Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte jeg skulle lage denne tråden slik at vi kunne vise fram bunadene våre. Ikke alle bunader er like lette å finne på nettet, så har man et bilde så sleng det inn! Håper denne tråden kan være til inspirasjon for de som lurer på hvilken bunad de skal velge!

Jeg er fra Østfold og har selvfølgelig (?) Østfoldbunaden. Her kan dere se hvordan min ser ut (den kommer i litt forskjellige versjoner).12

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har Vestfoldbunaden. Jeg har en variant med rødt liv, sort stakk og vevd ullforkle til. Jeg har sølvbelte til, selv om det er "kone"-belte. (Fikk jeg høre etter at jeg fikk det til konfirmasjonen...)

Jeg er glad i bunaden min, og bruker den nesten hver 17.mai. Den er tung og varm, men jeg føler at jeg ser veldig bra ut i den!

Catzy12

Skrevet

Min bunad er fra Tynset. Og den er så fin, elsker den.

Desevrre har jeg ikke noe bilde av den, men den er flaske grønn.

Men jeg ønsker meg Austagder bunad!! http://www.husfliden.no/arendal/

Kommer der fra. Men s mormoren min er fra Tynset.

elle

hjerter_rundt.gif

1212[ Dette Innlegg er endret av: elle den 2002-03-15 16:30 ]

Skrevet

Jeg har Nordlandsbunad, og er veldig fornøyd med den.

Nå bor jeg i Oslo og der er det desverre alt for mange Nordlandsbunader, så nå venter jeg på at alle som er fra Finnmark og Troms skal få sine egne bunader. icon_wink.gif12

Skrevet

Artig tråd icon_smile.gif Har selv en Meldalsbunad, arvet etter farmora mi. Alt passet perfekt, til og med skoene. Her i Trondheim hvor jeg bor så kryr det (logisk nok) av Trønderbunader, så det er litt artig å ha en som er litt annnerledes.

Klems,

Julie

Gjest sexysadie
Skrevet

BLÅ NORDLANDSBUNAD DA MIN FAR KOMMER NORDIFRA.Jeg ser ut som teskjekjeringa i den!!!(jmf:min venninne)

CARE: Troms har da sin egen bunad,vet ikke om finnmark har d men Troms vet jeg har sin egen.Den er utrolig lekker!!1212[ Dette Innlegg er endret av: sexysadie den 2002-03-15 17:56 ]

Skrevet

Jeg har graffer bunaden Den jeg har er helt svart. Mormor, mamma og søsteren min har samme bunad som meg, og nå har jeg endelig fått alt sølvet som hører til + hele sølvbeltet.

Klem fra Nina

cat.gif1212[ Dette Innlegg er endret av: aniN den 2002-03-15 19:29 ]

Gjest svenskbrud
Skrevet

Snyft, jag har ingen bunad.

Min mor har en blå Trönderbunad, med allt det "finaste" silvret mm . Den vill jag helst ha i grönt men pengar...

Men jag fick ett tips om "kystbunad". Är det någon som har länk till en bild, jag är nyfiken.

Skrevet

Jeg har Märthabunaden fra Sunnmøre.

Mamma som har laget den, og jeg arvet den etter mormor.

Kjempefin, og litt spesielt å gå i en bunad som ikke alle andre går i. (I og med at jeg har bodd på Nordmøre, og nå bor i Stavanger) icon_smile.gif

hjerter_rundt.gif

@lfa 1212[ Dette Innlegg er endret av: @lfa den 2002-03-15 21:57 ]

Skrevet

Svenskebruden:

Her er link til en side om Kystdrakten.

http://home.c2i.net/kystdrakten/

Liten advarsel for bunadspolitispire: Kystdrakten er IKKE en bunad. Det er en drakt. Drakter er nymoderne bunadliknende antrekk. Noen av de som klassifiseres som drakter ser mer ut som bunader enn det enkelte av bunadene gjør, f.eks. Lierdrakta i Østfold. Min personlige mening er at de nye draktene som dukker opp vanner ut bunadbegrepet når de kaller dem bunader.

Hvis noen vil diskutere dette, så start en ny tråd, og så tar vi diskusjonen der! (Burde kanskje gjort det selv.)

Catzy

WYGIWYGAINGW.

- What You Get Is What You're Given And It's No Good Whining.

(Terry Pratchett, Science of Discworld)1212[ Dette Innlegg er endret av: Catzy den 2002-03-15 22:37 ]

Gjest Haugtussa
Skrevet

Jeg har bolsøybunad (romsdalsbunad) med blå vest, som bestemor og mamma har hatt før meg. Litt koslig at den har gått i arv, synes jeg icon_smile.gif

Det er en veldig enkel bunad, mørk blå el. rød vest med broderier, mørk blå stakk med broderier nederst.

Er veldig glad i bunaden min, og elsker å gå i den, føler meg litt fin da icon_smile.gif

Frykter likevel neste konfirmasjon, da jeg ikke har brukt den på nesten to år...lurer på om det kan bli hardt å få igjen vesten!

Vil forresten benytte anledningen til å si at jeg synes det er idioti at jentene får bunad til konfirmasjonen! Hvor mange 14-åringer er ferdig utvokst, og hva er oddsen for at de kan ha bunaden resten av livet? Grenser til bortkastede penger!12

Gjest svenskbrud
Skrevet

Tusen tack för svar!

Jag VET att kystdrakten inte är en bunad. I sverige skiljer vi "dräkterna" åt med benämningarna hembygdsdräkt = bunad och folkdräkt = drakt.

Jag, som norsk/svensk, är lika nöjd med en "drakt" som med en "bunad". Jag bor ju inte i Norge så drakt blir nok för mig!

Skrevet

Jeg har blå Nordlandbunad. Mamma er nordfra.

Skrevet

til hvile anledninger kan man bruke bunad?

kan man bruke bunad i f.eks en 50-årsdag eller begravelse? er litt grønn på dette..12

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei!

Eg er ei valdresjente som har rogalandsbunad. Det er far min som kjem frå Rogaland. Grunnen til at eg ikkje valgde valdresbunad, er at eg er den einaste arvingen til 1-2 ulike valdresbunadar i framtida... Men eg synast alle tre er kjempeflotte!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...