Gå til innhold

Reservere seg mot obduksjon

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Man blir kledd naken og «dillet med» uavhengig av obduksjon. F.eks fjernes det avføring som har kommet ut når musklene ble slappe, og det skiftes klær til det man skal begraves i.

Anonymkode: ab264...24b

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg liker ikke å være naken, men når jeg er død så vil jeg nok ikke kjenne på ubehaget gitt. 

Anonymkode: 5c996...b01

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette reguleres av «Lov om obduksjon og avgjeving av lik til undervisning og forsking (obduksjonslova)». Søk opp den, så ser du hvem som obduseres og hvilken tilgang man har til å motsette seg det. Ikke alt kan motsettes, men noe kan.

Men, det er jo ganske få som obduseres kontra hvor mange som dør. Det man uansett må gjennom er likstell og klargjøring til gravlegging. Å få bort f.eks det siste som renner ut av avføring er jo nødvendig for å unngå lukt, så det vil bli noe underlivsstell. Det er heller ingen som begraves i klærne de døde med, må få på seg likskjorte eller utvalgte klær osv. Og da blir man jo behandlet naken uansett av begravelsesbyrået.

Anonymkode: 5af74...322

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Fortell dette til overgrepsofre i "Kropp og helse" som så vidt klarer å komme seg i dusjen.

Og angående det med "å la drapsmenn gå løs" hadde argumentet vært forståelig i et land med reelle straffer for dette, men når man ser på straffenivået i Norge selv i tilfelle drap, hadde det nesten vært like greit å droppe etterforskningen.

Anonymkode: 2c977...66b

Det er en meget spesiell holdning å ha. Hva med pårørende til ofre for drap, har du like stor medfølelse for dem som for overgrepsofre? 

Anonymkode: 32067...4d2

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I mine øyne vil det være viktigere at man ovenfor et offer for gjentatte voldtekter respekterer vedkommendes kropp også etter døden enn at påtalemyndighetene burer inn noen som antagelig slipper ut etter noen få år.

Helt uenig.

Anonymkode: ffa5a...1bf

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for avklaring.

Jeg ser logikken i dette, men samtidig har man også overgrepsofre som har et svært anstrengt forhold til at andre skal ta seg til rette ovenfor kroppen deres, og for dem vil det medføre en ekstra psykisk belastning å vite at dette også kan inntreffe etter at de er døde, uansett hva se selv mener eller har samtykket til.

I mine øyne vil det være viktigere at man ovenfor et offer for gjentatte voldtekter respekterer vedkommendes kropp også etter døden enn at påtalemyndighetene burer inn noen som antagelig slipper ut etter noen få år.

Man tar ikke hensyn til andre irrasjonelle ønsker man skulle ha vedrørende sin døde kropp, heller.

Skal man ta hensyn til at noen får for seg at de hverken ønsker å begraves eller kremeres, og at man ønsker å bli lagt i familiens fryseboks?

Anonymkode: e2f44...2aa

• Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Og angående det med "å la drapsmenn gå løs" hadde argumentet vært forståelig i et land med reelle straffer for dette, men når man ser på straffenivået i Norge selv i tilfelle drap, hadde det nesten vært like greit å droppe etterforskningen.

Hvis det er personer som utgjør en alvorlig fare for samfunnet kan forvaring idømmes, det kan bli mer langvarig enn straff. Dette gjelder for gjerningsmenn som har utført alvorlige forbrytelser som for eksempel voldtekt og drap. 

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for avklaring.

Jeg ser logikken i dette, men samtidig har man også overgrepsofre som har et svært anstrengt forhold til at andre skal ta seg til rette ovenfor kroppen deres, og for dem vil det medføre en ekstra psykisk belastning å vite at dette også kan inntreffe etter at de er døde, uansett hva se selv mener eller har samtykket til.

Er man død er man død og merker ikke at man obduseres. Jeg tenker det er vesentlig bedre at man straffer eventuelle gjerningsmenn og gir rettferdighet til pårørende enn å vise en absurd form for respekt for et menneske som uansett ikke vil merke eller vite hva som skjer med kroppen. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Man tar ikke hensyn til andre irrasjonelle ønsker man skulle ha vedrørende sin døde kropp, heller.

Skal man ta hensyn til at noen får for seg at de hverken ønsker å begraves eller kremeres, og at man ønsker å bli lagt i familiens fryseboks?

Hvis du bare visste hvor mange døde som havner i nettopp frysebokser i håp om fremtidig gjenoppliving ...

https://p3.no/drommen-om-et-evig-liv/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis du bare visste hvor mange døde som havner i nettopp frysebokser i håp om fremtidig gjenoppliving ...

https://p3.no/drommen-om-et-evig-liv/

Det er uansett noe annet enn å insistere på å bli lagt i fryseboksen hjemme fordi man «bestemmer over egen kropp». 

• Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for avklaring.

Men de respekterer avdødes kropp. 
Obduksjon gjøres av profesjonelle, som gjør det så respektfullt som mulig. 
De undersøker heller ikke mer enn det som er nødvendig. De går for eksempel ikke inn å undersøker underlivet til noen som er drept i en trafikkulykke, for det er ikke nødvendig eller relevant. Men de sjekker om ulykken kan skyldes hjertefeil, rus, eller lignende. 

Medisinsk obduksjon kan man til en viss grad motsette seg. 
Men uansett så vil det blir foretatt stell av avdøde, som inkluderer f.eks kroppsvask og omkledning. 

Anonymkode: c9c68...a6c

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det enkle svaret er at i det man dør vil man miste en del av råderetten til egen kropp. Feks har de pårørende siste ord ang organdonasjon og rettsystemet i forhold til obduksjon. Tenker også at det er viktig å avklare mistenkelige dødsfall, da mange som dreper kan skade/dreper igjen. Dette er samme tanken som ligger til grunn når politiet anmelder i strid med offerets vilje, hensynet til resten av samfunnet går over individet.

Anonymkode: 3c2e7...e4c

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Men de respekterer avdødes kropp. 
Obduksjon gjøres av profesjonelle, som gjør det så respektfullt som mulig. 
De undersøker heller ikke mer enn det som er nødvendig. De går for eksempel ikke inn å undersøker underlivet til noen som er drept i en trafikkulykke, for det er ikke nødvendig eller relevant. Men de sjekker om ulykken kan skyldes hjertefeil, rus, eller lignende. 

Medisinsk obduksjon kan man til en viss grad motsette seg. 
Men uansett så vil det blir foretatt stell av avdøde, som inkluderer f.eks kroppsvask og omkledning. 

Når man ser enkelte krimserier, kan man nesten begynne å lure på hva slags mennesker dette egentlig er, for der er rettsmedisineren ofte en mer fargerik rollefigur, som for eksempel i Brokenwood Mysteries.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

I Trondheim var det for noen år siden en sak i media der en obdusert person hadde «mistet» benet sitt, den dukket da opp på et vaskeri, slik fant de ut av det 🙊

Anonymkode: 2cb8f...220

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Når man ser enkelte krimserier, kan man nesten begynne å lure på hva slags mennesker dette egentlig er, for der er rettsmedisineren ofte en mer fargerik rollefigur, som for eksempel i Brokenwood Mysteries.

Du burde ikke basere virkelighetsoppfatningen din på amerikanske krimserier 🙄

Anonymkode: 78219...6f1

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men da bør du heller jobbe med det å skille film/fiction og virkeligheten...

Og selv om karakterene er fargerike, så må jeg si det er svært sjeldent jeg ser at de er respektløse mot ofrene... Og jeg er krimfanatiker som hovedsakelig kun leser/ser krim... Så hvis du skal basere deg på hvordan karakterene i krimserier behandler ofrene, så ville jeg vært mer bekymret for etterforskere enn rettsmedisinere...

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er veldig få som obduseres, så med mndre det er noe spesielt (usikkerhet rundt dødsårsak) blir det ikke gjort.

Anonymkode: d0c16...502

Ved hjemmedød blir en og obdusert, rutine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

I krimserier ser man at den avdøde ikke bare blir kuttet opp, men også kledd naken.

Hvis noen føler seg krenket av dette - er det da mulig å reservere seg helt mot obduksjon eller avkledning selv om rettsmedisineren ønsker det?

Ved naturlig dødsfall blir du ikke observert uansett, men ved mistenkelig dødsfall må du det, og da er det nødvendig at du er naken. Hvorfor er det så flaut at noen ser deg naken, når du er død likevel? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Du burde ikke basere virkelighetsoppfatningen din på amerikanske krimserier 🙄

Anonymkode: 78219...6f1

Det er riktignok en krimserie fra New Zealand, men jeg er enig i at det er rart å tro at virkeligheten er slik den fremstilles i serier.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grüner skrev (2 minutter siden):

Ved naturlig dødsfall blir du ikke observert uansett, men ved mistenkelig dødsfall må du det, og da er det nødvendig at du er naken. Hvorfor er det så flaut at noen ser deg naken, når du er død likevel? 

Men har man noen gang obdusert en konge eller høytstående politiker; har man noen gang obdusert en Pave?

Aldri, selv om det kunne vært gode grunner til å gjøre det; dette handler om respekt for vedkommende selv når han/hun er død.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...