Gå til innhold

Er jula over?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Nei, hvorfor skulle jeg det? Dere må gjerne beholde julepynten så lenge dere vil, det plager jo ikke meg. Jeg sier bare at det ikke er vanlig her jeg bor.

Fordi du ikke tror det finns masse folk som har jula inne til 20. Dag jul. Du hadde hatt godt av å se at dette er viktig for flere enn du tror. 

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det er ikke jeg som plages av at andre har andre preferanser enn meg. Og i hvert fall ikke i en slik grad at jeg blir «trist» av det, slik som «20.dagsfolket» blir.

Anonymkode: 0aa48...166

Jeg blir ikke trist av at folk er anderledes, jeg blir trist fordi folk ikke ser hvor viktig tradisjon er for vår identitet. Og akkurat det kommer jeg for alltid og kjempe for og messe om 

Anonymkode: 12894...9b9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Julebordet på min jobb var også i november, men det er en åpen hemmelighet at det er fordi de som er ansvarlige var alt for sent ute med å bestille lokale. Da var alle steder allerede fulle i desember. Så det er ikke nødvendigvis slik at denne typen arrangementer flyttes fordi folk foretrekker det slik.

Ingen jeg har snakket med satt noe videre pris på flyttingen faktisk, særlig ettersom det tradisjonelt deles ut påskjønnelser for gode resultater og sånt på julebordet. Nå fikk de jo ikke med resultater fra november og enkelte var sure for det.

Anonymkode: d796d...781

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fordi du ikke tror det finns masse folk som har jula inne til 20. Dag jul. Du hadde hatt godt av å se at dette er viktig for flere enn du tror. 

Jeg blir ikke trist av at folk er anderledes, jeg blir trist fordi folk ikke ser hvor viktig tradisjon er for vår identitet. Og akkurat det kommer jeg for alltid og kjempe for og messe om 

Men det er din tradisjon, og tradisjonen du er vant med. Jeg har ikke vokst opp med denne tradisjonen her jeg bor. 

Hvorfor har jeg «godt av» å se det er viktig for andre? Jeg aksepterer jo at dere har denne tradisjonen. Du kan da ikke mene at jeg må ta opp deres tradisjoner?

Jeg er bergenser, for meg er lyden av buekorps en del av våren og 17.mai. De årene jeg bodde i Oslo, var dette noe som «manglet» på 17.mai. Skal jeg bli lei meg fordi ikke andre byer har adoptert denne tradisjonen?

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Og det er selvfølgelig helt greit. For min del har jeg et julefritt hus i rundt 345 dager i året. De resterende dagene koser jeg meg med julestemning og det som hører med. 

Anonymkode: 8a4d0...d28

Ja men da gjør du det😊 Er da ikke noe å lage noe rabalder om at noen tar ned julepynten den 1. januar selv om du har til 20 dag jul eller til 30 dag eller what ever... Jeg er bare sjeleglad jeg kan bytte ut juleblomster med friske fine tulipaner, få andre tekstiler inn i stuen min enn julen, putte treet ned i kasser og få julen i boden og bytte ut mot friske fine farger på lys og i stuen

Og jeg svarte deg at selv om en pynter til jul den 23. desember kan en være fint ferdig med julen når et nytt år står for døren. You do you men en trenger på ingen måte å ha jul fra september-november av for å være ferdig med julen i begynnelsen av januar.

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Men det er din tradisjon, og tradisjonen du er vant med. Jeg har ikke vokst opp med denne tradisjonen her jeg bor. 

Nå snakker jeg om tradisjoner generelt.

Hvorfor har jeg «godt av» å se det er viktig for andre? Jeg aksepterer jo at dere har denne tradisjonen. Du kan da ikke mene at jeg må ta opp deres tradisjoner?

Fordi du aldri hadde sett noen som hadde jula til 20. Dag og det hørtes ut som du trodde det var helt borte. Ække det skjønneru!

Jeg er bergenser, for meg er lyden av buekorps en del av våren og 17.mai. De årene jeg bodde i Oslo, var dette noe som «manglet» på 17.mai. Skal jeg bli lei meg fordi ikke andre byer har adoptert denne tradisjonen?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det som er litt morsomt å tenke på er at du selv vil møte deg selv i døra om 20 år.  Da har jula blitt endret til noe som du ikke assosierer med jul, og du velger å holde fast på det du selv er vant til, og liker.
Slik har det vært i alle år, og slik kommer det til å fortsette.

En amerikansk slektning (32 år) opplever det nå.
Hun gikk i mot sine foreldre sine for en god del år siden, og begynte med julen fredag etter Thanksgiving (siste fredag i november).  Da starter julen for henne, med juletre, julepynt, julebakst, selskapeligheter osv.
Hun så på sine foreldre som bakstreverske og gammeldagse som ikke fulgte med i tiden når de feiret julen på tradisjonelt vis.

Men nå har hun møtt seg selv i døra.
De siste årene er det mange som har startet med julen etter Halloween, og at Thanksgiving bare har blitt et lite avbrekk i førjulstiden. 
Nå kjemper denne 32-åringen i mot denne utvidelsen av førjulstiden med nebb og klør ved å holde på sine tradisjoner, og blir selv sett på som bakstreversk og gammeldags, og en som ikke følger med i tiden, av de som er enda yngre enn henne igjen.

Anonymkode: db0d9...565

Nei, for hele poenget er jo at det ikke er nødvendig med noe "kjemping". La andre pynte til jul når de selv ønsker, så pynter du når du vil. Det er ikke noe poeng i å forsøke å omvende andre til å adaptere dine tradisjoner. Det gjelder både folk i Norge som ikke pynter før 23. desember, og amerikanere som vil vente til etter Thanksgiving.  

For det handler ikke om "feiring av jul", men utelukkende når man pynter. Vi alle feirer jul hovedsaklig 24., men også 25. og/eller 26. Det er bare det at noen pyntet til jul i slutten av november, mens andre ventet til 23. desember. Spiller det virkelig noen rolle? 

Anonymkode: 455b1...3bb

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Rydda ut julen i går, gud så fresht og digg å starte med blanke ark i nytt år! 20 dag jul kjenner jeg bare dypt religiøse som praktiserer (ingen av oss et troende).

Det gledes til nytt Juleblot desember 2025 🤌🏻

Anonymkode: 4b466...9bb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

For meg kommer de sterke meninger fram når folk sier at jeg er en freak og et utskudd fordi jeg holder på gamle tradisjoner. For det er ikke sannheten, det er mange av oss som vil bevare de fine gamle tradisjoner. Det blir som å gjenfortelle eventyr,som å ta vare på bilder og minner om de som ikke er her lenger og som å fortelle om hvordan det var da det var krig og som å hedre det som engang var. Vi kan ikke bare spytte på og glemme alt i fortida. Derfor har vi også lag og foreninger og folk som brenner for å beholde tradisjoner. 

Men du (dere) sier jo det samme tilbake? Debatten er rett og slett litt tåpelig, når alle slenger skit til hverandre, i stedet for å se at samfunnet er i endring. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

For meg kommer de sterke meninger fram når folk sier at jeg er en freak og et utskudd fordi jeg holder på gamle tradisjoner. For det er ikke sannheten, det er mange av oss som vil bevare de fine gamle tradisjoner. Det blir som å gjenfortelle eventyr,som å ta vare på bilder og minner om de som ikke er her lenger og som å fortelle om hvordan det var da det var krig og som å hedre det som engang var. Vi kan ikke bare spytte på og glemme alt i fortida. Derfor har vi også lag og foreninger og folk som brenner for å beholde tradisjoner. 

Du tar det veldig personlig, jeg kan ikke se at noen har kalt deg et utskudd? 

Selv om du er veldig opptatt av akkurat denne tradisjonen, betyr det ikke at vi som ikke er det, vil «spytte på og glemme alt i fortida». Har du tenkt over at noen av oss kanskje prioriterer å bevare andre tradisjoner knyttet til andre høytider/årstider/merkedager enn hvor lenge julepynten står oppe? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
BobbySocks skrev (1 time siden):

Men du (dere) sier jo det samme tilbake? Debatten er rett og slett litt tåpelig, når alle slenger skit til hverandre, i stedet for å se at samfunnet er i endring. 

Jeg har aldri sagt det samme tilbake nei. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du tar det veldig personlig, jeg kan ikke se at noen har kalt deg et utskudd? 

Det sto ikke i hermetegn og da er det åpenbart at ikke akkurat de ordene ble brukt. 

Selv om du er veldig opptatt av akkurat denne tradisjonen, betyr det ikke at vi som ikke er det, vil «spytte på og glemme alt i fortida». Har du tenkt over at noen av oss kanskje prioriterer å bevare andre tradisjoner knyttet til andre høytider/årstider/merkedager enn hvor lenge julepynten står oppe? 

Da er det åpenbart ikke dere jeg snakker om men folk som syns av alt av tradisjoner er avleggs og negativt. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Da er det åpenbart ikke dere jeg snakker om men folk som syns av alt av tradisjoner er avleggs og negativt. 

Det et vanskelig å snakke for alle andre. Men jeg tror vi tar vare på de tradisjonene en ønsker og som er viktige for oss og lar andre gå.

For min del er det viktig å ha en adventstid, en ventetid opp mot jul (for andre ikke), for meg er halloween mye viktigere enn julebukken og jeg elsker halloween, hele okt. er halloween, (det er en forholdsvis "ny" tradisjon, men en jeg har omsluttet og ser at de som er barn nå, kommer til å vokse opp med som sin tradisjon). Jeg må ha sursild til jul, spiser det aldri ellers, men jeg har gode minner om min far da han lagde sursild, andre igjen kan ikke fordra sursild, verken til jul eller ellers. Hvorfor må en ha eller lage noe da som en ikke liker? 

Jeg har laget noen nye tradisjoner: rosa juletre, kommer til å ha rosa juletre til den dagen jeg må flytte på gamlehjem. Andre synes det er tacky og harry. Jeg er ikke vokst opp med rosa juletre.

Min mor laget 7 slag julekaker, jeg har ikke smakt delfiakake siden hun døde og jeg kommer aldri til å verken bake den eller smake den frivillig igjen (og jeg kan ikke lage det bare fordi den bringer nostalgi og tradisjon på bordet når den uansett ville blitt kastet.).  Jeg lager 2 sorter julekaker og de er jeg ikke vokst opp med engang. Jeg lager derimot gomme, det smaker ikke like godt som den jeg er vokst opp med men jeg må ha det til jul. 

Tradisjoner forandrer seg, fra generasjoner til generasjoner, det har de alltid gjort og det vil de godt alltid gjøre. Ta f. eks. juletreet. For 200 år siden hadde ingen nordmenn juletre. Våre forferdre kjempet mot juletre og hadde kg eksistert da hadde de nok skrevet sine klager om denne tøysete nye skikken. Det første juletre kom til Norge i 1822. Det er ikke sååå lenge siden sånn egentlig, i dag er det helt normalt. Halloween er helt normalt og å kaste julen ut 1-2 januar eller deromkring er helt normalt, å ikke bake 7 slag er helt normalt og selv om jeg ønsker og liker advent og ha det så er det også normalt å ha jul i hele desember.  

Det er få jeg vet om veken på kg eller ellers som ikke bryr seg om noen tradisjoner, men alle jeg vet om verner om sine tradisjoner som en bryr seg om og forandrer de tradisjonene som en ser en ikke liker/ikke har utbytte av og former de til å passe sitt liv på best mulig måte.

Blant gamle tradisjoner jeg må ha er:

For min del må jeg ha en adventstid, jeg må ha pinnekjøtt på julaften, og jeg må drikke julebrus til (blir nok aldri så voksen at ikke julebrus passer perfekt til pinnekjøtt), riskrem som dessert, grøt lille julaften, Askepott på julaften, grevinnen og hovmesteren på lille julaften og Disney timen. Jeg må ha et Jesus bilde jeg er vokst opp med som pynt i påsken enda jeg er ateist på min hals, jeg må blåse ut egg og male og henge på tre i påsken, jeg må spise kvikk lunsj og drikke Solo på en påsketur i fjellet.

Nye tradisjoner jeg liker og har funnet for meg selv:

Ingen faste i adventstiden, rosa juletre, amerikansk julepynt, hive julen ut 1. januar. Biscotti kjeks til jul, halloween og sikkert en bunsj andre ting jeg gjør i 2025 som de aldri ville funnet på å gjøre i 1984 og videre til i dag. 

Jeg har tatt med meg noe og byttet ut noe, sånn har det alltid blitt gjort. Og ja, jeg også kan føle at noen "driter på meg" personlig når de pynter til jul i sep-nov, når de snakker "drit" om adventstid, når de skaper sine tradisjoner, men vi gjør det alle sammen. Om du går deg selv nøye i sømmene så gjør du også mye anerledes enn dine foreldre og forferdre. 

Samler du f.eks høy på stuegulvet slik at både du og tjenestefolk kan sove der? For ikke mange generasjoner siden var det tradisjonen.

Tradisjoner forandres. Noen beholder vi, noen lar vi gå. 

Det er helt greit at du lar julen stå til 20. dag jul slik jeg må ha adventstid. Men noe i tiden forandres, jeg kommer alltid til å ha en adventstid, det er viktig for meg, du kommer alltid til å ha jul til 20. dag jul for det er viktig for deg. Og noen har jul hele desember og kaster julen ut 1. januar. Det er slik tiden vi lever i er. Det er ikke feil eller rett, det er bare en forandring.

• Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tradisjoner er jo ikke verdt noe hvis de ikke bringer glede. Å gjøre det samme som ens foreldre, besteforeldre eller oldeforeldre gir ingen som helst mening hvis det ikke betyr noe for en selv. Man skal ikke holde på tradisjoner bare for å gjøre det. Tradisjoner kan fint dø ut, det er ikke noe man må holde liv i "bare fordi", og man kan fremdeles sette pris på gamle minner og gamle måter å gjøre noe på selv om man velger å gjøre det annerledes selv. Det viktigste er å gjøre ting som betyr noe for en selv og ens egen familie uansett om det er noe helt nytt som ingen har gjort før eller noe som generasjonene har gjort i mange tiår. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er også noe som heter Kjerringjuldagen som er 2. Februar og ved kysten kunne det markeres som slutten på jula også. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I går bakte jeg julekaker til neste juleselskap 😀

🤢

Anonymkode: a5122...dac

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

🤢

Anonymkode: a5122...dac

Og hva mente du nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo NÅ julestemninga endelig peaker her på Østlandet!! Med fantastisk fin hvit snø og julelys på alle husene fortsatt🤩juletreet tok vi ned forrige helg, men stjerner og gardiner i vinduene henger fortsatt. Stjernene lyser så fint opp, at jeg gruer meg til å måtte ta dem ned til helga…

Anonymkode: 6f062...15c

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo NÅ julestemninga endelig peaker her på Østlandet!! Med fantastisk fin hvit snø og julelys på alle husene fortsatt🤩juletreet tok vi ned forrige helg, men stjerner og gardiner i vinduene henger fortsatt. Stjernene lyser så fint opp, at jeg gruer meg til å måtte ta dem ned til helga…

Fint med snøen, men finnes ikke julestemning i januar likevel. 

Anonymkode: c4f8d...719

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du MÅ ikke. Hvis det gir god stemning og gjør dagene bra,så behold det noen dager til. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...