Gå til innhold

Urimelig av meg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I går handlet hele familien. Jeg sa vi måtte kjøpe brød fordi det er tomt. Nei, det skulle vi ikke fordi min mann ville kjøpe ferskt i dag. 

I dag leverte han i barnehagen og kom hjem med påsmurt fra bakeren til seg selv.  Jeg ble irritert og spurte hva han hadde kjøpt med til meg. Nei, det var da merkelig at jeg plutselig skulle ha brød på morgenen, jeg som aldri spiser brød, var hans svar. Han var spydig og frekk fordi jeg krever service. 

Lagde mat til barna i dag tidlig, og da gikk det mengder med havregryn. Jeg presset fersk juice og yder masse service til barna for å få de mette. Ofte spiser jeg bare rester av kald grøt fra kjelen for å ha noe i magen, noe min mann aldri hadde spist. Han skal kun ha «god» mat. Jeg synes ikke det er så mye å forlange at han kjøper med noe til meg også på lille juleaften når vi begge har fri og skal pakke til tur.

Anonymkode: 34472...40a

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere høres litt urimelige ut begge to? 
Han burde selvsagt sjekket med deg om du ville ha brød. Det er rart å kun sørge for seg selv på den måten. 
Samtidig virker du i innlegget veldig martyrete og kanskje litt ullen i kommunikasjonen? Det virker på meg som at dere har mye å jobbe med i forholdet.

• Liker 15
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor sa han da at han skulle kjøpe med ferskt brød? 

Anonymkode: e83bc...0cd

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du aldri spiser brød, men forventer at han allikevel skal kjøpe med til deg uten at du har klart å kommunisere at i dag skal du ha brød, da er du urimelig ja. 

At du må 'ofre' deg og spise kald grøt er din egen feil, du klarer jo å lage mat til barna, da klarer du å lage noe til deg selv også. 

Anonymkode: 380f3...06c

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså. Kommunikasjon er nøkkelen. Han er ikke i ditt hode og vet hva du tenker. Du skaper selv en situasjon i ditt hode og blir skuffet over han. Han tenker ikke likedan som deg. Sånn er det bare. Si hva du tenker og forventer. 

Anonymkode: edfd5...e6e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis du aldri spiser brød, men forventer at han allikevel skal kjøpe med til deg uten at du har klart å kommunisere at i dag skal du ha brød, da er du urimelig ja. 

At du må 'ofre' deg og spise kald grøt er din egen feil, du klarer jo å lage mat til barna, da klarer du å lage noe til deg selv også. 

Han vet godt at vi ikke har mye mat her. Det er kun havregryn til barna her. Jeg spiser havregryn når jeg må, men det er ikke noe jeg liker godt heller. Han spiser det ALDRI. Han skal ha ferskt brød helst hver dag, hvis ikke lar han være å spise. Jeg sa tydelig i fra i går at vi trenger brød. Jeg tok hånd og barna og han handlet. Han sa nei, jeg kjøper i morgen. Jeg storhandler i morgen, sa han og overbeviste meg om å utsette det til i dag. Jeg syns det er rart å da dra innom bakeren å handle til seg selv, komme hjem, lukke døren bak seg og spise i skjul. 

Anonymkode: 34472...40a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bare ut som elendig kommunikasjon. 

Spiser du ikke brød til vanlig, så må du si fra at han skal kjøpe med til deg. Og så drar du inn alt du gjør for barna til frokost. Men hopper rett over at han tar turen til barnehagen (jeg og ville valgt å presse juice på et varmt kjøkken av de to oppgavene). 

Og så kunne han selvfølgelig spurt, gitt at du hadde tatt opp diskusjon om brød i går. 

Anonymkode: f914b...ce5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer den klassiske KG: Og du er sammen med han fordi?

Synes han var meget urimelig, og jeg håper du sa klart ifra! At du spiser kald grøt, er litt din egen offerrolle, så begynn å sett krav. Spis varm grøt sammen med barna. Og krev at han reiser ut å kjøper brød NÅ, og ellers bruker du julen til å revurdere forholdet. Og han har å behandle deg med respekt og legge vekk densure tonen! 

Anonymkode: 1e6a2...3b7

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes egentlig det verste er at dere begge går rett på å være sur på hverandre... 

Lignende situasjon kunne oppstått mellom meg og mannen, da jeg er den som ikke spiser frokost, men plutselig kan få lyst på. 

Men min reaksjon hadde vært "oi, det så godt ut, kjente jeg fikk lyst til å kose meg litt nå når begge har fri". Hans respons ville vært "jeg svipper bort og kjøper noe til deg og", eller "vi deler denne, så drar vi ut og spiser god lunsj et sted". 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Altså. Kommunikasjon er nøkkelen. Han er ikke i ditt hode og vet hva du tenker. Du skaper selv en situasjon i ditt hode og blir skuffet over han. Han tenker ikke likedan som deg. Sånn er det bare. Si hva du tenker og forventer. 

Denne gangen er det jo mannen som ikke kommuniserer. TS ville kjøpe brød i går, men mannen sa nei fordi han skulle kjøpe i dag.

Og i stedet for å gjøre nettopp det, eller kommunisere at han endret planer, tenker han bare i hodet sitt at det brødet skulle bare være til ham selv og han kan kjøpe seg noe annet. 

Kanskje en naturlig misforståelse om mannen tror TS aldri spiser brød, men da beklager man og finner en løsning. Man blir ikke sur og spydig fordi den andre blir skuffet over at man selv ikke holder en avtale. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men hun sa jo at de trengte brød! 🙄 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hos oss er mannen brødspiseren. Så hadde jeg nevnt brød på handletur, ville han tenkt at det var til han. 

Det er nok derfor vi svarer så ulikt i denne tråden. 

Samme situasjon kunne skjedd mellom meg og mannen. Med unntak av at vi ikke ville blitt sur på hverandre. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

1. Hun spiser ikke brød

2. Han spiser kun ferskt brød

3. Ungene har fått mat og er i bhg

4. De skal tydeligvis bort i jula

Hvorfor skal det da kjøpes brød som bare blir liggende og ingen spiser? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
vafle skrev (5 minutter siden):

Barnehage åpent i dag, lille julaften? Begge hjemme?

Hvorfor er det relevant? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vafle skrev (4 minutter siden):

Barnehage åpent i dag, lille julaften? Begge hjemme?

Helt vanlig. Jeg jobbet i bhg for noen år siden, da var jeg på jobb julaften til klokken 12. Var ikke veldig mange barn der, men noen.

Anonymkode: 1fbca...807

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hactar skrev (12 minutter siden):

Denne gangen er det jo mannen som ikke kommuniserer. TS ville kjøpe brød i går, men mannen sa nei fordi han skulle kjøpe i dag.

Og i stedet for å gjøre nettopp det, eller kommunisere at han endret planer, tenker han bare i hodet sitt at det brødet skulle bare være til ham selv og han kan kjøpe seg noe annet. 

Kanskje en naturlig misforståelse om mannen tror TS aldri spiser brød, men da beklager man og finner en løsning. Man blir ikke sur og spydig fordi den andre blir skuffet over at man selv ikke holder en avtale. 

Min man klarer hvert fall ikke å huske på slik vi snakka om at vi trengt i går. Han må ha en konkret handleliste hvis han skal handle for meg. Som han sier. Det surrer tusen tanker oppi hodet konstant. Så for å eliminere at jeg blir skuffet så sier jeg hva jeg trenger. Man trenger ikke å legge all skyld på andre folk. Hun styrer selv hvordan hun reagerer. Hun er den eneste som kan endre det. Ingen andre. Man får ikke til å endre andre folk. Men man kan endre hvordan man selv reagere. Mannen sier vi fikk et helt annet liv etter jeg begynte med det. Ja gikk i terapi. Når jeg ikke hakker mere på han fordi jeg forventer det og det. Så ble han faktisk flinkere til å se selv hva jeg trengte. For jeg hakka ikke lenger. Og da slappa han å mere av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt normalt å forvente at partner ringer og sjekker om man trenger noe. Han er da et voksent menneske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...