Gå til innhold

Reservere seg mot obduksjon

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

I krimserier ser man at den avdøde ikke bare blir kuttet opp, men også kledd naken.

Hvis noen føler seg krenket av dette - er det da mulig å reservere seg helt mot obduksjon eller avkledning selv om rettsmedisineren ønsker det?

Anonymkode: 2c977...66b

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nei, ikke ved mistenkelig dødsfall/drap. Da må man vite dødsårsak. 

Anonymkode: 32067...4d2

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er veldig få som obduseres, så med mindre det er noe spesielt (usikkerhet rundt dødsårsak) blir det ikke gjort.

Anonymkode: d0c16...502

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ved uventet dødsfall blir man alltid sendt til obduksjon. Man kan ikke utføre en obduksjon med klærne på.

Hvordan kan man uansett bli krenket av noe man ikke vet noe om?

Anonymkode: fae7b...21d

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er veldig få som obduseres, så med mindre det er noe spesielt (usikkerhet rundt dødsårsak) blir det ikke gjort.

Anonymkode: d0c16...502

Dette stemmer ikke. Alle som dør en uventet død eller uten tilsyn blir obdusert, f.eks ved ulykke o.l.

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei, ikke ved mistenkelig dødsfall/drap. Da må man vite dødsårsak. 

Spørsmålet blir da om man selv kan bestemme over kroppen sin - slik man kan nekte å få blodoverføring selv i krisetilfeller - eller om samfunnet overtar eiendomsretten til kroppen når man er død.

Hvis man kan nekte blodoverføring til tross for at dette fører til at man dør, burde det logisk sett være mulig å reservere seg mot obduksjon etter at man er død; man blir ikke vekket til live selv om etterforskerne kommer på sporet av en drapsmann.

Bruker man ikke uttrykket "min kropp, mitt valg" ...?

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Spørsmålet blir da om man selv kan bestemme over kroppen sin - slik man kan nekte å få blodoverføring selv i krisetilfeller - eller om samfunnet overtar eiendomsretten til kroppen når man er død.

Hvis man kan nekte blodoverføring til tross for at dette fører til at man dør, burde det logisk sett være mulig å reservere seg mot obduksjon etter at man er død; man blir ikke vekket til live selv om etterforskerne kommer på sporet av en drapsmann.

Retten til å bestemme over kroppen sin etter døden gjelder for eksempel organdonasjon; selv om det står mennesker i kø for å få friske organer, er det ingen selvfølge at dette blir donert med mindre man selv uttrykkelig har samtykket til at man ønsker dette.

Derfor høres det i mine ører rart ut at politiet kan overstyre en så prinsippiell rettighet; det vil tross alt være viktigere å donere et hjerte for å kunne redde et annet liv enn å kanskje komme på sporet av en drapsmann.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Obduksjonsloven skilles det mellom medisinsk obduksjon og rettsmedisinsk oppduksjon. Medisinsk obduksjon krever samtykke, mens rettsmedisinsk obduksjon besluttes i medhold av Straffeprosessloven § 228

Det å avklare om det er noe straffbart er viktig for hele samfunnet og dermed går det foran den enkeltes ønske om ikke å bli kledd naken. 

Endret av Kristin70
  • Liker 13
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En blir nok uansett kledd naken etter dødsfallet, om en da ikke dør i klærne en skal begraves i. 🤔 

Er mye som skal klaffe med dødsfallet hvis en ikke skal bli kledd naken, eller være sikker på at de som kler av/på den døde er folk den avdøde ønsker skal se en naken/kle om seg. 

Anonymkode: 74be3...22f

• Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kristin70 skrev (16 minutter siden):

Obduksjonsloven skilles det mellom medisinsk obduksjon og rettsmedisinsk oppduksjon. Medisinsk obduksjon krever samtykke, mens rettsmedisinsk obduksjon besluttes i medhold av Straffeprosessloven § 228

Det å avklare om det er noe straffbart er viktig for hele samfunnet og dermed går det foran den enkeltes ønske om ikke å bli kledd naken. 

Takk for avklaring.

Jeg ser logikken i dette, men samtidig har man også overgrepsofre som har et svært anstrengt forhold til at andre skal ta seg til rette ovenfor kroppen deres, og for dem vil det medføre en ekstra psykisk belastning å vite at dette også kan inntreffe etter at de er døde, uansett hva se selv mener eller har samtykket til.

I mine øyne vil det være viktigere at man ovenfor et offer for gjentatte voldtekter respekterer vedkommendes kropp også etter døden enn at påtalemyndighetene burer inn noen som antagelig slipper ut etter noen få år.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for avklaring.

Jeg ser logikken i dette, men samtidig har man også overgrepsofre som har et svært anstrengt forhold til at andre skal ta seg til rette ovenfor kroppen deres, og for dem vil det medføre en ekstra psykisk belastning å vite at dette også kan inntreffe etter at de er døde, uansett hva se selv mener eller har samtykket til.

I mine øyne vil det være viktigere at man ovenfor et offer for gjentatte voldtekter respekterer vedkommendes kropp også etter døden enn at påtalemyndighetene burer inn noen som antagelig slipper ut etter noen få år.

Jeg har kjent folk som jobber med obduksjoner, og det er veldig fokus på at det skal vises respekt for den avdøde. 

Det er jo en slags respekt i det å finne ut av hva som har skjedd, dersom vedkommende har dødd uventet eller blir utsatt for noe kriminelt? Går det an å tenke sånn? 

Anonymkode: 6f875...529

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg forstår at enkelte kan synes at dette er vanskelig. Jeg vil tro at det å vite at man kan være med å stoppe fremtidige overgrep kanskje kan være en trøst. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Dette stemmer ikke. Alle som dør en uventet død eller uten tilsyn blir obdusert, f.eks ved ulykke o.l.

Det med uventet død stemmer ikke. Når snakker jeg ikke om ulykke men medisinsk grunn. 

Anonymkode: 3816e...39c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan ikke reservere deg mot det, men de pårørende kan «nekte» medisinsk obduksjon (altså rekvirert av en lege) da disse krever samtykke fra pårørende. Leger skal vurdere obduksjon ved ALLE uforventede/plutselige dødsfall, selv om det er en åpenbar medisinsk årsak til døden. Men de pårørende kan altså si nei til dette, så da bør du gjøre dine nære kjent med ditt syn.

Hvis det er et mistenkelig/unaturlig dødsfall skal politiet involveres, og de kan rekvirere en rettsmedisinsk obduksjon. Den kan man ikke krangle på.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Drap er en straffesak, en obduksjon kan bekrefte eller avkrefte drap, hvordan man eventuelt er drept og dødsårsak. Dette er et ledd i rettsgangen som følger. Det er noe annet enn at du selv velger å nekte behandling eller reserverer deg mot organdonasjon. Så nei, du kan ikke reservere deg mot obduksjon ved mistenkelig dødsfall. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Takk for avklaring.

Så det er greit å la drapsmenn gå løs i stedet? Bra logikk. Tror ikke overgrepssaker generelt er redd for hva som skjer med kroppen når de er døde. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

For noe tull. Har du planer om å forgifte noen, eller? 

Anonymkode: ceb52...f9c

• Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Naken blir du uansett under stell før en begravelse.

Anonymkode: 86db9...2f5

• Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Så det er greit å la drapsmenn gå løs i stedet? Bra logikk. Tror ikke overgrepssaker generelt er redd for hva som skjer med kroppen når de er døde. 

Fortell dette til overgrepsofre i "Kropp og helse" som så vidt klarer å komme seg i dusjen.

Og angående det med "å la drapsmenn gå løs" hadde argumentet vært forståelig i et land med reelle straffer for dette, men når man ser på straffenivået i Norge selv i tilfelle drap, hadde det nesten vært like greit å droppe etterforskningen.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...