Gå til innhold

Familiebesøk etter fødsel/i barselstiden

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg fikk ett barn før korona, et barn under korona og ett barn etter. Og jeg synes det var SÅ deilig at vi ikke fikk ha besøk på sykehuset under koronaen, så det holdt vi fast på med nummer tre. 

Hadde en lang og hard fødsel med første, og dagen etter var det et renn uten like av familie som skulle komme på rommet. Jeg var støl overalt og ufresh og pupper og kroppsvæsker... Det var stress å måtte ordne meg for å skille ta imot besøk når jeg nettopp hadde født og trengte å få være halvnaken og lære å amme barnet mitt. 

Familien fikk treffe de to neste i løpet av den første uka, men etter at vi var hjemme og de verste dagene var overstått. Ammestart er VONDT og jeg blir sjuk, og man er svett og blodig. Nei, huff. Det er mye mer magisk å få ro med kjernefamilien. 

Men flere uker i ro høres voldsomt ut. Man er jo så stolt og vil vise fram nurket også! 

Anonymkode: b6225...1c2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ble mamma for 3 mnd siden Og valgte å være på fødeavdeling i 3 dager for å bli kjent med min datter alene uten forstyrrelser før vi dro hjem til min søster der vi bodde da. Hadde besøk av min søster og familie på sykehuset fra første dagen. Mens annen familie måtte vente 1-3 uker. For meg så var det greit å få besøk tidlig men ikke for min datter. Hun ble så overstimulert av besøk at hun hylgrein lenge etterpå. For meg så var 3 uker uten besøk av annen familie himmelsk. Jeg kunne "komme meg" uten å måtte underholde besøk. Vi fikk ammingen etablert og fikk ro og fred. En halv time her og der kan være utrulig slitsomt for både mor og barn selv om en halvtime virker kort for de som er på besøk.

Anonymkode: 93a60...eea

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Uanonym bruker skrev (På 29.11.2024 den 13.23):

For 30 år siden var det vanlig med lenger opphold på barsel, så det at man ikke får besøk der, er kanskje ikke så rart. Mange sendes jo hjem samme dag eller dagen etter.

Men ikke å ville ha besøk hjemme på flere uker, synes jeg er veldig sært. 

Det er vel ikke «særere» enn å ha fødselsdepresjon, være sliten og stresset og overveldet over å ha nettopp født.

Noen mennesker styrkes over å ha mange rundt seg, mens andre foretrekker å være mer i fred til de føler seg ovenpå igjen. Begge deler er fullverdige mennesketyper og deres preferanser bør respekteres (dette inkluderer å ikke sette nedverdigende merkelapper på dem).

Smittvernsmessig er det kanskje også lurt å begrense mengden besøk da det er mye som går på høsten og vinteren. Besøket er ikke fordelsmessig for den nyfødte og hvis det heller ikke gir moren noe syns jeg ikke det er noe i veien med å utsette besøk. Det blir mer av nok tid til babykos de neste månedene og barnebarn-tid de neste årene.

Anonymkode: 2d809...585

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Personlig ønsket jeg besøk tidligere enn det og synes 3 uker er lenge.

Men tenker og at en del av de som får beskjed om at de må vente bør se seg litt i speilet. Kan det være annet enn "egoistiske foreldre" som ligger bak. Er man kanskje litt for påtrengende, tar for mye plass på besøk, er en sånn som setter seg i sofaen og forventer servering istedet for å være hjelpsom mot de nybakte foreldrene? Respekterer man foreldrenes grenser og gir baby tilbake hvis den gråter feks, eller lar baby sove hvis den sover, lar mor få gå og amme i fred om hun ønsker? Kommer man med masse (velmente men ikke spurt om) råd om gammeldags barneoppdragelse før foreldrene en gang har rukket å trekke pusten hjemme? Tar man hensyn til smittefare og har god hygiene, lar være å kysse på baby og slikt eller fnyser man og kaller foreldrene hysteriske om de nevner noe sånt?

Anonymkode: 92f8d...8e7

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 29.11.2024 den 13.17):

Jeg er nettopp blitt stolt bestemor for andre gang, og vil gjerne vite hva dere yngre tenker om besøk etter fødsel og i barseltiden. Da mine barn ble født (20-30 år siden) var det vanlig at besteforeldrene kom på besøk både på sykehuset og så fort vi var hjemme igjen. 

Da vår førstefødte skulle få barn for noen år siden, fikk vi klar beskjed på forhånd at de ikke ønsket besøk på sykehuset/barselhotellet. Det gikk også 10-12 dager før vi fikk komme på besøk første gang. Nå er nr 2 født, og de har lagt opp til at vi kan få komme på besøk når den lille er litt over 3 uker.  Vi har et godt forhold og bor i kort avstand fra hverandre, så jeg synes i all ærlighetens navn at dette er litt merkelig. Er det slik det er blitt nå? Er det vanlig å vente så lenge med å la familien få treffe den nyfødte? For ordens skyld vil jeg nevne at det ikke bare gjelder meg, men alle andre i familien også. Vi synes det er litt sårt at vi ikke får ta del i den første tiden med den/de nyfødte, men kan jo ikke annet enn å respektere foreldrenes valg.

Anonymkode: 3ed35...b1b

Jeg skjønner veldig godt hvor du kommer fra og de er heldige som har en stolt bestemor som gleder seg til å møte barnebarnet. Samtidig er det viktig å respektere de nybakte foreldrenes behov som det virker som om du har tenkt å gjøre. Og vil anbefale deg å ikke komme med noen kommentarer til valget deres. 

Alle er forskjellige og det kan være gode grunner til at de har sagt dette. Da vi fikk vår første for litt over to år siden var tiden etter fødsel veldig tung for meg (blant annet grunnet en ganske heftig fødsel med påfølgende operasjon). Foreldrene våre bor andre steder i landet. Jeg var veldig overveldet etter fødsel og spurte om mamma og svigerforeldrene kunne komme på besøk, ettet tur de påfølgende ukene. Da måtte de bo på hotell. I ettertid har jeg angret litt på at vi ba dem komme så tidlig, for selv om de var fint å vise sønnen vår frem og å få litt avlastning var det også litt stress å hele tiden føle at vi måtte ut og møte dem eller ha dem på besøk. Det var mange dager jeg skulle ønske vi kunne slippe å møte dem, men når de kom til byen og betalte 2000 kroner natten på hotell føltes det ikke riktig å be dem finne på noe annet en dag.

Mamma er en litt annen type enn svigers og skjønte når vi hadde behov for å være litt alene, mens svigers troppet opp tidlig og var her hele dagen. I tillegg maste svigermor konstant om det var noe hun kunne gjøre. Kanskje et luksusproblem, men det ble ganske stressende å "sette henne i arbeid" hver dag og å ha henne springende rundt i leiligheten med støvkost og nal 😅

Ser også for meg at grunnen til at noen er restriktive på besøk er at den ene delen av familien er litt mer pågående enn den andre og at det dermed er lettere å sette grenser for alle, enn at de skal bli misnøye fordi den ene delen fikk møte babyen etter tre dager, mens de andre må vente i ukesvis. 

At noen mener det er egoisme og at det ødelegger forholdet med babyen og besteforeldrene sier mer om dem enn om de nybakte foreldrene spør du meg.

Anonymkode: a0d0b...016

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En ting som er anbefalt er at man skal få ro når man skal lære seg ammingen. Det er vanskelig for mange og mye stress minker melken. Jeg var ikke fan av at huset skulle se meg slite med å amme, det var helt ærlig flaut. Dette gjelder ikke for alle selvfølgelig, vi er alle ulike men tror at det blir mindre besøk i begynnelsen denne gangen slik at jeg kan fokusere litt mer på det. Måtte gå over til flaske tilslutt, var en stor sorg. Er det egoistisk? 

Anonymkode: e3a0f...1ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...