Gå til innhold

Hvor trygt er egentlig fond?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er ganske krise, faktisk. Jeg tror barnet vårt vil få en større erstatning snart. For barnet ville det hatt stor betydning for voksenlivet om beløpet kunne stått i et globalt indeksfond vs sparekonto… Man kan jo spørre seg hvorfor oljefondet ikke er en oljesparekonto da, hvis et globalt indeksfond er så risikabelt… Det er ikke sånn at man kjøper aksjer i GameStop. 

Anonymkode: 8120d...ba5

Jeg lurer litt på hva oljefondet driver med jeg da. Slik jeg har skjønt det så har de lavere avkastning enn S&P 500. Dette til tross for at det sitter aktive forvaltere der med skyhøye lønninger. Mon tro om man ikke like gjerne kunne endret oljefondet til å følge indeksfond.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å spare i fond er å bette på livet. Om du velger en fond med lav risiko, et indeksfond. Tror du verden går under, da bruker du pengene på fyll og fanteri. Det eneste du kan påvirke er når du går inn. Midt under verste coronadepresjon var feks det best tenkelige tidspunkt. Kommer det et stort krigsutbrudd i Ukraina, bør du gå inn når det står på som verst.

Anonymkode: 2b5d2...b55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunntanken med aksjefond er vel og bra. Som andre før meg allerede har skrevet, så minskes risikoen i fond kontra å eie bare noen få enkeltaksjer. Har du lang tidshorisont, ala flere tiår så kan det være greit nok.

Jeg vil likevel utfordre deg til å reflektere litt over noen ting, som ingen finansrådgivere i den lokale banken vil finne på å nenve:

•  Når du kjøper fondsandeler er det i praksis en fordring. Du har krav på en andel av avkastningen fra fondet.
  • Når du kjøper børsnoterte aksjer gjennom aksjemeglere i dag, er det til syvende og sist ikke aksjer i ditt navn. Du har en fordring mot meglerfirmaet (f.eks. DNB eller Nordnet), men lenger opp i strukturen over Nordnet ligger aksjene i en stor pool og er på ingen måte absolutt allokert til deg direkte. Du har krav på avkastningen, utbytter og har som regel stemmerett i generalforsamlingen.
  • De siste tiårene er det juridiske og organisatoriske opplegget for handel av noterte verdipapirer gradvis tilrettelagt de aller største finansinsitusjonene som er "too big to fail". For å holde dette kort: i verste fall og i siste instans vil aksjene og fondene du tror du eier, kunne gå tapt som følge av den øvrige gjeldsoppbyggingen og derivathandelen. Dine aksjer og fondsandeler er i praksis "pant" lenger opp i strukturen. Ikke så ulikt det som skjer når en bank går konkurs.

Så, du spør: hvor trygt er egentlig fond? Det er et veldig åpent spørsmål men svaret er at ingen har helt oversikt. Det tror jeg knapt de beste internasjonale juristene har. Med ordinære fond og børsnoterte fond, vil plasseringene dine i praksis være en fordring og du har risiko i mange ledd, selv om meglerfirmaets drift og klientmidlene skal være adskilte. Nordnet kan gå konkurs og ut av drift uten at det skal ha betydning for dine fondsandeler. Det er når dominobrikkene faller videre bak i systemet at det blir skummelt.

Når det gjelder børsnoterte aksjer, så finnes en måte å eie aksjene direkte og i ditt fulle navn uten noen andre mellomledd. Og det er å kjøpe aksjene gjennom en "bokholder" som Computershare. Computershare er en av de relativt få aktører som holder oversikt over aksjonærene i store børsnoterte selskap, sørger for at aksjonærene får rapporter og innkalling til generalforsamling. Jeg har droppet aksjehandel på Nordnet og DNB, og bruker utelukkende Computeshare til dette.

Jeg er ikke økonom, men jeg har de siste 25 årene syslet med stor interesse for fondssparing, aksjehandel og økonomi. Jeg har handlet aksjer, fondsandeler, CFDer, valuta, krypto, fysisk gull og sølv. Noe daytrading i min ungdom, som jeg fort fant ut ikke var helt min hjemmebane. Aksjer er noe av det beste jeg vet, men jeg har dratt ut det aller meste av aksje- og fondsplasseringer og er for det meste bare investert i valuta og fysisk gull/sølv. Gullet har jeg i hånden og ingen andre har krav mot det.

Hele finanssystemet kan gå i fistel uten at mitt gull går med i dragsuget. Det er på dette punktet at enkelte sier at "da har du andre ting å tenke på enn fondene dine". Vel, jeg vil si at det er da du får din "once in a century opportunity". Formuen og velstanden blir ikke borte, den skifter hender. Historien har flust av eksempler på det.

Anonymkode: 8d4ba...3b1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er ganske krise, faktisk. Jeg tror barnet vårt vil få en større erstatning snart. For barnet ville det hatt stor betydning for voksenlivet om beløpet kunne stått i et globalt indeksfond vs sparekonto… Man kan jo spørre seg hvorfor oljefondet ikke er en oljesparekonto da, hvis et globalt indeksfond er så risikabelt… Det er ikke sånn at man kjøper aksjer i GameStop. 

Flere i en gruppe vi er med i forhold til den diagnosen vårt barn har sier det er helt sprøtt at en ikke kunne velge fond og hvem som helst bank. Vi fikk kun velge sparebank 1, dnb , Norden og danske bank den gangen vi måtte ta valg. Spurte om vi ikke kunne ta vår lokalbank fikk som svar for risiko og fond var å risiko

Så rart da at mange pensjonssparing er i fond, samme er nå olje pengene

Anonymkode: 9c710...2f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Å spare i fond er å bette på livet. Om du velger en fond med lav risiko, et indeksfond. Tror du verden går under, da bruker du pengene på fyll og fanteri. Det eneste du kan påvirke er når du går inn. Midt under verste coronadepresjon var feks det best tenkelige tidspunkt. Kommer det et stort krigsutbrudd i Ukraina, bør du gå inn når det står på som verst.

Anonymkode: 2b5d2...b55

Enig i at kriser også betyr muligheter. Finansystemet er i stor grad frakoblet den reelle økonomien på "bakken". En snekker møter opp og vil fortsatt fikse på saker og ting, selv om finansystemet går i stå og kanskje trenger en såkalt "reset". Bonden vil ikke bare gå og henge seg i fjøset uten videre. Det kan få store konsekvenser, slik det hadde under den store depresjonen i mellomkrigstiden, der mange mistet tilgang på sine bankinskudd og mange mistet gård og grunn. Men kunnskap blr ikke borte, politiet blir ikke borte, brannvesenet blir ikke borte. Drikkevannet renner videre, kloakken blir forhåpentligvis renset som før. Kaos, uro, stress, armod og slit - ja godt mulig. Men det er ikke første gang og neppe siste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når den dagen kommer, att gode, sikre og relativt stabile fond ryker åt skogen grunna enorme kriser og omveltninger i økonomien, så har nok bankene ramlet nedi akkurat samme hullet, og pengene er tapt uansett hvor en hadde de. 

Da sitter en igjen med gullet i kistebunnen som eneste sikkerhet. 

Anonymkode: 61bfa...6e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Når den dagen kommer, att gode, sikre og relativt stabile fond ryker åt skogen grunna enorme kriser og omveltninger i økonomien, så har nok bankene ramlet nedi akkurat samme hullet, og pengene er tapt uansett hvor en hadde de. 

Da sitter en igjen med gullet i kistebunnen som eneste sikkerhet. 

Hvermansen sitter igjen med sine fysiske eiendeler. Eiendom for eksempel. I etterspillet kan det bli krevendeå holde på eiendommen siden det neppe er prisstabilitet.. Rentene kan være høye og skattene skal betales. Slik vi kan høre historier om fra blant annet Venezuela og Argentina. Eller Weimarrepublikken. Pengene i form av kontanter og innskudd er nok mer eller mindre tapt, siden fiatvalutaene kommer i spill i en slik situasjon.

Gullet tar ikke så stor plass. Så gullet på kistebunnen vil få veldig høy kjøpekraft. Det ser vi av tidligere eksempler på, når  fiatvalutaer mister tillit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvermansen sitter igjen med sine fysiske eiendeler. Eiendom for eksempel. I etterspillet kan det bli krevendeå holde på eiendommen siden det neppe er prisstabilitet.. Rentene kan være høye og skattene skal betales. Slik vi kan høre historier om fra blant annet Venezuela og Argentina. Eller Weimarrepublikken. Pengene i form av kontanter og innskudd er nok mer eller mindre tapt, siden fiatvalutaene kommer i spill i en slik situasjon.

Gullet tar ikke så stor plass. Så gullet på kistebunnen vil få veldig høy kjøpekraft. Det ser vi av tidligere eksempler på, når  fiatvalutaer mister tillit.

Helt enig. Jeg har skrevet om dette her på forumet for noen måneder siden, og ble omtrent hengt ut for mine teite og dumme tanker om edelt metall. Ja, jeg hadde tidligere flere fond med til dels høy risiko. I dag har jeg to igjen et Fremtid 10A og et Kort Kreditt 1G A. Resten av sparingen som er 2/3 av den totale, er fordelt på 1/3 høyrentekonto og 1/3 investert i gull og sølvmynter. Førstnevnte ble kjøpt for noe over tre år siden, og har nå nesten doblet seg i verdi. Sølvmynt har jeg i fall en krise, da det er lettere å kjøpe/bytte til seg varer med myntverdi på noen hundre kroner. 

Anonymkode: dca93...763

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

det meste bare investert i valuta og fysisk gull/sølv. Gullet har jeg i hånden og ingen andre har krav mot det.

Hvor kjøper du gull? Og hva betyr det å være investert i valuta? Mener du kontanter?

Anonymkode: 3d8ba...b09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvor kjøper du gull? Og hva betyr det å være investert i valuta? Mener du kontanter?

Finnes flere seriøse mynthandlere i Oslo, Tavex, Gold Source, Norsk Mynthandel, dessuten selges det privat på Finn. Kjøper du f.eks sølv eller gullmynter som Maple Leafs (Canada), så regnes disse som gangbar valuta, dvs. de kan brukes som betalingsmiddel. Samme med American Eagle, Britiske Britannia osv. Og de veier 1 ozt. som vil si 31.1 gram pr stykk. 1 ozt er lik spotprisen på gull/sølv i hele verden. Det går også å kjøpe 1/2 ozt, 1/4 ozt, men de først nevnte er å anbefale. Så ja, du kan både si du er investert i valuta og at det samtidig faktisk er kontanter, selv om de fleste nok veksler inn ved salg hvis du trenger cash.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Som en annen har svart før meg, så finnes det flere mynthandlere på nett og med fysisk forretning. Nettbutikken til Norsk Mynthandel kan anbefales. Jeg har opplevd at det er kurant å kjøpe mynter fra UK og USA, så lenge det er mynter med valør, altså et lovlig betalingsmiddel i landet mynten er utstedt. Da er det ikke toll eller MVA ved innførsel til Norge. Men fra USA blir fraktkostnaden litt vel høy, så det forbeholder jeg mest til spesielle mynter jeg har vanskelig for å finne ellers.

Skulle det være av interesse med mynter, ville jeg gjort det til en hobby å samle ulike mynter. Ikke fall for fristelsen med å ha mange mynter av samme, slik som 10 stk Maple Leaf - for det kan du vanskelig forsvare som myntsamling. Jeg tenker at livet er for kort til ikke å samtidig dyrke det litt som en hobby, så jeg har flere spennende gamle mynter fra 1800- og tidlig 1900-tall. En myntserie med ulike motiv for hvert år er en fin begynnelse. F.eks. Australsk kenguru og kinesisk panda.

Valuta: rett og slett bankkonto notert i utenlandsk valuta. Jeg har holdt meg til sveitiske franc men roterer gjerne delvis over til USD. Det er nokså enkelt å få til med DNB og Nordnet, men jeg har valgt å bruke en utenlandsk bank for dette. Selvfølgelig opplyst til norske skattemyndigheter både i skattemelding og skattekort. Liker å diversifisere i flere lag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Bortsett ifra at ingen kommer til å gidde og kjøpe gull i en situasjon som dere beskriver, da. Ubrukelig metallskrap er nok det siste man gidder å bruke penger på, da.

Anonymkode: ba04d...134

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Tingen er att folk er så redd for fond, att de heller velger "tryggheten" i banken, men om scenarioet er att gode, stabile fond går aldeles til helvete, så ryker nok bankene i samme draget.  Da er jo pengene tapt uansett. 

Ergo kan en relativt trygt sette pengene i fond. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jabx skrev (På 28.12.2024 den 23.45):

Jeg lurer litt på hva oljefondet driver med jeg da. Slik jeg har skjønt det så har de lavere avkastning enn S&P 500. Dette til tross for at det sitter aktive forvaltere der med skyhøye lønninger. Mon tro om man ikke like gjerne kunne endret oljefondet til å følge indeksfond.

Jeg har tenkt det samme. Hvorfor ikke bare lage seg et eget globalt indeksfond? Det trenger man ikke mange ansatte for å gjøre. En liten håndfull er nok. Kunne hatt en fire-fem kontorer i et bygg i Oslo. De hadde ikke trengt mer. 
Oljefondet drives litt spesielt, da. For det første er det ikke 100% aksjer, men også obligasjoner og eiendom, tror jeg? Og så skal de ikke investere i “etisk tvilsomme aksjer”. Og så prøver de å påvirke selskapene de eier betydelige andeler av til å ta “etiske valg”. Alt dette koster selvsagt penger, særlig når de ansatte har meget gode lønninger. Vet ikke om noen stiller spørsmålstegn ved disse prioriteringene… Mye prestisje i oljefondet. 

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Flere i en gruppe vi er med i forhold til den diagnosen vårt barn har sier det er helt sprøtt at en ikke kunne velge fond og hvem som helst bank. Vi fikk kun velge sparebank 1, dnb , Norden og danske bank den gangen vi måtte ta valg. Spurte om vi ikke kunne ta vår lokalbank fikk som svar for risiko og fond var å risiko

Så rart da at mange pensjonssparing er i fond, samme er nå olje pengene

Anonymkode: 9c710...2f4

Enig, det er fullstendig bakvendt, og veldig gammeldags. Den “lave risikoen” innebærer en 100% sannsynlighet for tapt kjøpekraft. Dette går direkte ut over barna! Det burde være en smal sak å tillate at et globalt indeksfond kan godtas, i barnets navn og på en konto foreldrene ikke har tilgang til, hvis barnet er la oss si under 13 år gammelt, evt aldri vil bli i stand til å styre sin egen økonomi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Som en annen har svart før meg, så finnes det flere mynthandlere på nett og med fysisk forretning. Nettbutikken til Norsk Mynthandel kan anbefales. Jeg har opplevd at det er kurant å kjøpe mynter fra UK og USA, så lenge det er mynter med valør, altså et lovlig betalingsmiddel i landet mynten er utstedt. Da er det ikke toll eller MVA ved innførsel til Norge. Men fra USA blir fraktkostnaden litt vel høy, så det forbeholder jeg mest til spesielle mynter jeg har vanskelig for å finne ellers.

Skulle det være av interesse med mynter, ville jeg gjort det til en hobby å samle ulike mynter. Ikke fall for fristelsen med å ha mange mynter av samme, slik som 10 stk Maple Leaf - for det kan du vanskelig forsvare som myntsamling. Jeg tenker at livet er for kort til ikke å samtidig dyrke det litt som en hobby, så jeg har flere spennende gamle mynter fra 1800- og tidlig 1900-tall. En myntserie med ulike motiv for hvert år er en fin begynnelse. F.eks. Australsk kenguru og kinesisk panda.

Valuta: rett og slett bankkonto notert i utenlandsk valuta. Jeg har holdt meg til sveitiske franc men roterer gjerne delvis over til USD. Det er nokså enkelt å få til med DNB og Nordnet, men jeg har valgt å bruke en utenlandsk bank for dette. Selvfølgelig opplyst til norske skattemyndigheter både i skattemelding og skattekort. Liker å diversifisere i flere lag :)

Spennende! Jeg har sett for meg at det kan være lurt å ha litt gull og sølv liggende, men for min del er det snakk om at jeg kanskje kan kjøpe for 3-4000 i året (med mindre jeg kutter all annen sparing og satser bare på metall), så en del av de myntene de selger er langt over min prisklasse. Det sikreste og mest verdi for pengene ville vel være rent gull og sølv, altså ikke i form av spesielle mynter som øker prisen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gull og sølv er desverre ikke redningsbåten slik som det skisseres.

Når det gjelder f.eks. mynter, så har jo du problemet med transport og oppbevaring. Dette er igjen risikofaktor som gjerne ikke prises korrekt inn i avkastningen det gir. 

Jeg vil ikke anbefale mynter for vanlig sparing, fordi sølv er like svingete som en global indeksfond, med noe ekstra risiko på toppen av det hele. 

Jeg sammenlignet forholdet mellom risiko og avkastning mellom MSCI World (global indeksfond), gull og sølv en stund tilbake. Tidsrommet er de siste tiårene så vi betrakter et ganske så stort tidsrom.

1) Gull
Volatilitet: 16%
Max Drawdown: -49%

2) Sølv
Volatilitet: 28%
Max Drawdown: -74%

3) MSCI World (global indeksfond)
Volatilitet: 15%
Max Drawdown: -55%

Både gull og sølv er på ingen måte mindre risikoutsatt enn en globale indeksfond.

Hva med kriser da?

Når aksjemarkedet er i en krisefase kan det til og med observeres at mange flytter verdiene sine til gull og sølv. Jeg sammenlignet gull og sølv sin avkastning når markedet kræsjet fra sitt høyest punkt til sitt laveste punkt. La oss plukke 5 eksempler og studere de litt nærmere.

1) Kræsj vår '22:
Tidsrom: 31.12.2021 til 30.09.2022
Gull: -9%
Sølv: -18%
MSCI World: -26%

2) Koronakræsj '20:
Tidsrom: 31.12.2019 til 31.03.2020
Gull: +4%
Sølv: -22%
MSCI World: -21%

3) Finanskrisen '07 - '09:
Tidsrom: 31.10.2007 til 31.03.2009
Gull: +15%
Sølv: -11%
MSCI World: -52%

4) DotCom Bubble '00 - '03:
Tidsrom: 31.03.2000 til 31.03.2003
Gull: +21%
Sølv: -11%
MSCI World: -48%

5) Kræsj '89 - '90:
Tidsrom: 31.12.1989 til 30.11.1990
Gull: -5%
Sølv: -21%
MSCI World: -20%

Den motsatte effekten kan observeres når aksjemarkedet er optimistisk. Her flytter mange verdiene sine fra gull til aksjene. 

Men oppsving i aksjemarkedet kan bli kraftig, spesielt etter kriser. Verken gull eller sølv er i nærheten av hva vekstaksjer kan gi i avkastning.

Generelt er avkastningen for gull og sølv MYE lavere i momentet. Det er MEGET problematisk når en ønsker å holde det litt lenger f.eks. for langsiktig sparing, der inflasjon er vår største motstander.

Har du lang horisont så virker det egentlig mer greit å sitte stille i båten med en global indeksfond. Hvorfor burde jeg som småsparer flytte verdier til gull og sølv? Jeg ønsker jo ikke følge med og drive spekulasjon om jeg må flytte verdiene eller ikke. Avkastningen innhenter seg etter krisen og jeg får avkastning for risikoen tatt. At jeg tok en bunn underveis har ingen ting å si.

Hadde jeg investert i gull eller sølv, så mister jeg verdifull momentum etter krisetider, historisk sett, og da går jeg glipp av mye avkastning. Inflasjonen sitter dermed godt i nakken. Gitt høyere risiko gull og sølv gir, så er det globale indeksfondet klart en vinner når det gjelder forholdet av risiko og avkastning. 

Husk også at globale indeksfond er investert i bedrifter som driver med både utvinning og videre prosessering av mange typer råstoff. Har gull en verdi, så har bedriftene en verdi, så har fondet en verdi.

Schmuhu

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Schmuhu skrev (1 time siden):

Gull og sølv er desverre ikke redningsbåten slik som det skisseres.

Gull regnes for å være et monetært metall, som i tusenvis av år har fungert som penger. Sølv har også delvis hatt denne rollen men er i dag hovedsakelig et industrielt metall. "Sentralbankenes sentralbank", BIS, klassifiserer gull som såkalt tier 1 asset, altså det tryggeste sentralbankene kan holde i sine reserver. Så fremt gullet holdes av sentralbanken innenfor eget land og i egne hvelv, er det ingen tredjepartsrisiko. I motsetning til nesten alt annet av instrumenter innenfor finans i dag.

Generelt bør gull sees på som en forsikring, en viss andel av porteføljen i gull sikrer diversifisering og formuesbevaring. Det er ingen fiatvalutaer som overlever over tid. Ingen. Mot sluten av levetiden på fiatvalutaene øker gullets kjøpekraft svært mye, slik at det i praksis kan dekke resten av porteføljens opprinnelige kjøpekraft og litt til, avhengig av hvor mye gull man har i porteføljen.

Så, hvis det er ett begrep som beskriver gullets funksjon ganske godt, så er det faktisk redningsbåt. Se for deg at demninger bryter sammen og at byen oversvømmes av en stor flom av gjeld. Gullet og til dels også sølvet er i denne sammenhengen en redningsbåt. Norske kroner vil ikke mange utenlandske valtuavekslere ha lenger. Men gull er gull. Det kunne du veksle i varer og tjenester world wide for tusen år siden, 200 år siden, i 2010 og i morgen.

Gull og sølv er "dødt" og gir ikke utbytter eller renteinntekter i seg selv, akkurat som betalingsmidler generelt. Det er heller ikke poenget. Poenget er at det over tid skal holde tritt med inflasjonen slik at kjøpekraften bevares.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schmuhu skrev (1 time siden):

Når det gjelder f.eks. mynter, så har jo du problemet med transport og oppbevaring. Dette er igjen risikofaktor som gjerne ikke prises korrekt inn i avkastningen det gir. 

Transport og oppbevaring kan være gode ankepunkter. Derfor finnes det tjenester for å overkomme denne problematikken.

Enten du er millionær eller milliardær og ønsker å holde en betydelig andel av formuen din i fysiske metaller, så kan du handle fysisk gull og oppbevare dette i ulike jurisdiksjoner, som Sveits og Singapore. Gjerne i form av allokert gull som ligger i store, sikre hvelv i fjellbunkerser (Sveits). Digitalt kan du på kort tid kjøpe og selge fysisk gull for å veksle om til en foretrukket fiatvaluta. Flere seriøse aktører tilbyr også levering av fysisk gull dersom kunden ønsker det. Dette er imidlertid ikke gratis. Revisjoner/kontroller, sertifiseringer og vakthold koster. Det er ikke nødvendigvis avskrekkende, men det er et typisk poeng når vi diskuterer oppbevaring av fysiske metaller langt utover det man ønsker å oppbevare i en privatbolig.

Digitale tjenester utvikles for tiden for å holde- og bruke gull i bank og betalingskort. Seriøse aktører backer opp innskuddene med fysisk gull. Vi kan se for oss at dette utvikles såpass at du kan gjøre et fysisk innskudd i f.eks. Oslo og forbruke innskuddet med kort hvor enn du måtte ønske.

Problematikken rundt transport og oppbevaring trenger ikke være spesielt stor for småsparere, all den tid det er store verdier i noen få gullmynter. Sølv er derimot, tar betydelig større plass og er tyngre å reise med, tilsvarende vanlige fiatmynter som har sine begrensninger. Jeg mener at sølv egner seg greit til oppbevaring og posisjonering ut over tid til å betale bo- og levekostnader. Sølv er åpenbart ikke egnet for å flytte store verdier over avstander.

Jeg har selv hatt gleden av å reise ut i Europa med gull for et par hundre tusen kroner. Det var ikke verre enn at gullmyntene kunne oppbevares i en romslig lommebok. Selvfølgelig deklarert ved utreise og innreise, totalt problemfritt. Skulle jeg reist med tilsvarende verdier i sølv, måtte jeg nok som minimum benyttet en kabinkoffert.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heller ikke slik at det er 100% sikkert å ha pengene i banken. Dog har man en forsikring gjennom bankgarantifondet, men det gjelder kun opp til 2 millioner. De som velger å spare pengene på høyrentekonto istedet for fond gjennom livet, har nok vesentli høyere beløp enn 2 millioner på konto. Går banken konkurs, og pengene forsvinner, så får man kun 2 millioner tilbake, selv om man skulle ha 10 millioner på bok.

Anonymkode: 5cee4...a15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Transport og oppbevaring kan være gode ankepunkter. Derfor finnes det tjenester for å overkomme denne problematikken.

Enten du er millionær eller milliardær og ønsker å holde en betydelig andel av formuen din i fysiske metaller, så kan du handle fysisk gull og oppbevare dette i ulike jurisdiksjoner, som Sveits og Singapore. Gjerne i form av allokert gull som ligger i store, sikre hvelv i fjellbunkerser (Sveits). Digitalt kan du på kort tid kjøpe og selge fysisk gull for å veksle om til en foretrukket fiatvaluta. Flere seriøse aktører tilbyr også levering av fysisk gull dersom kunden ønsker det. Dette er imidlertid ikke gratis. Revisjoner/kontroller, sertifiseringer og vakthold koster. Det er ikke nødvendigvis avskrekkende, men det er et typisk poeng når vi diskuterer oppbevaring av fysiske metaller langt utover det man ønsker å oppbevare i en privatbolig.

Digitale tjenester utvikles for tiden for å holde- og bruke gull i bank og betalingskort. Seriøse aktører backer opp innskuddene med fysisk gull. Vi kan se for oss at dette utvikles såpass at du kan gjøre et fysisk innskudd i f.eks. Oslo og forbruke innskuddet med kort hvor enn du måtte ønske.

Problematikken rundt transport og oppbevaring trenger ikke være spesielt stor for småsparere, all den tid det er store verdier i noen få gullmynter. Sølv er derimot, tar betydelig større plass og er tyngre å reise med, tilsvarende vanlige fiatmynter som har sine begrensninger. Jeg mener at sølv egner seg greit til oppbevaring og posisjonering ut over tid til å betale bo- og levekostnader. Sølv er åpenbart ikke egnet for å flytte store verdier over avstander.

Jeg har selv hatt gleden av å reise ut i Europa med gull for et par hundre tusen kroner. Det var ikke verre enn at gullmyntene kunne oppbevares i en romslig lommebok. Selvfølgelig deklarert ved utreise og innreise, totalt problemfritt. Skulle jeg reist med tilsvarende verdier i sølv, måtte jeg nok som minimum benyttet en kabinkoffert.

Meget gode innlegg skrevet av deg, og kanskje litt faktaopplysning til Schmuhu over her. Jeg er bare en småsparer, men har skjønt for lenge siden at det er dumt å satse bare på en hest. (jeg tapte et større beløp i aksjer under "jappetiden" på 80-tallet i bl.a. Kreditkassen). Derfor har jeg kjøpt gull/sølvmynt for ca. 1/3 av sparingen min. Hvis en ser på noen gull Maple Leafs som jeg kjøpte for drøyt tre år siden, så kunne jeg solgt disse før valget i USA og hatt en dobling i fortjeneste. Uten skatt på fortjeneste og  uten formueskatt. Spotprisen går selvfølgelig opp og ned, men ser en prisen over fem år, så er det en jevn økning. Og jeg tror både aksjer og fond kommer til å få et krakk snart, ikke minst i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...