Gå til innhold

Airbnb; erfaring med kinesere?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

– og før det bærer helt galt av sted her: I innlegg 15 uttalte jeg meg selvsagt ikke generelt om nærmere 1,4 milliarder fastlands-kinesere, men delte erfaringer om den privilegerte gruppen som kan reise som turister. Skjærer ikke alle over en kam her mao.

Men at utfordringene rundt disse turistene er større enn blant andre er det liten tvil om.

Anonymkode: 4c704...83a

Du har jo skjært alle over en kam allerede. Det er en ganske stor gruppe du har nevnt, og du har geografisk og sosioøkonomisk avgrenset den.

Anonymkode: 5ddb1...1fc

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du har jo skjært alle over en kam allerede. Det er en ganske stor gruppe du har nevnt, og du har geografisk og sosioøkonomisk avgrenset den.

Du får selvsagt lov til å mene ditt. Og jeg har nettopp avgrenset gruppen både geografisk og sosioøkonomisk som du påpeker.

Å generalisere er langt på vei en "tillatt" metode innen både vitenskap og samfunnsvurdering, selvsagt med en rekke begrensninger og forbehold.

Skal en mene noe om et slikt tema bør likevel målet være å finne mønstre og sammenhenger.

Når det gjelder mennesker kan generaliseringer om grupper basert på kjønn, etnisitet, alder eller andre demografiske faktorer til tider misbrukes, selv om de er statistisk korrekte. Men det betyr ikke nødvendigvis at det er galt å generalisere.

Jeg påpeker bare min erfaring som er basert på mer nærkontakt med kinesiske TURISTER enn det trolig mange her har, og du kan selvsagt avfeie det som relativt verdiløs anekdotisk argumentasjon. Men min oppfatning er strengt tatt den samme som kinesiske myndigheter har lagt frem og vist bekymring for – og truffet tiltak mot – en lang rekke ganger:

Altfor mange kinesiske turister fra fastlands-Kina oppfører seg på generelt grunnlag ikke bra når de er ute og reiser.

God jul 🙂

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du får selvsagt lov til å mene ditt. Og jeg har nettopp avgrenset gruppen både geografisk og sosioøkonomisk som du påpeker.

Å generalisere er langt på vei en "tillatt" metode innen både vitenskap og samfunnsvurdering, selvsagt med en rekke begrensninger og forbehold.

Skal en mene noe om et slikt tema bør likevel målet være å finne mønstre og sammenhenger.

Når det gjelder mennesker kan generaliseringer om grupper basert på kjønn, etnisitet, alder eller andre demografiske faktorer til tider misbrukes, selv om de er statistisk korrekte. Men det betyr ikke nødvendigvis at det er galt å generalisere.

Jeg påpeker bare min erfaring som er basert på mer nærkontakt med kinesiske TURISTER enn det trolig mange her har, og du kan selvsagt avfeie det som relativt verdiløs anekdotisk argumentasjon. Men min oppfatning er strengt tatt den samme som kinesiske myndigheter har lagt frem og vist bekymring for – og truffet tiltak mot – en lang rekke ganger:

Altfor mange kinesiske turister fra fastlands-Kina oppfører seg på generelt grunnlag ikke bra når de er ute og reiser.

God jul 🙂

Jeg forstår hva du mener, og syns samtidig at denne tråden ble veldig ekkel. Ikke på grunn av ditt innlegg spesielt. Men det er ekkelt når man generaliserer andre med negativitet fortegn.

Det er likevel ikke så lurt å ignorere risiko når man leier ut, og forskjell på fremmedfrykt og å begrense risiko for seg selv. 

Anonymkode: 64e89...61a

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg forstår hva du mener, og syns samtidig at denne tråden ble veldig ekkel. Ikke på grunn av ditt innlegg spesielt. Men det er ekkelt når man generaliserer andre med negativitet fortegn.

Det er likevel ikke så lurt å ignorere risiko når man leier ut, og forskjell på fremmedfrykt og å begrense risiko for seg selv. 

Anonymkode: 64e89...61a

Ser poenget ditt, og ser at jeg muligens har bidratt til at det har sporet litt av. Så tilbake til hovedtemaet: Essensen må vel være at en må vurdere risiko når en leier ut, og vurdere hvert enkelt tilfelle basert på blant annet magefølelse samt egne og andres erfaringer – enten kunden kommer herfra eller derfra. 🙂

Skrevet

Vi var på ferie i Asia (ikke Kina) og der var det skilter kun på kinesisk om at man ikke skulle bæsje på gaten... de hadde generelt et dårlig rykte. Ville aldri leid ut til kinesere. Japan, Singapore, Thailand etc ville jeg ikke hatt problem med. 

Anonymkode: 023d8...fc3

• Liker 2
Skrevet

Snodig å lese.

Jeg trodde Kina var så disiplinert i alt de gjør så virker jo rart at de er så motsatt når de er på ferie?

Anonymkode: dff5d...5ce

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men ingen grunn til å terpe videre når den du siterer har forklart seg.

Anonymkode: e3122...7b3

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Snodig å lese.

Jeg trodde Kina var så disiplinert i alt de gjør så virker jo rart at de er så motsatt når de er på ferie?

Anonymkode: dff5d...5ce

I en fjord i Norge er det flere operatører som nekter å ta med kinesiske turistgrupper.

Skrevet

Kom på en historie til, om bussturister fra Kina. Jeg hadde fylt bensin og måtte betale i kassa inne på stasjonen. Det kom en buss rullende inn med kinesere og den ansatte løp bort og låste alle toalettene. Han stod egentlig og slo inn de andre varene jeg hadde tatt med meg, men avbrøt for å låse døra. 
så fortalte han at kinesiske busser bare kom for å bruke toalettene, kjøpte ingenting på stasjonen og griset ned toalettene fullstendig. Så de låste og sendte dem videre, hadde ikke kapasitet til å vaske og rydde etter mange busser hver eneste dag. 
Det er forferdelig trist det har blitt sånn. De få kineserne jeg kjenner som bor i Norge er utrolig varme, hyggelige mennesker som oppfører seg helt eksemplarisk. 

Anonymkode: bf6de...566

• Liker 2
Skrevet

Jeg leier ut på Airbnb og har et halv kinesisk barn,  det er som sagt veldig forskjell på mainland china og taiwan, HK, Macau som andre nevner.

Men mitt barns andre halvdel forteller selv at endel fra hens kultur ikke har det vi kaller "folkeskikk" er i Europa.

Når det er sagt har jeg leid ut til HK kinesere, Taiwan og det har gått veldig fint. Det jeg har merket er at noen fra feks Korea, Kina etc er veldig usikre, de forstod ikke hva som var vaskemaskinen etc så det ble mange telefoner og forklaringer på ting som ingen andre gjester har måttet ha forklaring på.

Men de fra mainland og som endelig kan reise har god råd fra der de er, og mange er vandt til hjelp. Mens de som sitter bedre i det ikke bor på Airbnb, ofte går på privat skoler og oppfører seg generelt mye bedre.

Det er også mye mer klasseskille i det landet, slik som i Arabiske land  og India så det blir mer t de er vandt til servant oppførsel, men dette gjelder ikke de som er godt utdannet feks i utlandet.

Anonymkode: 0b02d...d69

• Liker 1
Skrevet

Her var det mye generalisering og ren rasisme mot kinesere.

Anonymkode: 12719...c55

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Og erfaringer.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg bor i Lofoten selv og leier ut en leilighet på Airbnb. Vi leier heller ikke ut til kinesere lengre. Har aldri opplevd noen som griser og ødelegger mer enn de, og i tillegg ikke fins ydmyke i det hele tatt. Ser dette er en økende trend både på Airbnb og hoteller.

Anonymkode: a2e87...c4c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg som skriver hovedinnlegget har en bestemor fra Hong Kong, jeg er 1/4 kinesisk og halvt filippinsk og jeg har to søsken som har bodd flere år i Shanghai når de studerte på BI. Kan forsikre om at jeg ikke er rasist. 
jeg har ikke selv vært i Kina, men reist veldig mye ellers og har sett hvordan veldig mange kinesere oppfører seg i grupper når de er ute å reiser. Spesielt så jeg dette når vi var på reise i Vietnam, Thailand og Kambodsja. De bøllet overalt, dyttet seg framfor oss i frokostbuffeten, var høylydte og ropte til hverandre over lokalet og tydelig koordinerte hva de skulle ta til hverandre på hver sin side av buffetbordene, akkurat som om de var livredd for at det skulle bli fri for mat. 
Når de fikk noe beinbiter eller trevler eller noe så bare spyttet de det ut/frøste det ut og man så det fløy i alle retninger. 
De var også frekke og kravstore når de snakket med betjeningen og klagde på mye. De virket heller ikke å skjønne basale ting som det med kø-kultur, stå til en side dersom du står i ro i rulletrappen, når det var gratis prøver på mat eller produkter der det sto både på engelsk, kinesisk, spansk, fransk og tysk at det var èn prøve per person. Dersom det var en stor skål med gratis prøver og de var en gruppe på 4-5 som kom frem til skålen så auset de lommene fulle til de tømte skålen seg imellom. 
Har også reist mye i Norge ifm  jobb der jeg har overnattet på hoteller og noen ganger sett kinesiske turister få tilsnakk fra de som jobber i frokostbuffeten om at dersom de skal pakke mat for å ta med seg til senere må de betale en avgift for matpakke, som det også står veldig tydelig beskjed om i frokostbuffetene. Der står det at det er tillatt å pakke med seg niste dersom man betaler en liten sum for det.

Har 3-4 ganger vært vitne til at kinesere har raidet buffeten og pakket med seg masse mat i poser og bokser, der servitøren har måtte informere dem spesifikt om plakaten om Pris og bedt de betale. Da så jeg også at flere av de tydelige ble sure, spilte dum og til slutt gjorde et nummer ut av at da ville de ikke ha maten, så tømte de alle de kokte eggene, pålegget, brødet etc ut på tallerkenen sin og liksom insinuerte at den urimelige servitøren bare kunne ta maten tilbake. Det måtte jo da så klart kastes. 

Jeg har også Ved to tilfeller leid ut til kinesere der huset mitt ble etterlatt i helt ok stand. Men det har også vært 5 tilfeller der jeg har leid ut til Kinesiske turister hvor huset har vært totalt rasert, masse ødelagt, søppel, gris og snørrpapir oooooveralt i sofa, spisebord, seng osv. Der også tilsynelatende alt i skuffer i stua har blitt kastet ut av skuffene og ligger strødd i hele stua, akkurat som om de har åpnet alle skap og skuffer for å se og da bare har kastet hver ting ut av skuffa.

Jeg har totalt leid ut til 7 grupper med kinesere der to var bra (slik det vanligvis er etter gjester) og 5 veldig dårlige som har kostet meg masse penger til ekstra rengjøring og nytt innkjøp av ting som er ødelagt.

Ser ofte at de reservasjonene jeg har fått fra kinesere så booker de for 1eller 2 gjester (fordi jeg tar ekstra 200kr per døgn for gjest 3,4,5). Så når de sjekker ut ser man tydelig at de har vært både 5,6,7,8 stykker i huset, ut fra den enorme mengden sengetøy og håndklær som er brukt, samt alt av toalettpapir, tørkepapir, servietter og alle såper både ved vasken og dusjen er brukt opp, og det i tillegg er nok søppel til å fylle 2 søppelsekker, selv om gjestene kun har vært der i 3-4 dager og de har reservert for 1-2 personer…

Anonymkode: 4898b...14b

• Liker 2
Skrevet

TS her. 
Jeg hadde 4 Taiwanesere som sjekket ut i dag som etterlot huset i perfekt stand! Ryddig og ganske rent. Akkurat slik de fleste etterlater det. 

Anonymkode: 4898b...14b

• Liker 2
Skrevet

Vennine som jobber på hotell,kineserne er dem som roter og griser mest har jeg hørt.

Anonymkode: d3bb7...d50

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.12.2024 den 22.36):

Jeg jobbet på hotell en kort periode der hotellet tok imot kinesiske turister. 

Det så ikke ut etter dem. Alt av løse gjenstander på rommene ble stjålet, inkl puter, dyner, fjernkontrollen til tv’n. 

Å se dem gå løs på frokostbuffet er et mareritt. Noen spiste lik et dyr spiser fra skålen uten å bruke hender eller bestikk. Kaster ting rett på gulvet. 

F.eks helle ett glass med yoghurt og smake på det, men likte ikke smaken. Da helte turisten likså greit innholdet rett på gulvet for å tømme glasset sitt og fylle den med riktig type yoghurt. Også tråkke på den og drasse dritten med seg overalt. Den spyttingen overalt. Grøss! 

Jeg sa opp på dagen. Orket ikke å være vitne til det mer og heller ikke rydde etter dem. 

Anonymkode: e30e7...788

Hvorfor kaster ikke betjeningen dem ut av spisesalen? Hvis de ikke klarer å oppføre seg, så kan de kjøpe seg en pølse på Narvesen og spise utendørs.

Anonymkode: 0fc34...520

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor kaster ikke betjeningen dem ut av spisesalen? Hvis de ikke klarer å oppføre seg, så kan de kjøpe seg en pølse på Narvesen og spise utendørs.

Anonymkode: 0fc34...520

Vanskelig å kaste ut en hel busslast med turister som også ikke forstår eller vil forstå engelsk. 

Men etter at jeg sluttet der så hørte jeg at flere ansatte nektet å rydde etter en viss folkegruppe med mindre man fikk ekstra betalt. Da ledelsen først nektet så var det et hotell uten personale og de måtte selv trå til. 

Anonymkode: e30e7...788

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...