Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei Svenskbrud

Jeg har flere ganger vurdert å kjøpe brukt, men har veldig lyst til å brodere selv. Ellers så bruker jeg ofte mamma sin bunad, når vi ikke skal i de samme selskapene.

Må nok begynne å spare penger og øve meg på broderiene tenker jeg.

12

Videoannonse
Annonse
Gjest Trulseline
Skrevet

Jeg og min samboer har Norges fineste bunad,

NEMLIG HARDANGER BUNAD.12

Skrevet

Jeg har sognebunad. Den til venstre på bildet (under), men min er finere.... Har overdelen til venstre, men underdelen til høyre. Synes den kombinasjonen er finest (",) Jeg jukser litt da... Den grønne silkeskjorten er for gifte kvinner, og jeg er så langtfra smidd i de lenkene... men jeg synes den passer best til resten av bunaden...

http://ads.gulesider.no/systov/side1.html - dokumentstørrelse:3.8 kB

Pusen vinke.gif1212[ Dette Innlegg er endret av: den 2002-03-21 11:18 ]

Gjest Anonymous
Skrevet

Karendrakt fra Jæren. Fordi den er så fin, men jeg bruker den aldri...12

Gjest Tristessa
Skrevet

Jeg har Nordhordlandsbunaden! Den finnes i to versjoner; en festdrakt og en vinterdrakt som jeg har. Sistnevnte finnes i svart og mørkeblått, har selv den mørkeblå... Og den er sååå nyyydelig, bare litt klumpete og varm til tider... Men jeg ville aldri byttet!12

Gjest svenskbrud
Skrevet

Karendrakt fra Jären, har du bild på den? Letade på Husfliden men hittade ingen bunad/drakt med det namnet.

Gjest Miss Gemini
Skrevet

Min grønne trønderbunad som jeg har arvet av mamma, har desverre ikke blitt brukt på mange år fordi jeg har vært overbevist om at fargen var helt grusom på meg..Jeg kler fremdeles ikke fargen, men fant ut at jeg ville ta den fram igjen og kanskje bruke den på 17.mai..

Grøss og gru..den må virkelig ha krympet i skapet!! Vesten var plutselig så kort, og skjørtet så trangt. Bar navle i bunad (og for min del i det heletatt..)er selvfølgelig uaktuelt, så her må virkelig NOE gjøres..(Kanskje helst med meg selv..i verste fall har jeg masse stoff å gå på, siden den allerede var sydd masse inn for å passe meg...men å sy den ut igjen blir virkelig siste utvei.. *sukk*)12

Skrevet

Jeg har budnad fra Øst-telemark. Jeg fikk bunaden min til konfirmasjonen, utrolig nok er den fortsatt passe selv etter 20 år.

Bor nå i USA, bunaden er selvfølgelig med ...men det er for varmt til å bruke den. 12

Gjest Anonymous
Skrevet

bunaden min er fra vest-telemark og jeg synes den er den fineste av alle! fikk den til konfirmasjonen min for 8 år siden, og den har vært uunnværlig siden! bunad koster, men tenk på alt man sparer når man har et plagg man kan bruke til alle høytidelige begivenheter! også ser det jo så flott ut! vi er heldige vi!

Skrevet

Jeg er enig med Trulseline, jeg har også Hardanger bunaden, som jeg syntes er verdens fineste!!! Har akkurat kjøpt den, og "spinker og sparer" til sølvet! Jeg gleder meg ihvertfall til 17. mai!!!

Skrevet

Jeg er den heldige eier av to bunader jeg icon_smile.gif

En sognebunad som jeg fikk til konfirmasjonen. Den har jeg rødt liv på og rød bord nede. Kjempefin.

Den bunaden jeg bruker mest er ringerikebunaden, som jeg har arvet etter min bestemor. Synest denne er så stilig. Bruker hodeplagg på denne.

Her kommer bilder av mine bunader

RINGERIKE

http://www.husfliden.no/felles/visdetalj.a...=URL_Bilde_Stor

SOGN

http://www.husfliden.no/felles/visdetalj.a...=URL_Bilde_Stor

12

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har bunad fra Os, ved Bergen. Finner desverre ikke bilde.. Syns den er veldig fin!!:) Mamma er derfra..

Skrevet

Jeg arvet øst-telemarksbunaden til min farmor, bunaden er vel 50 år gammel...

• 1 måned senere...
Skrevet

Hei!

Jeg har Landingsdrakta, som også kalles gammel Vestoppland!

Synes dette er en kjempe fin bunad. Dessuten så har både jeg, mor og mormor lik(og mine 2 søstre), noe jeg synes er skikkelig koselig!

Bunad er et utrolig fint "klesplagg" og du verden hvor mange fine det er!

-Silje

Skrevet

Hei!

Jeg har Landingsdrakta, som også kalles gammel Vestoppland!

Synes dette er en kjempe fin bunad. Dessuten så har både jeg, mor og mormor lik(og mine 2 søstre), noe jeg synes er skikkelig koselig!

Bunad er et utrolig fint "klesplagg" og du verden hvor mange fine det er!

Her er det bilde av den med sølv:

http://www.husfliden.no/felles/visbunad.asp?ID=59

-Silje

Skrevet

for å vere helt ærlig, så er det mye "rart" her..

men det er bra vi har en nasjonal [romantisk] drakt !! icon_wink.gif

Skrevet

Jeg har vært så heldig å arvet min oldemors bunad fra Setesdalen (hele slekten min kommer derifra!). Her har dere et bilde (litt dårlig, men jeg fant ikke noe bedre i faten) Skal foresten kjøpe mannsbunaden til min kommende mann i 30-års gave. Synes det er kjempe flott med bunader, og det er gøy å se at det er mange som deler denne interessen!http://www.norskfolke.museum.no/utstillinger/nettutstillinger/setesdal/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...