Gå til innhold

Airbnb; erfaring med kinesere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg leier ut på airbnb og hadde i dag min 5. dårlige opplevelse med utleie til kinesiske turister. Huset mitt var totalt trashet, masse ødeleggelser, søppel og gris overalt! Måtte ha inn to stykker som jeg måtte betale 3000kr hver, totalt 6000kr for å rydde, kaste og vaske da jeg selv er bortreist. 

Denne gjesten booket for 1 gjest for 3 dager, men det er brukt 6 sett med sengetøy og 23 håndklær… og det var søppel som fylte to søppelsekker så det er tydelig at det har vært mange der!

Denne gjesten hadde 6stk 5-stjerners reviews så jeg skjønner ingenting!

Jeg har slik innstilling at dersom gjester har flere 5-stjerners reviews så får de lov å bestille øyeblikkelig, mens de med mindre reviews eller uten reviews får sende forespørsel om å booke, så tar jeg en individuell vurdering. 

Dersom man velger å ikke godkjenne datoer blir disse blokkert i kalenderen, slik at heller ikke andre får booket. 
og dersom man kansellerer en allerede godkjent booking får man straffegebyr på flere tusen kroner. 

Jeg ønsker å høre andres erfaringer med utleie til kinesiske turister. 
Noen som har tips, hvordan man kan sikre seg mer mot slike dårlige erfaringer?

Jeg ser at flere av de dårlige erfaringene jeg har med kinesere ser ut til å være rike kinesere, og tre av de fem tilfellene var fra Hong Kong. Lurer på om det er folk som er vant med å ha hushjelp som gjør alt for de hele tiden… skjønner ikke hvordan det er mulig å skape så mye ødeleggelser, søppel og harme på tre dager?! Lamellene i vinduet var revet ned og ødelagt og revet opp… og de har åpnet alle skuffer og kastet alt rundt i hele stua… mange ting var knust, brent, smeltet og ødelagt. Det er som om de har gått inn for å ødelegge! 

Jeg lurer veldig på hvordan hotellrommene i Tromsø ser ut under nordlysturismen… de som vasker på hotellene må jo jevnlig få seg sjokk!

Anonymkode: 4898b...14b

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bor i Lofoten og leier ut på Airbnb, og det er mye asiatiske turister her. Jeg leier ikke ut til dem - punktum finale. Jeg godkjenner alle bookingforespørsler, og får jeg en forespørsel fra Asia, så godkjenner jeg ikke. Det er imot Airbnb sine retningslinjer, men det spiller ingen rolle. Jeg risikerer gjerne å miste superhost status for å slippe å leie ut til denne gruppen.

Det er ganske vanlig å leie ut på Airbnb her, så mange i min omgangskrets leier ut, og samtlige gjør det på denne måten, etter å ha utelukkende veldig(!!) negative erfaringer med dem. Etter det jeg har hørt, så har de som jobber på restaurantene og hotellene i byen, også tilsvarende dårlig erfaring, men de har jo ikke samme mulighet til å nekte dem adgang.

Anonymkode: 9b287...7e7

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg bor i Lofoten og leier ut på Airbnb, og det er mye asiatiske turister her. Jeg leier ikke ut til dem - punktum finale. Jeg godkjenner alle bookingforespørsler, og får jeg en forespørsel fra Asia, så godkjenner jeg ikke. Det er imot Airbnb sine retningslinjer, men det spiller ingen rolle. Jeg risikerer gjerne å miste superhost status for å slippe å leie ut til denne gruppen.

Det er ganske vanlig å leie ut på Airbnb her, så mange i min omgangskrets leier ut, og samtlige gjør det på denne måten, etter å ha utelukkende veldig(!!) negative erfaringer med dem. Etter det jeg har hørt, så har de som jobber på restaurantene og hotellene i byen, også tilsvarende dårlig erfaring, men de har jo ikke samme mulighet til å nekte dem adgang.

Anonymkode: 9b287...7e7

Dette gjelder flere jeg kjenner også.

Anonymkode: e3122...7b3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om flere utleiere med samme erfaring som deg. De leier derfor ikke ut til kinesiske turister lengre.

Anonymkode: 49912...d32

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har funnet en god måte for å ikke miste superhost-status, eller å kunne avslå bookingforespørsel uten at datoene da blir blokkert i kalenderen?

Jeg har nå 18 dager i januar som er blokkert i kalenderen min fordi jeg avslo 4 bookingforespørsler fra kinesere. Da ble datoene som ble forespurt gjort utilgjengelig i kalenderen, og i tillegg mistet jeg superhost-statusen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes synd på de som jobber som renholder på hotell i sesong hvor det vrimler av disse kinesiske turistene. 

De virker som rikinger som bare gir F. Ikke klarer de nor selv heller, de spør og trenger hjelp til absolutt alt og det virker som de er vant til housemaids som plukker opp alt etter de. De kaster ikke søppel i søppelbøttene, men kaster det overalt rundtomkring i huset, kaster alt rundt seg og griser med mat, matolje overalt på skap, benker, gulv. Søler de på guøvet trør de bare i det. De rev ned og ødela lamellene i vinduet, kastet dukene på gulvet, det var oljesøl overalt. Helt jævlig. 
Det var også tydelig at gjesten som sjekket ut i går hadde løyet. Hadde booket for 1 person i 3 dager. Vedkommende hadde brukt 8 sett med sengetøy og 26 håndklær. 
Jeg tar ekstra gebyr på 150kr per natt for ekstra gjester utover 3 personer, altså for gjest 4 og 5. 
Tydelig at de leter etter hus hvor de kan utnytte plassen maksimalt hvor de fyller opp med folk som ligger overalt. 

Tror jeg må begynne med å kun legge sengetøy og håndklær basert på hvor mange det er booket for og låse resten inn på boden? La det ligge noen ekstra håndklær tilgjengelig i tilfelle de trenger mer enn 2 hver, men at ekstra sengetøy får være utilgjengelig. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var 28 ruller toalettpapir når jeg dro hjemmefra for 5 dager siden, det var 8 ruller tørkepapir, masse servietter, splitternye litersflasker med bed head shampoo og balsam, samt ulike dusjsåper etc. det eneste soM var igjen var to toalettruller. Alt annet var borte eller tømt. De hadde tømt fryseren min for mat også. 

Alt vaskepulver og tøymykner var brukt opp og det var sølt over hele badgulvet

osv osv. 
De oppfører seg som dyr med null respekt for noen ting!

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Huff! Fikk du erstatning nå fra Airbnb? 

Anonymkode: df6ab...30b

Det skjedde i går. Har lagt inn økonomisk krav for dokumenterte merkostnader til renhold. Måtte betale to stykker 3000kr hver for å rydde, kaste og vaske. De holdte på i 4 timer i strekk uten pause for å få det ok før nye gjester. 
Men jeg må uansett selv reise oppover (12t  kjøring tur/retur) i romjula for å få vasket vekk alt fettet og olja av duker, skap, gulv etc. som vaskerne sa det var vanskelig å få bort med vanlig vaskemiddel, så jeg må reise oppover med handy rengjøringsrens for å få vasket grundig, samt fylt på med alt forbruksmateriell som jeg hadde lagret nok av i massevis for hele julen, men som de ufyselige «gjestene» hamstret med seg og brukte opp før de forlot. 
Den faste vaskeren har også Sagt ifra at dersom hun blir møtt av noe slikt igjen nekter hun å gå inn å rengjøre, så jeg har jo et problem der og føler meg veldig bekymret og usikker mtp. utleie nå. Har jo noen kommende reservasjoner jeg ikke får gjort noe med siden de allerede er booket for lenge siden… 

Men kommer ikke til å godta nye forespørsler fra kinesere ever igjen!!!

Andre med erfaringer med andre folkegrupper/kulturer? Er det hovedsaklig kineser som oppfører seg slik som dyr eller er det noen som har sett dette som gjentakende trekk hos andre grupper også?

Jeg har hatt gjester fra Singapore, indonesia og filippinene. Disse har vært veldig renslige og tatt godt vare på huset. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg leier ut på airbnb og hadde i dag min 5. dårlige opplevelse med utleie til kinesiske turister. Huset mitt var totalt trashet, masse ødeleggelser, søppel og gris overalt! Måtte ha inn to stykker som jeg måtte betale 3000kr hver, totalt 6000kr for å rydde, kaste og vaske da jeg selv er bortreist. 

Denne gjesten booket for 1 gjest for 3 dager, men det er brukt 6 sett med sengetøy og 23 håndklær… og det var søppel som fylte to søppelsekker så det er tydelig at det har vært mange der!

Denne gjesten hadde 6stk 5-stjerners reviews så jeg skjønner ingenting!

Jeg har slik innstilling at dersom gjester har flere 5-stjerners reviews så får de lov å bestille øyeblikkelig, mens de med mindre reviews eller uten reviews får sende forespørsel om å booke, så tar jeg en individuell vurdering. 

Dersom man velger å ikke godkjenne datoer blir disse blokkert i kalenderen, slik at heller ikke andre får booket. 
og dersom man kansellerer en allerede godkjent booking får man straffegebyr på flere tusen kroner. 

Jeg ønsker å høre andres erfaringer med utleie til kinesiske turister. 
Noen som har tips, hvordan man kan sikre seg mer mot slike dårlige erfaringer?

Jeg ser at flere av de dårlige erfaringene jeg har med kinesere ser ut til å være rike kinesere, og tre av de fem tilfellene var fra Hong Kong. Lurer på om det er folk som er vant med å ha hushjelp som gjør alt for de hele tiden… skjønner ikke hvordan det er mulig å skape så mye ødeleggelser, søppel og harme på tre dager?! Lamellene i vinduet var revet ned og ødelagt og revet opp… og de har åpnet alle skuffer og kastet alt rundt i hele stua… mange ting var knust, brent, smeltet og ødelagt. Det er som om de har gått inn for å ødelegge! 

Jeg lurer veldig på hvordan hotellrommene i Tromsø ser ut under nordlysturismen… de som vasker på hotellene må jo jevnlig få seg sjokk!

Min erfaring er att kinesiske turister som reiser utenom reisebyrå, er nyrike, uoppdratte, oppbrælte og ekstremt kravstore drittunger, omtrent som tenåringer med for mye penger, uten tankegang for andre, de er vant med att penger betyr att de kan gjøre nøyaktig som det passer dem, og att vaskehjelp fikser resten. 

Turister som booker tur via reiseselskap er derimot mer normale mennesker, som kanskje har spart i åresvis og er skikkelige folk, så kan vere att hoteller slipper lettere unna. 

Japanere har jeg god erfaring med, men leier kun ut til etpar faste, så de oppfører seg jo mer som familie. 

Anonymkode: 4a5bc...6a8

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Synes synd på de som jobber som renholder på hotell i sesong hvor det vrimler av disse kinesiske turistene. 

De virker som rikinger som bare gir F. Ikke klarer de nor selv heller, de spør og trenger hjelp til absolutt alt og det virker som de er vant til housemaids som plukker opp alt etter de. De kaster ikke søppel i søppelbøttene, men kaster det overalt rundtomkring i huset, kaster alt rundt seg og griser med mat, matolje overalt på skap, benker, gulv. Søler de på guøvet trør de bare i det. De rev ned og ødela lamellene i vinduet, kastet dukene på gulvet, det var oljesøl overalt. Helt jævlig. 
Det var også tydelig at gjesten som sjekket ut i går hadde løyet. Hadde booket for 1 person i 3 dager. Vedkommende hadde brukt 8 sett med sengetøy og 26 håndklær. 
Jeg tar ekstra gebyr på 150kr per natt for ekstra gjester utover 3 personer, altså for gjest 4 og 5. 
Tydelig at de leter etter hus hvor de kan utnytte plassen maksimalt hvor de fyller opp med folk som ligger overalt. 

Tror jeg må begynne med å kun legge sengetøy og håndklær basert på hvor mange det er booket for og låse resten inn på boden? La det ligge noen ekstra håndklær tilgjengelig i tilfelle de trenger mer enn 2 hver, men at ekstra sengetøy får være utilgjengelig. 

Om du legger inn sengetøy kun til de som har bestilt, kan du regner med de bruker senger og dyner og griser de til istedenfor... Da må du vaske dyner og puter istedenfor sengetøy.. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visse steder i Asia er det helt vanlig å oppføre seg som griser, fordi man uansett har tjenere som tar seg av alt. Mulig kinesere er spesielt ille, det vet jeg ikke, men det er nok sånne folk du har hatt boende. 

Anonymkode: 54da6...ec5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Om du legger inn sengetøy kun til de som har bestilt, kan du regner med de bruker senger og dyner og griser de til istedenfor... Da må du vaske dyner og puter istedenfor sengetøy.. 

Sant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var på kielferja der naboene var kinesere. Var en hel buss, så var mange kinesere i samme oppgang. Hvordan rommet så ut etter dem aner jeg ikke, men jeg ble overrasket da jeg så at de spyttet overalt. De bare gikk og spyttet på teppe gulvet i gangen utenfor rommet vårt, de spyttet i trapper og på gulvet der vi spiste. Veldig merkelig oppførsel må jeg si 🙄 

Anonymkode: bf6de...566

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså: kinesiske turister er den verste du kan møte, både som vertskap og turist selv. På helt generelt grunnlag så er det ingen som slår dem i hensynsløs oppførsel, griseri eller mangel på følelser rundt lokal skikk og bruk.

De er høylytte, klarer ikke eller gidder ikke å lese situasjonene og oppføre seg med normal folkeskikk. Har du hørt to kinesere hviske til hverandre? Har du sett en "normal" kø med kinesere noen gang? Har du sett kinesere på buffet som oppfører seg som folk? Neppe.

Det er harking, snyting, prumping og spytting. Frekke i oppførselen, sniker i køer, har med egen mat og drikke inn på spisesteder, prater høylytt hele tiden (og roper mer enn gjerne rundt seg) fullstendig uten tanke på omgivelsene.

De er vanvittig grådige i oppførselen, noe som spesielt kommer til syne hvis noe er gratis, noe er et potensielt knapphetsgode eller om de er på en (skalldyr)buffet. Det er det sjukeste jeg har sett, og gang på gang forbauser det meg hvor mye mat de klarer å dytte i seg. Det er seriøst helt vilt å se på! Det slafses,slurpes og rapes så en treåring ville skammet seg. Og underveis i måltidene kaster de gjerne matrester, servietter og avfall rett på gulvet – det blir liggende sammen med de utallige sigarettsneipene deres (som de heller burde hatt i askebegrene på bordet).

Vi bor flere måneder i året i et område i Asia der vi får mye kinesisk turisme. Hos oss tramper de inn i hagen, setter seg ned i gresset eller i hagemøblene, tar selfier med blomstene og plantene, driter fullstendig i skiltene der det står "private property" og "no access". Vaktmesteren har nå laget et skilt det det står på kinesisk også. De ser enten surt eller dumt på deg når vi geleider dem ut porten som vi har vært dumme nok til å la stå åpen. 

Verst er det i begynnelsen av oktober, samt rundt kinesisk nyttår. "Kineserane kjem!" fleiper vi til hverandre, med et snev av alvor. Da kommer hordene som har betalt tur, opphold og alle måltider i hjemlandet. De går omtrent manngard i gatene, og legger knapt igjen ei krone til lokalt næringsliv.

Vår landlord (som forresten er halvt eller kvart kinesisk) eier dessuten flere bygninger med leiligheter som leies ut for minimum en uke av gangen. Han sier rett ut at han aldri kommer til å leie ut til kinesiske turister.

Nei, fy f... altså!

Så hvorfor oppfører de seg så jæ..a dårlig? Jeg tror det er sammensatt. For det første kommer de fra et samfunn der det virker som det sitter i ryggraden at de for all del må karre til seg noe når de har sjansen. Du må virkelig kjempe for godene, hvis ikke tar noen andre de godene som du kunne hatt.

For de fleste kinesiske turistene er dette trolig den første utenlandsturen og kanskje til og med første gang utenfor deres egen provins. De er privilegerte. Det de ikke helt ser ut til å forstå er at mens de som middelklasse hjemme er store fisker, så er de her som små fisker i en stor dam.

Nyrike kinesere (og dem er det mange av, og de er SVÆRT velstående) er en litt annen skål. De har gjerne reist litt mer, men de har gjerne arrogante trekk og sparker mer enn gjerne nedover for å hevde seg. Ulekkert...

Dette er min "rant" rundt kinesiske turister, basert på våre erfaringer. Nå skal det sies at kinesiske myndigheter helt siden 2013/2014 har forsøkt å "dressere" innbyggere som reiser på ferie. De har utarbeidet retningslinjer for hva de selv kaller "sivilisert oppførsel i utlandet", drevet storstilte informasjonskampanjer i samarbeid med flyselskaper og reiseselskaper (de aller færreste kinesere reiser på egen hånd) og de har også truet med "svartelister" over personer som oppfører seg dårlig på ferie og som derfor risikerer å ikke få reise på tur igjen. Med blandet hell...

Sist men ikke minst: En kineser er ikke nødvendigvis en kineser, heller ikke i deres egne øyne. I tillegg til fastlands-Kina har du folk fraHong Kong, Macao, Singapore, Taiwan, Bangkok-kinesere etc etc. De færreste av disse synes det er spesielt stas å bli assisiert med Fastlands-Kina.

"Puh, mainlanders!" har jeg hørt så mange ganger, nærmest spyttet ut med lett forakt i samtaler med lokale kinesere, omtrent med like stor entusiasme som en engelskmann ville beskrevet vikinger på 800-tallet.

Anonymkode: 4c704...83a

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet på hotell en kort periode der hotellet tok imot kinesiske turister. 

Det så ikke ut etter dem. Alt av løse gjenstander på rommene ble stjålet, inkl puter, dyner, fjernkontrollen til tv’n. 

Å se dem gå løs på frokostbuffet er et mareritt. Noen spiste lik et dyr spiser fra skålen uten å bruke hender eller bestikk. Kaster ting rett på gulvet. 

F.eks helle ett glass med yoghurt og smake på det, men likte ikke smaken. Da helte turisten likså greit innholdet rett på gulvet for å tømme glasset sitt og fylle den med riktig type yoghurt. Også tråkke på den og drasse dritten med seg overalt. Den spyttingen overalt. Grøss! 

Jeg sa opp på dagen. Orket ikke å være vitne til det mer og heller ikke rydde etter dem. 

Anonymkode: e30e7...788

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi, må si jeg er veldig overrasket over å lese dette. Har leid ut Airbnb til kinesere 1 gang og det var veldig pent og ryddig etter dem.

Ser nå at jeg må være mer obs ja, og det er jo ikke hyggelig å forhåndsdømme noen basert på hvor de er fra :(

Anonymkode: 5ddb1...1fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Oi, må si jeg er veldig overrasket over å lese dette. Har leid ut Airbnb til kinesere 1 gang og det var veldig pent og ryddig etter dem.

Ser nå at jeg må være mer obs ja, og det er jo ikke hyggelig å forhåndsdømme noen basert på hvor de er fra :(

Anonymkode: 5ddb1...1fc

Dette er min erfaring også. Jeg hatt to ulike bookinger, og det var like rent og pent etter dem som andre. Den ene snakket ikke engelsk, men kompenserte med både vennlighet og velvillighet. 

Anonymkode: 64e89...61a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

– og før det bærer helt galt av sted her: I innlegg 15 uttalte jeg meg selvsagt ikke generelt om nærmere 1,4 milliarder fastlands-kinesere, men delte erfaringer om den privilegerte gruppen som kan reise som turister. Skjærer ikke alle over en kam her mao.

Men at utfordringene rundt disse turistene er større enn blant andre er det liten tvil om.

Anonymkode: 4c704...83a

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...