Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De som kaster ut juletreet i romjulen er jo de som har pyntet siden tidlig desember. De har hatt julestemning og kost seg i over en måned. Jeg forstår at dere som venter med alt til 23. desember vil nyte litt til, men her må man nok bare innse at tradisjonen er i endring. 

Anonymkode: 455b1...3bb

Husk også at de fleste som har juletre ( ill plast) må kanskje kaste ut tidelig..det er jobb å holde liv i er tre og om du ikke setter det inn riktig ..vann.. temperatur etc vil de begynne å miste nåler fort. 

Så jeg tror ikke dette har noe med F de er lei...men de er lei barn nåler og et drøssendr tre. Oh du kan ikke bare slenge det i søpla...du må kanskje planlegge for å kjøre det vekk

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg skjønner heller ikke. Vi har ingen selskaper, ingen juletrefester, ingen arrangementer som handler om jul.

Anonymkode: c4f8d...719

Her gleder jeg meg til juletrefest senere i januar.

Anonymkode: 1ec03...b01

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Ja, men også denne tradisjonen har mange steder blitt forflyttet til til tiden før jul fremfor uti januar en gang. Jeg husker fra barndommen at vi gikk på slike fester, danset rundt juletreet og fikk besøk av nissen - lenge etter at jula var over. Det var jo hyggelig, men husker samtidig at vi synes det var rart. Mine barn har juletrefester i regi av skole og bhg før jula, det føles langt mer naturlig da. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg forstår ikke hva som nettopp har startet. Høytidsdagene er julaften, 1.- og 2. juledag. Da pynter vi oss, går i besøk til hverandre, spiser julemat og hele pakken. Hele desember er en lang oppladning (og det beste med jula!) til disse dagene. Så er arbeidsdagen igang igjen for mange av oss, ingen flere røde dager, julemusikken forsvinner, folk begynner å planlegge nyttårsfeiringen osv osv. 

Hva "feirer" du nå? Og ikke minst: hvordan feirier du jul i januar? Dette er helt uforståelig for meg.

Jeg er klar over at det i følge kirken fremdeles _er_ jul, men de færreste av oss følger slavisk (heldigvis) hva kirken sier. 

Vi koser oss med å se på julepynten som bare har stått oppe siden kvelden lille julaften. Vi ser på de tradisjonelle julefilmene som vi har spart til juledagene og romjulen. Vi koser oss med julegodteri og julekaker som vi har spart til julen. Vi dekker på til felles frokost og middag og bruker fint servise. Har på julepysj på morgenen og pene klær på dagen. Vi hører fortsatt på julemusikk. Vi har flere besøk planlagt i romjulen. Vi koser oss med dager sammen med familien og spiller spill, leser bøker og nyter.

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg forstår ikke hva som nettopp har startet. Høytidsdagene er julaften, 1.- og 2. juledag. Da pynter vi oss, går i besøk til hverandre, spiser julemat og hele pakken. Hele desember er en lang oppladning (og det beste med jula!) til disse dagene. Så er arbeidsdagen igang igjen for mange av oss, ingen flere røde dager, julemusikken forsvinner, folk begynner å planlegge nyttårsfeiringen osv osv. 

Hva "feirer" du nå? Og ikke minst: hvordan feirier du jul i januar? Dette er helt uforståelig for meg.

Jeg er klar over at det i følge kirken fremdeles _er_ jul, men de færreste av oss følger slavisk (heldigvis) hva kirken sier. 

Vel, akkurat nå er det julen som har akkurat startet. Høytiden starter 24.desember. Så har vi jo en god del andre årlige markeringer og feiringer og ting som skjer ellers i løpet av året. Julen varer vel her til lands til 13.januar (for en god del). Hva jeg "feirer" akkurat nå? Jeg koser meg med å roe ned tempoet, ta innover meg ekstra god julemat, julemusikk, stemning, lukter, den fine pynten som står fremme en begrenset periode i året. Treffe mennesker i juleselskap. Mimrer over barndommens jul, mennesker jeg savner i livet mitt. Får ikke utslett etter 3 dager med jul for å si det sånn. Synes det er så deilig å ta det ned noen hakk disse nesten 3 ukene, selv om jeg må på jobb også. Har ikke noe behov for å stresse meg videre. 

Anonymkode: 810ee...cda

• Liker 1
Skrevet

Ei selvsagt ikke, den er over 1.januar den.

Anonymkode: b4717...63a

Skrevet

De som kaster ut juletreet i romjulen er jo de som har pyntet siden tidlig desember. De har hatt julestemning og kost seg i over en måned. Jeg forstår at dere som venter med alt til 23. desember vil nyte litt til, men her må man nok bare innse at tradisjonen er i endring. 

Pyntet i starten av desember, likevel er det fortsatt jul nå, det heter romjul 

Anonymkode: b4717...63a

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.12.2024 den 12.23):

Er jula over for deg? Evt når er den over?

Anonymkode: 12894...9b9

Jeg personlig anser jula som over 2 januar, men siden skoleferien er helt til 6 så kan man vel dra det ut til at det fortsatt er jul til da

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

For meg er hele desember, frem til 23. en oppvarming til jul. Jeg setter opp juletreet og pynten 1. desember. Ventetiden før 23.-26. desember er den koseligste tiden, synes jeg. Den 27. er jula over men jeg lar ofte treet stå til nyttårsaften 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Les en gang til det jeg skriver; det handler ikke nødvendigvis om selve juleroen. Det handler mer om at mennesker generelt stresser med å hele tiden komme seg videre. Det er som om det brenner under føttene på folk etter å starte morgendagen før den i det hele tatt har begynt. Vi skal konstant haste videre, planlegge neste opplegg, vi lar oss bombardere med info og inspo om det som skal skje litt lengre frem i tid og nå vi er der det skal skje så er vi straks i gang med å planlegge neste opplegg.

Handler ikke kun om julen dette. Det handler om hvordan vi mennesker lever for tiden. Sier ikke at det er sånn for alle.

Den siste setningen din ga ingen mening for meg. Eller mener du at man ikke kan mene noe om hvordan folk gjør ting uten at man er slik selv..?  For jeg hadde syntes det hadde vært fint om hele verden hadde roet ned noen hakk og ikke higet etter det som hele tiden kommer senere. Men det er vanskelig når det kommersielle har tatt så stor overhånd og starter å "stresse" forbrukere 2-3 mnd i forkant før ting faktisk skal skje med f.eks innhold på some etc. 

Hva i alle dager har det med når jeg pynter til jul, og fjerner jula, å gjøre?

Synes som den eneste som stresser over det er du, blir jo sliten bare av å lese dette her 😂

Anonymkode: e01f1...eea

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg bryr meg ingenting om hva folk gjør hjemme hos seg selv, jeg bryr meg om hva de sier til meg, eller i det offentlige.

Når folk høylytt proklamerer at "nå er jula og over" lenge før jula er over, og huffer seg over folk som har julepynten oppe til uti januar, ja da protesterer jeg.

Nei jula er ikke over bare fordi du har ryddet bort julepynten!

Anonymkode: db0d9...565

Ingen her har huffet seg over at andre har julepynten oppe til januar.

Men de som har julepynten oppe langt inn i nytt år, huffer seg veldig mye over oss som fjerner den tidlig :) 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

F.eks så florerer det med videoer på IG nå hvor folk kaster ut juletrær og julepynt fordi; is giving you the ick. Hvor kommer dette fra? Jeg forstår at det er humor og at det er satt på spissen. Samtidig synes jeg det er leit og et tydelig symptom generelt i samfunnet om at nå må vi videre, nå må vi løpe til neste stasjon. Hvorfor klarer ikke folk å bare slappe av? Rekker disse folka å i det hele tatt kjenne på f.eks julestemningen? 

Dere sitter også på Youtube og IG og følger med på når influencere tar ned jula 😂 Veldig merkelig heng du har på dette..

Jeg følger reisevloggere, matkanaler og katter. Er null interessert i hva andre gjør med julepynten sin. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er ingen slike igjen. Jobben flyttet arrangementene til november for flere år siden, både min og mannens arbeidsplass, da interessen i januar var veldig laber. All julepynt på kontoret er også alltid borte til vi er tilbake 2.januar. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Dere sitter også på Youtube og IG og følger med på når influencere tar ned jula 😂 Veldig merkelig heng du har på dette..

Jeg følger reisevloggere, matkanaler og katter. Er null interessert i hva andre gjør med julepynten sin. 

Ja, vi følger med på dette. For det popper ikke bare opp i feeden 🙄 

Gratulerer med å være ett supert menneske 🌟😊 Du er flink! 

• Liker 1
Skrevet

Ja, vi følger med på dette. For det popper ikke bare opp i feeden 🙄 

Gratulerer med å være ett supert menneske 🌟😊 Du er flink! 

Takk :)

Feeden er forresten stryrt av hva du ellers følger med på, og ønsker å se på..  

• Nyttig 2
Skrevet

Det har endret seg gjennom forskjellige faser i livet. Det gjelder også hva jeg bryr meg mest om.  Jeg trives best over  gryter og panner og koser meg aller mest med slike sysler, og bryr meg svært lite om pynt og gaver. Jeg har kun pyntet med en julegardin på kjøkkenet, og den tar jeg bort i første uka i januar. Lyslenka ute får kanskje henge litt til. Jeg må finne noe å kveile den på, slik at den blir enkel å bruke igjen.  

• Liker 1
Skrevet
Twixtwist skrev (3 timer siden):

Vi koser oss med å se på julepynten som bare har stått oppe siden kvelden lille julaften. Vi ser på de tradisjonelle julefilmene som vi har spart til juledagene og romjulen. Vi koser oss med julegodteri og julekaker som vi har spart til julen. Vi dekker på til felles frokost og middag og bruker fint servise. Har på julepysj på morgenen og pene klær på dagen. Vi hører fortsatt på julemusikk. Vi har flere besøk planlagt i romjulen. Vi koser oss med dager sammen med familien og spiller spill, leser bøker og nyter.

For andre er det prosessen med å bake, pynte og kjøpe gaver som gir juleglede og man har bedre tid tidlig i desember.  Koser meg med julefilmer også frem til jul og gjør alt for å slippe å høre Whams Last Christmas og Mariah Carey. Jeg klarte meg i år til julaften, da kom den ene fra datterens Tiktok.

22-23 desember har jeg nok med å fikse mat og klær til å pynte mer, vil jo ikke stresse, har jo tatt litt etter litt. 

Har akkurat samme romjulstradisjoner, men til nyttårsaften vil jeg ha nyttårspynt så bytter ut alt rødt. 

Er lei av alt julegodt og julebrus allerede.  Ungene er for gamle til juletrefest og det sluttet etter barnehagen. Husker også jeg syntes det var rart etter nyttår da jeg var liten selv. 

Synes det er deilig å starte nytt år uten barnåler og rød nissepynt. 

Anonymkode: 94e34...370

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ikke meg du svarer men skriver lell.  Jeg feirer romjul, stille dager mellom jul og nyttår. Nyter rolige dager uten stress og mas! Jeg jobber noen timer i romjula men etter jobb kommer jeg hjem til et ryddig og julepynta hus som gir meg ro :) Og det samme fortsetter i januar, bortsett fra at da er det fulle jobbdager. Men roa hjemme fortsetter til 20.dagen. Jeg begynner ikke med noe prosjekt eller opplegg hjemme, det eneste jeg gjør er å holde deg ryddig, vaske klær når det er helt nødvendig og lage mat. Alt det andre får vente, jeg trenger denne rolige tida. 

Anonymkode: 12894...9b9

• Liker 2
Skrevet

Det var praktiske grunner til at man startet julefeiring før, grunner som ikke gjelder like mye

1) Julevask, kakebaking og matlaging tok mye tid og ikke tid til å glede seg over prosessen

2) Pynting var belønning for strevet, nå svært lite strev så kan kose seg med pynt tidlig

3) Mer fritid nå

4) Fersk juletre, måtte vente med å ta inn treet pga at det kunne drysse. Nå mer plasttrær eller bedre vanning

5) Advent før viktigere enn jul. Advent var symbolikk med overgang. Med mindre religiøsitet er dette aspektet minsket. 

6) Pynting var i byene knyttet ekslusivitet. Det ble historisk hentet av byens rikinger fra tyske tradisjoner. I bygdene brukte man naturen som pynt og mer knyttet til årstid enn  jul. 

7) Tradisjoner har endret seg av sosiale, øknomiske og kulturelle endringer. Det har altså vært endringer hele tiden, så hvorfor MÅ ting være som barndoms jul når ting helt klart har endret seg. Elektrisk lys istedet for ekte, mye tryggere og så nå gjerne lys også uten strømkontakt. Julegaver, julemiddager og  julepynting har i 150 år vært knyttet til måte å vise frem velstand på.  Med mer industrilalisering, import, handel og bedre økonomi så får man kjøpt mye mer. Hadde en en normalt velstående familie 1910 hatt tilgang på dagens ting så skal jeg love dere det hadde vært mye.  Så kom reklame og markedsføring.  Folk har mer fritid, mer penger, det er mindre religion, mer familiekos enn religion. Teknologi og masseproduksjon har gjort ting mer tilgjengelige for alle. Mange flere kan pynte mye, flere kan kjøpe gaver.  Så er spørsmålet om ditt fokus er det pietistiske religiøse med advent, borgerskapets overdådighet, bøndenes naturpynting og gjøre selv eller blanding. 

Jeg er overdådig pynting, masse gaver, men pynting med hva årstiden gir og lage selv, jeg har god tid, null fokus på førjulsstress og kan dermed pynte tidlig.  Det julete forsvinner tidlig, årstidens pynt blir værende. 

Alle skal få ha sine tradisjoner, og kan være fint å tenke på hvorfor man har sine og hvorfor man inne har det. Jeg mislikte sterkt det ekstreme med stressvasking, rydding, stryking osv fra min barndom, noe min mor var opplært til. Hun følte plikt, jeg føler ingen plikt, og gjett hva, min mor har sluttet med det også. Min mor har også sluttet med lilla advent.   For lenge siden hentet man tradisjoner fra Tyskland, så USA, nå har svensk jultomte (med lua over halve kroppen) overtatt mye.. 

Vær heller åpen for endringer og hva som passer deg enten du er fattig eller rik, bor i hus eller leilighet, by eller bygd, alene eller med andre.

Anonymkode: 94e34...370

• Liker 1
Skrevet

For meg varer jula ut desember. Har fortsatt alt av pynt framme. Ser noen av naboene rundt har tatt ned lysene de hadde på ute. Syns det er litt trist å ta det ned før januar i det hele tatt har startet, men så har jeg alltid vært veldig glad i romjulen også og vært like glad i den som selve julaften.

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...