Gå til innhold

Bunad


flopp

Anbefalte innlegg

Jeg har veldig lyst på bunad og synes det er veldig flott, men: Er det verdt pengene? Jeg synes det er så dyrt :cry:

Hvordan er det å kjøpe brukt hvis den ikke passer helt? Jeg kan ikke sy og aner ikke hvor mye det koster å evnt. få tilpasset den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

det er fryktelig dyrt + alle smykkene du må kjøpe som skal festes til bunaden osv... men hvis du virkelig syns bunad er et pent plagg og har lyst på så må du jo få deg det om du har lyst på! du må bare bruke den ofte. 17 mai, barnedåper, bryllup.... ellers er det ikke så mange anledninger hvor du kan bruke den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Jeg elsker min bunad og vil så absolutt si at det er verdt pengene!!

Du har et stasplagg resten av livet, og hvis du fex får den sydd her får du en tilpasset bunad som kan syes ut og inn ettersom kiloene går av eller på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
Jeg elsker min bunad og vil så absolutt si at det er verdt pengene!!

Du har et stasplagg resten av livet, og hvis du fex får den sydd her får du en tilpasset bunad som kan syes ut og inn ettersom kiloene går av eller på ;)

Flott link!

Jeg har sittet på gjerdet i mange år mht bunad, så nå skal jeg skaffe meg bunad! :)

En bunad er jo et tidløst plagg, så hvis den kan justeres, har du et festplagg for resten av livet. I et slikt perspektiv blir det ganske billig! Bunader kan jo også gå i arv. Mange jeg kjenner som har arvet bunaden sin, og de er alltid litt ekstra stolte når de forteller at det var "mormors gamle". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Enig i at bunad er flott. Jeg har gått på kurs og sydd bunad til alle døtrene mine og nå syr jeg til meg selv (endelig... :ler: )

Det er mye jobb, men du verden så artig det er å ha gjort det selv. Og min niese har akkurat arvet min mors gamle, som aldri passa helt til meg, men hun var flott i den og den satt som om den var sydd til henne.

Linken ser bra ut - men ta en titt på noen bunader de har sydd. Det ser ut som om de stort sett syr "frie" bunader, dvs bunader som hvem som helst kan sy uten veiledning eller restriksjoner av noe slag. Da er det greit å forsikre seg om at skredderne deres faktisk er flinke og kan sine ting. Skal man først legge så mye penger i et plagg, så bør det være skikkelig fint.

Noen bunader skal sys med spesielle, gamle sømteknikker ( f eks den jeg holder på med) og da må du enten gå på kurs selv for å lære disse, eller den må sys av noen som har lært det og er godkjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg angrer ikke et sekund på at jeg kjøpte meg bunad for noen år siden. Ja, det koster ganske mye, men da har man et plagg som en kan være stolt av :) (i motsetning til mange andre klær man kjøper som ofte havner innerst inne i skapet) Det er også deilig å slippe å tenke på hva man skal ha på seg hver 17. mai ol. Jeg føler meg kjempefin i bunaden min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Linken ser bra ut - men ta en titt på noen bunader de har sydd. Det ser ut som om de stort sett syr "frie" bunader, dvs bunader som hvem som helst kan sy uten veiledning eller restriksjoner av noe slag. Da er det greit å forsikre seg om at skredderne deres faktisk er flinke og kan sine ting. Skal man først legge så mye penger i et plagg, så bør det være skikkelig fint.

Noen bunader skal sys med spesielle, gamle sømteknikker ( f eks den jeg holder på med) og da må du enten gå på kurs selv for å lære disse, eller den må sys av noen som  har lært det og er godkjent.

De skal være sydd av dyktige syere, disse.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Ta kontakt med Husfliden der du bor. De vet hvor du kan henvende deg om du vil sy en ny, eller tipse deg om pent brukte som er til salgs.

Du trenger ikke kjøpe hele bunaden med en gang. Begynn å samle på sølvet, ønsk deg det til jul og bursdag, evt gavekort for å kjøpe det. Kanskje er det noen i familien din som har brukt sølv liggende som du kan arve eller kjøpe.

Du kan kjøpe inn stoffet som trengs før du tar kontakt med noen som kan brodere og montere. Kjøp sko, få sydd skjorte, kjøp strømper, osv. Ta det litt om litt og spar til du har en komplett bunad. Kepe eller jakke kan du ta helt til slutt.

Jeg kjenner at jeg blir rakere i ryggen når jeg tar på meg bunaden min, og har brukt den masse. Jeg har hatt den i fem år, og om fem år til har den sikkert betalt seg inn ved at jeg har sluppet å kjøpe nye antrekk for hver 17. mai, bryllup, konfirmasjon, barnedåp, store jubileum osv. Dessuten er bunadsko det beste jeg har på beina, og jeg kan gå i verdens lengste 17. mai tog uten å få gnagsår eller vonde føtter.

Hurra for bunaden!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp bunad, men lei inn en privat en til å gjøre det. Ofte langt mer billig enn hos Husfliden. Det er verdt hver krone :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig hadde jeg ikke kjøpt meg bunad om jeg ikke hadde arvet.

Jeg syns den er flott, men anledningene å bruke den er så få.

Noen elsker bunad, andre syns ikke det er tingen for dem.

Det virker jo som om du har sansen, så da kan det jo være verdt pengene for deg.

Det blir jo en vurderingssak hvor ofte og mye du vil bruke den i forhold til prisen, men det er jo et evigvarende plagg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liten Tapir
Jeg elsker min bunad og vil så absolutt si at det er verdt pengene!!

Du har et stasplagg resten av livet, og hvis du fex får den sydd her får du en tilpasset bunad som kan syes ut og inn ettersom kiloene går av eller på ;)

Veldig sympatiske priser, men desverre har de ingen av de tre bunadene som er aktuelle for meg. :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjesta

Et lite sidespor...

Husker jeg leste her på KG om en som opprettet en bunadskonto.

De som ønsket det kunne sette inn et beløp på den i forbindelse med jul og bursdag. Synes dette hørtes som en flott løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke bunad er verd pengene - synes det er urimelig mye penger å bruke på et plagg. Det er jo ikke bare selve bunaden som koster - men sølvet etc. som skal i tillegg er jo også en rimelig stor utgift.

Når man har et sånt statplagg så "fordrer" det at man bruker det ved alle anledninger - og bare tanken på å gå i bunad en varm sommerdag til barnedåp/bryllup er til å få mare av.

Jeg har bunad - men bruker den ikke.

Bunaden er flott den - men den er alt for varm for meg å bruke - annet enn på spesielt kalde 17.mai'er.

Forhåpentligvis får jeg en barnebarn en gang som evt. kan arve den - for det er jo synd at et så flott plagg bare skal henge i skapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes bunaden min er verdt pengene! :) Fikk min i konfirmasjonsgave - og jeg må vel sette av penger til barna mine i tilfelle de vil ha.. For dyrt er det, ja! Men jeg bruker den i alle anledninger jeg kan, så ofte som mulig. Føler meg utrolig fin i den! Mannen har også skaffet seg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest baby-E
  Det er jo ikke bare selve bunaden som koster - men sølvet etc. som skal i tillegg er jo også en rimelig stor utgift.

jeg fikk sølvet til jul og nursdag oppigjennom noen år jag, av bestemoren min. Da merker man ikke at det blir så dyrt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg har veldig lyst på bunad og synes det er veldig flott, men: Er det verdt pengene? Jeg synes det er så dyrt  :cry:

Hvordan er det å kjøpe brukt hvis den ikke passer helt? Jeg kan ikke sy og aner ikke hvor mye det koster å evnt. få tilpasset den...

Kontakt nærmeste husflidsbutikk. De kan gi deg prisoverslag og de kjenner høyst sannsynlig også folk som syr bunader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to bunader og elsker dem. Dessverre er det få anledninger til å bruke dem, men....

Nå vurderer jeg å skaffe en til min mann også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...