men jeg gidder ikke si veldig mye i mot. Jeg bare holder kjeft og gjør som jeg vil. 😂 Mitt hus, mine barn, mine regler. Har blitt flotte folk av de likevel. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Lønnesirup01 skrev (45 minutter siden):

Til alle dere som svarer; jeg tror ikke det handler om at TS prøver å overstyre andres private husholdning.

Bruk av smarttelefon og sosiale medier debatteres mye nå, og vi vet det har en direkte negativ effekt på barn og ungdommers mentale helse. 

Rådet fra mange psykologer på dette punktet har derfor vært; snakk med andre foreldre og se om dere kan gjøre det lettere for hverandre ved å legge dere på samme linje.

Det er vanskeligere å nå frem i skolen, fordi skoleledelsen sitter i lommen på Apple og hele tiden kan peke oppover mot en annen direktør eller departement. 

Hvis det er slik at det er blitt løftet på foreldremøte når smarttelefon skal introduseres, så er det helt fair. MEN det vil være ulike formeninger om det, og ingen kan selvsagt tvinges.

Til TS; de fleste foreldre slakker mer på barn nummer to og tre, rett og slett fordi de tar etter sine storesøsken. Det gjelder både skjermtid, tilgang til ting og ting som godteri. 

Hvis et lite barn trenger en telefon, så mener jeg det skal få en «dum» telefon, altså ikke med internetttilgang. Men det er selvsagt opp til barnets mor.

Jo, det handler om det! Hun mener at alle hennes regler burde bli fulgt av denne familien med 3 barn.... TS skriver jo at hennes barn blir påvirket når dette andre barnet får sykle til skolen, feirer bursdag på lekeland osv. Det blir URETTFERDIG for hennes barn.... At hun ikke ønsker at barnet hennes skal ha mye skjermtid, har uansett ingenting med at denne andre familien gir sitt barn en telefon som det kan ha når det er alene hjemme?!? Det betyr heller ikke at dette barnet kommer til å sitte på mobilen og spille dagen lang.... Et barn som skal være alene hjemme, skal ha tilgang til telefon, og det kan ikke TS blande seg inn i, enten hun er bekymret for alle barna i verden, eller bekymret for at hennes eget barn skal føle det urettferdig!

Det er en helt annen diskusjon å snakke om skjermtid og skader av dette - det er ikke det dette innlegget handler om!

Anonymkode: 59532...114

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Okey, nå må jeg høre hva dere tenker. Har ei mor i klassen til barnet mitt som hele tiden er sånn «vi kan ikke ha felles regler om telefon, vårt barn er minst av tre og må være litt alene om kvelden når vi skal kjøre de større». Det er mye sånn «vårt barn er minst av tre, så da blir det litt sånn». «Det er annerledes å være minst av tre enn det største». Er det virkelig så annerledes?? Kan man ikke forholde seg til at vi lager regler i klassen da og at vi prøver å ha det noenlunde likt? Fordi de kan ikke ha regler for det passer ikke deres liv… Eller er det jeg som er helt fjern? Er man SÅ mye mer erfaren ?

Jeg har også tre barn og forstår denne moren godt.

Men uansett antall barn så er det ingen som skal bestemme våre regler i vårt hjem! Er så lei av  politisk korrekte foreldre som prøver å overstyre andre foreldre hvorpå saueflokken nikker med en gang de åpner kjeften.

Anonymkode: ea218...ba4

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Forvirret23 skrev (1 minutt siden):

Hvilke hensyn er det de ikke tar? Jeg forstår faktisk ikke hva du vil frem til. Ville du ikke ha felles regler for både sykling og bursdagsfeiring? 

At det virker som en hvilepute at «de har tre barn». Javel, skal man ikke være forsiktig i trafikken da? Eller er man mer mentalt utviklet å takle trafikken, bare for at man har søsken? Skal de få drikke alkohol og før de er 18 da, fordi de har eldre søsken? Jeg mener hvert barn er unikt og ikke bare skal dras under kammen at man har søsken? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Barnet får vite hvorfor. Det er ikke regel hos oss, men alltid noen som skal prøve seg. Mine barn hadde blitt så skuffet om de ikke fikk gaver i sin egen bursdag. Og hvorfor skal vi bruke masse penger på feiring om de ikke får noe. Helt bortkastet.

Anonymkode: 6393b...99c

Vi hadde også om dette på foreldremøtet men vi ble ikke enige om å ikke gi gaver. Jeg tenker som følgende at dersom men blir invitert i et selskap med mat og drikke, er det høflig å ha med en liten gave, især ved en bursdag. Ser ikke grunn at at barna skal lære annet. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

At det virker som en hvilepute at «de har tre barn». Javel, skal man ikke være forsiktig i trafikken da? Eller er man mer mentalt utviklet å takle trafikken, bare for at man har søsken? Skal de få drikke alkohol og før de er 18 da, fordi de har eldre søsken? Jeg mener hvert barn er unikt og ikke bare skal dras under kammen at man har søsken? 

Det er ingen grunn til at de ikke kan sykle til skolen når de er 8 år. Forskjell på en sykkel og alkohol.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er uansett ikke noe du skal legge deg borti. Pass på ditt eget barn, så får andre ta seg av sine. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Hun har bare i å innrette seg og følge skolens regler. 

Anonymkode: 702d9...457

Det er snakk om regler UTENOM SKOLETID. Altså noe vissvass som foreldrene holder på med. Sånn var det da mine gikk på barneskolen også - at andre foreldre liksom skulle sette noen regler som ALLE skulle forholde seg til. Typ "barna skal ikke ha mobil før de er 11 år og da skal det ikke være iPhone"... Seriøst altså, det var noe vi blåste langt i. Hva vi velger hjemme hos oss har ihvertfall ikke foreldregruppa til klassekameratene noe med. 

Anonymkode: 47b29...276

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Okey, nå må jeg høre hva dere tenker. Har ei mor i klassen til barnet mitt som hele tiden er sånn «vi kan ikke ha felles regler om telefon, vårt barn er minst av tre og må være litt alene om kvelden når vi skal kjøre de større». Det er mye sånn «vårt barn er minst av tre, så da blir det litt sånn». «Det er annerledes å være minst av tre enn det største». Er det virkelig så annerledes?? Kan man ikke forholde seg til at vi lager regler i klassen da og at vi prøver å ha det noenlunde likt? Fordi de kan ikke ha regler for det passer ikke deres liv… Eller er det jeg som er helt fjern? Er man SÅ mye mer erfaren ?

Hahahaha, du snakker med en flerbarns mor nå, sånne teite klasse «regler» er bare piss uansett og ikke noe man kan pålegge folk å følge og vetu, det funker faktisk ikke når ungen er yngst, kom tilbake om noen år når du har fått deg mer erfaring i foreldrerollen og flere barn, gjerne med litt spredd alder så ser du hvor latterlig slikt er! Du tror vel ikke familier gidder eller kan pålegges fjase regler fra hysteria foreldre som ønsker felles hjemme regler for en hel klasse med vidt forskjellige barn og familier ??… navit

Anonymkode: defb3...245

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hun har rett og du/dere andre er fullstendig urimelige. Felles regler i klassen er helt meningsløst og umulig å gjennomføre. Hva slags sanksjoner ser dere for dere når noen bryter reglene? Familier er forskjellige og barn er forskjellige. Det som passer en familie passer ikke nødvendigvis en annen. Det er fint og nyttig å diskutere hva slags regler man har, f.eks. under foreldremøter, for å kalibrere litt hva som er vanlig rundt omkring eller om det virkelig stemmer at "alle får lov", men at noen skal sette standarden som alle andre bare må passe inn i er tull. Dette handler ikke om hvem som skal ta mest hensyn til hvem sine behov. Hvis du har et behov som går ut på at du må få bestemme hva som skjer i andres hjem så er det utelukkende ditt problem. Denne moren ønsker ikke å bestemme over andre, hun ønsker bare, og har all rett til, å bestemme over sine egne barn. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg tror dere misforstår meg litt 😭 
Det jeg mener er; hvorfor skal jeg ta mer hensyn til de og deres behov- enn hva hun skal ta til meg og vårt behov? Skjønner jo at man blir mer avslappet, men hvorfor skal det gå utover meg og mitt syn på å oppdra? 

Men tvinger hun deg til å gi mobil tidlig, feire bursdag på Lekeland, like bursdagsgaver osv? Eller mener du at hun ikke tar hensyn til dine behov og oppdragelses metode ved å gå for disse tingene du er imot?

Uansett så gjør man som man vil med sine barn. Liker du ikke bursdag på lekeland dropper du å feire ditt barn der, men du kan pokker ikke sette aldersgrense for andre barn. Ti år gamle er jo da lekeland begynner å bli kjedelig. Gaver er elementært ved bursdag og noen må ha mobil tidligere enn andre pga aktiviteter eller plassering av bosted. Felles er at dette har du ingenting med.

Anonymkode: 855d9...c64

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Barnet får vite hvorfor. Det er ikke regel hos oss, men alltid noen som skal prøve seg. Mine barn hadde blitt så skuffet om de ikke fikk gaver i sin egen bursdag. Og hvorfor skal vi bruke masse penger på feiring om de ikke får noe. Helt bortkastet.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal si til deg. Det er trist at du synes det er bortkastet å stelle i stand bursdag for barnet ditt hvis hen ikke får gaver. Jeg håper barnet har en forelder i tillegg til deg som kan lære hen om verdier for du høres kynisk og egoistisk ut. Føler med barn som vokser opp i et slikt hjem der bare det materialle og "vil ha vil ha" skal bety noe. Det er voksne som lærer barna at gaver er meningen med livet. Barn koser seg med bursdag hvis ikke voksne lærer de at de ikke kana ha det gøy uten å få ting. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Ai, du er fjern ja. Typisk førstegangsforelder eller forelder som bare har et barn kanskje? Nei, selvfølgelig kan du ikke bestemme hva alle andre skal gjøre hjemme hos seg, hva trodde du egentlig? Du vet best, så da må alle gjøre sånn?

Anonymkode: fc31d...c5c

Hjelpe meg for en kvalm og nedsettende tone. Hvorfor kan ikke alle bare bruke slike hersketeknikker? 

Anonymkode: 8bd58...823

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvordan påvirker dette deg og din familie? 
Og ja yngre barn blir fortere eldre for de har noen å se opp til. Min minste er mye mer selvstendig enn min eldste var på samme alder: De blir behandlet som selvstendige individer. Det ønsker jo ikke du, du vil at alle i en klasse skal behandles likt. 
Det er ingen hvilepute, det er fakta at flerbarnsfamiller, lever annerledes enn ett barnfamilie

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg vet ikke helt hva jeg skal si til deg. Det er trist at du synes det er bortkastet å stelle i stand bursdag for barnet ditt hvis hen ikke får gaver. Jeg håper barnet har en forelder i tillegg til deg som kan lære hen om verdier for du høres kynisk og egoistisk ut. Føler med barn som vokser opp i et slikt hjem der bare det materialle og "vil ha vil ha" skal bety noe. Det er voksne som lærer barna at gaver er meningen med livet. Barn koser seg med bursdag hvis ikke voksne lærer de at de ikke kana ha det gøy uten å få ting. 

🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...