Gå til innhold

alkohol på julaften?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg drikker ikke alkohol på julaften, og meget sjeldent ellers også. Er ikke spesielt glad i alkohol annet enn ett glass kald i sola på varm varm sommerdag.

Anonymkode: bed5b...e88

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kålrota skrev (26 minutter siden):

Vi som har vokst opp med alkoholikere i hjemme vet godt at «ikke synlig beruset» ikke finnes. Jeg la merke til det før foreldrene mine begynte å drikke, nærmest, den utrygge følelsen kom i det de virvlet rundt flaskene i kjelleren. 

Det er fordi det er knyttet dårlige minner til det. For oss som ikke har vokst opp med alkoholikere kjennes det slett ikke utrygt å høre noen åpne en øl eller en flaske vin. Mine foreldre drakk nesten aldri alkohol. Jeg husker jeg syntes det var ekstra stemningsfullt på julaften når det var juleøl og akevitt på bordet. Merket ingen forskjell på væremåte.

Mannen min og jeg drikker 2-3 enheter hver ca. på julaften. Har tenåringer.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

drikker du/dere alkohol på julaften?

Anonymkode: 27d10...495

Nei! Har barn, hvorfor skal jeg det? Vokste opp med alkoholiker foreldre, så det har jeg absolutt ikke behov for. Julaften var jævlig mildt sagt,mye alkohol og ondskap. Om noen vil kose seg med en eller to, så de om det. 

Anonymkode: 1502c...0d4

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det pleier som regel å bli servert juleøl og akevitt både i mannens og min familie, og jeg liker ingen av delene. Mannen er avholds. Ellers drikker de fleste voksne vi feirer sammen med litt juleøl, og noen også akevitt. De pleier ikke å bli synlig beruset. Bestefaren og onkelen min husker jeg ble beruset på julaften og i andre festlige lag da jeg var barn, men ikke overstadig, og det var aldri sånn at jeg opplevde det ubehagelig. Antagelig fordi mine nærmeste omsorgspersoner ikke var synlig påvirket. 

Anonymkode: ec315...75d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun en shot aqevitt til juleribba til den som vil ha. Kun for tradisjon -egentlig ingen som liker det😅 Ellers går det i alkoholfri øl eller farris/brus.

Anonymkode: 870d2...dbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg drikker ikke, men det serveres alkohol til maten. Ingen drikker mer enn ett glass vin/en øl og en slurk Linie. Den ene broren min brygger mjød, og vi smaker på årets julemjød etter barna har lagt seg.

Vi er fire barn og minimum 9 voksne (ofte 12), hvis det har noe å si.

Anonymkode: c86ee...190

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt ann på om svigerdatter er her da hun er polsk og i hennes familie drikker de ikke på julaften og da har ikke vi noe problem å kun ha alkoholfritt, men dersom de ikke er hos oss så drikker mannen min litt vin til maten, og litt øl men ikke mye, jeg selv er avhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men jeg skal på nattevakt. Men drikker ikke noe særlig enten jul eller ei. Da er det ikke på julaften jeg tar fyllefesten.

Anonymkode: 03e70...438

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kålrota skrev (1 time siden):

Vi som har vokst opp med alkoholikere i hjemme vet godt at «ikke synlig beruset» ikke finnes. Jeg la merke til det før foreldrene mine begynte å drikke, nærmest, den utrygge følelsen kom i det de virvlet rundt flaskene i kjelleren. 

Barn reagerer når de har hatt negative opplevelser forbundet med alkoholbruk tidligere. Dersom de ikke har negative opplevelser, vil det at mor fniser litt eller at far blir ekstra «morsom» ikke være negativt for barna.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DelvisPresley skrev (1 time siden):

Ja, ingen barn her.

Så det er bare lov å drikke alkohol hvis det IKKE er barn der..? Hva med å vise barna at det faktisk går an å kose seg med vin til maten UTEN å bli full?

For mange er ikke vin, øl, akevitt o.l. et middel man inntar for å bli fortest mulig full. Det er noe man drikker til maten for å få mer ut av måltidet - riktig vin kan få maten til å smake annerledes. Det å velge riktig vin til mat er en vitenskap, det er noe folk jobber med. Jeg ser virkelig ikke noe problem i å drikke vin (eller øl!) til maten selv om det er barn i selskapet. Jeg har selv vokst opp med foreldre som er interessert i vin. Var aldri utrygg i selskaper som barn. Jeg kjenner mange som samler på god vin, de har typ flere hundre flasker liggende på kjøling. Vin blir en hobby, en lidenskap. Man inviterer til selskap, lager god mat og koser seg med å velge ut en god vin man kan by gjestene på til maten.

Jeg tror jeg kan telle de menneskene i vennekretsen jeg har sett fulle på én hånd. Det er ikke en greie. Å drikke vin til maten i helgene og i høytidene er helt naturlig, like naturlig som å spise dessert. 

Vi trenger ikke å dra så veldig langt vekk fra Norge før vi ser at folk har et mye mer balansert og avslappet forhold til alkohol. Jeg tror dette hemmeligholdet, det at man ALDRI tar et glass alkoholholdig drikke foran barna, at man gjemmer det bort og gjør det til noe forbudt bare bidrar til den enormt dårlige drikkekulturen som finnes mange steder her i landet. Da blir det jo bare MER spennende etterhvert som man blir eldre. 

Anonymkode: cca97...336

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har alltid øl og vin tilgjengelig til gjestene. Om jeg drikker selv kommer an på om jeg har lyst på eller ikke. Jeg blåser i om det er barn tilstedet eller ei. Hverken jeg eller min samboer har opplevd noe negativt med foreldrene våre og deres alkoholinntak. Barna våre har heller ikke sagt noe på det, de er unge voksne nå. Det jeg bryr meg om er å være edru om vi skal kjøre. 

Anonymkode: f1f59...5ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så det er bare lov å drikke alkohol hvis det IKKE er barn der..? Hva med å vise barna at det faktisk går an å kose seg med vin til maten UTEN å bli full?

For mange er ikke vin, øl, akevitt o.l. et middel man inntar for å bli fortest mulig full. Det er noe man drikker til maten for å få mer ut av måltidet - riktig vin kan få maten til å smake annerledes. Det å velge riktig vin til mat er en vitenskap, det er noe folk jobber med. Jeg ser virkelig ikke noe problem i å drikke vin (eller øl!) til maten selv om det er barn i selskapet. Jeg har selv vokst opp med foreldre som er interessert i vin. Var aldri utrygg i selskaper som barn. Jeg kjenner mange som samler på god vin, de har typ flere hundre flasker liggende på kjøling. Vin blir en hobby, en lidenskap. Man inviterer til selskap, lager god mat og koser seg med å velge ut en god vin man kan by gjestene på til maten.

Jeg tror jeg kan telle de menneskene i vennekretsen jeg har sett fulle på én hånd. Det er ikke en greie. Å drikke vin til maten i helgene og i høytidene er helt naturlig, like naturlig som å spise dessert. 

Vi trenger ikke å dra så veldig langt vekk fra Norge før vi ser at folk har et mye mer balansert og avslappet forhold til alkohol. Jeg tror dette hemmeligholdet, det at man ALDRI tar et glass alkoholholdig drikke foran barna, at man gjemmer det bort og gjør det til noe forbudt bare bidrar til den enormt dårlige drikkekulturen som finnes mange steder her i landet. Da blir det jo bare MER spennende etterhvert som man blir eldre. 

Anonymkode: cca97...336

Jeg hadde ikke trengt alkohol for å gjøre julen gøy hvis det var barn til stede.

Men vi er vel forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg rører ikke alkohol hvis det er barn tilstede. Ikke liker jeg alkohol til maten heller, så det er ikke noe problem. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg liker ikke alkohol. Klarer ikke lukten av alkohol, rødvin, hvitvin etc. Mannen drikker alltid en juleøl til julematen. Ellers ingenting. 

Vi har tre barn. 

Kunne ønske jeg likte feks rødvin. Ser så deilig ut å sette seg ned på kvelden og slappe av med ett glass vin.  Jeg setter meg jo ned, og slapper av, med kanskje julebrus eller en god eplemost, men er kanskje ikke helt det samme 😅

Anonymkode: a3e44...201

Har du prøvd med hvitvin fra California eller en god rosé-crémant? 

Anonymkode: 853ae...e6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

drikker du/dere alkohol på julaften?

Anonymkode: 27d10...495

Ja. 

Anonymkode: 7f5fd...e1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi drikker champagne, øl, rødvin, portvin og mer champagne. Evt en liten whisky eller cognac. Så mer champagne. Barna drikker brus. Alt med måte. 

Anonymkode: 853ae...e6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg drikker ikke alkohol, liker verken smaken, følelsen eller noe som helst med det. Mannen min, svigers og foreldrene mine tar seg gjerne et glass øl eller vin og en akevitt til maten, men ingenting mer med barn til stede. Heldigvis. Ingen av dem drikker for mye uansett, aldri sett noen av de synlig påvirket av alkohol.

Anonymkode: b0d63...b7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...