Gjest Anonymous Skrevet 16. mars 2002 #21 Skrevet 16. mars 2002 Hei! Eg er ei valdresjente som har rogaladsbunad (Løland M/brokadestoff) då far min kjem derifrå. Grunnen til at eg ikkje har bunad frå valdres, er ar eg i framtida truleg kjem til å arve 2 ulike valdresbunadar. Men eg synast alle tre er så fine, at dykk må ta ein titt på bileta nedanfor! Det er synd at bunaden støvar ned inni skapet. Bunad et eit stasplagg som bør kome meir fram i lyset enn den gjer. Bruk gjerne bunaden i 50 årslag og! Sjølv brukar eg den så ofte eg kan, for eg kjenne med så staseleg og nasjonal i bunad! Rogaland (Løland u/brokade): http://www.husfliden.no/felles/visdetalj.a...t=Bilde_1h_Stor Valdres (Gamle): http://www.husfliden.no/felles/visdetalj.a...=URL_Bilde_Stor Valdres (Nye): http://www.husfliden.no/felles/visdetalj.a...=URL_Bilde_Stor Flott tema dette her! Silje Margrete
Catzy Skrevet 16. mars 2002 #22 Skrevet 16. mars 2002 On 2002-03-16 12:26, svima wrote: til hvile anledninger kan man bruke bunad? kan man bruke bunad i f.eks en 50-årsdag eller begravelse? er litt grønn på dette.. I et 50-årslag hvor man vet at det er pynting er det fint, men jeg ville ikke brukt det i en begravelse. Kanskje jeg er litt kjedelig, men jeg synes det er altfor pyntet til å gå i til begravelse. I tillegg til at jeg forbinder min bunad med festlige anledninger... Har pleid å bruke min på 17. mai, i bryllup, i dåp og konfirmasjon. Husker jeg brukte bunad til jul da jeg var liten, men nå blir det for mye pes. (I tillegg til at da ha hadde den blitt for trang i løpet av middagen...) Jeg tror bunader i offisielle sammenhenger er rangert sammen med gallaantrekk... Catzy12
Kylie Skrevet 16. mars 2002 #23 Skrevet 16. mars 2002 Jeg har Rogalandsbunad. Blå Frafjord med Rød brokadevest. Klarte ikke finne noe link til den... Men den er verdens fineste!!12
Gjest svenskbrud Skrevet 16. mars 2002 #24 Skrevet 16. mars 2002 Uff, vad avundsjuk jag blir... Jag skall spara och spara så att jag också kan få mig en drakt eller bunad... Jag tycker att ni allihop har helt underbara bunader!
lillemor Skrevet 17. mars 2002 #25 Skrevet 17. mars 2002 Det finns mange flotte bunader i norge! Jeg selv har lofotbunaden, syns nå ikke den er så fin som mange av de andres. Østfoldsbunaden og marthabunaden var ordentlig fine. Synd at bunader skal være så kostbare, gruer meg til datteren min blir konfirmert!!! Hilsen lillemor
Gjest Virvel Skrevet 17. mars 2002 #26 Skrevet 17. mars 2002 Har ruteliv og rondastakk jeg. Synes egentlig ikke den er så voldsomt fin, den er ganske enkel og "hverdagslig" sammenlignet med andre bunader, men den er grei nok. Her er bilde12
Valentina Skrevet 17. mars 2002 #27 Skrevet 17. mars 2002 Jeg har Gudbransdals festdrakt (bunad altså) Den er nydlig og nesten alle i min familie har slike.
Gjest Chica Skrevet 18. mars 2002 #28 Skrevet 18. mars 2002 Jeg har blå trønderbunad. Kanskje ikke den fineste bunaden, men så er det nå sånn at når jeg kommer fra Trondheim må jeg nesten ha den... Mamma sydde den til meg til konfirmasjonen. Bruker den i konfirmasjoner, dåp og 17.mai.
Astra Skrevet 18. mars 2002 Forfatter #29 Skrevet 18. mars 2002 Takk til alle som har svart på tråden -gøy med bunader Takk, Lillemor for at du synes Østfold bunaden er flott -det er ikke ofte en hører... Når det gjelder Lierdrakten er nok ikke denne fra Østfold Catzy, men mest trolig fra Buskerud. I Østfold har vi Løkendrakta som er en flott drakt med masse broderier, og som mange velger framfor Østfoldbunaden. Jeg valgte Østfoldbunaden fordi den minner meg om skog (har grantrær i livet og løv i sølja), og der jeg kommer fra er det mye skog Når det gjelder bunad i begravelse, er dette ikke helt uvanelig her i Østfold fordi vi har en sørgeside på sjalet vårt. Her ser du et bilde med begge sidene, der sørgerosa er øverst og festsiden er nederst. Når det er sorg bruker vi sørgesida fram, men som oftest bruker vi heldigvis festsida fram Bruker i det hele tatt bunaden mye, både i familiefester (bursdager, dåper, bryllup), men ikke minst ved representasjon i inn- og utland (middager og andre høytidligheter). Selvom det kan være varmt, er det flott å ha bunaden med til utlandet. Noe av det mest morsomme er å ha bunad på 4.julifeiring i mistvesten av USA, der alle er gale etter skandinaviske skikker og klær!12
Astra Skrevet 18. mars 2002 Forfatter #31 Skrevet 18. mars 2002 Hei, Ragnhild! Du tar opp en sak som jeg også er svært opptatt av -bruk av hodeplagg. Jeg har lue til bunaden min, men i likehet med 90% av mine medsøstre bruker jeg den aldri. Får helt dilla av hodeplagg (og må si at slør til brudekjolen blir et sjeldent unntak ). Veit at hodeplagget til bunaden er til for å brukes, men tror aldri (og der har jeg i hvertfall mange medsøstre i Østfoldbunad med meg) jeg kommer til å bruke den heller... Men så har jeg da heller ikke langt lyst hår... 12
Catzy Skrevet 18. mars 2002 #32 Skrevet 18. mars 2002 On 2002-03-18 09:58, Astra wrote: Når det gjelder Lierdrakten er nok ikke denne fra Østfold Catzy, men mest trolig fra Buskerud. I Østfold har vi Løkendrakta som er en flott drakt med masse broderier, og som mange velger framfor Østfoldbunaden. Jeg valgte Østfoldbunaden fordi den minner meg om skog (har grantrær i livet og løv i sølja), og der jeg kommer fra er det mye skog Kom på det etterhvert, at den heter Løkendrakt og ikke Lierdrakt. Gikk i surr, de selger drakten på Liers husflid i Fredrikstad... (MEN den er fremdeles en drakt, ikke en "ordentlig" bunad, selv om Lier-butikken presenterer den som det.) (Til bunadpolitiets store ergrelse. ) Lillesøsteren min har Østfold-bunaden i Oslovariant, med grønt liv og vevd forkle, uten veske. Hun burde hatt en rosa brokadelue til, men det har hun ikke. (Hun lånte faktisk en til konfirmasjonen sin.) Catzy
viblie Skrevet 18. mars 2002 #33 Skrevet 18. mars 2002 Hei! Jeg har Hitra drakten, http://www.adressa.no/multimedia/archive/0...ad_5_41389a.jpg Den fikk jeg til konfirmasjonen min av foreldrene mine. Når jeg har brukt den i Trondheim 17mai, er det ikke så mange andre å se som har den samme. Det er artig å ha en bunad som ikke så mange andre har. Klæm fra Vibs
Gunhild Skrevet 18. mars 2002 #35 Skrevet 18. mars 2002 Siden jeg er fra Hedemarken (Hamar-regionen), har jeg Hedemarksbunad. Den ser slik ut: http://www.husfliden.no/felles/visdetalj.a...=URL_Bilde_Stor 1212[ Dette Innlegg er endret av: Gunhild den 2002-03-18 18:51 ]
Skravla Skrevet 18. mars 2002 #36 Skrevet 18. mars 2002 Som Gunhild har jeg tilknytning til Hedmark, men lenger sør i fylket. Her er drakten jeg ønsker meg. Det er ikke en godkjent bunad, men det er en av de fineste jeg vet - enten i svart eller hvit. Har veldig lyst til å brodere selv. http://www.lailas.net/bunads/lundeby.htm Han som designet drakten er fra samme sted som meg. _________________ Skravla 1212[ Dette Innlegg er endret av: Skravla den 2002-03-18 22:45 ]
Gjest svenskbrud Skrevet 18. mars 2002 #37 Skrevet 18. mars 2002 Hej! Jag var inne på GiBud här om dagen. Där såg jag en dam som vill sälja sin Lundebydrakt. Den är svart. Kanske något för dig?
Gjest Anonymous Skrevet 19. mars 2002 #38 Skrevet 19. mars 2002 Hei folkens, kjempeartig inlegg, har helt dilla på bunad selv, så dette _må_ jeg jo bare svare på! Har beltestakken fra Aust-Telemark selv, faren min og farfarsfamilien min er fra Telemark (Heddal). Bunaden var ferdig til jul 2000 og jeg har brukt den til jul, barnedåp, konsert og 17.mai allerede. Synes bare den er _såååå_ flott, den fineste!!! (men det er jo min smak, da). Har dessverre ikke bilde av min å legge ut, men den har gult brokadeliv og dekor i gult, gull og div. rødtoner. Sort utenpåtrøye har jeg arvet, min oldemor har faktisk brukt den selv, artig å tenke på! Bruker tørkle som hodeplagg, hårvippe er vel mest brukt, men synes løsvippe er så vanskelig å få til å sitte + at jeg ikke har langt nok hår til å vippe i hårbånd (slik det originalt ble gjort). Oi, dette ble visst langt, men jeg er faktisk veldig interessert i bunad. Vet endel om beltestakken, så hvis noen er interessert svarer jeg gjerne etter beste evne. En fin "bunad-sesong" til dere alle! Hilsen Mettan
Ellen Skrevet 19. mars 2002 #39 Skrevet 19. mars 2002 Hei. Min bunad er fra Vest-telemark og ser omtrent slik ut: http://www.husfliden.no/felles/visdetalj.a...=URL_Bilde_Stor Er født og oppvokst der, men har også ein Trysil-bunad etter mi mor som kom derifra.12
Ellen Skrevet 19. mars 2002 #40 Skrevet 19. mars 2002 Hei. Min bunad er fra Vest-telemark og ser omtrent slik ut: http://www.husfliden.no/felles/visdetalj.a...=URL_Bilde_Stor Er født og oppvokst der, men har også ein Trysil-bunad etter mi mor som kom derifra.12
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå