Gå til innhold

Ekstem overvekt, hva sier man?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

🤣 Særlig !!!!  

Anonymkode: e49d3...9ec

En kommentar som blottlegger at en ikke har erfaring....

Anonymkode: 052b7...f84

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det må jo være vanskelig å komme til? For ikke å snakke om dårlig kondis og pesing? Og selvfølgelig at personen er mindre mobil.

Anonymkode: 48d23...2e2

Mange antagelser uten erfaring...

Anonymkode: 052b7...f84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Herregud, ta deg sammen. Selvfølgelig vet du at det er ikke fælt og overflatisk at du ikke vil ha en mann som er sykelig overvektig, og uansett så er det din preferanse som ikke liker det. Men du er et skikkelig ræva menneske som skriver om det her, og er så usikker på deg selv og ikke vet hva du skal si til dem. De har det mye bedre uten deg. Lær deg å akseptere dine egne preferanser, gro deg en ryggrad og slutt å fordekk fettfobien din med "å, jeg er så usikker, vet ikke hvordan avvise dem". Jeg spyr av slikt. 

Anonymkode: 5f3c8...ef5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville avsluttet relasjonen. Ble sammen med en mann på grunn av personligheten hans tross sykelig overvekt/fedme. Dårlig sexliv, han måtte tvinges med på aktiviteter, alltid trøtt selv om han sov i 12-14 timer i døgnet, mye helseplager som han sutret over og orket aldri å ta i et tak med noe. Jeg var selv aktiv og slank da vi ble sammen. Følte meg fanget.

Anonymkode: 8c043...02d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg ville avsluttet relasjonen. Ble sammen med en mann på grunn av personligheten hans tross sykelig overvekt/fedme. Dårlig sexliv, han måtte tvinges med på aktiviteter, alltid trøtt selv om han sov i 12-14 timer i døgnet, mye helseplager som han sutret over og orket aldri å ta i et tak med noe. Jeg var selv aktiv og slank da vi ble sammen. Følte meg fanget.

Anonymkode: 8c043...02d

Ja, er redd det vil bli akkurat slik. Så har alltid avsluttet.  Men det betyr ikke at jeg ikke liker dem som person. Kjipt. 

Anonymkode: 40f22...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må komme deg ut av glasshuset før du kaster stein.

Anonymkode: 55000...1dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
knooters skrev (14 timer siden):

Spiser du for mye blir det et problem, men vektnedgang er 90% aktivitet og 10% kosthold, ikke motsatt. Folk som er i god form og bruker kroppen sin sliter med å stappe i seg nok kalorier, omtrent. Du trenger ikke være Tour de France-syklist for å havne der. (men det er et godt eksempel på konseptet du sikkert kjenner til - de eter og eter og eter, og går ned i vekt under lange ritt, likevel)

Forøvrig sniffer du innom noe jeg også gjør innimellom - kjøre half'n'half melk og vann når jeg lager havregrøt. Men jeg kjører da typisk 4 dL H-melk og 4 dL vann. Må ha såpass, ellers blir jeg ikke mett.

Lenge siden jeg spiste utepizza, men en Grandiosa er grei størrelse for min del (blir ikke stappmett, men det døyver sulten). En Dr. Oetker er som regel ikke nok, da er jeg såpass nær å være småsulten at det gjerne blir noko attåt.

Tipper jeg ligger på ca 3500kcal i inntak om dagen - men som sagt, jeg balanserer det ut med å brenne det vekk. MYE mer givende enn å sitte sulten hjemme. Da kan jeg heller være sulten på tur hjem fra en gåtur og glede meg til lunsjen :)

10% kosthold? Du drømmer. En stor sjokoladeplate inneholder 1000kcal og kan spises på 2 minutter. Å forbrenne 1000 kcal tar fort 10 ganger så lang tid med ganske hard aktivitet. Overvektige har heller ikke fysikken som trengs til å trene som toppidrettsutøvere, da blir det meget kjapt slitasjeskader. Veier du 110kg kan du f.eks glemme å løpe 2 timer daglig, knærne kommer til å skrike av smerte i løpet av få dager. Veier du 75kg er det særdeles mye enklere. Så ja, aktivitet kan brukes til å holde en lav vekt, men til å slanke seg kraftig er det redusert inntak som gjelder. 

I havregrøt bruker jeg ekstra lett melk, men det er jo ikke i melka de fleste kaloriene ligger. En typisk porsjon grøt nå har 360kcal fra grynene og snaue 200kcal fra melka. Og H-melk inneholder nesten dobbelt så mye kalorier som ekstra lett melk. 

Frossenpizza har jeg ikke spist siden 90-tallet tror jeg. 

https://nhi.no/kosthold/overvektfedme/ned-i-vekt-trening-eller-kosthold

Anonymkode: 0bd27...10a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

10% kosthold? Du drømmer. En stor sjokoladeplate inneholder 1000kcal og kan spises på 2 minutter. Å forbrenne 1000 kcal tar fort 10 ganger så lang tid med ganske hard aktivitet. Overvektige har heller ikke fysikken som trengs til å trene som toppidrettsutøvere, da blir det meget kjapt slitasjeskader. Veier du 110kg kan du f.eks glemme å løpe 2 timer daglig, knærne kommer til å skrike av smerte i løpet av få dager. Veier du 75kg er det særdeles mye enklere. Så ja, aktivitet kan brukes til å holde en lav vekt, men til å slanke seg kraftig er det redusert inntak som gjelder. 

I havregrøt bruker jeg ekstra lett melk, men det er jo ikke i melka de fleste kaloriene ligger. En typisk porsjon grøt nå har 360kcal fra grynene og snaue 200kcal fra melka. Og H-melk inneholder nesten dobbelt så mye kalorier som ekstra lett melk. 

Frossenpizza har jeg ikke spist siden 90-tallet tror jeg. 

https://nhi.no/kosthold/overvektfedme/ned-i-vekt-trening-eller-kosthold

Anonymkode: 0bd27...10a

En stor sjokoladeplate inneholder 1000kcal, og løper du en halvmaraton (tar kanskje 1:45 om du er i grei form) er den svidd av, og mer til. Og, hvis du samtidig legger den løpeturen et sted du uansett skal (f.eks. til/fra jobb, et ærend i sentrum eller what not), har du ikke investert særlig mye tid i det hele, heller. Når jeg skal til Blindern fra der jeg bor, tar det 50 minutter med kollektivt (inkl. gange til/fra holdeplass), mens jeg løper strekningen på 55 minutter uten å komme sliten frem. Det er 5(!) minutter investert i en treningsøkt som svir av sjokolade eller hva nå annet jeg har lyst på den dagen. (og passer det ikke å dusje der, løper jeg heller hjemturen)

Halvmaratonturene mine startet da jeg var ca 100kg, forøvrig. 186cm høy her. Slitsomt, ja, men også veldig gøy når du har levd hele livet som en sekk poteter :) Litt lettere å løpe 2mil+ nå når jeg er 85kg, men de 75kg-ene du snakker om ser jeg nok aldri.

Det forskningen som helhet sier om dette er at om du trener, så klarer kroppen å effektivisere seg slik at noe av vinninga går opp i spinninga. Så når du STARTER å trene, er det ikke så effektivt som en skule tro. Men, det er heller ikke sånn at kroppen kan effektivisere seg inn i det uendelige, og når du kommer dit at du f.eks. løper halvmaraton uten at kroppen klager allverden av det, er du godt forbi det punktet hvor den kan kompensere ved å være effektiv.

https://www.cyclingweekly.com/news/racing/tour-de-france/this-is-what-you-have-to-eat-to-compete-in-the-tour-de-france-182775

4000-9000 kcal/dagen er en del, og selv om vi ikke er idrettsutøvere sier jo det sitt om at du faktisk brenner en god del om du er aktiv. Det hadde vært interessant å vite hva slags kondisjonsnivå og omfang kilden du lenker til faktisk legger til grunn. Jeg snakker ikke om husmortrim i startfasen her, men om der du fort havner hvis du aktivt prøver å komme i god form.

Et viktig poeng her er også det med at du utsetter måltider hvis du f.eks. er ute og løper. Kanskje har du med deg saft e.l. på en flaske, men blir du sulten når det er en time til du kommer hjem, blir frokosten fort til en lunch og du ender opp med å spise litt mindre totalt sett fordi du forskyver måltidene og du ikke eter deg stappmett rett før du skal legge deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 15.12.2024 den 13.02):

Fordi det er dette tråden handler om. Ikke hvordan man slanker seg. 

Anonymkode: 0be5e...a4f

Anonymkode 0be5e? Sjelden man ser noe så treffende :D 

Anonymkode: 0ce63...14a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...