AnonymBruker Skrevet 29. november #1 Del Skrevet 29. november Jeg er nettopp blitt stolt bestemor for andre gang, og vil gjerne vite hva dere yngre tenker om besøk etter fødsel og i barseltiden. Da mine barn ble født (20-30 år siden) var det vanlig at besteforeldrene kom på besøk både på sykehuset og så fort vi var hjemme igjen. Da vår førstefødte skulle få barn for noen år siden, fikk vi klar beskjed på forhånd at de ikke ønsket besøk på sykehuset/barselhotellet. Det gikk også 10-12 dager før vi fikk komme på besøk første gang. Nå er nr 2 født, og de har lagt opp til at vi kan få komme på besøk når den lille er litt over 3 uker. Vi har et godt forhold og bor i kort avstand fra hverandre, så jeg synes i all ærlighetens navn at dette er litt merkelig. Er det slik det er blitt nå? Er det vanlig å vente så lenge med å la familien få treffe den nyfødte? For ordens skyld vil jeg nevne at det ikke bare gjelder meg, men alle andre i familien også. Vi synes det er litt sårt at vi ikke får ta del i den første tiden med den/de nyfødte, men kan jo ikke annet enn å respektere foreldrenes valg. Anonymkode: 3ed35...b1b 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november #2 Del Skrevet 29. november Hadde besøk både på sykehuset og hjemme❤️ Er fra en tett og sammensveiset storfamilie. Vi hjelper, støtter, stiller opp og trives i hverandres selskap. Vi er familie, og ikke en belastning for hverandre. Anonymkode: 02a5f...4e8 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uanonym bruker Skrevet 29. november #3 Del Skrevet 29. november For 30 år siden var det vanlig med lenger opphold på barsel, så det at man ikke får besøk der, er kanskje ikke så rart. Mange sendes jo hjem samme dag eller dagen etter. Men ikke å ville ha besøk hjemme på flere uker, synes jeg er veldig sært. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november #4 Del Skrevet 29. november Vi vil heller ikke ha besøk de første ukene. Vi vil ha ro til å bli kjent med den nyfødte, og med oss selv som nybakte foreldre. Det er viktigere at vi får den barseltiden vi ønsker oss enn at familiemedlemmer får være med på den første tiden. Det er ikke de to første ukene som avgjør hvilket forhold de får til barnet, det er alt som skjer etter de to ukene. Anonymkode: da6c8...a70 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november #5 Del Skrevet 29. november Her kom besteforeldre på besøk noen timer etter forløsningen. Det føltes riktig for oss. Jeg synes det er litt merkelig med de som setter sånne veldig strenge regler, men folk er forskjellige og må få gjøre som de vil. I ditt tilfelle, TS, synes jeg kanskje det er spesielt merkelig fordi det må jo være fint for eldstebarnet å få treffe besteforeldrene sine og kanskje gjøre og se litt andre ting enn bare baby. Anonymkode: 86980...f40 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november #6 Del Skrevet 29. november Jeg vet ikke når endringen skjedde, men da jeg ble født for 35 år siden var min mor mye lengre på sykehuset, og det var mer tid til å få besøk. I dag er det snakk om så kort tid at jeg skjønner at det ikke er ønskelig. Selv fikk vi besøk av besteforeldre og tanter/onkler på begge sider på sykehuset med eldste, men pga covid-restriksjoner var det ingen besøk med nr 2. det var litt deilig. selv synes jeg 3 uker høres lenge ut før noen får lov, men jeg kan se flere ting som gjør at man tenker at man kommer til å trenge ro fra andre enn kjernefamilien rett etterpå. Anonymkode: 1d087...73c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november #7 Del Skrevet 29. november Tror ikke det er vanlig, men dere må jo bare respektere det Jeg fødte i 2022 og tidligere i år. Med førstefødte kom alle besteforeldre innom sykehuset dagen etter fødsel (men barnet var født sent på kveld, så han var bare rundt et halvt døgn gammel) og med andremann som ble født tidlig på dag kom de på besøk samme dag. Men jeg var i god form begge gangene og ville gjerne ha besøk. Anonymkode: 4d0d9...380 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november #8 Del Skrevet 29. november Jeg synes også dette er merkelig, men forstår at det er vanlig. Min og samboers familie er velkommen på korte besøk både på sykehus og når vi er hjemme igjen. Forbehold at fødsel er normal og at vi er i ok form, selvfølgelig. Hilsen gravid kvinne 29 Anonymkode: b7321...b89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november #9 Del Skrevet 29. november Da vår første kom i 1991 var det helt vanlig å få besøk på sykehuset, når siste kom i 2000 var det mer normalt at man fikk besøk av far og evt søsken mens øvrige familie ventet til man kom hjem. Når første barnebarnet kom for fem år siden var det helt uaktuelt å besøke på sykehuset, det var knapt nok far var velkommen der - så ja, ting har endret seg - og spør du meg til det bedre, hvorfor i all verden skal ikke den lille familien få tid til å bli kjent selv først? Anonymkode: 16261...bf0 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november #10 Del Skrevet 29. november AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Vi vil heller ikke ha besøk de første ukene. Vi vil ha ro til å bli kjent med den nyfødte, og med oss selv som nybakte foreldre. Det er viktigere at vi får den barseltiden vi ønsker oss enn at familiemedlemmer får være med på den første tiden. Det er ikke de to første ukene som avgjør hvilket forhold de får til barnet, det er alt som skjer etter de to ukene. Anonymkode: da6c8...a70 Jeg er faktisk ikke heeeelt enig i det jeg har uthevet som tante. Har to søsken som har fått barn hvor bror og samboer var veldig restriktive på besøk, holding og alt annet. Føler jeg blir overvåket og er ganske på vakt foran barna. Nå er barna større, men det henger liksom litt i enda. Søsteren min var HELT annerledes - kunne ikke vært mer glad og takknemlig for besøk. Fikk holde og skape bånd med baby fra første stund. Har et bedre og mye mer naturlig forhold til hennes barn.. Anonymkode: b7321...b89 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november #11 Del Skrevet 29. november Har barn på samme alder som du har. Lå 4 dager på barsel. Syns det var kjempekoselig med besøk både der og hjemme. Folk var veldig hensynsfulle. Spurte om det passet, og ble aldri lenge. Man er jo stolt av baby'ene sune, og syns det er stas å vise dem fram 🙂. Jeg vet ikke hvorfor unge foreldre ikke vil ha besøk nå. Fødslene er neppe verre enn for 30 år siden. Men man må nesten bare respektere deres ønsker. Så må de respektere om du ikke kan sitte så mye barnevakt som de ønsker når barnet blir eldre 😉 Anonymkode: d88ae...8ec 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november #12 Del Skrevet 29. november AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg er faktisk ikke heeeelt enig i det jeg har uthevet som tante. Har to søsken som har fått barn hvor bror og samboer var veldig restriktive på besøk, holding og alt annet. Føler jeg blir overvåket og er ganske på vakt foran barna. Nå er barna større, men det henger liksom litt i enda. Søsteren min var HELT annerledes - kunne ikke vært mer glad og takknemlig for besøk. Fikk holde og skape bånd med baby fra første stund. Har et bedre og mye mer naturlig forhold til hennes barn.. Anonymkode: b7321...b89 Her er det jo flere forskjeller på de to foreldreparene enn bare på hvilket tidspunkt du fikk komme på besøk. Om broren din hadde vært like inkluderende som din søster etter to uker ville det jo vært likere. Det er ikke tidspunktet som avgjør. Anonymkode: da6c8...a70 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november #13 Del Skrevet 29. november AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg vet ikke hvorfor unge foreldre ikke vil ha besøk nå. Fødslene er neppe verre enn for 30 år siden. Men man må nesten bare respektere deres ønsker. Så må de respektere om du ikke kan sitte så mye barnevakt som de ønsker når barnet blir eldre 😉 Hvis man blir så vonbroten av å ikke få komme på besøk på to uker at man ikke vil være tilstede resten av livet, så var kanskje ikke ønsket om å delta så sterkt til å begynne med 😉 Anonymkode: da6c8...a70 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november #14 Del Skrevet 29. november Det høres veldig sært ut, for min del. Skjønner at man gjerne vil være hjemme noen dager før man får besøk, men 3 uker høres overkill ut for meg. Anonymkode: 09767...791 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november #15 Del Skrevet 29. november AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Her er det jo flere forskjeller på de to foreldreparene enn bare på hvilket tidspunkt du fikk komme på besøk. Om broren din hadde vært like inkluderende som din søster etter to uker ville det jo vært likere. Det er ikke tidspunktet som avgjør. Anonymkode: da6c8...a70 For all del. Men det henger jo gjerne sammen da. Generell særhet og å vente lenge med besøk.. Anonymkode: b7321...b89 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november #16 Del Skrevet 29. november AnonymBruker skrev (3 minutter siden): For all del. Men det henger jo gjerne sammen da. Generell særhet og å vente lenge med besøk.. Anonymkode: b7321...b89 Det er jeg helt uenig med deg i. Hva som er lenge kommer helt an på behovene til de nybakte foreldrene. Tenker det er et sunnhetstegn å vite hva man trenger for seg selv og familien sin i en sårbar tid. Våre familier har heldigvis full forståelse for det, og ønsker både å komme på besøk og å bidra når vi er klare for det. Det skulle tross alt bare mangle i en familie. Anonymkode: da6c8...a70 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november #17 Del Skrevet 29. november AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvis man blir så vonbroten av å ikke få komme på besøk på to uker at man ikke vil være tilstede resten av livet, så var kanskje ikke ønsket om å delta så sterkt til å begynne med 😉 Anonymkode: da6c8...a70 Det var et blunkefjes bak 😃. Men begge generasjoner må respektere hverandre, det står jeg for 🙂. Mange som blir bestemødre er f.eks midt i overgangsalderen. Da kan det være tungt bare å klare full jobb. Gjerne mindre søvn da enn med baby 😃 Anonymkode: d88ae...8ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november #18 Del Skrevet 29. november Jeg fikk barn i 2022 og venter barn på nyåret. Mine foreldre bor langt borte og må overnatte. Vi planla for at foreldrene mine og søstera mi skulle komme på besøk 1,5 uke etter termin med første, da visste jeg at jeg hadde født pga. planlagt igangsettelse. Pga komplikasjoner, så kom jeg faktisk hjem fra sykehuset dagen etter at de kom på besøk, men det var bare helt nydelig å ha dem her selv om jeg var kjemperedusert. Svigers bor i samme by, og besøkte oss på sykehuset etter to dager, da møttes vi i kafeteriaen. Jeg var ordentlig dårlig og måtte sitte i rullestol, men den halvtimen de var der var ikke noe stort offer for at de skulle møte barnebarnet sitt. De var selvfølgelig også innom jevnlig etter at vi kom hjem, uten at de på noen måte rant ned dørene våre. Jeg var på forhånd usikker på hvordan det ville være å ha overnattingsgjester så kjapt, men det viste seg å bare være et stort pluss. Når neste barn kommer, så skal de få komme så snart de kan, da har vi jo også glede av å ha dem her mtp eldste. Anonymkode: 0b72c...ddd 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november #19 Del Skrevet 29. november Jeg hadde hele storfamilien på besøk på sykehuset med alle tre. Kjempe koselig å la dem få treffe det nye tilskuddet og vise dem frem. Men så gikk fødslene relativt greit og lå på barselhotellet med alle tre. Slekt og venner fikk komme så fort vi kom hjem. Elsker besøk av de som står meg nær. syns det er veldig sært å ikke la besteforeldre og tanter/onkler få komme å se før flere uker etter fødsel. For en trist utvikling Anonymkode: 82dde...0de 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november #20 Del Skrevet 29. november Med første fikk vi besøk på sykehuset og med en gang vi kom hjem. Husker jeg følte det som veldig overveldene, men ville jo vise han frem. Besøkene varte under en halvtime. fikk nr 2 under corona og husker det som deilig at vi ikke kunne få besøk med en gang. Hadde liksom kommet meg bedre i form før besøket kom. Vi snakket på facetime bare timer etter fødsel da med alle. nr 3 måtte være ei god stund på nyfødtintensiven og dermed ikke besøk. Reiste hjem med hjemmesykehus og ble anbefalt å ikke ha besøk før utskriving derfra. Men kjente at det var sårt å ikke få ha besøk på så mange uker. Men det var nok også fordi jeg kjente på et bwhov for omsorg av min egen mor feks, og ikke føle oss så alene i en vanskelig situasjon. tenker derfor at alle har sin opplevelse av besøkstider osv, men du kan jo spør om u bare kan stikke hodet inn døra feks. understreke at du ikke trenger å holde eller noe, men bare innom med en gave og kikke to minutter. Spør om du skal gå innom butikken på veien for å handle noe de trenger eller noe. Anonymkode: f6156...2e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå