Gå til innhold

Begravelse


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Skal i begravelse til uka til noen i familien til samboeren min, men hva er passelig å ha på seg? Det blir jo svart antagelig, men skjørt eller bukse? Og hva slags topp? blir det for "uformelt" med en vanlig genser? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

når faren min ble begravet i januar hadde jeg på meg vanlig svartaktig dongeribukse og enkel svart genser.... ikke noe farlig hva slags klær, bare du ikke viser for mye ben, utringning eller armer.... mørke klær bare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bestemmer du helt selv, og jeg ville aldri reagert på en vanlig genser. Jeg forventer i allefall ikke at folk pynter seg i en begravelse, så lenge de ikke kommer kledt i alle regnbuens farger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv hadde jeg nok valgt et skjørt, gjerne et ganske langt et. Liker å kle meg pent i begravelser, en slags siste måte å gjøre litt "ære" på personen på en måte. Men med tanke på metervis med snø og mange kuldegrader er det kanskje mest praktisk med bukse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ville kanskje valgt en pen bukse og en litt pen genser. Går an å feste en brosje eller noe til genseren, da blir det litt penere og ikke lengre bare en kjedelig genser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig å kle seg lit pent i begravelse..

Men om du har skjørt eller en pen bukse, kan du selvfølgelig ha på deg en vanlig genser så lenge den er hel og pen.

Jeg tror det eneste som gjelder i dag er at man ikke kler seg i knæsje farger, og at man er hel og pen i tøyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjesta

Endel følger regelen om at dersom man har skjørt bruker man mørke strømper, ikke hudfargede. Det er vel ikke så nøye, men jeg gjør det automatisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis har jeg sort skjørt og sorte strømper, men i begravelse for et par uker siden var det såååå kaldt at jeg tok sort bukse og pen topp isteden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Jeg har vært i flere begravelser den siste tiden, og folk kommer i alt mulig rart. Sel ønsker jeg alltid å pynte meg litt, som en slags siste ære som en over her sa.

Og jeg bruker konsekvent sorte klær, og er alltid tilstrekkelig tildekket, ingen bare brystpartier og ingen bare knær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er så streng kleskode i begravelser lenger. Selv bruker jeg gjerne svarte bukser og mørk topp/genser. Tar helst svart overdel også, men har jeg ikke det så er grått eller mørk blå også gangbar vare. Det viktigste er å unngå skarpe farger, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

var i begravelsen til farmor i jula, da hadde jeg sort bukse og genser.

for et par år siden var jeg i begravelsen til farfar på sommeren, da hadde jeg et sort skjørt til litt nedenfor knærne, lys topp og mørk blå jakke.

husker for noen år siden, en ungdom som tok livet sitt, det var helt fullt på kirkegården, og den som tok oppmerksomheten til mange var en jente (ca 16-17 år) i Miniskjørt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
:Nikke: Jeg har også sett et par luringer i ungdomsbegravelser som kler seg som om de skulle på strøket... :roll:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jersey i.i.

Glemte visst å logge meg inn igår. Trådstarter her! Takk for alle svarene, da går jeg nok for en sort bukse og en pen sort genser/topp. Kanskje skjørt om det ikke er veldig kaldt ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke klærne nødvendigvis behøver å være sorte, men jeg synes de skal være mørke.

Ellers er jeg enig med de andre på tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt en "hverdagskjole" med sorte strømper og pumps evt. pene støvletter eller skjørt og en pen topp. Alt i sort. Mest passende tilbehør i begravelser er enkle ørepynt, smykke etc og en nøytral veske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Virvel

Sist jeg var i begravelse hadde jeg sort dressbukse og en helt enkel hvit skjorte. De fleste andre der var kledd i noe tilsvarende - pent og nøytralt, og ikke nødvendigvis sort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Siden det er din manns familie ville jeg kledd meg etter hva han skal ha på seg. Det er vanlig at mennene i familien går i dress. I så fall ville jeg tatt på en mørk drakt eller enkel mørk kjole. Skal mannen din ha mørk bukse, ville jeg gjort det samme, evt skjørt, med en pen overdel til.

Uansett er det viktig å tenke litt konservativt i klesvalget til en begravelse. Det er ikke stedet for bling og utringing.

(Det var min mening, og du trenger ikke være enig...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jersey i.i. (TRÅDSTARTER)

Takk :) Samboeren min skal nok ha på seg dress så da blir det nok muligens en sort drakt jeg skal ha på meg. Nå ser det ut til at været letter litt så da blir det kanskje skjørt, med pen overdel. Vil absolutt ikke ha noe bling bling på meg i begravelsen. :dagens-rose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg var i begravelse hadde jeg på meg sorte strømper, sort skjørt, sort høyhalset topp, grå tweed blazer, sorte støvler og sort kåpe.

Har også vært i begravelse hvor det har vært varmt, og da hadde jeg bare ben, sandaler, sort skjørt, hvit topp og sort cardigang.

Piglet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...